Iesirea din derapaj necontrolat evident se face inclusiv folosind frana, uneori chiar cea de mana. Intr-un derapaj prin supravirare te opresti mult mai rapid facand un tete a queue daca exista loc suficient, mare parte din energia masinii se consuma in rotirea caroseriei. Personal am muscat-o la 120 la ora pe centura Devei, in ultima portiune cu 2 benzi, pe urcare in curba larga la stanga. Costul: 4 gume cu flatspoturi masive, inutilizabile dupa derapaj.
Sa lamurim situatia. Toate masinile subvireaza chiar daca sunt cu propulsie si nu cu tractiune, insa pana la un anumit punct.
Toate masinile cu traction avant au un comportament natural subvirator. Suspendata deasupra puntii fata o greutate considerabila reprezentata de motor si CV (in cazul ideal) sau mult inaintea ei drept intre faruri (a se citi motoarele longitudinale cu transmisie pe fata, in special din grupul VAG cu mare accent pe TDI-uri care sunt mari si grele). In momentul in care comandam din volan schimbarea directiei inertia dicteaza "inainteeee" si masina subvireaza mai mult sau mai putin dupa caz. Un caz particular sunt motoarele boxer de pe Scubaru, foarte "scurte" si plate.
La subvirare contribuie si setarea suspensiilor. Loganul care are suspensii foarte moi pe compresie, in momentul in care virezi rapid plonjeaza peste roata din exteriorul virajului, moment in care soferul percepe si ruliul dar si lipsa de raspuns imediat din partea masinii. SN avans suspensiile mult mai dure raspunde mai bine la manevre de acest gen.
Talonul cauciucurilor influenteaza in mod direct directia la capitolul raspuns. Un Logan cu suspensii sport Bilstein este de nerecunoscut ca tinuta de drum. De asemenea calitatea cauciucurilor influenteaza masiv subvirarea.
Cum viram
In mare parte cu volanul dar ne ajutam de frane si acceleratie, dupa caz.
La o masina totul fata, rotile anterioare au de lucru cu directia, tractiunea si franarea. Cam mult pentru ele saracele. Cele din spate au grija sa nu se taraie curul masinii pe jos, nu ? Cand se franeaza, in cele mai bune conditii asigura si ele un 30 % ?
Sa revenim la cum viram
Mergem sportiv, cu o mica marja sub limita de aderenta a masinii. Vine un viraj, incepem sa franam pana la viteza potrivita, retrogradam daca este cazul, incepem sa slabim progresiv pedala de frana si initiem virarea, moment in care ne deschidem usor gazul, doar cat sa anulam efectele franei de motor. Totul se face progresiv si ferm. Ajungem la apex, il bifam, moment in care putem da gaz, dat fiind ca avem doar 75 cp, se traduce prin pedala la podea. Daca am vorbi de un TDI de 130 cp de exemplu si treapta a 3-a, pedala la podea s-ar transforma rapid in subvirare serioasa, largirea traiectoriei si destul de mult fum albastru din roata de interior.
Daca in acelasi viraj poftim ceva supravirare, ne putem juca cu frana si directia. Franam dar mai slab, retrogradam, cu frana libera viram scurt in sens opus virajului apoi in sensul corect si spatele ar trebui sa iasa. Corectia din volan este de la sine inteleasa, iar in momentul in care spatele a iesit cat dorim dam putin gaz ca sa-l oprim, luam iar gazul ca sa-l mai tinem putin acolo, uneori este nevoie de mici franari pentru a mai descarca putin spatele. In momentul asta daca toate merg conform planului suntem cu botul la apex, volanul practic drept si putem da gaz sa iesim din viraj.
Se poate supravira fara flick in cazul in care se intra prea tare in curba, caz in care de multe ori se termina cu tete a queue.
Se poate initia fuga spatelui si prin modularea franarii in momentul inceperii virarii, manevra care functioneaza foarte frumos la SN.
Nimeni nu spune ca o masina totul fata are comportament nativ supravirator. Sunt insa masinile de scoala frantuzeasca, japoneza si italiana care supravireaza daca sunt provocate, cele nemtesti scot spatele doar daca faci eforturi foarte mari, un golf IV TDI trebuie convins cu frana de mana sa faca asta, spre exemplu.
Megane hatch fuge brusc si destul de violent, are tendinta de rasucire. Focus este o masina foarte progresiva, care iarta multe greseli si brutalizari, nici o data n-am avut senzatia c-o scap in tete a queue.
Un Citroen C1 de exempu, care-i extrem de scurt, daca ai depasit limita mica cu fuga spatelui se rasuceste urgent.
Cielo limuzina supravireaza violent si se arunca in tete a queue la revenire pe partea opusa. Cielo hatch nu face figura asta.
Un Merc E are comportament primar subvirator, moment in care auzi si interventia ESP.
Un mic edit cu 2 poze: in prima un lift-off oversteer clasic, cu minima provocare, pe zapada, cam la 60-70 la ora, iar in a doua doar o fuga discreta la inscrierea intr-un viraj, la aproximativ 80 kmh.[attachmentid=1627602315] [attachmentid=1627602316]