Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Afisare viteza la bord in mers
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
ovidiucornateanu
Mai am o intrebare pe ziua de azi, daca vitezometrul imi indica eronat viteza (eroare de 10-40km/h , zic eu, in functie de viteza cu care merg),este posibil ca nr de kilometrii parcursi sa fie indicat si el eronat ?(adica sa merg 100 km si la bord sa se inregistreze mai putini km ?).Cam cat costa inlocuirea ceasului care indica viteza?
paulp
Ovidiu, inainte de a schimba ceasul, verifica sa nu fie vinovat cablu de kilometraj. Oricum operatiunea este destul de pacatoasa daca n-ai mai facut-o niciodata.
paulp
Pai, n-ai spus ce masina ai (berlina 1300, 1310, Nova, GT). Fiecare model are altfel de ceasuri asa ca nu stim ce raspuns sa-ti dam la intrebarea cu ceasurile.



La prima intrebare (sa mergi 100 km si sa inregistrezi 90) cred ca de obicei este invers. Adica iti inregistreaza 110 dar tu ai facut doar 100 reali (asa te lauzi ce consum mic ai tu).
ovidiucornateanu
Scuze, posed o Berlina din 1989, cu 5 trepte si bord electronic(cu turometru).
paulp
Acum m-am edificat (aiurea) laugh.gif .

Totusi spune-mi daca la 30-40 km/h iti "filfiie" acul la vitezometru si apoi se stabilizeaza, sau e stabil tot timpul?



Din fericire pentru tine, daca e ceasul de vina se gaseste relativ usor la modelul asta (nu stiu inca pretul ca n-am mai trecut prin magazine) si nu e foarte complicat de schimbat.
ovidiucornateanu
Cam 'falfaie' dar nu foarte tare.Inainte facea si un zgomot dar acum s-a potoloit(si nu mai functioneaza kilometrajul mic)
paulp
E clar. Sint duse rotitele dintate din ceas.

Deci, vizita la magazinul de piese pentru ceas.

Sfatul meu, daca tot schimbi ceasul, schimba si cablu de kilometraj.

Bafta
BBC
De falfaitul acului eu cred ca este de vina cablul de kilometraj. Nu exista nici o rotita care sa actioneze acul vitezometrului.
paulp
Asa o fi. Dar de curiozitate o sa desfac un ceas de asta sa vad cum e facut. Totusi capatul de la cablu trebuie sa actioneze ceva pe acolo. Nu cred ca actioneaza direct acul :? .
c1p0
Si la mine falfie acul de la kilometraj (D1310 TLX 1989) pana pe la vreo 50km/h. Pe urma se potoleste...Cam cat de eronat ar putea sa indice...Se poate sa indice mai putin...?



Mergeam odata cu 110km/h si mi se parea ca am mai mult, insa am dat vina pe amortizoarele spate care sunt facute zob, si am zis ca de la denivelari mi se pare ca merg prea repede....
Marty
Daca va falfaie acul la kilometraj, primul lucru care ar trebui sa-l faceti (inainte de schimbarea ceasului) ar fi schimbarea cablului de kilometraj sau macar sa incercati sa-l infigeti mai bine in ceas.
BBC
Cablul actioneaza un magnet. Acul are un taler metalic. Prin invartirea magnetului este antrenat talerul acului si acesta se ridica (el coboara datorita unui arc spiralat). Tija pe care se afla magnetul contine un "filet" care actioneaza o roata dintata care antreneaza cifrele kilometrajului.
paulp
Ei, v-am zis eu ca are o roata dintata pe undeva biggrin.gif .

BBC, multam pentru explicatie. Ai salvat viata unui ceas, caruia ii pusesem gind rau, sa vad ce are inauntru :shock: .
Ov
problema diferentei de viteza apare din urmatorul motiv:

francezii cand au facut renaultu' 12 au calculat reductorul si ambreiajul si ce o mai fi prin ceasul de la bord pentru pneuri cu inaltimea de 80 (la 1300 cauciucurile sunt de 155/80/13), prin urmare la dacia 1300 viteza este indicata corect (ma rog, are o eroare mica, dar e normal, la orice masina exista o eroare, dar eu am calculat la vechea dacie 1300 a mea pe autostrada cu cronometrul intre vreo 10 borne si am mediat timpii obtinuti, si la o viteza de 70 pe ceas, calculat imi iesea 69,9; e adevarat ca odata cu cresterea vitezei creste si eroarea din cauza cuplajului cu frictiune din ceas).

Mai departe, romanii cand au inceput sa puna pe dacii (1310) cauciucuri de 165/70/13 nu s-au mai obosit sa recalculeze ceasul (desi pare total diferit, mecanica e cam aceeasi) si de aici (din diferenta de inaltime de la 80 la 70) apare eroarea (destul de maricica) de viteza.
paulp
Deci, vrei sa spui ca eu care am cauciucuri 185/70/13 si care conform tabelului de corespondenta la 100/h am 105 reali, de fapt merg cu vreo 98 sau chiar mai putin.

Ar fi misto.

Asa nu m-as mai feri de radare :wink:
Ov
1. 185-ul nu conteaza ca e latimea

2. conteaza intr-adevar 70-ul, dar cand pe bord iti afiseaza 100 tu defapt ai undeva intre 90-95

3. din cate vad ai nova, unde sincer habar n-am ce au mai facut cu ceasurile.



