Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: TPMS - Tire Pressure Monitoring System
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia Logan > Imbunatatiri - Dacia Logan
DFA
Recent am achiziționat un sistem de monitorizare a presiunii și temperaturii în anvelope. E fabricat de Atrium Enterprises GMBH, din Germania.

[attachmentid=1627610742] [attachmentid=1627610743] [attachmentid=1627610744] [attachmentid=1627610746]

Sistemul e destul de simplu și se montează foarte ușor. Senzorii de presiune și temperatură sunt alimentați fiecare cu o baterie pe Litiu tip CR-1632, iar afișorul cu 2 baterii AAA, dar eu le-am scos și l-am alimentat prin adaptorul furnizat la 12V, astfel afișorul pornește și se oprește odată cu motorul.

Evident, ar fi fost mult mai bine ca senzorii să fie fără baterii, dar un sistem after-market similar cu TPMS-urile originale de pe mașini e cam greu de găsit și instalat, pentru că implică atât jantele (unde se montează senzorii) cât și sistemul de alimentare fără fir sau receptoarele care se instalează lângă butucul fiecărei roți.

Senzorii sunt destul de inteligenți, pentru a conserva cât mai mult energia din baterie nu încep să transmită datele decât atunci când mașina se pune în mișcare și dacă pornești și oprești des mașina nu se conectează la sistem decât la un interval mai mare de timp și dacă există o schimbare de parametrii față ultima citire. Odată conectați senzorii transmit datele de presiuni și temperatură aproape în timp real.

Acum rămâne de văzut cum se vor comporta bateriile pe caniculă și cât vor rezista frigului din iarnă... unsure.gif

Din câte am observat eu, măsurarea presiunii e foarte precisă, am verificat presiunea cu 2 manometre diferite și valorile măsurate de TPMS concordau cu cele date de manometre. Poate măsura presiunea în PSI, KPA, BAR sau KG/CM², precum și a temperaturii în grade Celsius sau Fahrenheit.

E foarte interesant de urmărit cum presiunea începe să crească în anvelope, pe măsură ce temperatura lor crește, de exemplu, de la 10 grade Celsius inițial (dimineața) și până la 20 de grade Celsius în mers, presiunea în anvelope crește cu 0,15-0,20 bar. Asta îmi reamintește mereu de recomandarea ca presiunea să se facă doar la rece.

Se pot seta praguri minime și maxime de presiune la care sistemul te alertează atât vizual cât și acustic, precum și un prag maxim de temperatură, la care de asemenea vei fi alertat acustic și vizual.

Când afișorul e alimentat din baterii, ecranul poate fi iluminat la cerere, de pe un buton. Dacă afișorul e alimentat la 12V, iluminarea ecranului e permanentă. Noaptea e foarte plăcut iluminat (în culoarea portocaliu - se încadrează cu iluminarea standard a Logan-ului smile.gif ) și ușor de citit.

Sistemul vine și cu un sistem antifurt pentru senzori, care previn demontarea senzorilor de "hoții accidentali", pentru că evident ei nu vor rezista la un hoț profesionist.

Din câte am observat, sistemul are incluse facilități și pentru afișarea informațiilor de distanță și poziție pentru senzori de parcare față + spate, precum și afișarea stării farurilor (aprinse/stinse), deși nu mi-am dat seama la ce ar putea folosi. Evident, chestiilea astea nu sunt implementate, probabil alt model le are incluse.

Iată și câteva fotografii cu sistemul, făcute imediat după ce l-am primit și desfăcut, scuze pentru calitatea lor, sunt făcute cu telefonul mobil:

[attachmentid=1627610756] [attachmentid=1627610758] [attachmentid=1627610759] [attachmentid=1627610760]

[attachmentid=1627610761] [attachmentid=1627610762] [attachmentid=1627610763] [attachmentid=1627610764]

[attachmentid=1627610765] [attachmentid=1627610766] [attachmentid=1627610767] [attachmentid=1627610769]

[attachmentid=1627610772] [attachmentid=1627610773] [attachmentid=1627610775]

În fine, sistemul l-am cumpărat online, de la German Electronics SRL, la prețul de 550 Lei cu TVA.

