Studiind atat forumul nostru, cat si renoclub, am ajuns la concluzia ca aceasta problema a dispozitivului de suflat aer, Valeo, este una de larga raspandire, alaturi de celelate, deja clasice, ale Slz-urilor. Lumea se plange de trosnituri, pacaneli, geamuri aburite (in urma clapetei ramase inchisa pe recirculare)...Dati o cautare pe cele doua forumuri dupa “recirculare” si priviti rezultatele.
Am folosit, pe parcursul expunerii si poate nu foarte corect, termenul de “aeroterma”. Fie ca se numeste dispozitiv de suflat aer, cutie climatizare, D.S.A.F. eu ma refer la ce se vede in poze.
LUCRARI ADITIONALE (din gama- “daca tot ati desfacut, acum aveti ocazia sa..”)
- curatati compartimentului aerotermei, izolati cu silicon bunghiul de cauciuc pe care se sprijina aeroterma (motiv de intrare a apei inauntru in caz de conducte infundate, stiti voi!),
- Sa insonorizati si sa-l termoizolati,
- Curatati de praf, pe interior, corpul aerotermei, dezinfectarea vaporizatorului (motiv de miros urat inauntru, economisiti spuma speciala)
- Sa izolati peretele de foc (dintre motor si habitaclu.), fonic si termic.
DURATA
O perioada de timp cat dureaza operatiunea nu stiu sa va zic exact, eu facand pionierat, a trebuit sa umblu cu aeroterma demontata (si fara aer de orice fel inauntru) vreo trei saptamani, timp in care, mai mult in week-end, a trebuit sa fac fel si fel de masuratori, scheme electrice, teste, cumparaturi de relee, cautari de butoane felurite...
Probabil un week-end va este arhi-deajuns pentru operatiune si, important, la mine operatiunea a reusit si fara CONSUM DE BERE SI TIGARI!
SCULE SI MATERIALE
Ca scule si materiale folosite, nu necesita nimic mai deosebit decat:
- tubulare mici si mari 6-10-13,
- cutter si pila pt fasonarea plasticului decupat,
- burghie fine pt a gauri locul de intrare al sarmei ce prinde intrerupatorul si picatura pt a le intepeni definitiv pe pozitie (dar atentie sa nu se lipeasca si butonasul limitatorului),
- Buretel autoadeziv,
- Pistol de lipit
- Silicon,
- Banda izolatoare- trebuie sa camasuiti firele sub forma de cablaj,
- Fire subtiri,
- Rabdare si pricepere.
CAUZA PROBLEMEI:
Problema este cea din titlu, adica motorasul ce comanda clapeta de recirculare a aerului din interior, este gandit sa functioneze prost.
Concret:
1.cand motorasul primeste comanda de actionare de la butonul din bord,(fie de pornire sau de oprire) ii este stabilita (nu stiu exact de cine dar banuiesc ca UCE) o temporizare de aprox 18 secunde. Timpul in care ajunge clapeta in partea cealalta este de max 5 sec.
Restul de sec. motorasul forteaza degeaba intreg ansamblul.
2. si daca nu era de ajuns, de fiecare data cand pun contactul,(dorind sa pornesc motorul) chiar daca recircularea este oprita (aerul vine de afara), motorasul primeste automat comanda de inchidere acele 18 secunde, incercand sa inchida o clapeta deja inchisa!!! Nu va vine sa credeti? Conectati un bec la firele ce alimenteaza voletul si faceti probele descrise mai sus.
Rezultatul:rotitele de plastic actionate de motor sau alte parti de plastic ale ansamblului sparte. Din ce am studiat pe forumul reno (au si ei tutorial) http://www.reno.ro/https://www.daciaclub.ro/index.php?showtopic=104909&hl=recirculare degeaba va chinuiti sa reparati dintisorii plesniti ai rotitelor de plastic, degeaba scadeti durata de actionare a motorului la jumatate, prin condensatori, daca nu taiati raul din radacina si anume cauza problemei, nu doar efectele ei. Alfel spus, daca motorului nu i se taie alimentarea fix cand a ajuns la capat, acei dintisori reparati nu vor rezista (fapt confirmat la reno-fiind supusi in continuare aceleiasi forte) iar in privinta scaderii timpului de actionare, ce imi este o fortare in plus de (18-5=)13 secunde (de fabrica) fata de (9-5=) 4 secunde, in urma modificarii, daca tot mai raman patru secunde, in care oricand poate plesni ceva.
La slz motorasul arata ca cel din poza (gasita pe renoforum). Fara condensatori de modificat, doua fire (nu trei) si atentie, cutiuta imbinata prin lipitura la cald, deci si riscant de desfacut. Rezulta ca inchiderea si deschiderea clapetei se realizeaza prin schimbarea polaritatii.
EXECUTIA:
Am desfacut dispozitivul de suflat aer, am reusit fara sa scot freonul si implicit sa desfac conductele de AC.
Operatiunea aceasta fiind incompatibila cu politica si rabdarea mecanicilor, nu gaseam la ei intelegerea de a a-mi scoate freonul, de a mi-l pastra in aparatul lor pana terminam eu treaba si de a-mi umple instalatia cu cantitatea extrasa + vreo diferenta, totul contra cost, desigur. Alta posibilitate era sa-l eliberez eu in atmosfera (oare este de tipul ozone friendly?) si ma costa de ma usca reumplerea de la zero.