Am fost odata cu mai multi prieteni la un drum mai lung. Cand am plecat i-am rugat sa nu mearga peste 80 ca imi era mila de vechea dacie sa o aud cum urla, si mergeam numai cu 80 cu ea. Deci, eu aveam 1300 si prietenii mei 1310 din '97. Tot drumul, viteza a fost de 70 ... la mine pe bord, in timp ce la ei era de 80. Dupa un an am fost in aceeasi combinatie la mare, si stiind deja diferenta de viteza ei au mers cu 90 (pe bordul lor) si eu cu 80 pe bordul meu si defapt eram incolonati ... deci diferenta.

Asa ca in oras (testat) poti sa mergi linistit cu 60 (daca ai 1310 cu cauciucuri de 70) ca nu te ia nici un radar (si oricum intrii si in toleranta pe care o lasa politia). Asa ca nu e nici o problema.

Inca ceva. Am un prieten tot cu 1300 care si-a pus cauciucuri de 70. Am fost si cu el pe autostrada si am calculat viteza si ii indica si lui eronat.

Deci diferenta iti garantez ca de aici apare.

Inca o data, la nova nu stiu care e treaba. Eu vb doar de berline, cu orice tip de bord vrei tu (tata are pe a lui bord turcesc, si eu am pe aia noua care e cu injectie bord romanesc, si apare aceeasi problema)
Marty
Toate masinile, indiferent ca sunt produse de IFA Berlin, Mercedes, Bentley, Ferrari sau Dacia, au o diferenta intre viteza reala si cea de pe ceas! Nu credeti, intrebati la RAR.
Ov
asta ziceam si eu, dar la o viteza acceptabila, eroarea e rezonabila 2-3 km/h max, pe cand la 1310, unde 50 ar cam trebui sa fie o viteza rezonabila (ca doar este / sau ar trebui< cam cea mai frecventa ), diferenta este de 5-10 km/h, adica o eroare grosolana.

Cel mai bine se determina viteza cu cronometrul intre mai multe borne (nu cum am patit eu prima oara cand au pus fraierii bornele aiurea pe buc-pitesti, si cf calculelor mele, in loc de 70 aveam vre-o 120, dar asta era doar la o borna, asa ca m-am invatat minte, si am facut calculul pe mai multe borne, am eliminat valorile aberante (vezi mai sus) si am mediat timpii obtinuti). Eu zic ca e o metoda bunicica de a afla eroarea kilometrajului.
asarban
SHEF!

Eroarea este de PANA LA 10%

Asa e norma europeana!

Bine, pana la 10/ inseamna si 1% dar si 10%!

Diferentele sunt date de precizia instrumentului de masurare (vitezometru) care e data de calitatea lui, care e data de pretul lui si uite asa ajungem la 4000 dai 4000 face!
paulp
Ov, conform tabelului de echivalenta (dracu m-a pus sa ma uit in el) diferenta de circumferinta intre cauciucurile de 185/70 si cele de 165/70 este de cca 2 cm (conteaza al naibii la 100/h).

Bordul la Nova este facut tot la Electroprecizia, deci...
Ov
omule, 185 sau 165, n-are nici o legatura cu circumferinta pt val astea se refera la LATIME ... 70 cu 80 aduc diferenta de circumferinta.
paulp
tongue.gif Ov, nu te inflama, asa stiam si eu. Dar o sa ma faci sa caut tabelul respectiv si acolo scrie negru pe alb altceva :wink:
asarban
Oare?

pai sa stam sa judecam:

165/70R13

Adica jenti de 13 toli!

OK?

165/70

hmm

Adica balonul are latimea de 165cm

OK?

Iar /70?

Inaltimea balonului ca RAPORT/PROCENT DIN LATIMEA LUI!

Deci conteaza daca e 165 sau 185 ambele /70!
Marty
Ov, ca sa zic asa, faci o greseala eronata! Talonul anvelopei este exprimat in procente din latime, dupa cum spune si asarban.
Ov
scuze, am inteles acum, sincer nu stiam, dar stiu ca e diferenta de inaltime intre 70 si 80, nu stiam ce sunt (mm, %, etc) dar stiam ca sunt. Oricum, diferenta de viteza tot apare intre 155/80 si 165/70 pt ca am pus odata pe 1300 jentile de pe 1310le lu' tata si am plecat la mare, si era diferenta de viteza (la mine, in a 4-a, cum trec de 80 incepe sa se auda motorul; asa imi dau seama de viteza)
Marty
155/80 da o inaltime de 124 mm pe cind 165/70 da o inaltime de 115,5 mm. E o diferenta de 8,5 mm
Ov
inaltime care conteaza ff mult la afisarea vitezei pe acelasi tip de vitezometru. Oricum am aflat ceva nou, ca 70 si 80 sunt procente, ca m-am kinuit odata sa masor inaltimea cu ruleta si nu prea avea nici o legatura si m-am lasat pagubas. Puteam sa incerc io mult si bine, ca nu reuseam sa aflu ce sunt aia :oops:
Mircea Zahan
Si la mine este aceeasi problema , indica viteza buna , pana la 40km/h , dupaia imi arata ca merg cu 60 si defapt e 80 , dupaia cand imi arata ca merg cu 80 e defapt 110 , iar la 85 e defapt 125...am verificat cu un GPS....Dar la mine acu nu sta fix , deci se misca intre 40-60 niciodat nu stiu cat am icon_mrgreen.gif La drumuri lungi , imi iau tot timpul GPS , pt ca sa stiu viteza exacta
pcostica
schimba cablul sigur e stramb.
Bafta!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.