Atașez și manualul sistemului, în format PDF, 2,3MB.
free_fiber
Foarte tare, ai insa mare grija sa nu iti fure cineva senzorii de la roti (uite mancati-as ce ventile misto are asta, ia ca le pun la bicicleta mea).
DFA
Așa cum am precizat, sistemul vine cu un sistem antifurt, împotriva hoților ocazionali, care nu te lasă să deșurubezi senzorii foarte ușor. Sper să țină...
einstein1984
SSPP de la renault are valve schrader cu baterii. Baterii care dureaza mult, dar totusi baterii. Macar la asta poti schimba doar bateria.
Daca opreste langa tine o masina cu sistem identic, stie sa faca diferenta?
IRONICK
QUOTE(DFA @ 9 Apr 2010, 10:48)
E foarte interesant de urmărit cum presiunea începe să crească în anvelope, pe măsură ce temperatura lor crește, de exemplu, de la 10 grade Celsius inițial (dimineața) și până la 20 de grade Celsius în mers, presiunea în anvelope crește cu 0,15-0,20 bar
*
Nu strica sa notezi niste presiuni in functie de temperatura sau numar de km parcursi. Evident, sa le si postezi pe forum.
DFA
QUOTE(einstein1984 @ 9 Apr 2010, 10:34)
Daca opreste langa tine o masina cu sistem identic, stie sa faca diferenta?
*


E greu de zis care mașină are TPMS sau nu, ca să-mi dau seama de influențe. Cât de o altă mașină cu un TPMS identic cu al meu, eu încă nu am văzut.
Din câte am văzut, senzorii sunt înseriați și împerecheați, probabil că împreună cu parametrii măsurați transmit și un ID unic, pentru ca afișorul să-i recunoască că-s ai lui.

QUOTE(IRONICK @ 9 Apr 2010, 13:59)
Nu strica sa notezi niste presiuni in functie de temperatura sau numar de km parcursi.
*


Deocamdată încă nu i-am scos la drum lung, în oraș doar atât am apucat să observ:
O creștere de 10 grade Celsius a temperaturii aerului din anvelopă crește presiunea cu aproximativ 0,15-0,20 bari.
O să țin cont și o să public evoluția presiunii în funcție de temperatură.
einstein1984
Dupa cati km creste presiunea in oras?
DFA
În 2-3Km. Dacă mașina a stat în soare, presiunea crește și mai mult, pentru că și temperatura a crescut, evident.
Cu anvelopele la 30 de grade (bătute de soare, în staționare) deja presiunea crește peste 0,20 (cam la 0,25) bari față de cea de la rece (dimineața).
IRONICK
De la 2.0 bari la rece?
DFA
Nu, eu am mărit un pic presiunea, la rece pornește de la 2,2 - 2,3 bari.
După câțiva Km și ceva soare ajunge la 2,35 - 2,5 bari.
DFA
Am fost weekend-ul trecut pe la Călărași și de la 2,2-2,3 bari la rece, în mers, chiar și după 100 și ceva de Km de mers încontinuu presiunea nu a trecut de 2,5-2,6 bari, dar și temperatura nu a trecut de 20-21 de grade.
Nu a fost o zi foarte caldă și mașina nu prea a apucat să stea la soare.
einstein1984
Ai aer sau azot in anvelope?
DFA
Aer, nu am folosit niciodată azot.
IRONICK
QUOTE(einstein1984 @ 12 Apr 2010, 09:34)
Ai aer sau azot in anvelope?
*
La diferenta aia de presiune are aer sigur.
driverx
Nu-s cam mici temperaturile astea? De fapt nici nu ma mira, senzorul e in afara rotii, deci indica prea putin temperatura aerului din roata. Daca masina se misca, aerul va asigura o racire buna in zona ventilului....
einstein1984
QUOTE(IRONICK @ 12 Apr 2010, 09:38)
La diferenta aia de presiune are aer sigur.
*


BAnuiam si eu. Un dispozitiv din a sta e perfect pentru a verifica daca chiar merita azotul uscat in anvelope
IRONICK
Eu m-am trezit cu azot fara sa vreau in cauciucuri, cand le-am schimbat. Eram deja tunat cu un set de capacele verzi, cand m-am trezit eu. Dar am variatii de maxim 0.1 si nu scade presiunea in timp. Cu azot trebuie sa bagi mai mult, ca nu se dilata in halul ala.
DFA
QUOTE(einstein1984 @ 9 Apr 2010, 10:34)
SSPP de la renault are valve schrader cu baterii.
*


