Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Indicator ardere sigurante
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia - Diverse > Tutoriale, Tips & Tricks
Anonymous
S-a discutat pe forum despre pericolul arderii sigurantelor in circuitele importante ale instalatiei electrice auto. Propun un indicator extrem de simplu pentru semnalizarea arderii unei sigurante (vezi figura).

Pentru un LED tipic (adica tensiune directa 2,2 V, curent 20 mA) rezulta ca:



RL = (Vb - 2,2 V) / 20 mA = 590 ohmi



unde am pus Vb (tensiunea bateriei) = 14 V, cazul in care motorul merge.

Nota: calculul va trebui refacut in functie de caracteristicile LED-ului folosit.



Functionare:

Cand siguranta Sig este in regula, ea este un scurtcircuit pentru LED si RL, deci LED-ul este stins.

Cand siguranta Sig se arde, circuitul se inchide prin LED si RL. Cum in instalatia auto, Rc este de ordinul ohmilor, o putem asimila unui scurtcircuit pentru RL si LED. Atunci LED-ul se va aprinde, semnalizand arderea sigurantei.



Realizare: se trag doua fire de la BORNELE sigurantei. Se lipesc LED-ul si RL pe aceste fire, montandu-se LED-ul intr-un loc convenabil (bord etc.). Se face proba, scotand siguranta (circuitul in cauza trebuie alimentat, se va pune eventual contactul). Daca LED-ul nu se aprinde atunci trebuie inversate firele de la bornele sigurantei.



ATENTIE ! Schema electrica de mai jos este simplificata. Nu se va lua tensiune de la + baterie si o borna a sigurantei !!! (va functiona total aiurea !!!)



Avantaje:

- extra simplu: in afara de indicator (LED), numai o piesa in plus (RL); firele nu se pun la socoteala; ieftin !



Dezavantaje (dupa parerea mea, nu sunt importante):

- indica arderea sigurantei numai cand CIRCUITUL sau CONSUMATORUL sunt puse sub tensiune;

- nu poate detecta contacte imperfecte ale sigurantei in soclu, ceea ce poate duce la nefunctionarea consumatorului, fara aprinderea LED-ului (sau o aprindere slaba, poate greu de observat);

- daca in circuitul respectiv se afla un consumator cu Rc mare (de pilda un releu), indicatorul poate sa nu indice arderea sigurantei.



Pentru a micsora (sau chiar elimina) ultimele doua dezavantaje, este bine de ales un LED cu curent cat mai mic, astfel incat RL sa fie cat mai mare (ideea este RL >> Rc).



Sper ca n-am uitat nimic. Revin daca este ceva neclar.



Pentru Administrator:

- am pus un .GIF pentru ca asa am obtinut cel mai mic fisier

- mie mi s-a parut a fi pentru "Tips & Tricks", dar se poate muta la "Tutoriale"
cristimm
Interesant, cel mai bine ar fi sa gasesti de cumparat sigurante cu LED incorporat.
Anonymous
mi se pare ca e mai util sa construiesti o scula (cu montajul de mai sus) cu care sa verifici sigurantele fara sa le scoti din panou). altminteri, daca ai un contact imperfect la un bec, sau bec ars sau restul de 100 defecte electrice, ledul va sta aprins chiar daca siguranta e OK. conditia ca sa functioneze(adica led stins cand e OK) nu e ca montajul sa fie pus sub tensiune ci ca prin siguranta sa nu circule curent decat cand este arsa. ori, prin siguranta se poate sa nu circule curent dintr-o mie de motive.



foarte util insa ar fi un astfel de led(+ rezistenta) in bord, pus in paralel cu becurile si sa-ti semnalizeze daca ai vreun bec ars (de obicei la lampile spate nu imi dau seama ca s-au ars decat intamplator sau fix cand ma opreste politia ca sa-mi arda o amenda).
alex
"prin siguranta sa nu circule curent decat cand este arsa"

Asa ceva nu este posibil dpdv tehnic pentru ca anuleaza total conceptul de siguranta.



Pentru stopuri am eu ceva scheme cu CMOS-uri parca (da AlexV, sunt bolnav cu CMOS-urile smile.gif )
asarban
QUOTE


foarte util insa ar fi un astfel de led(+ rezistenta) in bord, pus in paralel cu becurile si sa-ti semnalizeze daca ai vreun bec ars (de obicei la lampile spate nu imi dau seama ca s-au ars decat intamplator sau fix cand ma opreste politia ca sa-mi arda o amenda).  

