Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: mergi cu masina altuia-trebe imputernicire?
DaciaClub - Forum Dacia > Alte discutii > Cafenea
Stefan.A
Un coleg a dat masina unei rude pt uichend.
Cu talon, rca si tot ce trebe', dar fara imputernicire.

La Bacau i-au luat aluia talonu' ca merge cu o masina care nu-i a lui, fara imputernicire.

Intrucat masina mea e pe numele lu' mama, ma intereseaza rau subiectu'.

Multumim
Codrin
Pai n-ai auzit de copii care sa fure masina parintilor? [...]
IRONICK
De cand este regula asta ? Eu nu cred.
Ov
sunt curios ce-o fi scris cap de stanca in P.V. !
normal ca n-avea nici un motiv sa il ia !
ionutctn
Eu stiam ca in momentul in care incredintezi masina pe o perioada mai indelungata de timp (cateva luni daca nu ma insel) unei persoane e nevoie de asa ceva.
Mi se pare o prostie ceea ce i s-a intamplat individului.
Codrin
QUOTE(Ov @ 31 Oct 2005, 14:18)
normal ca n-avea nici un motiv sa il ia !
*


Stiu eu unii care lasa talonul si rca-ul in masina (Dacie). Cand o sa o fure si o sa fie oprit hotul ( radmasa.gif ), ti s-ar parea corect sa-i dea drumul? Nu discutam de prostia posesorului.
Buyaka
Masina mea e inmatriculata pe numele tatalui meu - nu s-a luat nimeni de asta niciodata;
Fosta masina e inmatriculata pe numele bunicului meu, a mers tata 20 de ani cu ea, am mers eu 8 ani si nimeni n-a avut nici o problema... asa ca stati linistiti!
walleye
eu de 4 ani (acusa 5) circul cu dacia lui taica-miu. talonul e pe numele lui. NIMENI NICIODATA (dintre politai) n-a comentat ceva in sensu asta. 15 ani de cind am permis am circulat cu masini inmatriculate pe numele altora. iarasi, nimeni n-a avut nimic de obiectat.multe dintre ele au fost masini de serviciu, inmatriculate pe firma si n-am primit nici o imputernicire din partea firmei si nici n-am auzit sa primeasca altcineva. eu personal nu cunosc vreo prevedere in legea circulatiei sau regulamentul de aplicare care sa te oblige sa ai acea imputernicire. daca cineva cunoaste altfel, sa ma contrazica cu dovezi. trebuie sa ai actele masinii (talon, rca), ale tale (permis, bolentin) si atit. daca i se par suspecte lu' garcea, te verifica el suplimentar.

asa ca da-mi voie sa fiu sceptic. daca intr-adevar i-a luat talonul prietenului tau mi se pare un abuz al politiei. talonul se ia pentru stare tehnica necorespunzatoare, pus in circulatie cu numere false, etc. daca avea ceva dubii in legatura cu actele, garcea trebuia sa-l retina si sa-l cerceteze mai indeaproape nu sa-i ia talonul.

exemplul cu hotul care fura masina cu talonul in ea nu tine pentru ca degeaba ii arata ala talonul la garcea, garcea spune ca s-a reclamat masina respectiva ca fiind furata asa ca hop in duba si la sectie sa lamurim cestiunea.

later edit: acum ca ati zis, parca imi aduc aminte ca se zicea undeva ca la instrainarea masinii (adica i-o dai la altul sa umble cu ea) e necesara o procura. dar hai sa fim seriosi, cum naiba crezi ca se poate verifica treaba asta, te intreaba politaiul "de cit timp umbli cu ea"? "umbli doar tu sau si altii"? etc. sa fim seriosi...
dizzy
Masina are cumva numere de strainatate? Atunci trebuie procura.
Eu am mers cu masina tatalui meu (in acte) timp de 5 ani in fiecare zi si nu mi-a zis nimeni nimic si eram destul de pustan atunci.

Asa e, aveam acelasi nume si adresa blush.gif
maxiK
Cap de creta, daca tot avea dubii, trebuia sa ceara la sediu/sectie date privind auto si sa vada daca nu cumva masina a fost declarata furata. Altfel ... vai de creta, pardon capul lui.
Codrin
QUOTE(walleye @ 31 Oct 2005, 14:26)
multe dintre ele au fost masini de serviciu, inmatriculate pe firma si n-am primit nici o imputernicire din partea firmei si nici n-am auzit sa primeasca altcineva.
*


Cu masina firmei mi s-a cerut legitimatia de firma.
costi
Stefan spune-ne ce scrie in procesul verbal (prevedere, art. alin.) astfel incit sa mergem la Regulament sa vedem despre ce-i vorba!
IRONICK
QUOTE(walleye @ 31 Oct 2005, 14:26)
eu de 4 ani (acusa 5) circul cu dacia lui taica-miu. talonul e pe numele lui. NIMENI NICIODATA (dintre politai) n-a comentat ceva in sensu asta.
*