Apropo de Schrader, ei au un sistem similar: Schrader AirAware 20256 TPMS Wireless Retrofit Kit, dar mai bun pentru că:
- senzorii sunt interni
- display-ul e mai mic și-i poți găsi un loc mai bun
- bateriile din senzori sunt garantate pentru 5 ani
- se poate adăuga un al 5-lea senzor pentru roata de rezervă
- suportă rotația roților, fără să mai fie nevoie de re-învățarea poziției senzorilor
- suportă setarea alertelor diferit pe roțile din față și spate - presiuni diferite între punți
- costă cam la fel: ~ 200 USD (în US)

Ca minusuri ar fi:
- funcționează doar pe baterii (care țin doar vreo 2 luni) - asta se poate rezolva cu un alimentator separat
- nu afișează decât 1 anvelopă pe ecran la un moment dat
- nu e de găsit în România! - îl aduc în RO cei de la http://www.ertual.ro/Product/B001O079HW/Sc...ss-Retrofit-Kit, cred că au pe cineva în USA și-l trimit pachet, la comandă, de pe Amazon.

[attachmentid=1627611997] [attachmentid=1627611999] [attachmentid=1627612000] [attachmentid=1627612002]

Atașez, pe lângă manual și TPMS Newsletter de la Schrader, în care se vorbește despre dezbaterile din EU privind introducerea obligatorie a TPMS începând cu 2012 pentru modelele noi iar din 2014 la toate mașinile.
alphred
si parca mai intrevad un minus F in loc de C. tre sa stai cu tabelul de conversie in masina:D

edit: cica stie de C si F, deci merge luat:D
einstein1984
1 anvelopa pe ecran nu e asa grav, ca te intereseaza doar aia cu probleme. Valvele cu senzori seama cu alea OEM si nu merg furate.
DFA
@einstein1984
Da, așa este.

În altă ordine de idei, din ce observ eu, presiunea în anvelope variază foarte mult cu temperatura. În diminețile reci, chiar și după câțiva Km rulați presiunea crește foarte puțin, iar când e foarte rece (sub 10 grade) presiunea chiar scade față de cea obișnuită.

Astă iarnă (nu aveam TPMS), când erau afară minus 15 sau chiar mai jos de atât, puteam să observ cu ochiul liber că anvelopele erau "desumflate" (1,4-1,7 bari) iar după ce am readus presiunea la normal (~2 bari) aderența pe zăpadă a scăzut considerabil (anvelopele sunt obișnuite, nu de iarnă).

Dacă asfaltul și aerul încep să se încălzească, presiunea crește rapid și am observat de câteva ori chiar și presiuni de 2,62 bari (temp ~30 grade), când la rece presiunea normală este de 2,31 bari (temp ~10 grade).
CristiZ
Aceasta dotare va fi standard pe modelele Dacia ce se produc acu, si deja se implementeaza pe modelele produse din saptamana 30 a anului 2014.

Dar nu e cu senzori si receptori, e un sistem legat de diferenta de diamentru a rotii care pierde presiune brusc, simplist explicat. Exista un martor in bord care probail se activeaza pentru orice roata cu probleme.
torquemada
La x52 sistemul TPMS (SSPP) e deja implementat in BCM(UCH) si TdB, mai trebuie valvele cu senzori si comunicare radio 407001628R (39e/bucata).

http://www.tpmseuroshop.com/dacia/logan-%5...11_2019-12.html

Partea cea mai nasoala: daca masina are sistemul SSPP din fabrica si acesta nu functioneaza/e pacalit de utilizator pici instant ITP-ul.
CristiZ
Esti sigur ca se foloseste acest sistem? Acum Dacia tre sa doteze in standard cu senzori de presiune si ma gandesc ca ar putea folosi o solutie mai ieftina, fara emitatori si receptori
torquemada
E mai ieftin prin radio 433mhz, decat prin cablu de la fiecare roata, plus ca setarea deja exista in BCM(UCH) de generatie II (x52, Lodgy, Dokker, Duster I ph2) .

