Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Martorul antipoluare lumineaza intermitent
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia Duster > Probleme tehnice - Dacia Duster
gheorghestoica
Am un duster 4x4 pe benzina fabricat in 2011. Aprox. 10000km parcursi.
Avind in rezervor benzina petrom 99+ la un moment dat la decelerare lumina intermitent martorul antipoluare de mai multe ori ( la opriri la semafor de exemplu).
Am mers la service si au gasit in computerul de bord erorile
DF059 (detonatii cilindrul 1) si DF1034 (detonatii combustibil).
Au schimbat bujia cilindrului 1, apoi au schimbat intre ele bobinele de inductie ale cilindrilor 1 si 2, dar erorile au ramas.
Au tras concluzia ca de vina este benzina si mi-au recomandat sa pun benzina MOL EVO dupa ce se consuma cea existenta.
Dupa ce am facut plinul de la MOL a mai luminat intermitent doar o singura data la o singura oprire (aprox. dupa aproape 50km de mers) si apoi acest fenomen nu a mai aparut.
Revenind la service au fost cititi urmatorii parametrii din calculator:
PR831 530 Combustion misfiring counter 1
PR832 2 Combustion misfiring counter 2
PR833 4 Combustion misfiring counter 3
PR834 3 Combustion misfiring counter 4
Acesti parametrii dau numarul detonatiilor pe cilindrii in ordinea 1,2,3,4

PR469 95 (cylinder 1 pinking value)
PR471 210 (cylinder 2 pinking value)
PR473 205 (cylinder 3 pinking value)
PR475 201 (cylinder 4 pinking value)

Vazand aceste valori incep sa cred ca nu a fost de vina benzina si ca cilindrul 1 are niste probleme. Daca numai benzina era de vina ar fi trebuit sa apara erori pe toti cilindrii, nu?
tavi_ro
Eu am bagat doar benzina de Petrom 95 pana la 4000 si Rompetrol tot 95 pana la 9000km cat am acum, masina achizitionata in aprilie 2012. Masina merge impecabil, am si eu o curiozitate, de ce bagati benzina cu cifra octanica asa ridicata ? Merge mai bine ? Motorul este aspirat si nu turbo. Din cate am citit benzina cu cifra octanica ridicata este recomandata pentru motoarele turbo.
gheorghestoica
In primele 6 luni de la cumparare am pus benzina de 95 de la petrom si mai rar benzina de 98 tot de la petrom. Dupa aceea am pus mai des benzina de 98 tot de la petrom si mai rar benzina de 95. Nu sunt foarte sigur dar cred ca mai de curand benzinariile petrom au inlocuit benzina de 98 cu cea de 99+ care se gasea mai de mult la statiile omv. Pe spatele usitei de la busonul de benzina, fabricantul a pus o eticheta pe care scrie 95 sau 98.
Acum dupa semnalizarile martorului antipoluare si la recomandarea celor de la service am alimentat de doua ori de la MOL cu benzina EVO dar voi reveni la benzina de 95.

In manualul dusterului este scris ca benzina nu trebuie sa aiba mai mult 85% etanol.

Am mers cu benzina EVO aprox. 640Km si in ultimii 590km martorul antipoluare nu s-a mai aprins si lucrurile par ok.
Ceea ce ma intriga este faptul ca parametrii de functionare (cititi la ultima vizita ls service) ai cilindrului 1 difera foarte mult de cei ai cilindrilor 2,3 si 4.

