Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Mers normal pe auto sau 4X2
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia Duster > Discutii generale - Dacia Duster
nicolaem
Scuze pentru insistenta dar mi se pare foarte important sa se lamureasca problemele legate de transmisie.

QUOTE(einstein1984 @ 5 Nov 2010, 14:10)
PE asfalt bun, mod auto sau 2WD e tot aia.
*



Ma intreb daca chiar asa este. Oare la un stil de conducere mai agresiv, modul auto ajuta in curbe ? Ma intreb !

QUOTE(asgard1955 @ 15 Nov 2010, 14:32)
Duster are un cuplaj electromagnetic, care nu permite rotilor de pe axa fata si celor de pe axa spate sa se invarta cu viteze diferite, asadar pe suprafetele cu aderenta buna, gen asfalt, daca se merge cu duster-ul in 4x4 lock se distrug diferentialele si cardanul.
Diferential central pentru sosea au sistemele: xdrive, 4 matic, 4 motion, quattro si altele dar nu si dusterul.
*



Pai la 4x4 lock ideea nu e ca cele 2 axe, spate si fata, sa aiba aceeasi viteza ? Din cate stiu, turismele cu 4x4 permanent merg pe auto si intr-adevar 4x4 lock este numai pentru teren accidentat dificil sau aderenta scazuta. Oare ruland pe asfalt curat in modul 4x4 auto dauneaza transmisiei ?
Squirrel
Nu. Asa scrie si în manual: pe asfalt 2WD sau AUTO însa e interzis 4Ś4 LOCK.
asgard1955
La duster in 4x4 lock axa fata si spate au aceeasi viteza, tocmai din acest motiv se fac praf diferentialele si cardanul pe suprafete cu aderenta cum e asfaltul.

Modul auto pe asfalt nu cred ca dauneaza transmisiei si nici nu te ajuta cu nimic pe asfalt curat pentru ca trage fata si spatele este cuplat numai cand fata pierde aderenta si asta numai pentru perioade scurte de timp. Iarna sau in conditii de aderenta scazuta e alta poveste.

La autoturismele cu 4x4 permanent, chiar este permanenta tractiunea pe toate 4 rotile (nu este pe auto) si pe asfalt si pe alte suprafete de rulare si asta pentru ca au un diferential central intre diferentialele fata si spate care permite ca axa fata si spate sa se roteasca cu viteze diferite astfel ca transmisia nu se strica chiar daca este aderenta maxima.

Dusterul nu are acel diferential, ca urmare in 4x4 lock se merge numai pe suprafete cu aderenta scazuta .

La duster modul auto nu prea cred ca ajuta in curbe decat daca pierzi aderenta pe fata. Ca sa te ajute in curbe sunt alte sisteme pe alte masini care distribuie puterea variabil la fiecare roata de pe aceeasi axa cat si intre puntea fata si spate.

CGDBZ
In curbe te ajuta un ESP (daca ai binenteles).
mariusjo
QUOTE(asgard1955 @ 16 Nov 2010, 17:40)
La duster in 4x4 lock axa fata si spate au aceeasi viteza, tocmai din acest motiv se fac praf diferentialele si cardanul pe suprafete cu aderenta cum e asfaltul.

Modul auto pe asfalt nu cred ca dauneaza transmisiei si nici nu te ajuta cu nimic pe asfalt curat pentru ca trage fata si spatele este cuplat numai cand fata pierde aderenta si asta numai pentru perioade scurte de timp. Iarna sau in conditii de aderenta scazuta e alta poveste.

La autoturismele cu 4x4 permanent, chiar este permanenta tractiunea pe toate 4 rotile (nu este pe auto) si pe asfalt si pe alte suprafete de rulare si asta pentru ca au un diferential central intre diferentialele fata si spate care permite ca axa fata si spate sa se roteasca cu viteze diferite astfel ca transmisia nu se strica chiar daca este aderenta maxima.

Dusterul nu are acel diferential, ca urmare in 4x4 lock se merge numai pe suprafete cu aderenta scazuta .

La duster modul auto nu prea cred ca ajuta in curbe decat daca pierzi aderenta pe fata. Ca sa te ajute in curbe sunt alte sisteme pe alte masini care distribuie puterea variabil la fiecare roata de pe aceeasi axa cat si intre puntea fata si spate.
*




QUOTE(CGDBZ @ 16 Nov 2010, 19:18)
In curbe te ajuta un ESP (daca ai binenteles).
*



