Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Probleme Frane Dacie Nova GT
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Dacia Nova
Mihaila1984
Problema mea este ca frana prinde foarte jos si rareori la a doua pedala. Am citit pe forum posturile despre problemele la frane pe care am observat ca le are cam toata lumea. Am inteles ca trebuie sa verific distanta la sabotii de pe spate fata de tambur care trebuie sa fie foarte mica ca altfel iti lungeste cursa la pedala. Rugamintea mea este sa imi dati o schema cu ansamblul de frana spate pe care sa o studiez inainte de a ma apuca de treaba ca nu am mai facut pana acum asa ceva. Mentionez ca franele sunt aerisite ca la carte, dar mai trebuie sa scot sonda ICP din avarie ca inca nu am apucat sa fac asta.
ORIJINAL21
schema este de la 1310. dar dupa cate stiu eu este cam asemanator.
sa zici ce ai facut
bafta!


12 Dec 2010, 18:25:
scz nu pot incarca poza...

incearca sa suspenzi puntea spate pe doi butuci, dupa care, scoti roata si scoti rotundul ala in care se infileteaza prezoanele.Apoi vei vedea sabotii tai ca au niste dinti regleaza si tu acolo.

cu cat se face mai mult spatiu in mijloc,cu atat frana este mai tare.
atentie!
cand vei pune capacul la loc, capacul nu trebuie sa intre usor pt ca asta inseamna ca nu vei avea frana.

mai bine iti recomand un service ca nustiu daca ai inteles vre-o ceva..

12 Dec 2010, 18:27:
daca vrei iti voi explica mai detaliat. si iti voi da si o schema.
uite ID meu de mess: ORIJINAL21
mariandinca
salut,uite cateva scheme cu sistemul de frane pe spate.....verifica ferodourile de la saboti sa ai 2 mm peste nituri...daca sunt aproape de nituri schimbi ferodourile sau sabotii, ii pui la loc,reglezi dintii aia cat sa-ti intre camasa usor,aerisesti franele si apoi reglezi si frana de mana tot dupa schema de ti-am trimis-o.
x.fun
regleaza tija care iese din servo.asta inseamna ca dai pompa de frana jos si regleaza si cealalta tija care vine din servo si se prinde la pedala...

e posibil ca si garniturile din pompa sa scape, daca zici ca-ti tine jos.
nicuviv
eu zic sa te uiti si la pacute si la saboti si dak e necesar o airisire bafta
mariandinca
QUOTE(x.fun @ 13 Dec 2010, 15:20)
regleaza tija care iese din servo.asta inseamna ca dai pompa de frana jos si regleaza si cealalta tija care vine din servo si se prinde la pedala...

e posibil ca si garniturile din pompa sa scape, daca zici ca-ti tine jos.
*



iti mai atasez niste scheme in care iti arata cotele de reglare servo.

x.fun are dreptate....e foarte posibil sa fie si de la garniturile pompei centrale.
spor la treaba!
Mihaila1984
Va multumesc mult pentru schemele de montaj si ajutor! Am incercat sa desfac tamburul de spate azi cu o cheie franceza ca nu aveam inelara cu cot sau tubulara de 30 sau 29 pentru piulita de la tambur(nu stiu exact de cat e)dar nu am putut asa ca va ramane pe saptamana viitoare cand ma duc la parinti ca am un vecin mecanic si are scule. Am reusit sa scot sonda ICP din avarie, am aerisit franele si vad ca tine mai sus pedala cu toate ca nu am putut sa vad exact cum se comporta ca a nins azi toata ziua la Timisoara. Dupa craciun revin cu ce am reusit sa fac. Oricum va trebuii sa vad ce e cu pompa servo ca in momentul cand calc frana da motorul sa se opreasca si se aude pe la furtunul care vine de la galerie unfasait chear in conexiunea cu pompa servo. Numai bine si sarbatori fericite!
x.fun
vezi ca ai o supapa acolo.
Eu am patit sa cumpar un furtun de servo care crapa imediat ce stangeam colierul.sunt foarte proaste.la frig, pur si simplu crapa furtunul...

Schimba supapa aceea.

Tubulara de 30 pentru tamburii pe spate...sau 32... smile.gif
Mihaila1984
Va multumesc la toti pentru sfaturi si scheme! Am reusit cu reglatul distantei sabotilor fata de tambur. Vreau sa spun ca i-am adus atat de aproape incat freaca foarte putin si la un sfert din cursa pedalei deja imi blocheaza rotile fata.