QUOTE(dizzy @ 31 Oct 2005, 14:26)
Eu am mers cu masina tatalui meu (in acte) timp de 5 ani in fiecare zi si nu mi-a zis nimeni nimic si eram destul de pustan atunci.
*



Numele de familie si probabil aceeasi adresa . . . ..
walleye
QUOTE(IRONICK @ 31 Oct 2005, 13:34)
Numele de familie si probabil aceeasi adresa . . . ..
*



bun, bun, dar la firma? precum spunea cineva, legitimatia, dar am lucrat si la firme mici care nu aveau asa ceva. si repet, daca avea ceva dubii organul, retinea soferul pina ii verifica (prin statie sau la sectie) situatia, nu-i lua talonul si-l lasa sa plece.
marksman
QUOTE(Codrin @ 31 Oct 2005, 14:31)
Cu masina firmei mi s-a cerut legitimatia de firma.
*



Cu masina firmei (cumparata in leasing), am imputernicire ca sa pot circula cu ea.
Stefan.A
Deci, colegu' nu si-a intrebat ruda ce scria pe pv, insa pe dovada scrie "perfectionare acte".

Intrucat mi-a confirmat ca are talon tip nou, itp facut si masina e OK, e clar ca i-au pus ceva pe pv ca nu putea sa-i zica "nu-mi place fata ta".

Mie imi pare haiducie la drumu' mare, probabil nu s-or fi inteles la spaga, nu pot sa-mi dau seama.

A, si l-au chemat pe conducator cu procura de la proprietar sa-si ridice talonu de la Politia Bacau. Acum e acolo, se pare ca o sa i-l dea.
costi
QUOTE(Stefan.A @ 31 Oct 2005, 15:44)
Intrucat mi-a confirmat ca are talon tip nou, itp facut si masina e OK, e clar ca i-au pus ceva pe pv ca nu putea sa-i zica "nu-mi place fata ta".
*


Esti mic copil. A fost unul asta vara care a scris in PV "cetateanul X e un dobitoc si are mecla de fraier"
Como
Episodul 1. Acum 5 ani, ma opreste un politist in Bucuresti, pornit sa-mi ia permisul pentru neacordare de prioritate la trecerea de pietoni. Masina era un Opel de prin '87 cu numar de Neamt, inregistrat pe numele unei fundatii, iar eu eram student. Se uita in acte si ma intreaba cine mi-a dat mie voie sa conduc masina. Scot din torpedou o hartie facuta la mana de taica-miu cum ca el are voie sa conduca masina (nu stiu daca avea stampila, dar era destul de mototolita) si nu mai zice nimic despre asta.

Episodul 2. Logan-ul e pe numele maica-mii, deci aceeasi adresa din buletin, acelasi nume de familie. Fost la asigurari si service, am completat toate hartiile cu numele ei (unde scria beneficiar), dar am semnat cu numele meu (inclusiv in clar). Am dat copii dupa ambele buletine si nu mi-a cerut nimeni imputernicire.

Recomand un contract de comodat inregistrat la notar pentru cei care sunt in aceeasi situatie cu mine. O sa-mi fac si eu cand ajung acasa (trebuie sa fie de fata ambele persoane).

Cred ca daca persoana avea o hartie semnata nu-i mai opreau talonul. Ca la fel faci si cand vinzi masina: scrii de mana pe talon "instrainat catre...".
diesel2002
La Bacau sunt cei mai scarbosi politai si cele mai multe semafoare.
Dyda
In situatie asemanatoare ma aflu si eu, circul cu masina socrului ( el nu mai poate circula nici pe jos) va intreb , in caz de accident cam ce probleme gen topic ar fi. Pina acum nu am avut accident si sper sa nu fie.
Ma veti intreba ce varianta, eu vinovat sau el vinovat. Sa zicem ambele variante mar interesa
Radduu
Daca nu aveti actele facute nu le spuneti ca ati cumparat masina.
crintea1949
Va rog sa studiati ca este necesara
LEGE Nr. 136
din 29 decembrie 1995
privind asigurările și reasigurările în România
Parlamentul României adoptă prezenta lege.