Astfel numarul de detonatii pe cilindrul 1 era la 500 in timp ce la cilindrii 2,3,4 era de ordinul unitatilor.
Ceilalti 4 parametrii despre care eu cred ca au legatura cu avansul din nou sunt foarte diferiti. Daca la primul cilindru este aprox. 100 la cilindrii 2,3 ,4 valoarea este aproape 200.
Sunt curios pe alte masini cu acelasi motor (K4M606) ce valori au cei 8 parametrii.
tavi_ro
Incercati un Efix 95 Rompetrol. Mie cel putin (si altora), mi se pare ca merge mai bine, dar si consumul creste un pic fata de Petrom 95. Si benzina de 95 MOL am auzit ca e buna, dar eu sunt multumit de Efix. Daca gasesc.
myhayinferno
Da, incercati Efix 95 Rompetrol, daca vreti sa tremure masina bine la relanti + martor antipoluare aprins ! .... Patit pe Logan
gheorghestoica
Referitor la relanti, pentru moment in rezervor exista benzina EVO de la MOL si pot sa spun cu certitudine ca relantiul "ingheata" la 750rpm chiar si la scurt timp dupa pornirea motorului.
In urma cu ceva timp, cu una din benzinele de la PETROM, relantiul la pornire avea niste variatii foarte mari, intre 750rpm si 1300-1400 rpm si apoi se aseza pe undeva pe la 1200rpm si motorul era cam turat pentru relanti. La vremea respectiva nu am dat importanta acestui lucru. Este posibil sa depinda si de anotimpul (temperatura de afara) cand se observa acest lucru.
Squirrel
Și dacă acel regim era generat de comportamentul cilindrului rebel n° 1?

Probleme pe cilindrul n° 1 are și agregatul din dotare, dar de obicei vara. Eu fiind mai puțin preocupat de partea mecanico-tehnică, cât timp nu a dus la imobilizare permanentă, am cam ignorat problema, deși ea este cert că există.
Parcă P-A-C-O sugera la un moment dat că ar fi o problemă de ECU și răcirea/izolarea/etanșeitatea acestuia, dacă nu mă înșeală memoria.

Chiar sunt curios ce spun cei care într-adevăr au cunoștințe mai bine puse la punct despre autovehicule.
tavi_ro
Loganul meu, 1.4 MPI a mers doar cu Petrom 95, sau Rompetrol 95, are 35k km, nu sughite, nu bataie, nu paraie, nici bujiile nu le-am schimbat pana acum si pleaca la "sfert", o cunostinta a mers doar cu Efix 95 Rompetrol, are aproape 70k km, nici un fel de probleme, la duster am ajuns acum la 9k km in ultimii 5k am pus doar Efix cu 2-3 exceptii cand nu am gasit, motorul rece-turatia variabila "da in nas" daca vrei sa o intinzi mai repede, motorul cald intepeneste relantiul pe la 600 ture, merge impecabil fara pierderi de putere. Cu benzina Petrom teava esapament afumata, cu Efix teava esapament curata. (la ambele masini)
Acu fiecare pune ce doreste. Si eu cat am avut diesel am pus doar EVO.
gheorghestoica
Dorind sa gasesc o explicatie la faptul ca numai cilindrul 1 a dat erori in cazul in care benzina era de o calitate indoielnica am incercat sa aflu cat mai multe informatii de despre motorul dusterului 4x4 pe benzina.
Am ramas surprins ca acesta nu are o constructie simetrica si ca este posibil ca in anumite situatii cilindrii sa nu aiba acelasi comportament. Am remarcat doua asimetrii:

1) Exista un singur senzor pentru detectarea detonatiilor si acesta este montat in dreptul cilindrului 2. Cred ca amplitudinea si forma semnalului asociat cilindrului 2 difera putin de cele asociate cilindrilor 1,3 si difera putin mai mult fata de cel al cilindrului 4. Chiar daca aceste diferente sunt mici ele exista.

2) Injectoarele sunt dispuse pe o conducta care este alimentata asimetric. Astfel, injectorul cilindrului 4 este cel mai aproape in timp ce injectorul cilindrului 1 este situat cel mai departe de racordul de alimentare cu benzina. Nu cred ca presiunea statica si cea dinamica este aceeasi in lungul conductei mai ales cind motorul trece de la regimul de lucru in sarcina la regimul de lucru la relanti. Repet si aici: chiar daca aceste diferente sunt mici ele exista. In plus calculatorul de injectie are algoritmi diferiti pentru cele doua regimuri de lucru.