Va doresc un an nou fericit si la multi ani la toti, ca nu cred ca mai am timp sa intru pana dupa revelion ca acum am organizarea lui pe cap.

Numai bine la toti!
scorpion
Va salut pe toti care-am mai ramas pe Nove !

Am o Nova GTi din septembrie 2000! Am luat-o de ceva vreme in custodie de la maica-mea si acum se impune sa-i schimb placutele de frana si poate si sabotii.
La un magazin din zona Morarilor ( Bucuresti ) mi-au spus ca sunt 2 feluri de etrieri de Nova si ca pt cel vechi nu mai au placute de frana.
Urmarind discutiile de pe forumul de DSN am gasit coduri pt placute Fermit , Coseli , Textar , Ferodo.
Acum oricat de idiot suna , sunt silit sa intreb pana nu ma pricopsesc cu vreun set de placute inutile : pot pune pe Nova placute de frana de SLZ ?
Daca da , atunci ma gandesc sa-mi cumpar placute Ferodo FSL 114.

Acum partea secunda : s-a umblat ( nu eu , ci un mecanic , da' eram numa' ochi la el... icon_mrgreen.gif ) la sabotii de pe dreapta spate ca se blocasera. La o examinare mai superficiala pareau destul de subtiati , iar acum de vreo 2 saptamani aud un zgomot cam metalic blink.gif pe spate stanga. M-am gandit ca s-or fi dus pana la urma ( masina are 85.000km si peste 10ani) si vroiam o recomandare . Ce marci de saboti ati montat ? Cum s-au comportat ?

Daca se apuca cineva sa-mi spuna ca n-am dat search pe forum se inseala. Dar tot ce-am gasit pe topicul de Nova este foarte neclar si de nicaieri nu apare ca cineva si-a pus pe Nova placute de DSN sau SLZ. Pe topicele acestor modele , intradevar am gasit referiri clare cum ca placutele sunt universale ca forma pt Nova , DSN si SLZ dar erau mai putin clare la capitolul "tipul si diferentele dintre sigurantele montate la placute "...
Iar despre saboti , cam toata lumea ii ignora cu nonsalanta , pun de pe unde au gasit ca astia cica oricum tin mai mult... blush.gif

Deci HELP : ce placute merg pe NOVA GTi si ce saboti ati incercat si cum vi s-au parut ?
b 45 bwy
eu am dacia nova din 1999 si au mers placute de solenza,le am de 10000km,sunt de origine iar saboti am pus de dacia break sunt identici.
sabotii 40 lei anul trecut
placute- parca tot 40 lei
scorpion
b 45 bwy mii de multumirii , de asemenea si lui x.fun care m-a sunat sa-mi dea niste sfaturi foarte utile !

Maine ma apuc si caut placute fata Ferodo FSL 114 si saboti de break , apoi vineri probabil imi iau o zi de concediu si cat mai este frumos afara imi curat etrierii fata si franele de pe spate , schimb placute si saboti + lichid de frana ( cu spalare anterioara cu alcool tehnic , daca mai apuc blush.gif ).

Multumesc inca odata ! wink.gif
x.fun
Ai mare grija la garniturile de la etrieri.din 4 seturi, doar unul a fost bun.
Trebuie sa te uiti atent la garnitura din interior.Ti-am atasat o poza ca idee.
Cam aceea e forma la garnitura.Insesizabil pentru ochi.
scorpion
Am gasit placute de frana Ferodo FSL 114 in Bucuresti , la magazinul Comautoglob din intersectia Morarilor - Pantelimon. Au fost 37lei un set , dar nu erau la vedere pe rafturi , abia le-a gasit fata pe undeva pe jos..
Acum astept ziua de maine ca sa le montez si intre timp ma documentez cum dracu se desface etrierul de Dacie Nova in bucati pt ca trebuie sa-l curat pt ca placutele din stanga sunt tocite foarte foarte inegal : ceva gen 90% cea din interior si 10% cea din exterior !!!
Precizez ca ultimele placute pe fata fusesera de uzina , costasera vreo 100lei si mai si fusesera montate intr-un service de "cartier" cu consecinte vizibile => aproape 15.000km cu ele si cel putin la roata stanga fata am uzuri extrem de inegale , probabil ca daca erau montate corect tineau 25.000km de Bucuresti si mult mai mult de drum mixt.
Multumesc tuturor celor care-au postat pareri despre diverse marci de placute de frana incercate : m-ati ajutat sa iau decizia corecta si sa-mi economiesc banii !