Modificat cu :
1.Ordonanță nr. 27/1997 din 22/08/1997, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 208 din 26/08/1997;
2.Lege nr. 172/2004 din 14/05/2004, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 473 din 26/05/2004
3..OUG 61 din 23 iunie 2005. din 23/06/2005 Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 562 din 30/06/2005


CAPITOLUL 1
Dispozitii generale

ARTICOLUL 1
- În România, activitatea de asigurare se desfășoară sub forma asigurărilor de viață și a celor generale, facultative sau obligatorii, în condițiile legii.(înlocuit prin L172/2004) .
Art. 11. – ( introdus cu OUG 61 din 23 06 2005)
În înțelesul prezentei legi, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:
1. contractant al asigurării - persoana care încheie contractul de asigurare pentru asigurarea unui risc privind o altă persoană și se obligă față de asigurător să plătească prima de asigurare;
2. autovehicul - vehicul cu propulsie proprie, inclusiv remorci, semiremorci sau atașe tractate ori netractate, după caz;
3. persoană păgubită - persoana îndreptățită să primească despăgubiri pentru prejudiciul suferit ca urmare a producerii unui risc acoperit printr-un contract de asigurare de răspundere civilă;
4. prejudiciu - efectul negativ suferit de persoana păgubită prin producerea unui risc acoperit printr-un contract de asigurare de răspundere civilă;
5. Birou Național - organizație profesională, constituită în conformitate cu Recomandarea nr. 5 din 25 ianuarie 1949, adoptată de Subcomitetul de Transport Rutier al Comitetului de Transporturi Interioare din cadrul Comisiei Economice pentru Europa a ONU, și care grupează societățile de asigurare care sunt autorizate într-un stat să practice asigurarea de răspundere civilă auto;
6. Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România - biroul național din România;
7. limitele teritoriale de acoperire ale asigurării de răspundere civilă pentru pagube produse prin accidente de autovehicule:
a) teritoriul României;
cool.gif teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene și cele aparținând Spațiului Economic European;
c) teritoriul statelor care leagă direct două țări membre ale Uniunii Europene în care nu există birou național;
8. Carte Verde - document internațional de asigurare emis în numele biroului național, în conformitate cu Recomandarea nr. 5 din 25 ianuarie 1949, adoptată de Subcomitetul de Transport Rutier al Comitetului de Transporturi Interioare din cadrul Comisiei Economice pentru Europa a ONU;
9. franșiză - partea din prejudiciu suportată de persoana păgubită, stabilită ca valoare fixă sau procent din despăgubirea totală prevăzută în contractul de asigurare de răspundere civilă."
ARTICOLUL 2
In asigurarea facultativa raporturile dintre asigurat și asigurator, precum și drepturile și obligațiile fiecărei părți se stabilesc prin contractul de asigurare.
ARTICOLUL 3
- În asigurarea obligatorie raporturile dintre asigurat și asigurător, drepturile și obligațiile fiecărei părți sunt stabilite prin lege.(înlocuit prin L 172/2004) .
ARTICOLUL 4 (înlocuit prin L 172/2004 și reînlocuit prin OU 61 din 23 iunie 2005)
În sensul prezentei legi, este obligatorie asigurarea de răspundere civilă pentru pagube produse prin accidente de autovehicule, precum și tramvaie, în limitele teritoriale de acoperire.

ARTICOLUL 5 (reformulat prin L 172/2004 și reînlocuit prin OUG 61 din 23 iunie 2005)
Asigurarea obligatorie se practică:
a) de către societățile de asigurare din România autorizate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor;
cool.gif de către societățile de asigurare autorizate de autoritățile competente din statele membre ale Uniunii Europene care desfășoară activitate în România conform dreptului de stabilire și liberei circulații a serviciilor.
Societățile de asigurare care au dreptul să practice asigurarea obligatorie conform alin. 1, la cererea potențialului asigurat, încheie asigurarea eliberând un înscris doveditor.
ARTICOLUL 6
Operatiunile de reasigurare completeaza activitatea de asigurare prin cedarea și primirea unor riscuri pe piața internă și internațională de asigurări.
Alin 2 abrogat cu Legea 172 / 2004.
In operațiunile de reasigurare, raporturile dintre reasigurat și reasigurator, drepturile și obligațiile fiecărei părți se stabilesc prin contractul de reasigurare.
ARTICOLUL 7-abrogat cu Legea 172/2004.
ARTICOLUL 8
- Constatarea producerii riscurilor asigurate, evaluarea pagubelor, stabilirea și plata despăgubirilor și a sumelor asigurate se efectuează în condițiile legii și ale normelor adoptate în baza legii de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, pentru asigurările obligatorii sau ale contractului de asigurare, în cazul asigurărilor facultative.(reformulat prin Legea 172/2004)


CAPITOLUL 2
Contractul de asigurare
Sectiunea 1
Incheierea contractului. Drepturi și obligații