IRONICK
cablu la fiecare roata exista deja la abs
torquemada
@IRONICK Cu tot respectul cauta prin dialogys valvele, apoi cu un Clip sau derelek da o raita printr-un BCM(UCH) de generatie II.
IRONICK
Nu am mai deschis dialogys si ddt de nu mai tin minte cat timp ... nu neg, posibil sa puna si reactoare acum pe masina.

Este ceva specific Dacia sa dezvolte o functie doar din soft sa faca economie la implementare. Oricum, daca pun TPMS pe Dacia, este o frectie la picior de lemn. In loc sa cheltuie pentru ceva care ajuta cu adevarat, fac ceva de impresie frumoasa ...
torquemada
Este norma europeana, nu o idee a celor de la Dacia/Renault
Mai multe despre TPMS(SSPP)
EU Tyre Pressure Monitoring System Legislation

On Tuesday 10th March 2009 The European Parliament in Strasbourg officially approved a Directive Proposal of the Commission aimed to simplify and change the type approval of motor vehicles in Europe.

At the same time this proposal introduces a series of implementing measures imposing mandatory adoption of some proven existing technology including Tyre Pressure monitoring Systems (and ESP).

As for TPMS introduction dates and technical specification this mandate officially requires that (see article 9.2 of adopted text):

"Vehicles in categories M1 shall be equipped with an accurate Tyre Pressure Monitoring System capable of giving, when necessary, an in-car warning to the driver when a loss of pressure occurs in any tyre, which is in the interests of optimum fuel consumption and road safety. Appropriate limits in the technical specifications shall be set to achieve this, which shall furthermore allow for a technology-neutral and cost-effective approach in the development of accurate Tyre Pressure Monitoring Systems."

As for the introduction dates of TPMS, there is a two year phase-in schedule starting from November 1st 2012. Article 13.1 to 13.4 of the adopted text states that all vehicles type approved after this date must install a TPM System. Furthermore all newly registered vehicles after November 1st 2014 must have a TPM System.

Reiese din http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc...+DOC+PDF+V0//EN
DFA
Deci să înțeleg că Logan II va avea TPMS "soft", folosind senzorii de turație de pe butuc (deja existenți pentru ABS/ESP) cu care va determina dacă o anvelopă e mai umflată sau mai dezumflată decât celelalte 3?

Având în vedere că există un singur indicator în TdB înseamnă că pur și simplu vei primi doar o avertizare - VERIFICĂ PRESIUNEA ANVELOPELOR - fără nici o altă informație, cum ar fi presiunea măsurată sau locația anvelopei/lor care a dus la declanșarea avertizării.

Ca urmare, când se aprinde indicatorul în bord, oprești mașina cu grijă, iei manometrul din portbagaj, măsori presiunea din fiecare anvelopă și decizi ce ai de făcut mai departe...

Folosirea unui sistem TPMS indirect are avantajele sale:
- nu necesită senzori montați pe valve sau pe jantă, interni sau externi
- fără transmisii radio de la senzori
- fără baterii consumate sau circuite de alimentare suplimentare la roată
- nu pune probleme la rotația față/spate a anvelopelor pentru uzură uniformă
- nu pune probleme la schimbarea iarnă-vară a anvelopelor/jantelor

Dacă e un sistem indirect/soft atunci singurul lucru pe care îl ai de făcut când ai ceva de făcut la anvelope (pană/rotație/schimbare) este să-i indici sistemului printr-un RESET ca el să reînceapă să învețe ce înseamnă o anvelopă normală (evident că înainte de RESET toate anvelopele trebuiesc aduse la presiunea normală...).
torquemada
@DFA 'Deci să înțeleg că Logan II va avea TPMS "soft", folosind senzorii de turație de pe butuc (deja existenți pentru ABS/ESP) " NU.