Sper sa nu ma bubuie adminul excl.gif , dar am postat acelasi reply pe topicul de Solenza pt ca de acolo am gasit informatiile cu tipul de placute si preturile si m-am gandit sa stie si oamenii aceia de unde sa-si ia placute si cu ce bani din Bucuresti. excl.gif ca oricum vad din ce in ce mai putine Nove in trafic ... sorry blush.gif
scorpion
Am montat placutele Ferodo. Sunt mult mai bune . Maine fac un tutorial cu poze la toata lucrarea efectuata ca sa ajut si alti novici in ale franelor de Nova ( si SuperNova ). biggrin.gif
x.fun
chiar is curios cum ai procedat smile.gif ce metoda ai ales...
scorpion
Am facut un tutorial cat de bine m-am priceput :

http://www.daciaclub.ro/index.php?act=ST&f=8&t=206286&st=0

Cu scuzele de rigoare ca unele poze de la montare le-am folosit ca exemplu la demontare , dar am fost delegat si cu partea "tehnica" iar cea "fotografica" a avut numai de suferit icon_mrgreen.gif
PH-06-BOA
Daca pui placute de berlina, geme?
BLUE R 19
Nu geme deloc...merge perfect.

Eu cand le-am schimbat prima oara am pus exact ce am gasit acolo-placute normale ''de berlina'' marca Fermit fara gauri in urechi, fara sigurante. Eu am vazut ca sunt normale dar totusi le-am suprapus cu cele noi ca sa fie potrivite. Am observat ca fata de 1300 stau cam fixe in locas si nu mai au siguranta arc-lamelar pe laterala.

Ca sa incapa in locas a trebuit sa le pilesc putin la colturi dar parca si spatiul in suport nu este foarte precis prelucrat (Nova model '98).

Trebuie insa sa recunosc ca atunci cand o placuta se uzeaza complet ...cade, deci e nevoie sa fie verificate periodic neavand sigurante.

Diferenta intre a avea sau nu siguranta pt mentinerea placutei cand s-a uzat este:
-- cu siguranta cand se uzeaza armatura de otel a placutei freaca de disc asa ca-l distruge
--fara siguranta daca placuta cade discul se freaca fie de piston sau de ''gheara'' etrierului din partea opusa

