Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Dacia - exploatarea de iarna
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia - Diverse > Tutoriale, Tips & Tricks
1310CL
Salut,cautand ieri prin mica mea biblioteca am gasit o carte din 1990 cu titlul"Exploatarea de iarna a autovehiculelor" si am gasit in ea diferite tehnici de intretinere a masini pe timp de iarna:efectele regimului climatic de iarna asupra functionarii autovehiculelor,pornirea motorului iarna,pregatirea autovehiculelor pentru iarna,etc.Asa ca m-am gandit sa postez cate ceva din carte:D,sper sa va fie de folos.

Pornire la motoarele cu aprindere prin scanteie:

Se roteste manual arborele cotit 3-4 rotatii si se conecteaza luminile de pozitie cateva secunde pentru a activa acumulatorul electric ,se pompeaza combustibil cu ajutorul parghiei pompei de benzina,pentru a umple camera de nivel constant si apoi se trage pana la refuz maneta care comanda clapeta de pornire(socul),se sprituieste benzina cu pompa de acceleratie,apasand de cateva ori pedala respectiva, dupa care se apasa pedala de ambreaj(pentru a reduce sarcina electromotorului de pornire)si se actioneaza demarorul,tinand apasata pedala de acceleratie cam o tremie din cursa ei totala.Mentinerea sub tensiune a demarorului nu trebuie prelungita mai mult de 8-10s;in caz de nereusita,o noua tentativa se reia dupa numai un ragaz de 30-60s,timp necesar pentru refacerea capacitatii bateriei.

Daca motorul nu porneste dupa 3-4 incercari,nu trebuie sa se mai insiste deoarece el se poate ineca.Inecarea motorului se constata dupa absenta scanteii la bujii,umezirea electrolizilor izolatorului acestora si,uneori prin vaporii de benzina albiciosi aparuti la esapament.Pentru aerisirea cilindrilor se deschide lin clapeta de acceleratie,se deschide total clapeta de aer si se actioneaza demarorul cateva secunde.

Dupa ce motorul a pornit,se lasa sa functioneze 2-3 minute in gol,reducand treptat turatia pana la nivelul minimal stabil prin impingerea butonului care comanda clapeta de pornire(soc).In mod normal se socoteste ca autovehiculului poate porni de pe loc dupa ce temperatura in sistemul de racire a atins 60 C.

Demarajul se incepe lent si se prelungeste pe parcursul catorva sute de metri pentru a permite incalzirea pneurilor in vederea recapatarii elasticitatii.


Sper sa va fie de folos,o sa mai postez si altele.

Noroc.
einstein1984
In 90 se dadea sfatul sa rotesti motorul la manivela..... Crezi ca mai e util si azi?
dizzy
De util e util, manivela nu mai ai.
roland
da, pleci de pe loc cand motorul are 60 grade smile.gif
idei de pe vremuri. motorul nu se incalzeste pe loc. e dezbatuta problema pe alte topicuri.
rodi
Faceti un balans cu masina in viteza 4 inainte de tot ce spune colegul in primul post din acest topic.

Incalzirea la 60 fie ca este posibila sau nu -cea mai importanta este ungerea- stati un scurt interval pe loc pana circula uleiul (coboara putin acul manometrului de ulei), pe urma ne punem in miscare.
1310CL
@einstein1984:Celor care au dacii de prin 80-90 le sunt utile aceste sfaturi....

Am sa postez cand am timp si intretinerea caroseriei pe timp de iarna.
PaulT
Eu am si o Dacie din 1973 si sfaturile astea nu mai sunt de mult de actualitate... Problema principala in pornirea motorului si in ulterioara pornire de pe loc o reprezenta uleiul existent la vremea editarii cartii in versiunea initiala(si de motor si de cutie).. O alta problema o reprezentau bateriile auto de atunci.. Sa vezi ce frumos invarte demarorul la -15 grade cand in motor ai un ulei 5w40/10w40 si cat de instant se stinge becul de presiune ulei cateodata de la prima tura a motorului chiar inaite de pornirea propriuzisa(adica in timp ce doar demarorul invarte)... Iar acest ulei sintetic/semisintetic de calitate asigura ungerea imediat dupa pornire(si asigura o ungere mai de calitate decat un ulei 20w40 deja incalzit). Se poate pleca de pe loc si dupa 10 secunde, fara nici o problema. Daca si in cutie ai ulei bun, cutia functioneaza si dupa o noapte de -20 grade la fel ca dupa o noapte de vara, inca din momentul pornirii... O aprindere electronica si reglaje bune si motorul pleaca la"sfert" de cheie. Un singur sfat este de actualitate la orice masina, veche sau moderna. Pana la o usoara incalzire a motorului sa se evite demaraje bruste si turatii inalte+sarcini mari.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.