Salut - Saptamana trecuta am facut operatia, si cum lucrurile sunt proaspete, iata:
Piese necesare: Curea Distributie (cod....). Piesa originala e PowerGrip - Made in France/EU
Rola intinzator (cod...). KOYO - Made in Japan
4 braduti de plastic (2 sunt necesari, dar se mai rup)
Solutie de blocat suruburi (eu am folosit Loctite 243)
Scule necesare: Tubulare de 10, 13, 16, 16 adanc, 17, 19, 21, 32! Chei inelare de 10, 13, 16, 17. Inelare cu cot de 13 si 16, 17. Locul e tare strans, asa ca fct de posibilitati, fie o inelara cu cot fie o inelara combinata e cea mai potrivita. Tubularele sunt de forta, si sunt singurele pt care am cheie dinamometrica.
Scula speciala de intins cureaua - eu am facut una din 2 suruburi de 5mm sudate pe o bara de 12 mm lunga de cca 200mm.
Aparat de masurat tensiunea in curea (metoda auxiliara mai jos)
Demontare - Se suspenda masina a.i. partea dreapta sa fie sustinuta de o capra/suport.
- Se demonteaza roata dreapta, bieleta de sustinere cadru motor, placa plastic de protectie (ocazie cu care se rup bradutii existenti).
- Se demonteaza surubul de prindere a fuliei accesorii pe motor (nu e nevoie sa desfaceti cele 4 suruburi laterale, doar cel central. Pentru asta, se baga masina in viteza 5, se blocheaza piulita planetarei (cheie de 32) si se desface surubul de pe arborele cotit (18 mm) - cu cheia tubulara. Cuplul de strangere e mare, asa ca va trebuie un pic de efort.
- Se scoate fulia si cureaua alternatorului. Daca aveti AC, atunci tb sa desfaceti si cureaua compresorului.
****IMPORTANT ****
Acum, trebuie sustinut motorul. Exista o "proptea" care ar sprijini motorul de cadrul motor, dar neavand-o, am dat jos scutul si am sprijinit baia cu un cric hidraulic - neaparat o bucata de lemn intre cric si baie!!!
- Se demonteaza suportul dreapta al motorului - sunt 3 suruburi + 1 piulia.
- Se demonteaza capacul de AL care protejeaza fulia arborelui cu came (5 suruburi).
- Se demonteaza capacul de plastic negru (3 suruburi de 10).
- Se demonteaza cele 4 bujii
Acum, aveti acces la distributie.
Se aduce motorul la punct. Sunt 2 markere:
- un punct pe roata dintata de pe arborele cotit
- o sageata pe fulia arborelui cu came.
- Se roteste motorul (in sens orar) pana cand cele 2 repere vin in dreptul reperelor corespondente de pe baia de ulei si capacul culbutorilor
**** IMPORTANT ****
Se verifica tensiunea in curea - ideal, cu ajutorul unui diapazon electronic. O masurare aproximativa se face astfel - se torsioneaza cureaua (cu o singura mana) si se noteaza unghiul maxim - care trebuie sa fie de cca 90 grade, pentru un om normal. Daca faceti culturism, nu intrati in aceasta categorie
si probabil ca veti reusi sa o torsionati mai mult de 90 grade. Aceasta "masurare" e necesara pt a va da o idee despre tensiunea la care reglati cureaua noua. Plaja de tensiuni e larga (0.75 - 1.25 x 640N) asa ca metoda asta merge bine - apropos, se poate aplica cam la toate masinile cu curea de 16-18 mm latime a curelei adica majoritatea motoarelor cu 8 valve.
- Se desface intinzatorul cu o cheie de 14.
- Se verifica eventuale scurgeri de ulei/apa. Nu ar trebui sa fie nici una.
- Se inlocuieste intinzatorul si se lasa surubul ne strans.
**** IMPORTANT ****
Se monteaza noua curea. Aveti grija la sens (sageata de sus in jos, in partea din fata a masinii) iar semnele de pe curea (numai la cureaua originala) vin la FIX pe semnele indicate anterior. Daca nu aveti curea originala, va descurcati cu semnele fixe pomenite anterior.
- Se tensioneaza cureaua a.i. sa se poata torsiona numai 75 grade (tensiune mai mare ca cea originala - cca 870N). Acum se "aseaza" cureaua pe roti, si se elimina eventualele deformari elasto-plastice intr-o curea noua.
- Se roteste motorul 5 1/2 ture si se verifica ca semnele sunt din nou in corespondenta. Se foloseste o cheie pe fulia arborelui cu came, IN NICI UN CAZ DEMARORUL. Motorul tb sa se roteasca usor, fara socuri/zgomote.
- Se slabeste cureaua pana la tensiunea normala (90 grd torsionare - cca 640N tensiune)
- Se strange definitiv intinzatorul de curea.
- Se remonteaza piesele demontate, folosind compus de blocare astfel:
toate suruburile capacului de protectie distributie AL)
toate suruburile monturii motor
surubul de prindere a fuliei pe arborele cotit.
ATENTIE - operatia e destul de critica - greseli de pozitionare a curelei, suruburi nestranse, piese uitate pot duce la avarii mari. Chiar daca nu va faceti aceasta operatie singuri e bine de stiut care sunt pasii, pt ca mecanicii din service "uita" de pretensionare, nu verifica pozitionarea, si in general nu folosesc compus de blocare.
Daca am scapat ceva, va rog sa spuneti!
Stefan.
Am urmat sfatul lui Stefan_B ,si am schimbat-o fara probleme ( Se tensioneaza cureaua a.i. sa se poata torsiona numai 75 grade. Acum se "aseaza" cureaua pe roti, si se elimina eventualele deformari elasto-plastice intr-o curea noua.
- Se roteste motorul 5 1/2 ture si se verifica ca semnele sunt din nou in corespondenta. Se foloseste o cheie pe fulia arborelui cu came, IN NICI UN CAZ DEMARORUL. Motorul tb sa se roteasca usor, fara socuri/zgomote.
- Se slabeste cureaua pana la tensiunea normala de 90 grd prin torsionare).Eu asa am facut.