ARTICOLUL 9 (reformulat prin Legea 172/2004 și reformulat prin OUG 61 din 23 iunie 2005)
Prin contractul de asigurare, contractantul asigurării sau asiguratul se obligă să plătească o primă asigurătorului, iar acesta se obligă ca, la producerea riscului asigurat, să plătească asiguratului, beneficiarului asigurării sau terțului păgubit despăgubirea ori suma asigurată, denumită în continuare îndemnizație, rezultată din contractul de asigurare încheiat în condițiile prezentei legi, în limitele și la termenele convenite."
ARTICOLUL 10 ( reformulat art prin Legea 172/2004)
- Contractul de asigurare se încheie în formă scrisă. El nu poate fi probat cu martori, chiar dacă există un început de dovadă scrisă. În cazurile de forță majoră, în care documentele de asigurare au dispărut și nu există posibilitatea obținerii unui duplicat, sunt admise orice dovezi legale care să confirme existența acestora.
În contractul de asigurare se vor specifica cel puțin detaliile de identificare a părților contractante și numele beneficiarului asigurării, dacă acesta nu este parte la contract.
Contractul de asigurare va cuprinde:
a) numele sau denumirea, domiciliul sau sediul părților contractante;
cool.gif obiectul asigurării: bunuri, persoane, răspundere civilă, credite și garanții, asigurări de pierderi financiare, alte asigurări . Reformulat prin OUG 61 din 23 iunie 2005 ;
c) riscurile ce se asigură;
d) momentul începerii și cel al încetării răspunderii asigurătorului;
e) primele de asigurare;
f) sumele asigurate.
Alte elemente pe care trebuie să le cuprindă contractul de asigurare se stabilesc prin norme adoptate în baza legii de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor.


ARTICOLUL 11
- Încheierea contractului de asigurare se probează cu polița de asigurare sau cu certificatul de asigurare emis și semnat de asigurător ori cu nota de acoperire emisă și semnată de brokerul de asigurare. Documentele care atestă încheierea unei asigurări pot fi semnate și certificate prin mijloace electronice, în condițiile prevăzute de Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică.(reformulat prin Legea 172/2004 și reformulat cu OUG 61/2005)
ARTICOLUL 12
Documentul de asigurare poate fi, dupa caz, nominal, la ordin sau la purtator.
ARTICOLUL 13
Persoana care încheie asigurarea este obligată să răspundă în scris la întrebările formulate de asigurător și, de asemenea, să declare, la data încheierii contractului, orice informații sau împrejurări pe care le cunoaște și care sunt, în mod obiectiv, esențiale pentru evaluarea riscului.(reformulat prin Legea 172/2004)
Dacă împrejurările esențiale privind riscul se modifică în cursul executării contractului, asiguratul este obligat să comunice în scris asiguratorului schimbarea.
ARTICOLUL 14
- Dacă, înainte de a începe obligația asigurătorului, riscul asigurat s-a produs sau producerea lui a devenit imposibilă, precum și în cazul în care, după începerea obligației asigurătorului, producerea riscului asigurat a devenit imposibilă, contractul se reziliază de drept, iar în eventualitatea în care asiguratul sau contractantul asigurării a plătit toată prima sau o parte din aceasta, acesta este îndreptățit să o recupereze proporțional cu perioada neexpirată a contractului de asigurare.
Diferența dintre prima plătită și cea calculată conform alin. 1 se restituie asiguratului sau contractantului asigurării numai în cazurile în care nu s-au plătit ori nu se datorează despăgubiri pentru evenimente produse în perioada de valabilitate a asigurării.(reformulat cu legea 172/2004 și reformulat cu OUG 61/2005).
ARTICOLUL 15
- Asiguratul este obligat să plătească primele de asigurare la termenele stabilite în condițiile de asigurare.
Plata primelor de asigurare se face integral sau în rate plătibile la termenele scadente prevăzute în contract, conform negocierii părților, la sediul asigurătorului sau al împuterniciților săi, în lipsa unei clauze diferite stabilite în contractul de asigurare de către părți.(reformulat prin legea 172/2004).
ARTICOLUL 16
- Dovada plății primelor de asigurare revine asiguratului, înscrisul constatator fiind polița de asigurare sau alt document probator al plății, prevăzut de legislația în vigoare.(reformulat prin legea 172/2004).
ARTICOLUL 17
Daca nu s-a convenit altfel, contractul de asigurare se reziliază în cazul în care sumele datorate de asigurat, cu titlu de primă, nu sunt plătite în termenul prevăzut în contractul de asigurare.
Asigurătorul este obligat să îl informeze pe asigurat despre consecințele neplății primei la termenul de plată pentru cazul prevăzut la alin. 1 și să prevadă aceste consecințe în contractul de asigurare.(introdus alin2 cu legea 172/2004 și reformulat cu OUG 61/2005).
ARTICOLUL 18
Asiguratorul are dreptul de a compensa primele ce i se datorează până la sfârșitul anului de asigurare, în temeiul oricărui contract, cu orice îndemnizație cuvenită asiguratului sau beneficiarului.
ARTICOLUL 19
Asiguratul este obligat să comunice asigurătorului producerea riscului asigurat, în termenul prevăzut în contractul de asigurare.
In caz de neindeplinire a obligației prevăzute la alineatul precedent asiguratorul are dreptul să refuze plata îndemnizației, dacă din acest motiv nu a putut determina cauza producerii evenimentului asigurat și întinderea pagubei.
Comunicarea producerii riscului asigurat se poate face și către brokerul de asigurare care, în acest caz, are obligația de a face la rândul său comunicarea către asigurător, în termenul prevăzut în contractul de asigurare.(introdus alin 3 cu legea 172/2004)