Exista si se monteaza de multisor pe masini!

Si se si gasesc de cumparat!

"Stii de ce reviiiiiiii la Coraaaaaaaaa" bla bla bla!
Anonymous
alex a zis: (citez manual ca butonula ala face figuri)

""prin siguranta sa nu circule curent decat cand este arsa"

Asa ceva nu este posibil dpdv tehnic pentru ca anuleaza total conceptul de siguranta."



pai nu e chiar asha. daca prin circuitul sigurantei nu trece curent inseamna ca ori e oprit consumatorul, ori e intrerupt un fir (simplificand). n-are treaba cu conceptul de sigurantza care se refera la limitarea drastica a curentului maxim printr-un circuit. anyway, ideea era ca ledul ala se aprinde din mai multe motive decat dintr-unul singur (acela ca siguranta e arsa).



asarban a zis: "Exista si se monteaza de multisor pe masini! "

pai nu am inventat-o eu acuma, am vazut pe o groaza de masini. oricum pontul cu Cora e bun.
Anonymous
Mi-e teama ca nu ai inteles functionarea circuitului si, cu tot respectul, cred ca faci cateva confuzii importante.



>> ledul va sta aprins chiar daca siguranta e OK

Daca siguranta + soclul ei sunt ok, ledul va sta stins indiferent ce defect se gaseste in restul circuitului - aste e o chestie simpla, explicata in text (siguranta este un scurtcircuit !)



>> ideea era ca ledul ala se aprinde din mai multe motive decat dintr-unul singur (acela ca siguranta e arsa).

Tocmai, led-ul nu se aprinde decat daca siguranta "sare" sau sta in locas prost (contact imperfect); in nici un alt caz nu se aprinde !!! (vezi mai sus)



>> conditia ca sa functioneze (adica led stins cand e OK) nu e ca montajul sa fie pus sub tensiune

Tocmai, conditia (necesara) ca sa functioneze este, evident, ca circuitul sa fie sub tensiune; altfel de unde s-ar alimententa LED-ul ???



>> mi se pare ca e mai util sa construiesti o scula (cu montajul de mai sus) cu care sa verifici sigurantele fara sa le scoti din panou

Cred ai citit putin la repezeala textul. Chestia cu scosul sigurantei era numai pentru testarea montajului !



>> foarte util insa ar fi un astfel de led(+ rezistenta) in bord, pus in paralel cu becurile si sa-ti semnalizeze daca ai vreun bec ars

Daca pui un montaj asemanator celui in discutie in paralel pe becurile de frana/pozitie etc., in nici un caz nu-ti va indica becurile arse sau nu, ci doar daca "vine" curent sau nu !
Anonymous
acuma ai dreptate aici cu cititul, ca nu am facut chiar conspect. m-am uitat pe schema ta (atashata) shi am pus Rc = infinit (echivalent cu intrerupere in circuit, etc). din asta a rezultat ca ledul nu se mai aprinde, indiferent ce face siguranta aia). din schema ta, ca sa aprinzi ledul trebuie sa faci cumva masa prin consumator . vroiam sa zic ca punerea sub tensiune nu e o conditie suficienta, trebuie sa circule si curent prin Rc.

cam atat. altfel, recitind, intr-adevar am fost confuz in vreo doua locuri shi l-am dat pe ledu' ala ba aprins, ba' stins. o sa dau vina pe cafeaua prea slaba.
Anonymous
acuma ca sa te trec shi pe tine la cafele cu doza dubla:

"Daca siguranta + soclul ei sunt ok, ledul va sta stins indiferent ce defect se gaseste in restul circuitului - aste e o chestie simpla, explicata in text (siguranta este un scurtcircuit !) " cu exceptia Rc intrerupt (sau a firelor de legatura), nu??? smile.gif



ideea e buna, observatiile nu au avut intentia sa te saboteze, unele nu s-au dovedit valabile, da' m-am gandit sa incepem debugul din faza de proiectare.
Anonymous
"Daca siguranta + soclul ei sunt ok, ledul va sta stins indiferent ce defect se gaseste in restul circuitului - aste e o chestie simpla, explicata in text (siguranta este un scurtcircuit !) " cu exceptia Rc intrerupt (sau a firelor de legatura), nu???



