Iata ca Megane-ul primeste si el un topic la sectiunea de jurnale de bord.
In toamna lui 2009 cautam un inlocuitor pentru Symbol-ul pe care il utilizasem vreme de 4 ani si jumatate, bagasem vreo 1000 de euro in piese si se apropia de 75000 de km.
Cum la vremea respectiva lucram la service, pusesem ochii pe Clio 3, in primul rand pentru fiabilitate (nu aveau probleme), apoi pentru ca era hatchback, iar eu uneori mai am nevoie sa car lucruri voluminoase cu masina, lucru imposibil cu un sedan.
Conditia la acea vreme era ca masina sa se poata inmatricula pana pe 15 decembrie 2009, intrucat dupa acea data incepeau sa fie taxate modelele euro 4, asadar trebuia musai ales ceva de pe stoc. Pe stoc insa, nu erau decat cateva bucati care sareau de 11-12000 de euro, aveau intr-adevar piele la interior, detaliu ce nu ma intereseaza insa, dar pretul era prea mare.
Pana la urma, neincrezator, am acceptat un drive-test cu Megane 3. Eram neincrezator deoarece stiam hibele modelului anterior. Cat am mers prin oras nu am fost cine stie ce impresionat, dar cand am iesit in extraurban si i-am dat pana la 160 la ora si am vazut cum se lipeste de asfalt, am zis ca asta-i masina.
Pe stoc, chiar gasisem ceva ce se potrivea prea bine, asa ca o saptamana mai tarziu o aveam pe mana. O luna mai tarziu, cand au sosit numerele definitive, s-a hotarat ca Zohan sa-i ramana numele.
Masina e urmatoarea:
Renault Megane 3 Dynamique
Pret CIP 14800 euro, luata in leasing financiar pe PJ.
Culoare: Bleu Ecume (albastru spuma, mai pe romaneste Indigo deschis antijeg);
Garantie 4 ani, pana in noiembrie 2013;
Motor K4M 850 1.6 16V 110 CP cu fulie defazoare (foarte utila la turatii scazute);
Cutie de viteze mecanica TL4 in 6 trepte;
Jante de aliaj pe 16 cu 5 spite (se curata usor zapada din ele) cu anvelope GoodYear Efficient Grip 205/55 R 16;
Anvelope de iarna BFGoodrich g-Force Winter 205/55 R 16;
Volan+schimbator viteze+frana mana imbracate in piele;
Faruri cu halogen si DRL-uri (lumini de zi) care stau aprinse cat timp sunt stinse farurile, de asemenea senzor de ploaie si lumina, nu mai am grija aprinderii sau a stingerii farurilor;
Cruise control (are si limitator de viteza, dar nu l-am folosit niciodata);
Frane pe disc pe toate rotile, cu ABS+ESP+controlul tractiunii decuplabil (ESP-ul nu se poate decupla);
Climatizare automata bi-zona;
Sistem audio Arkamys cu USB si Bluetooth cu 4 difuzoare+4 tweetere (in primavara urmeaza sa-i pun alte difuzoare);
Parasolare cu oglinzi de curtoazie;
Plafoniera fata cu 3 lumini+plafoniera spate;
Geamuri electrice cu impuls pe toate portierele;
Vitezometru digital (mult mai practic decat cel analogic) +computer bord;
Stergatoare de parbriz flat (au fost Valeo, le-am schimbat cu Bosch profitand de ceva puncte de la cardul MOL);
Avertizor centuri siguranta fata+centuri siguranta spate;
Cotiera centrala cu compartiment de depozitare si a doua priza de bricheta pentru pasagerii din spate (alimentez statia la ea);
Consola centrala cu scrumiera mobila (am "mobilizat" scrumiera in casa din prima zi, nu mai fumez);
Bancheta spate rabatabila si fractionabila 1/3 2/3;
Roata de rezerva normala cu anvelopa Michelin 205/55 R 16;
Cam astea ar fi dotarile pe care le am la masina.
Am inteles ca ar mai avea si ceva airbag-uri, centuri cu pretensionare, niste stele la euroNcap si alte balarii (nu stiu, nu folosesc), sistem Isofix pentru scaun copil, momentan nu ma intereseaza;
Ca si dotari "aftermarket", in afara de pneurile de iarna (la care n-am mai binevoit sa le iau jante), ar mai fi statia CB Albrecht AE 4200 R, conectata la o antena Wilson Little Wil. In plus, un GPS Mio Moov 500 crackuit cu Igo 8.3.4 si hartile de pe jumatate din mapamond. Si cam atat, nu ma intereseaza tuningul exterior, eu stau la volan, de unde nu se vad eventualele accesorii exterioare.