ARTICOLUL 20
In cazurile stabilite prin contractul de asigurare, în asigurările de bunuri și de răspundere civilă, asiguratorul nu datorează îndemnizație, dacă riscul asigurat a fost produs cu intenție de către asigurat sau către beneficiar ori de către un membru din conducerea persoanei juridice asigurate, care lucrează în aceasta calitate.
Dispozitiile alineatului precedent se aplică, dacă părțile convin, și în cazul în care riscul asigurat a fost produs de către:
a) persoanele fizice majore care, în mod statornic, locuiesc și gospodăresc împreună cu asiguratul sau beneficiarul;
cool.gif prepușii asiguratului sau ai beneficiarului.
În cazul producerii riscului asigurat, asigurătorul va plăti indemnizația de asigurare în condițiile prevăzute de contractul de asigurare. În situația în care părțile nu se înțeleg asupra cuantumului indemnizației de asigurare, suma care nu face obiectul litigiului va fi plătită de asigurător înainte ca acesta să se fi soluționat prin negocieri sau de către instanța judecătorească.(introdus alin 3 cu legea 172/2004).
Art. 201.
- Denunțarea contractului de asigurare de către una dintre părți se poate efectua numai cu notificarea prealabilă a celeilalte părți, care trebuie făcută cu cel puțin 20 de zile înainte de denunțare
(introdus cu legea 172/2004 și reformulat cu OUG 61/2005).
ARTICOLUL 21
- În cazul în care contractul de asigurare este modificat prin acordul părților, denunțat sau reziliat, plata ori, după caz, restituirea primelor se va face conform contractului de asigurare sau în baza unei hotărâri judecătorești definitive și irevocabile.(reformulat cu legea 172/2004).
ARTICOLUL 22
- În limitele indemnizației plătite, asigurătorul este subrogat în toate drepturile asiguratului sau ale beneficiarului asigurării contra celor răspunzători de producerea pagubei, cu excepția asigurărilor de persoane, iar în cazul în care în vigoare era o asigurare obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse prin accidente de autovehicule și împotriva asigurătorului de răspundere civilă, în limitele obligației acestuia, conform art. 54 alin. 2 și 3.
Asiguratul răspunde de prejudiciile aduse asigurătorului prin acte care ar împiedica realizarea dreptului prevăzut la alin. 1.
Asigurătorul poate renunța, în totalitate sau în parte, la exercitarea dreptului prevăzut la alin. 1.(reformulat cu OUG 61/2005).
ARTICOLUL 23
Asiguratorul poate opune titularului sau detinatorului documentului de asigurare ori tertului sau beneficiarului, care invoca drepturi derivind din acesta, toate exceptiile care sunt opozabile contractului initial.
Sectiunea a 2-a
Asigurarea de bunuri

ARTICOLUL 24
- În asigurarea de bunuri, asigurătorul se obligă ca la producerea riscului asigurat să plătească asiguratului, beneficiarului desemnat al asigurării sau altor persoane în drept o despăgubire. (reformulat cu legea 172/2004).
ARTICOLUL 25
Asiguratul trebuie să aibă un interes cu privire la bunul asigurat.
ARTICOLUL 26
Asiguratul este obligat să întrețină bunul asigurat în bune condiții și în conformitate cu dispozițiile legale, în scopul prevenirii producerii riscului asigurat.
Asiguratorul are dreptul să verifice modul în care bunul asigurat este intretinut.
In cazurile prevăzute în condițiile de asigurare, la producerea riscului, asiguratul este obligat să ia, pe seama asiguratorului și în cadrul sumei la care s-a facut asigurarea, potrivit cu imprejurarile, masuri pentru limitarea pagubelor.