Pe bune, nu inteleg observatia :? ; cred ca trebuia "inclusiv", nu "cu exceptia" (adica "LED-ul va sta stins ... inclusiv Rc intrerupt ..."). Da, asa este; la dezavantajul nr. 3 este subinteleasa intreruperea Rc sau circuitelor de legatura. In fond, este un indicator pentru sigurante, nu pentru circuitul electric al masinii.



Ref. "sabotaj" smile.gif - fii serios ! ABSOLUT nici o problema. smile.gif
DSops
Ma scuzati, eu nu sunt de meserie, cum adica sa faci masa prin consumator? In mod normal consumatorul sta la masa si masa este langa el cu ce consuma consumatorul. Daca faci masa prin el, nu moare?
Anonymous
Pana la urma cum e fratilor ca vreau sa imi fac si eu, dar acum e ceata totala. Care stie sa imi spuna si mie pe bune cum se face detectorul ala de rezistenta arsa?
Valentin
Pai e exact cum e in schema, numai ca, dupa parerea mea, 2,2 V pentru led e cam mult.
Anonymous
se face fix cum e in schema. daca siguranta e ars, in mod evident va fi aprins. rezistenta aia poate merge pana la 1k. 2.2V cadere de tensiune pe led e luat ca exemplu (poate fi mai mult sau mai putin). cumperi ledul, te uiti in datele de catalog, inlocuiesti in formula lui cristi curentul (If in catalog) si caderea de tensiune (Vf in catalog) si obtii valoarea rezistentei. n-am spus ca nu merge cand siguranta e arsa.

go for it, nu are ce sa nu mearga.(daca pui anodul la plus, pe siguranta).
Anonymous
alta idee?
klaus
sa pui un buzzer in paralel cu siguranta, e buna?
Anonymous
s-ar putea, iti mai si tziue daca s-a ars ceva, sigurante...
laurh
Pana la urma se poate concluziona cu niste valori optime ale rezistentei si ale ledului ?
OCEBE
1K pentru rezistenta "RL" e cea mai buna valoare cam pentru toate felurile de led-uri.

realizarea montajului dupa schema propusa (care este cea mai simpla)nu poate decat sa aduca avantaje: se aprinde led-ul, inseamna ca ceva nu e in ordine!

nu poti cere mai mult de la doua sarme, o rezistenta si un led!
laurh
Intrebare ... sper sa nu radeti ... rezistenta "RL" este o rezistenta normala sau e ceva mai deosebit ? Cum cer la magazin ?
OCEBE
ce mai este normal astazi?

RL= rezistenta carbon ~1k/0,25-0,5W
RIon
Cu multimetrul cum se masoara?
Pui pe V sau pe Ohm?
daca e 0 e buna, daca nu, o schimb?
bdaniy
E interesanta chestia cu martor de sig arsa arsa dar nu e functionala in toate cazurile, ex sig de la bricheta daca-i arsa o sa arda ledul numai cand cuplezi bricheta (era doar un exemplu ).
Mai functional ar fi cu un comparator , sa compari tensiunile de la pinii sigurantei, asa nu poate da gres.
A si chestia cu buzzerul.....daca pui buzer la vreo 5 sig de unde stii care-i arsa can se apuca de piuit? wacko.gif
Slider
Pai nuuuu...pui cite un buzzer pe fiecare siguranta. Si fiecare buzzer cu tonalitatea lui specifica si personala. Asa o sa stii cind si care siguranta este arsa! rolleyes.gif
bdaniy
si te apuci sa memorezi fiecare siguranta ce piuitor are? biggrin.gif , nu cred ca as pute a sa memorez vreo 6 sau 8 sunete da ma rog.
Si mi-o mai venit o idee si mai simpla decat aia cu comparatoru` ..............Porti logice, cate un si negat pt fiecare siguranta, si mere garantat.
O sa pu si o mica schema numa sa-mi repar scaneru (imi mai lipseste un ciocan mai mare biggrin.gif )
wo_name
fara "piuitoare" faceti o "scula" care anunta:
- "S-a ars siguranta nr. x , numararea a inceput de sus in jos. Nu sunt sigur poate e contact imperfect. Oricum verifica"

Mai fratilor voi vreti sa faceti un indicator sau faceti o orcestra simfonica (nu zic, ar prinde bine cand nu ai radio - casetofon, CD, MP3, etc.)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.