Salutare.
Topicul de fata isi propune sa investigheze posibilitatea modificarii Daciei (eventual si a altor masini pe carburator) pentru a functiona pe Etanol.
In America exista deja variante de combustibili care contin proportii variabile de Etanol. De exemplu, E85 contine 85% etanol si 15% benzina.
In Brazilia se pare ca cea mai mare parte a parcului auto functioneaza pe etanol, iar asta le confera independenta fata de petrolul din strainatate.
Din cate am citit, variante de folosire a alcoolilor pentru transportul auto au fost incercate si la noi in trecut. Un articol din ziarul Evenimentul de Iasi spune ca: "România este țara care a introdus printre primele utilizarea industrială a metanolului drept combustibil pentru automobile. Cel dintîi a fost municipiul Iași, în care, începînd din 1977 și pînă în 1989, parcul de taximetre (120 de autoturisme) a funcționat cu metanol. Exemplul a fost urmat, după aceleași soluții tehnice, și de alte municipii din țară."
Oare de ce s-o fi renuntat? Privatizare?
Am auzit si ca unii soferi particulari foloseau "borcane cu etanol" pe post de barbotor. Vaporii rezultati erau introdusi in galeria de admisie si se pare ca aveau un efect de reducere a consumului.
Din perspectiva scumpirii permanente a benzinei, poate ca alternativa alcoolica incepe sa suna interesant. Mai ales ca exista producatori industriali de alcool etilic tehnic (96%) la preturi atractive pe litru, iar alcoolul etilic poate fi distilat si acasa din materie prima destul de ieftina.
Nu stiu insa in ce masura legislatia romaneasca permite si/sau incurajeaza aceasta alternativa.
In alta ordine de idei, modificarile necesare masinii pentru a functiona cu etanol nu sunt prea dificile si nici prea costisitoare.
Se pare ca etanolul are un efect coroziv asupra unor elemente din sistemul de alimentare al motorului: rezervor, conducte si furtune de combustibil, garnituri. Acest efect nu apare insa intotdeauna, ci doar daca materialele din care sunt confectionate elementele de mai sus nu sunt etanol-compatibile.
In esenta, modificarile necesare sunt urmatoarele:
- dupa testarea elementelor sistemului de alimentare, se vor inlocui cele care nu sunt etanol-compatibile cu altele corespunzatoare. Asta poate include schimbarea conductelor de benzina cu altele din cupru, schimbarea rezervorului cu unul dintr-un plastic special sau din metal rezistent la coroziunea alcoolului, inlocuirea furtunelor de benzina cu altele dintr-un material potrivit, etc. Eventual se mentine rezervorul original pentru benzina si se monteaza un rezervor suplimentar pentru etanol, alimentarea motorului fiind facuta alternativ, cu ajutorul unui robinet de selectare.
- marirea raportului combustibil/aer prin cresterea nivelului in CNC si prin montarea unui jiclor principal cu diametru mai mare cu 30-40% fata de cel initial. Eventual se poate modifica imbogatirea amestecului prin inchiderea partiala a clapetei de soc.
- refacerea reglajului amestecului la ralanti
- marirea avansului scanteii
- montarea unor bujii un pic mai calde
- folosirea unei aprinderi electronice performante
- adaugarea unui sistem de preincalzire a combustibilului pe traseul de tur, deoarece etanolul are o volatilitate scazuta fata de benzina.
Aceste modificari nu sunt toate intotdeauna obligatorii. Depinde de caracteristicile fiecarui (tip de) autovehicul.
Avantajele folosirii etanolului drept combustibil:
- e un combustibil regenerabil
- poate fi produs din materie organica ieftina
- are o cifra octanica mai ridicata decat cea a benzinei, ceea ce il face potrivit si pentru motoare mai comprimate, unde aduce un plus de putere
- prin ardere produce o cantitate mai mica de poluanti
- etc.
Desigur ca exista si dezavantaje, iar cel mai important e legat de aparitia coroziunii.
Exista multe resurse pe net cu privire la acest subiect.
Iata exemple:
http://journeytoforever.org/biofuel_librar...anol_drane.html
http://www.cdxetextbook.com/asearticles/ethanolmethanol.html
http://running_on_alcohol.tripod.com/
Astept parerile si comentariile voastre la subiect.
Toate cele bune.