ARTICOLUL 27
Despagubirile ce se plătesc de asigurator se stabilesc în funcție de starea bunului din momentul producerii riscului asigurat.
Despăgubirile nu pot depăși valoarea bunului din momentul producerii riscului asigurat, cuantumul pagubei și nici suma la care s-a făcut asigurarea.(alin2 modificat cu OUG 61/2005).
In contractul de asigurare poate fi stipulata o clauza conform careia asiguratul ramine propriul sau asigurator pentru o fransiza sau o suma determinata care nu se despagubește de către asigurator.
ARTICOLUL 28
In cazul în care contractul de asigurare s-a încheiat pentru o suma asigurată, inferioară valorii bunului, despăgubirea cuvenită se reduce corespunzător raportului dintre suma prevăzută în contract și valoarea bunului, dacă nu s-a convenit altfel prin contract.
ARTICOLUL 29
In cazul existentei mai multor asigurări încheiate pentru același bun, fiecare asigurator este obligat la plata, proporțional cu suma asigurată și până la concurența acesteia, fără ca asiguratul să poată încasa o despăgubire mai mare decât prejudiciul efectiv, consecința directă a riscului.
Asiguratul are obligația să declare existența altor asigurări pentru același bun la asiguratori diferiți, atât la încheierea contractului de asigurare, cât și pe parcursul executării acestuia.
ARTICOLUL 30
- Dacă nu s-a convenit altfel prin contractul de asigurare, în cazul în care bunul asigurat este înstrăinat, contractul de asigurare se reziliază.(reformulat prin legea 172/2004).

Sectiunea a 3-a
Asigurarea de persoane

ARTICOLUL 31
- Prevederile prezentei secțiuni se referă la categoria asigurărilor de viață, iar din categoria asigurărilor generale, la asigurările de accidente și boală și la asigurările de sănătate.
În asigurările prevăzute la alin. 1 asigurătorul se obligă ca, la producerea riscului asigurat, definit conform condițiilor contractului de asigurare, să plătească o indemnizație de asigurare.
Asigurarea în vederea unui risc privind o altă persoană decât aceea care a încheiat contractul de asigurare se poate încheia potrivit contractului de asigurare. În acest caz, persoana care a încheiat contractul de asigurare are calitatea de contractant al asigurării.(reformulat cu legea 172/2004).
Un asigurat care a încheiat un contract de asigurare de viață individual trebuie să aibă la dispoziție o perioadă de 20 de zile de la data semnării contractului de către asigurător, în intervalul căreia poate să denunțe acel contract. Aceste prevederi nu se aplică contractelor de acest tip cu o durată de 6 luni sau mai mică.(alin 4 introdus cu OUG 61/2005).
ARTICOLUL 32
- Indemnizația de asigurare se plătește asiguratului sau beneficiarului desemnat de acesta. În cazul decesului asiguratului, dacă nu s-a desemnat un beneficiar, indemnizația de asigurare se plătește moștenitorilor legali ai asiguratului.(reformulat cu legea 172/2004).
ARTICOLUL 33
Desemnarea beneficiarului se poate face fie la încheierea contractului de asigurare, fie în cursul executării acestuia, prin declarația scrisă comunicată asigurătorului de către asigurat sau de contractantul asigurării, cu acordul asiguratului, ori prin testament.(reformulat alin1 cu legea 172/2004).
Inlocuirea sau revocarea beneficiarului se poate face oricând în cursul executării contractului, în modul prevăzut la alineatul precedent.
ARTICOLUL 34
- Dacă asiguratul nu a dispus altfel, atunci când sunt mai mulți beneficiari desemnați, aceștia au drepturi egale asupra îndemnizației de asigurare.(reformulat cu legea 172/2004).