Siguranta salveaza etrierul cu pistonul de la afectare in cazul rularii fara placuta(cazuta). Totusi tind sa cred ca si cu siguranta aia ca la solenza tot cade, la 1300 parca nu cadea.
scorpion
Pai hai sa mai dau niste amanunte : placutele au fost schimbate la aducerea masinii in Bucuresti , in septembrie 2009. Atunci avea vreo 69.500km pe bord.
Acum o saptamana cand am crezut ca se tocisera si de aia nu mai aveam frane , masina arata 85.120km , deci s-a mers cu ele PESTE 15.000km si nu sunt uzate cat sa fie schimbate , dar discul este mancat destul. mad.gif
Pe spatele uneia dintre cele 4 placute se vede foarte greu "coseli" scris cu puncte albastre. Tipul care le-a schimbat le-a luat de la reprezentanta si-au fost peste 100lei setul. Am sa caut sa pun si niste poze cu cele vechi versus cele noi FERODO ca sa se vada cat de putin s-au tocit in 15.000km. Eventual le masor si cu sublerul.
Franele au fost OK pana s-au blocat penele etrierului de pe stanga fata.
La pretul de 37lei setul de placute Ferodo biggrin.gif , mai degraba cumpar un set la 15.000km si nu omor discul , decat un set de placute de uzina Coseli cu 100lei si dupa 2 seturi din astea si 60.000km schimb si discurile de frana! excl.gif
Eu asa vad situatia.
Poate unora le place sa zica : am mers din 2005 pana ieri cu un singur set de placute si-am facut 50.000km drum mixt, ce tare sunt , pacat ca mecanicul mi-a spus ca va trebui sa schimb peste vreo 20.000km maxim si discurile : ce masina de caaacaaat e Dacia..... mad.gif
Parerea mea este ca placutele de uzina pe care le-am avut eu sunt prea tari si ma rod pe mine la buzunar ! excl.gif
De aia este forum ca sa ne spunem parerile , sa le documentam si daca se poate sa tragem invataminte colective din ceea ce ni se intampla tuturor.
Eu recomand placute de marca , bune , ieftine si mai ales MOI pt economie de bani la buzunar si frane OK ! wink.gif
BLUE R 19
Ai perfecta dreptate.
Placutele romanesti fabricate la Fermit Ramnicu Sarat nu strica discul si sunt ieftine, plus ca asta e referinta in domeniu in Romania si nu un srl aparut dupa ploaie.
scorpion
Am masurat placutele vechi , despre care cred ca erau Coseli ( dar am dat cu mana murdara de vaselina pe spatele aleia care avea bruma aia de scris.... sad.gif ).
Le-am schimbat la peste 15.000km si :
- cea de la interior avea 13,8mm grosime
- cea de la exterior avea 14,2mm grosime
deci uzura foarte mica , dar din disc "lipsesc" cel putin 0,7mm pe fiecare parte mad.gif
Am facut si niste poze cu sublerul pe ele dar nu-si au rostul , cred eu. Oricum acum am deja vreo 300km de cand le-am schimbat si parca nu le-as da Ferodo-urilor chiar punctajul celor de uzina. Imi face impresia ca nu-s la fel de taioase , poate mi se pare , dar mai revin c-o parere peste vreo 1.000km biggrin.gif
PH-06-BOA
Mare atentie la ce placute cumparati, ca s-au gasit unii mai "destepti" care fac suportul metalic, la jumatate din grosimea care o face toata lumea buna. Deci tabla pe care se toarna ferodoul, are 2,5mm in loc de aproape de 5. De aceea va vaitati ca zboara placutele de sub etrier, pentru lipsa celor 2mm, destul de mult pentru a-si face loc printre disc si suportul placutelor (portetrier). Va uitati la ferodo, convinsi ca mai are destula grosime, dar de fapt lipseste din suport si zboara. Un ferodo mai moale, protejeaza discul, dar se si dilata la caldura,ca e de ajuns sa atinga putin de disc, se incalzeste si franeaza intr-o anumita masura. Sunt sigur ca ati intalnit acest fenomen, ca rece fiind, sa impingi masina cu o mana (stiati ca necesarul e de 40 kg?), iar dupa cativa km, chiar miroase incins, plus ca si scartaie. Nevasta-mea stia cand vin acasa, c-o intersectie inainte, cand am facut test pe niste ferodo prins de mine pa placute, material excelent ca procent de franare, duritate,rezistenta lafrecare, numai ca se umflau, de parca le mangaia doamna. Nu vorbesc de garnituri, care, daca s-au umflat putin, nu mai lasa pistonul sa revina, plus ca apuca de intra foita subtire din garnitura, intre piston si cilindrul etrierului, blocand pistonul. O sa ziceti ca n-are cum, ca n-are loc. Si totusi are loc. Deci si garnitura de cauciuc, sa fie mai tare, nu maleabila, elastica. Ca atunci cand e noua.
candidatu
salutare tuturor.am si eu cateva intrebari legate de frane la nova t din 98 .in primul rand ,la acest model de nova placutele de frana sant cu senzor sau fara?
recent cineva mi-a schimbat placutele dupa care am avut tot timpul un bec aprins la bord ala cu semnu exclamarii ( tongue.gif nu prea ma pricep) apoi mi-a intins tija de la servopompa fapt care a facut sa mi se blocheze rotile cate un pic iar in 2 zile am pus masina pe butuci ,a fiert apa pina a spart vasul .fara sa ma pricep prea mult credeti ca se poate regla tija ca inainte sa umble nenea la ea ? si daca da pote cineva sa ami explice detaliat cum fac asta?
si alta intrebare pot sa adaptez alt vas de expansiune ca din ala de nova nu gasesc
va multumesc

14 Apr 2011, 19:53:
revin cu o complectare.mariandinca a postat niste poze care ma intereseaza pe mine dar sant cam neclare pentru mine.ca sa fac reglajele alea trebuie sa demontez pompa de frana si servopompa sau nu?
ai putea sami dai un telefon ceva ? as vrea niste detalii lasami un mesaj te rog
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.