Detectarea anomaliilor in functionarea motoarelor este o problema complexa si nu se poate face fara o analiza atenta a semnalelor generate de diversi senzori ai motorului (nu stiu daca unitatile de service Dacia sunt dotate cu osciloscoape) si fara o analiza atenta si cu profesionalism a parametrilor de functionare ce sunt stocati in memoria calculatorului de injectie.
Squirrel
Ar putea „închiria” o interfață OBD/BT și instala o aplicație pe telefoanele clienților doritori de diagnoză mai precisă…S-ar găsi cobai, dacă ar căuta și ar dori…
romanvs
Din cate stiu eu benzina cu cifra octanica mai mare de 95 nu face detonatie.
La anumite regimuri benzina de 95 poate sa faca detonatii si atunci calculatorul intervine si potoleste acest fenomen cu surplus de benzina.
Eu unul, daca benzina de 98(99+,100OMV) ar fi mai ieftina as folosi-o tot timpul(sau macar pe drumurile in afara localitatilor).
gheorghestoica
Sigur, la o benzina cu cifra octanica superioara, probabilitatea aparitiei detonatiilor este mai mica. Indiferent ca este benzina de 95 sau de 98,99,...etc, calculatorul de injectie masoara momentul aparitiei detonatiei si apoi regleaza avansul, adica se comanda scanteia la bujie inainte de aparitia autoaprinderii. Fata de motoarele clasice unde avansul se regla mecanic si era unic pentru toti cilindrii, aici acest parametru poate avea valori diferite pentru cei patru cilindrii.
La un motor nou insa, diferentele nu ar trebuie sa fie foarte mari.
Este un fenomen ce se regleaza in bucla si detonatii apar in mod normal. Acest lucru se observa anlizand parametrii ce memoreza statistica detonatiilor: PR469, PR471, PR473 si PR475.
Daca insa la cilindrul 1 sunt mult mai putine detonatii ceva nu este in ordine.
Amestecul carburant ajuge mult mai rar sa atinga conditiile de autoaprindere. Ori cilindrul pierde compresie ori amestecul carburant este sarac in benzina. La un motor nou este putin probabil sa se fi dus segmentii sau supapele de evacuare.
Ramane ca acolo in cilindru este mai putina benzina decat trebuie. Cei de la service mi-au spus ca injectoarele pe benzina se defecteaza foarte rar. Daca ar fi fost dupa mine, as fi schimbat doua injectoare intre ele ca sa elimin complet aceasta ipoteza.

Anlizand parametrii ce memoreza statistica evenimentelor de tip "misfire" (PR831, PR832, PR833,PR834) se vede ca pe cilindrul 1 numarul de arderi incomplete este de 100 ori mai mare. Cred ca si acest lucru conduce la ideea ca in cilindrul 1 este mai putina benzina decat trebuie.

Dupa ce am fost in service si au resetat erorile, martorul antipoluare nu s-a mai aprins.

Au ramas insa acele "misfire" pe care le percep ca niste bufnituri in teava de esapament.
Am fost la o statie ITP si au masurat noxele la turatia de relanti si la turatia de 2000RPM si rezultatele sunt intre valorile normale.
La pornire cand motorul este rece fenomenul nu se manifesta insa apare imediat ce motorul se incalzeste. De asemenea el se atenueaza foarte mult cand accelerez.

Cred ca pina la urma problema este legata si de softul calculatorului de injectie.
Astfel dupa ce temperatura motorului trece de 60 grade, deschide circuitul vaporilor de benzina si probabil ca micsoreaza cantitatea de benzina trimisa prin injectoare. Cilindrul 1 avind o problema este perturbat de aceasta schimbare de regim.

