Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: LUCRURI LEGATE DE RCA CASCO SI DESPAGUBIRI
DaciaClub - Forum Dacia > Alte discutii > Legislatie
TheSting

Stiu ca este mult de citit dar merita


1. Incarcarea pretului pieselor OEM apoi folosirea pentru reparatie a unor piese OEM, OEM second hand, refurbish sau chiar repararea celor de pe autovehicul.
Aceasta metoda o practica multe unitati reparatoare, in special dealerii marcii respective. Daca pretul care va este prezentat pentru piese originale "OEM (Original Equipment Manufacturer)", este prea mare atunci compania Dvs. de asigurari va avea sentimentul de frustrare sau de incarcare nejustificata a pretului si va proceda la o analiza atenta a dosarului de daune, pentru a diminua si elimina orice neregula intilnita. Vor urma diferite faze de negociere in care Dvs. din pacate nu veti intelege prea mult deoarece vor avea un caracter foarte tehnic. Finalitatea este intotdeauna aceeasi si anume acceptarea la plata a unei despagubiri variind intre 50 si 85% din valoarea facturata. Plata va fi conditionata de acceptarea in scris a sumei respective. Exista un ghid al preturilor, care in CEE este regula in evaluarea avariilor si anume Cataloagele EUROTAX Reparation.

2. Inscrierea unor preturi corespunzatoare pieselor OEM in oferte sau facturi, dar la reparare se folosesc piese "aftermarket", licenta sau chiar second hand.
La fel ca precedenta metoda si aceasta are un scop precis si anume acela de a avea un profit mare. Subliniez faptul ca aceasta metoda va fura pe Dvs. si totodata si societatea de asigurari, deoarece diferenta de pret este chiar "dimished value", adica suma cu care se diminueaza valoarea de piata a vehiculului in urma repararii. (Vezi explicatiile "dimished value")

3. Estimarea unor valori de reparatie mai mici decit normale pentru a va determina sa apelati la serviciile unitatii respective prin semnarea comenzii de lucru.
Metoda are doua moduri de manifestare. Primul este acela in care unitatea service inscrie preturi mai mici decit al pieselor OEM si promite folosirea lor inainte de lansarea comenzii de reparatie, iar ulterior indiferent ce tip de piese foloseste creste pretul si schimba valoarea finala a facturii. A doua metoda este de a masca lipsa unor echipamente de lucru pentru reparatie, cum ar fi sistemele de masurare sau inlocuire in dimensiuni si repararea "la ochi". Majoritatea unitatilor service nu au dotarea necesara pentru repararea conform standardelor fabricantului, acesta fiind si motivul pentru care nu detin autorizarea RAR (Registrul Auto Roman), pentru vehiculele respective.

Toate variantele au o caracteristica si anume inscrierea in comanda de executare a reparatie a unor fraze de genul: "Circula pe raspunderea clientului", "Unitatea nu garanteaza pretul final", etc. Intotdeauna solicitarea la inlocuire a unor piese ascunde tentativa de crestere a profitului de catre unitatea reparatoare. Unitatii service nu-i pasa de Dvs. sau masina Dvs. ci numai de profitul ei, doar este o societate comerciala, nu?




Conceptii eronate pe care le au asiguratii / pagubitii
1. Agentul meu (expert sau inspector de daune) mi-a recomandat sa folosesc o unitate service agreata de asigurator, din lista unitatilor acestuia.
Nu esti obligat sa o faci. Unele din companiile agreeate de asiguratori, fac concesii mari pentru a fi agreeati. Cele mai bune unitati reparatoare nu se regasesc in listele asiguratorilor deoarece ei nu vor sa accepte compromisuri pentru reducerea costurilor reparatiilor. Legal Dvs. puteti alege orice unitate reparatoare. Singura problema este ca va trebui sa fiti atent la intocmirea devizului, sau sa solicitati un deviz antecalcul, pentru a putea fi acceptat de asigurator inainte de facturare. Cu devizul acceptat de asigurator veti solicita unitatii service sa medieze direct facturarea cu asiguratorul. Daca aveti un expert independent atunci veti fi scutit de neplaceri.


2. Unitatea service care mi-a scris cel mai mic pret este din lista celor agreeate de asigurator.
Niciodata sa nu mergeti la unitatea cu cel mai mic pret. Sigur ca asiguratorul vrea sa-si scada pierderea prin plata despagubirii, insa scaderea este facuta pe banii Dvs. Piesele folosite sau tehnologiile de reparare ieftine va scad considerabil valoarea vehiculului dupa reparare. Deci ce cistiga asiguratorul, de fapt pierdeti Dvs. Unitatile cu cel mai mic pret au in general probleme fie de natura comerciala (lipsa clientilor) fie de natura tehnica si tehnologica. Reparatiile "pe genunchi" sau "la ochi", intotdeauna necesita ajustari sau alte reparatii ulterioare, pe care in general nu le puteti pune in sarcina asiguratorului. Neutilizarea de ex. a masticurilor de etansare sau izolare, sau a unor piese de montaj si legatura, fie duc la coroziuni rapide, fie la senzatia de vehicul "insailat" (asamblat in graba).