ARTICOLUL 35
- Asigurătorul nu datorează indemnizația de asigurare, dacă riscul asigurat a fost produs prin sinuciderea asiguratului în termen de 2 ani de la încheierea contractului de asigurare sau prin comiterea cu intenție de către asigurat ori beneficiar a unor fapte grave prevăzute în contractul de asigurare.
Dacă un beneficiar a produs intenționat decesul asiguratului, indemnizația de asigurare se plătește celorlalți beneficiari desemnați sau, în lipsa acestora, moștenitorilor legali ai asiguratului.(reformulat cu legea 172/2004).
ARTICOLUL 36
In asigurarile la care se constituie rezerve de prime, asiguratul poate să înceteze plata primelor cu dreptul de a mentine contractul la o suma asigurată redusă sau de a-l rezilia, solicitând restituirea rezervei constituite, conform contractului de asigurare.
Orice altă plată, indiferent de forma sub care este făcută de asigurător, diferită de indemnizația de asigurare sau de suma reprezentând restituirea rezervei în condițiile alin. 1, nu va putea fi efectuată mai devreme de 6 luni de la data încheierii contractului de asigurare.(alin 2 introdus alin 2 cu legea 172/2004 și modificată cu OUG 61/2005).
ARTICOLUL 37
- Asiguratul sau contractantul asigurării, cu acordul asiguratului, poate să ceară repunerea în vigoare a asigurării la care se constituie rezerva tehnică, în cazurile prevăzute în contractul de asigurare. (reformulat cu legea 172/2004)
ARTICOLUL 38
- Indemnizația de asigurare se datorează, independent de sumele cuvenite asiguratului sau beneficiarului din asigurările sociale, de repararea prejudiciului de cei răspunzători de producerea sa, precum și de sumele primite de la alți asigurători în temeiul altor contracte de asigurare.
Creditorii asiguratului nu au dreptul să urmărească indemnizația de asigurare cuvenită beneficiarului sau moștenitorului legal, după caz.(reformulat cu legea 172/2004)
ARTICOLUL 39-abrogat cu legea 172/2004.
ARTICOLUL 40
- Drepturile asiguraților asupra sumelor rezultând din rezervele tehnice ce se constituie la asigurările de viață pentru obligații de plată scadente în viitor nu sunt supuse prescripției.(reformulat cu legea 172/2004)
Art. 401. - Asigurătorii și împuterniciții lor au obligația de a pune la dispoziția asiguraților sau contractanților asigurării informații în legătură cu contractele de asigurare, atât înaintea încheierii, cât și pe durata derulării acestora. Aceste informații vor fi prezentate în scris, în limba română, vor fi redactate într-o formă clară și vor cuprinde cel puțin următoarele elemente:
a) clauzele opționale/suplimentare și beneficiile rezultate din fructificarea rezervelor tehnice;
cool.gif momentul începerii și cel al încetării contractului, inclusiv modalitățile de încetare a acestuia;
c) modalitățile și termenele de plată a primelor de asigurare;
d) elementele de calcul ale indemnizațiilor de asigurare, cu indicarea sumelor de răscumpărare, a sumelor asigurate reduse, precum și a nivelului până la care acestea sunt garantate;
e) modalitatea de plată a indemnizațiilor de asigurare;
f) legea aplicabilă contractului de asigurare.
În aplicarea prevederilor alin. 1, se vor adopta norme în baza legii, prin care se vor stabili și alte informații pe care asigurătorii și împuterniciții lor au obligația să le pună la dispoziția asiguraților sau contractanților asigurării.(introdus cu legea 172/2004)

Sectiunea a 4-a
Asigurarea de raspundere civila
ARTICOLUL 41
In asigurarea de răspundere civilă, asiguratorul se obligă să plătească o despăgubire pentru prejudiciul de care asiguratul răspunde în baza legii față de terțele persoane păgubite și pentru cheltuielile făcute de asigurat în procesul civil.
Prin contractul de asigurare se poate cuprinde în asigurare și răspunderea civilă a altor persoane decât a celei care a incheiat contractul.

ARTICOLUL 42
Drepturile persoanelor pagubite se vor exercita impotriva celor raspunzatori de producerea pagubei.
Asiguratorul poate fi chemat în judecată de persoanele păgubite în limitele obligațiilor ce-i revin acestuia din contractul de asigurare.
ARTICOLUL 43
Despăgubirea se stabilește pe baza convenției dintre asigurat, persoana păgubită și asigurator, potrivit contractului de asigurare ori prin hotărâre judecătorească.
Pentru stabilirea despăgubirii, în cazul evenimentelor petrecute pe teritoriul României, părțile sunt obligate, dacă nu ajung la înțelegere, să supună litigiul soluționării unui organ de jurisdicție român.
ARTICOLUL 44
Asiguratorul plătește despăgubirea nemijlocit celui păgubit în măsura în care acesta nu a fost despagubit de asigurat, despăgubire ce nu poate fi urmărită de creditorii asiguratului.
Despăgubirea se plătește asiguratului în cazul în care acesta dovedește că a despăgubit pe cel păgubit.

Secțiunea a 5-a
Asigurări de credite și garanții, asigurări de pierderi financiare și alte asigurări
(reformulat cu legea 172/2004)