De altfel si martorul antipoluare se aprindea doar la decelerare si la viteze mici de 20-30km/h (aprox). Pot sa spun cu certitudine ca la viteze mai mari de 60km/h nu s-a aprins niciodata.
Ce ma surprinde este faptul ca desi apar aceste anomalii, la relanti turatia nu este afectata in nici-un fel. Se stabileste foarte repede la 750RPM si ramane in mod constant la aceasta valoare.

Pana la rezolvarea problemei voi alimenta cu benzina cu cifra octanica superioara pentru a reduce frecventa anomaliilor descrise mai sus.



klaus
QUOTE(gheorghestoica @ 28 Nov 2012, 12:42)
Fata de motoarele clasice unde avansul se regla mecanic si era unic pentru toti cilindrii, aici acest parametru poate avea valori diferite pentru cei patru cilindrii.
*


Am niste indoieli ca avansul este reglat independent pe fiecare cilindru.

Eu ce vad acolo nu e o problema de detonatii (knocking), ci de rateuri la aprindere (misfire). De altfel aceste rateuri la aprindere dau si clipitul marotrului OBD (rateuri distructive) pentru ca ele pot conduce in timp foarte scurt la distrugerea catalizatorului (combustibilul nears ajunge in catalizator unde arde si produce temepraturi ce distrug catalizatorul).
Cauzele rateurilor sunt fie de aprindere (bujie, bobina, fise), fie de alimentare (injector infundat, aer prea mult, inclusiv supapa prea deschisa pe admisie), fie de compresie.
Dat fiind ca e pe un singur cilindru si ai facut teste cu bujiile si cu bobina, eu as studia injectorul pe cilindrul respectiv, daca nu trage cumva aer fals pe la semeringurile lui sau daca nu e semiblocat.
Insa nu ar trebui eliminata nici vreo cauza mai "de invechire" (pierderea compresiei, in special datorita supapei) - dar e destul de putin probabil.
Insa o verificare de reglare de culbutori - dea dmisie si evacuare la cilindrul 1 - nu cred ca ar dauna. Dat fiind ca se intampla doar la viteze mici si in decelerare (de fapt eu cred ca la turatii mici), as banui destul de mult un reglaj defectuos pe culbutori la cilindru cu pricina
gheorghestoica
Am citit intr-un material ce se referea la functionarea motoarelor cu injectie multipunct ca avansurile pot fi diferite pe cilindrii. Nu am gasit insa undeva specificat ca acest lucru este valabil si la motoarele K4M606. Inseamna ca am inteles eu gresit acea formulare.

Am verificat lista de parametrii si exista unul singur si anume PR448 care se refera la "Ignition advance".

De aici concluzia ca intr-adevar avansul este unic pe cilindrii la acest motor.
klaus
QUOTE(gheorghestoica @ 28 Nov 2012, 15:57)
Nu am gasit insa undeva specificat ca acest lucru este valabil si la motoarele K4M606.
*


traiesc cu impresia ca nu ai ce culbutori sa reglezi la motorul ala ca ar trebui sa fie hidraulici.
Dsign
Chiar asa si e...

Cea mai simpla incercare este cu injectorul de pe cil1. Se schimba cu un altul de pe ceilalti cilindri si se reface testul...
Ulysse
Salut,

Logan motor 1,6 16v k4m euro 5, soft cu bug-uri. Varianta de resoftare probabil in februarie 2013. Multiple prezentari la service pentru ``martor obd aprins``,``martor injectie aprins``, schimbate bujii, bobine, injectoare (intre ele). Problema persista, dupa cateva discutii neprincipiale au recunoscut ca este o problema de soft la motoare euro 5.

cu stima.
P-A-C-O
QUOTE(Ulysse @ 4 Jan 2013, 21:10)
dupa cateva discutii neprincipiale au recunoscut ca este o problema de soft la motoare  euro 5.

cine bre?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.