Am desfacut cutia filtrului de aer, vasul de expansiune, peretele de tabla al cutiei de climatizare, surubul ce fixeaza conductele pe contraaripa stanga si surubul rezervorului filtru (langa canistra de carbon) (poza 1)
In rest conductele sunt articulate cu cauciuc, ce ii le permite sa se miste. Tragand dispozitivul de suflat aer spre dreapta si putin in fata, am reusit sa-i desfac suruburile,(5 sau 6) desfacandu-l in cele doua bucati si ventilatorul separat. Astfel evaporatorul a ramas pe loc, (poza 2) singur, iar clapeta si motorasul se afla pe masa, spre studiu. Nu garantez insa ca aceasta operatie se face chiar cu 0 zgarieturi de maini...
Trebuie demontata cochilia superioara bordului ca mai sunt doua suruburi ce trebuie desfacute si acolo...
Am avut noroc, motorasul nu are rotitele sparte (mult mai greu de reparat), in schimb a cedat locul de pe clapeta, in care intra axul patrat al motorasului (simplu de reparat).poza 3 si 4
Acesta este motivul pentru care se manifesta pacanitul acela la punerea contactului...
M-am gandit sa montez niste microintrerupatoare (poza 5) la ambele capete de cursa ale clapetei, astfel incat sa actioneze ca niste limitatoare si sa taie alimentarea motorasului, impiedicand astfel fortarea de pomana a ansamblului. Dupa cum se vede in poza, a trebuit sa maresc putin peretele aerotermei, (poza 6) (am folosit un fel de poxilina, dupa ce in prealabil am degresat locul si am facut niste gauri in plastic, pt o priza mai buna), pentru a putea monta optim limitatorul ce inchide cand recircularea este pornita( aerul se recircula). Microintrerupatoarele le gasiti la magazinele de electronice (diferite modele si dimensiuni, eu descoperind ca sunt identice cu cele de mouse (maus). Am folosit cu parghie deoarece fara era mai greu sa realizez contactul dintre boltul implantat si butonul minuscul al intrerupatorului.
Am profitat de ocazie si am lipit pe marginile unde se realiza inchiderea clapetei, buretel adeziv, deoarece am constatat ca aceasta nu prea era ermetica. Plus ca am castigat o zona de deformare tampon, aproape de capatul maxim de comprimare, actionand intrerupatorul prin decuparea motorului. Alfel, in lipsa acestei zone, oprirea clapetei s-ar fi facut intr-un punct rigid fix, punct pe care daca nu reuseam sa il fac sa coincida cu actionarea microintrerupatorului, fie nu se decupleaza motorul care este fortat continuu (chiar daca clapeta a ajuns la capat), fie decupleaza mai devreme clapeta neajunsa la capat (care astfel nu etansa corect).
Boltul ce actioneaza parghia este un surub, cu piulitele aferente pe ambele parti ale asa- zisei balamale a clapetei. In interior am ramfortat-o pe contur cu o bucatica de tabla.(poza 7) Fasonarile decupajelor, ale piulitei de sus si a florii surubului le va face fiecare la fata locului astfel incat clapeta sa circule usor, fara a agata nicio piedica.
Calibrarea: alimentati motorasul direct la baterie, pana cand clapeta ajunge la capatul cursei si striveste buretele la maxim. Inversati polaritatea si dati inapoi 2-3 mm. Montati intrerupatorul in acel loc unde este oprit boltul, astfel incat intrerupatorul sa fie in pozitia inchis (butonasul rosu apasat). In acel loc de oprire al clapetei va decupla motorasul. La fel se procedeaza si la celelalt capat de cursa.
Prima data am folosit schema cu cele doua relee care inverseaza polaritatea, (multumesc lui costin_bad si lui bygy_007, pentru ajutorul in deslusirea pinilor) (poza 8), apoi mi-am dat seama ca ma complicasem si am aplicat schema din poza 9
Toata treaba o face acum un intrerupator cu 6 pini, de tipul 2 normal oprit-2 normal continuu. Daca doriti, puteti gasi intrerupator de tipul push-buton, cu retinere obligatoriu, pe care sa incercati sa il montati in locul butonului original de recirculare.
Beculetul de avertizare doresc sa-l pastrez pe cel aflat in interiorul butonului original.
Cablajul l-am tras prin compartimentului aerotermei, paralel cu cel ce alimenteaza turbina ce sufla aer, apoi intra in habitaclu prin presetupa de cauciuc de langa pompa de servofrana. Plusul l-am alimentat de la bricheta (circuit securizat de siguranta fuzibila), minusul il luati de oriunde.
In cazul in care nu ati fost la fel de norocosi ca mine si v-au plesnit rotitele motorasului, le reparati dintisorii ca in tutorialul de pe renoclub + operatiunile descrise de mine, si nu au de ce sa nu reziste, deoarece nu le mai forteaza nimic, efortul inchiderii si deschiderii clapetei fiind joaca de copil.
CONCLUZII:
Veti ajunge sa apreciati inchiderea clapetei de recirculare cand in fata dvs se va afla un camion fumegator, vara, pentru a avea AC-ul eficacitate sporita si iarna, in acelasi fel pentru caldura.
Testat timp de cateva zeci de actionari, inchis-deschis, sistemul merge perfect. (Vezi filmuletul- este aplicata schema cu releele ce schimba polaritatea)
Nu stiu daca voletul se gaseste separat si la ce pret, deoarece “vocea clientului” nu mi-a raspuns concret, multumindu-se sa ma invite in unitatile agreate, pentru identificarea reperului (inca nu s-au lamurit ca dacia se repara la garaj ). In catalogul de piese Dacia, nu apare ca reper separat. Iar Reno-ul are niste preturi pentru voletul de megane...