Vezi link-ul din postul #23.
CristiZ
Poate n-or fi totusi "soft" care e mai lent si considerat de unii imprecis, poate sunt cum spune @torquemada. Oricum ajuta si daca se aprinde un semnal chiar daca nu stii ce roata are probleme din prima. Totusi e o masina low-cost...
DFA
@torquemada OK, deci senzori de presiune pe valvă, interni, cu baterie Litiu, probabil identici cu ce folosește Renault la Megane/Laguna.
torquemada
407001628R

Dacia Duster H79 (from 2010-02 to 2017-09)
Dacia Lodgy J92 (from 2012-01 to 2017-12)
Dacia Logan L52 (from 2012-11 to 2019-12)
Dacia Logan MCV K52 (from 2013-04 to 2020-09)
Dacia Sandero B52 (from 2012-10 to 2019-09)
Dacia Sandero Pro B52 (from 2012-10 to EOP)

Renault Captur J87 (from 2013-01 to 2019-10)
Renault Clio Van X98 (from 2012-07 to EOP)
Renault Clio X65 (from 2014-06 to EOP)
Renault Clio X85 (from 2014-06 to EOP)
Renault Clio X98 (from 2014-06 to 2018-12)
Renault Kangoo Passenger X61 (from 2007-10 to EOP)
Renault Kangoo X61 (from 2007-10 to 2017-09)
Renault Kangoo X61 (from 2007-10 to 2017-09)
Renault Koleos (LCV) H45 (from 2008-02 to EOP)
Renault Master Passenger X62 (from 2009-11 to EOP)
Renault Master X62 (from 2009-11 to 2020-09)
Renault Symbol/Thalia L52 (from 2013-04 to 2020-03)
Renault Trafic Passenger X82 (from 2014-03 to EOP)
Renault Trafic X82 (from 2014-03 to 2026-03)
Renault Twingo X07 (from 2014-03 to EOP)
Renault Twingo X44 (from 2007-01 to 2016-09)
Renault Wind X33 (from 2010-06 to 2016-09)
Renault Zoe X10 (from 2012-09 to 2019-03)
Smart forfour A453 (from 2014-07 to 2020-09)
Smart Fortwo A452 (from 2014-04 to 2021-03)
CristiZ
Deci sunt cu baterie sau cu tehnologie RFID?
IRONICK
QUOTE(torquemada @ 4 Sep 2014, 13:27)
Este norma europeana, nu o idee a celor de la Dacia/Renault
*
da, economie de combustibil

Din curiozitate, s-a mai modificat presiunea din pneuri? Ca inainte era 2.2 si 2.0 (cu 1.9 inainte se pice testul elanului).
Mai toti concurentii au presiune mai mare in pneuri.
torquemada
@IRONICK
2,2 fata 2,0 spate pentru drum normal, autostrada, eco

@CristiZ Cu baterie. Ai deschis link-ul acolo ai mai multe detalii.
IRONICK
La 2.2 numai economie de combustibil nu se face. Nu rezista in timp masina (sasiu/suspensie) daca le umfla la 2.4-2.5 cat au altii cu masini de categorie chiar mai mica.
torquemada
Clarificări
[attachmentid=1627968789]
[attachmentid=1627968790]
[attachmentid=1627968791]
[attachmentid=1627968792]

torquemada
Mulțumită unui coleg(de pe forumul modelului) ce are manual ediție 09/2014 avem pozele următoare care răspund la întrebările legate de avertizarea la roată lipsă/pană/etc.
ambvision
Receptorul rfid pentru senzori este chiar uch-ul, sau exista un alt modul suplimentar ?
torquemada
Receptorul e în BCM-ul(UCH) senzorii fiind pe 433Mhz
djcristi
senzorii pt duster / logan 2 sunt cei negru + gri pe spate lunguieti, sunt fabricati de Schrader (acelasi producator ca la cei patratosi cu albastru pe laguna 2)

Se gasesc sub urmatoarele coduri : 407001628R 407007932R , 407009322R. Nu stiu de ce nu pot fi gasiti dupa acest cod (desi este cel oficial) in reprezenta , in fine.

Vad ca pe olx se pot gasi la un pret foarte bun, "extrasi" din uzina.
boggyk
Unde mai pot fi pusi senzorii la logan? Sub valva nu e...
torquemada
Trebuia dezgropat un topic vechi de aproape 3 ani ...

Ai TPMS indirect, ABS-ul se ocupă de TPMS - asta scrie și în manual, se vede și după eticheta aplicată pe ușa șoferului...
draganuta
Care e diferenta de turatie (presiune) la care ABS sesizeaza pana de cauciuc la Logan 2016 cu TPMS indirect (din ABS)?
sobolan
cam 0.4 ...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.