Consumul extraurban variaza intre 6.1 si 8% la un regim normal (intre mers cu 70-80 cand e cod galben afara si mers cu 140 pe autostrada, la 120 ia intre 7 si 7.5, la 100 ia 6.5), pana la 10-11 si peste la mers pe autostrada cu 160-190. In oras habar n-am, in trafic de Bucuresti posibil sa ia 11-12, prefer Metrorex. Consumul mediu pe ultimii 10 mii de km a fost de 7.2%, majoritar extraurban, dupa care s-a resetat.
Masina are acum 40000 de km, facuti in 2 ani si 3 luni, din care 7 luni a cam stat pe dreapta, a vazut Moldova, Ucraina, Bulgaria, Ungaria, Slovenia, Italia, Croatia si Serbia, a vazut Romania de la Vama Veche pana la Arad (via Transalpina) si de la Suceava pana la Giurgiu, de la Murighiol la Drobeta.
Dupa cum se poate observa, e folosita majoritar in trafic extraurban, intrucat imi place foarte mult sa calatoresc si sa vad lucruri noi, daca nu ies din oras macar odata la 2 saptamani intru in sevraj.
Tinuta de drum este excelenta, masina se lipeste pe sosea, caroseria este foarte rigida si nu se simte ca s-ar torsiona in vreun fel, la fel si trenul de rulare in viraje tendinta e de derapaj si nu de rasturnare, anvelopele (mai ales cele de iarna) pierd aderenta mai repede fata de cat ar putea duce caroseria si motorul, posibil cu niste anvelope mai aderente sa se imbunatateasca acest lucru.
Cu 2 persoane in masina, motorul trage foarte vioi daca este dus sus in ture (chiar daca e euro 4, eu unul sunt curios cum ar fi fost daca era euro 2 ), mersul pe serpentine devine o joaca, iar la virajele luate mai strans cauciucurile incep sa "scanceasca" si uneori se mai aprinde si ESP-ul care avertizeaza sa o las mai moale.
Un inconvenient al suspensiei rigide se simte pe drumurile judetene ondulate, acolo unde cu Symbolul o tineam in 140 fara nici o jena, cu Megane-ul e inconfortabil peste 120. Dar asta e, nu le poti avea pe toate.
La mersul in ture scazute, daca are Efix 95 in rezervor, motorul misca masina de zici ca e electric, nu trepideaza nu nimic, practic se impaca cel mai bine cu benzina asta. La polul opus se situeaza Lukoil dar cu care, paradoxal, am reusit sa trec de 190 pe bord, cu Efix n-am reusit acest lucru.
Cand m-am mutat in Bucuresti, mi-a fost extrem de utila rabaterea banchetei spate, am bagat tot calabalacul si mai ramanea si loc. Cu alte ocazii, am carat 2 biciclete una peste alta.
Ca si costuri pana acum, in 40000 de km am bagat benzina de cca 3500 de euro, am facut 2 revizii care au costat cate 700 de lei fiecare, ITP-ul, RCA 430 lei/6 luni (deh, leasing), 3 roviniete, un geam sofer spart 300 lei (mi-au furat detectorul cand era noua masina), anvelopele de iarna 1600 lei, statia 420 lei, gps-ul 500 lei. Ar mai fi ceva taxe de drum, autostrada, 2-3 spalari pe an si cam atat.
N-am avut nici o problema cu ea pana acum, am luat ITP-ul fara probleme, placutele de frana mai tin probabil inca 40 de mii de km, si sper sa nici nu am de acum incolo. Daca e sa am, am garantie. Daca nu e acoperit de garantie, asta e.
In primavara voi repara pe Casco ceva zgarieturi exterioare, o janta indoita si o anvelopa de vara cu galma, voi rolui celelalte jante si se va pregati pentru alte drumuri prin Romania sau Europa.
Pun si ceva poze cu masina, din ziua in care am luat-o, continuand cu botezul zapezii, al noroiului, al gropilor, bicicleta bagata in ea, diverse praguri de kilometri, precum si diverse ipostaze in tara sau in afara.