Legile Fizicii suna cam asa: In conditii ideale ...... (in vid) au loc urmatoarele sau F=m x a sau v=S/t si putem continua ..... dupa care se enunta cateva experimente in laborator si in mediul extern. Din aceste experimente se observa diferentele dintre mediile din laborator si practica. experimentele au loc la temperaturi si presini constante ceeace in practica nu sunt intalnite.
Daca cele de mai sus au fost clarificate sa luam caz aparte: Modul AUTO
Intr-o intersectie ai "cedeaza trecere" trafic intens ca sa intri ori astepti noaptea sa se elibereze intersectia ori alegi sa fortezi intrarea fara sa periclitezi traficul si atunci esti nevoit sa sprintezi. Rotile fata la incep sa piarda aderenta, ASR intra in actiune si tractiunea transfera putere spre puntea spate ceeace face ca autoturismul sa capete "viteza" si sa poti efectua manevra de intrare in intersectie in siguranta dupa care sistemul revine la stare de tractiune initiala (fata).
Acelasi lucru se intampla si pe autostrada la viteze mari in viraje unde un rol important il are tractiunea si abia pe urma ESP-ul (deja este o situatie critica la interventia acestuia). Acest lucru se poate observa la autotrenuri unde ASR-ul (neavand posibilitatea de tractiune si pe alta punte motrica) intra frecvent si pe drum uscat cu aderenta f. buna chiar si in linie dreapta si unde ESP-ul (RSS cum este denumit la camioane) nu are nici un rol, RSS-ul are si mai multe nivele de actionare).
Sa vedem cum actioneaza ABS-ul pe un drum "lis"si cum actioneaza pe un drum cu denivelari.........Acelasi lucru se intampla si cu tractiunea dar, mai putin sesizabil pentru sofer.
Sa revenim la cazul Dacia. In modul AUTO ce bec se aprinde in bord? Nici unul. Dar in cazul 2WD si LOCK? deci sunt cazuri aparte de functionare si automat trebuiesc semnalizate.
Comcluzie (personala) Moudul Auto este modul de functionare normala indiferent de starea drumului. Celelalte sunt cazuri speciale de functionare si ar trebui folosite ca atare.
doctorasul
Pentru informare.....
asgard1955
Am explicat mai sus care ar fi diferenta.
Squirrel
O fi, o păți…Selectorul este montat în bord tocmai pentru că nu are de unde ști exact mediul în care se află(a se vedea reclama la Pathfinder cu dulăii de adulmecau zona) și lasă opțiunea de a alege modul potrivit de rulare la latitudinea șoferului. Manualul este destul de explicit(cine a achiziționat agregatul ar trebui să tragă o ocheadă prin el):
Mode 2WD:
- Funcționare: distribuirea cuplului motor pe cele 2 roți față;
- Condiții de utilizare: drumuri cu condiții bune de aderență și autostrăzi;
- avantaj: optimizarea consumului de carburant;

Mode Auto:
- Funcționare: distribuirea automată a cuplului motor pe cele 4 roți, în funcție de condițiile de aderență;
- Condiții de utilizare: toate tipurile de drumuri, în special în condiții de aderență redusă (ploaie, zăpadă, gheață);
- avantaj: cel mai bun raport ținută de drum/motricitate, indiferent de condițiile de aderență, deci, o securitate optimă;

Mode 4Ś4 Lock:
- Funcționare: distribuirea impusă a cuplului motor pe cele 4 roți; controlul motorului și al sistemului de frânare adaptate unei utilizări 4Ś4;
- Condiții de utilizare: drumuri neasfaltate (teren accidentat, noroi, pământ, nisip) și traversări dificile cu o viteză ce nu depășește 80 km/h;
- avantaj: adaptarea la condiții dificile de mers.
mariusjo
QUOTE(IRONICK @ 17 Nov 2010, 10:44)
Pe scurt: mi-am luat 4x4 si il folosesc ca doar daia am dat banii pe el. Se confunda 4x4 de pe Duster cu un 4x4 care stie sa mearga pe orice suprafata.
*


Mai pe scurt: Esti mai priceput decat constructorul.
extras din manualul de utilizare:
"Mode Auto:
- Funcționare: distribuirea automată a cuplului motor pe cele 4 roți, în funcție
de condițiile de aderență
- Condiții de utilizare: toate tipurile de drumuri, în special în condiții de
aderență redusă (ploaie, zăpadă, gheață)
- A vantaj: cel mai bun raport ținută de drum/motricitate, indiferent de
condițiile de aderență, deci, o securitate optimă "
mariusjo
"Se confunda 4x4 de pe Duster cu un 4x4 care stie sa mearga pe orice suprafata."

Atasat descrierea functionarii din manual:

- Cred ca am inteles f. bine la ce se refera Ironik. De aceea am postat si extras din manual. Citeste aceasta pagina din manual si spune daca se "pricepe" sau nu Dusterul sa mearga pe orice suprafata 4x4.
Intrebare: Este necesara invitatie de participare la discutii? Rog administratorii sa treaca acest lucru in regulament pentru a nu mai gresi pe viitor.
mariusjo
Pentru a elimina orice dubiu referitor la modul de functionare si utilizare, am intrebat la VC Dacia.
Raspuns:

"Buna ziua,
Stimate domnule .......... ,


Va multumim pentru increderea pe care ne-ati acordat-o apeland la serviciile noastre.