3. Asiguratorul mi-a recomandat expres o unitate service.
Nu esti obligat sa o faci. In CEE si USA acest fapt se numeste "steering" si este o practica neloiala si neconstitutionala. Aceasta inseamna ca asiguratorul dispune de proprietatea Dvs. Dreptul de proprietate va confera numai Dvs. libertatea de a dispune unde, cum si in ce mod sa va reparati vehiculul. In CEE si USA, s-au intilnit nenumarate cazuri in care chiar daca era inscrisa in contractul de asigurare o clauza de reparare in unitatile asiguratorului, aceasta a fost declarata neconstitutionala, iar asiguratorul obligat la plata justa. Steeringul a fost o practica a anilor 70-80, in acest moment fiind considerat practica ilicita. Adaug faptul ca exista legi (in USA) privind "Fair Claims Settlement Regulations", care interzic aceasta practica. Cautati cu un motor oarecare pe Internet "fair claims" si va veti convinge.


4. Asiguratorul va achita valoarea reparatiei direct in contul unitatii service. Este o masura de protejare a Dvs.?
Nu. Singurul motiv pentru care asiguratorul face acest lucru este pentru a controla valoarea despagubirilor si a le face cit mai mici. De cele mai multe ori in spatele acestui fapt stau si interese personale ale unor angajati ai asiguratorului, care beneficiaza de comisioane de la unitatea service. Niciodata sa nu semnati o cerere de despagubire inainte de finalizarea reparatiilor sau "in alb".


5. Asiguratorul va limiteaza preturile materialelor, a pieselor si a manoperelor. Are dreptul?
Da si nu. Are acest drept atunci cind solicitati plata reparatiilor inainte de efectuarea acestora, sau in "regie proprie". In acest caz va vor fi acoperite numai preturile in sine, nu si TVA, deoarece nu s-a inregistrat o taxa pe valoare adaugata legal. Nu, in cazul in care executati reparatia si prezentati documentatia completa. Atentie insa la modul de efectuare a reparatiei, deoarece asiguratorul are dreptul de a verifica veridicitatea celor inscrise in actele pe baza carora va intemeiati cererea de desdaunare, prin verificarea "vehiculului reparat". In cazul in care unitatea service inscrie piese sau manopere neexecutate, vi se poate refuza cererea de despagubire, considerind ca ati actionat in solidar cu reparatorul. Nu puteti invoca "buna credinta", atita timp cit Dvs. v-ati bazat cererea pe acte false. Conform legislatiei comerciale din Romania, nu exista limite ale adaosurilor comerciale, sau tarifelor. Exista numai obligatia unitatilor de prestari servicii, de a declara aceste adaosuri si tarife organelor abilitate ale statului.
6. Asiguratorul nu vrea sa va acorde unele piese sau manopere atunci cind calculeaza despagubirea cuvenita Dvs.


Are acest drept atita timp cit Dvs. nu va aparati drepturile. In cazul in care inainte de intocmirea actelor de reparatie sau a reparatiei, sunteti sesizat de existenta unor neconcordante intre cele acordate de asigurator si doleantele service-ului, solicitati o reconstatare asiguratorului. Daca vreti sa scapati de acest inconvenient in nota de comanda de reparatie la predarea vehiculului in service, inscrieti "reparatie conform notei de constatare". In cazul in care nu reusiti in mod amiabil sa vi se acorde anumite repere sau manopere, desi considerati justa acordarea acestora (Dvs, sau service-ul), atunci solicitati in scris asiguratorului solutionarea daunei prin expertiza extrajudiciara. In acest caz consultati un avocat pentru a fi indeplinita corespunzator procedura de citare d.p.v.d. juridic. Oricum intr-un litigiu in instanta cu asiguratorul, aveti dreptul la "proba prin expertiza", iar expertiza intocmita de un expert are putere juridica, in timp ce nota de constatare a asiguratorului poate fi considerata nula deoarece a fost intocmita de un angajat al acestuia, care nu are calitatea de expert (in cel mai bun caz este inginer autovehicule).



Si mai multe amanunte
http://cartiere.ro/auto_moto/25546-auto_cu...protejam_masina
Danezu
"Unele din companiile agreeate de asiguratori, fac concesii mari pentru a fi agreeati. Cele mai bune unitati reparatoare nu se regasesc in listele asiguratorilor deoarece ei nu vor sa accepte compromisuri pentru reducerea costurilor reparatiilor"

Aici te contrazic, toate service-urile isi doresc sa lucreze cu firmele de asigurare, bineinteles cele serioase. De acolo mananca, mai ales acum cand lumea nu are bani. De la politele casco si rca se scot bani frumosi.

In rest sunt utile sfaturile, dar din pacate nu prea tinem cont de ele cand apelam la politele casco sau rca smile.gif

Bafta!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.