In legatura cu solicitarea dumneavoastra va informam ca in Modul "Auto" toate cele 4 roti functioneaza in momentul in care vehiculul intampina rezistenta in urcare, acest mod distribuind cuplul in functie de ce dificultati intampina vehiculul pe drum. ( spre exemplu dificultate in urcarea unei pante cu inclinatie mare )

Totusi la o viteza de rulare pe autostrada producatorul recomanda sa se mearga in Modul "4X2". Va mai informam ca folosirea unuia din aceste Moduri nu impacteaza in nicun fel transmisia vehiculului.

Ne puteti contacta la numarul de telefon 0248 500 000, fax 0248 500 076, de luni pana vineri intre orele 8-20 si sambata intre orele 8-16, la adresa de e-mail vocea.clientului@daciagroup.com sau folosind formularul de contact de pe site-ul www.dacia.ro. Ne puteti scrie si prin posta, la adresa: Automobile Dacia SA - Vocea Clientului Dacia, str. Uzinei nr. 1, Mioveni, jud. Arges, cod 115400. Va invitam sa vizitati noul nostru site www.dacia-merchandising.ro, de unde puteti comanda online textile personalizate, obiecte de comunicare, jucarii si miniaturi DACIA la preturi foarte avantajoase.

Cu consideratie,
Agent Servicii Client ,
.................................. "
silviuf42
QUOTE(nicolaem @ 16 Nov 2010, 15:05)
Pai la 4x4 lock ideea nu e ca cele 2 axe, spate si fata, sa aiba aceeasi viteza? Din cate stiu, turismele cu 4x4 permanent merg pe auto si intr-adevar 4x4 lock este numai pentru teren accidentat dificil sau aderenta scazuta.
*



Ideea nu este sa aiba aceeasi viteza ci sa se distribuie cuplu pe toate 4 rotile (in cazul Duster pana la 25% pe fiecare roata), iar viteza diferita este altceva. Masinile cu 4x4 permanent, tocmai asta au, "4x4 permanent": de exemplu (sper sa nu gresesc) la xDrive raportul de transmisie este 40:60 fata/spate permanent si pana la 50:50 in cazuri exceptionale. La Duster raportul este 100:0 fata/spate in modul auto si pana la 50:50 in cazuri exceptionale (si foarte scurte).

QUOTE(asgard1955 @ 16 Nov 2010, 16:40)
La duster in 4x4 lock axa fata si spate au aceeasi viteza, tocmai din acest motiv se fac praf diferentialele si cardanul pe suprafete cu aderenta cum e asfaltul.

Modul auto pe asfalt ...................
*



Foarte buna explicatia. As mai dori sa adaug ca, in cazul lui Duster, din cauza lipsei diferentialului central, in modul 4x4 lock diferentialele spate/fata incep sa patineze in curbe (incepe sa fie grav in curbe cu viteza mare, de aceea se si decupleaza automat dupa 60km/h), de aici incapacitatea de a merge 4x4 permanent pe drum cu aderenta normala. Situatia se schimba pe drum cu aderenta precara (asa cum specifica in manual: noroi, pamant, zapada), unde in modul 4x4 lock va avea loc acelasi decalaj de viteze in curbe dar aici rotile cu viteza superioara vor putea sa patineze in voie (noroi, zapada), iar diferentialul nu va patina, de unde nu va fi nici solicitat. Iar in modul Auto la Duster numai puntea fata trage (in mod exceptional si cea spate), de unde si un risc foarte scazut de patinare a diferentialelor, asa ca fie folositi Auto sau 2WD este acelasi lucru (consumul este un pic mai mare in Auto, asa ca pe drum cu aderenta buna folosesc 2WD). Un singur avantaj la Auto pe drum cu aderenta buna: masina parca accelereaza mai puternic fata de 2WD, de aceea in afara oraselor prefer modul Auto (pentru depasiri): e normal, transferul de cuplu catre puntea spate se face si in momentul unei sarcini prea mari pe puntea fata (in cazul acceleratiei) si nu numai in cazul pierderii de aderenta, de unde si comportamentul mai bun.

Ceva de genul asta. Cheers! smile.gif
ALH
@silviuf: La Duster diferentialele fata si spate nu patineaza, sunt angrenaje cu roti dintate clasice. Ai vrut sa zici ca in curbe rotile patineaza. Numai diferentialul interaxial patineaza, este cuplaj cu frictiune.
asgard1955
Cam asa ceva, diferentialul fata si spate e deschis si rotile se invart cu viteze diferite.
silviuf42
QUOTE(ALH @ 2 Feb 2011, 12:19)
@silviuf: La Duster diferentialele fata si spate nu patineaza, sunt angrenaje cu roti dintate clasice. Ai vrut sa zici ca in curbe rotile patineaza. Numai diferentialul interaxial patineaza, este cuplaj cu frictiune.
*



OK, nu te contrazic pentru ca nu cunosc 100% sistemul. Dar atunci in modul 4x4 lock si in curbe cu viteza, care diferential suporta uzura: cel fata/spate sau cel interaxial (cuplaj cu frictiune)? Apropo, prin cuplaj cu frictiune vrei sa zici un cuplaj asemanator discului de ambreiaj? Merci.
asgard1955
Cel interaxial suporta mai multa uzura.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.