Art. 441. - Asigurările de credite și garanții au ca obiect acoperirea riscurilor de insolvabilitate generală, de credit de export (cu excepția celor reglementate prin legi speciale), de vânzare cu plata prețului în rate, de credit ipotecar, de credit agricol, precum și de garanții directe sau indirecte.
La încheierea tipurilor de contracte prevăzute la alin. 1, prin metoda folosită în evaluarea riscurilor de credit și a riscului la subscrierea unei garanții, trebuie să rezulte că asiguratul îndeplinește condițiile necesare pentru a putea fi angajată răspunderea asigurătorului.
Dacă s-a convenit ca printr-un contract de asigurare directă de credite și garanții să se acopere riscul neplății de către un debitor al asiguratului pentru un credit acordat acestuia, asigurătorul nu poate condiționa acordarea indemnizației de asigurare de începerea acțiunii de recuperare a prejudiciului, inclusiv prin executare silită, de la respectivul debitor.(introdus cu legea 172/2004) .
Urmărirea debitorului dintr-un contract de credit pentru îndeplinirea condițiilor prevăzute în acesta, inclusiv de plată la scadență a creditului, înainte de producerea riscului asigurat sau învestirea cu formulă executorie a unui contract de credit bancar, precum și a garanțiilor reale și personale, după producerea riscului asigurat, nu constituie acțiune de recuperare a prejudiciului în sensul prevederilor alin. 3.(alin4 introdus cu OUG 61/2005)"
Art. 442. - Dacă nu s-a convenit altfel prin contractul de asigurare, indemnizația pentru asigurarea împotriva riscului de pierderi financiare va cuprinde atât dauna efectivă, cât și pierderea de profit, precum și cheltuielile generale și cele decurgând direct sau indirect din producerea riscului asigurat.(introdus cu legea 172/2004).
ARTICOLUL 45
Dispozitiile prezentului capitol se aplica și în cazul incheierii altor asigurari, în masura în care, prin lege sau prin acorduri internationale la care Romania este parte, nu se prevede altfel.

Sectiunea a 6-a
Coasigurarea, reasigurarea și retrocesiunea
(reformulat cu legea 172/2004)

Art. 451. - Coasigurarea este operațiunea prin care doi sau mai mulți asigurători subscriu același risc, fiecare asumându-și o cotă-parte din acesta.
Fiecare coasigurător răspunde față de asigurat numai în limita sumei pentru care s-a angajat prin contract.(introdus cu legea 172/2004)
ARTICOLUL 46
- Reasigurarea este operațiunea de asigurare a unui asigurător de către alt asigurător, primul fiind reasigurat, iar al doilea, reasigurător.
Prin reasigurare:
a) asigurătorul, în calitate de reasigurător, primește prime de reasigurare, în schimbul cărora contribuie, potrivit obligațiilor preluate, la suportarea indemnizațiilor pe care reasiguratul le plătește la producerea riscului care a făcut obiectul reasigurării;
cool.gif asigurătorul, în calitate de reasigurat, cedează prime de reasigurare, în schimbul cărora reasigurătorul contribuie, potrivit obligațiilor preluate, la suportarea indemnizațiilor pe care reasiguratul le plătește la producerea riscului care a făcut obiectul reasigurării;
c) prin operațiunea de retrocesiune reasigurătorul poate ceda, la rândul său, o parte din riscul acceptat.(reformulat cu legea 172/2004).
ARTICOLUL 47
Reasigurarea nu stinge obligațiile asiguratorului și nu stabilește nici un raport juridic între asigurat și reasigurator.
CAPITOLUL 3
Asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru pagube produse prin accidente de autovehicule

ARTICOLUL 48
Persoanele fizice sau juridice care au în proprietate autovehicule supuse înmatriculării în România, precum și tramvaie au obligația să se asigure pentru cazurile de răspundere civilă ca urmare a pagubelor produse prin accidente de autovehicule în limitele teritoriale de acoperire și să mențină valabilitatea contractului de asigurare prin plata primelor de asigurare.
Persoanele care intră pe teritoriul României cu autovehicule înmatriculate în afara teritoriului României se consideră asigurate, în condițiile prezentei legi, în una dintre următoarele situații:
a) dacă numărul de înmatriculare atestă asigurarea potrivit legii statului în care este înmatriculat autovehiculul sau acordurilor internaționale de asigurare valabile în România;
cool.gif dacă posedă documente internaționale de asigurare valabile în România."
(reformulat aliniatele 1 și 2 cu legea 172/2004 și rereformulat cu OUG 61/2005).
Biroul asiguratorilor de autovehicule din România și Biroul asiguratorilor de autovehicule din tara de origine.
Fac exceptie de la dispozitiile prezentului articol persoanele fizice și juridice, pe timpul utilizarii autovehiculelor pentru cursele de intreceri, raliuri sau antrenamente, care se pot asigura facultativ pentru astfel de riscuri.
Art. 481. –
- La înscrierea în circulație, la efectuarea de modificări în certificatul de înmatriculare sau în cartea de identitate a unui autovehicul și la efectuarea verificărilor tehnice periodice, este obligatorie prezentarea dovezii existenței unei asigurări de răspundere civilă pentru pagube produse prin accidente de autovehicule, în condițiile prezentei legi.
Contractul de asigurare atestă existența asigurării de răspundere civilă pentru pagube produse prin accidente de autovehicule. Încheierea contractului de asigurare de răspundere civilă pentru pagube produse prin accidente de vehicule se dovedește cu polița de asigurare/documentul Carte Verde. (introdus cu legea 172/2004 și reformulat cu OUG 61/2005)
ARTICOLUL 49
- Asigurătorul acordă despăgubiri, în baza contractului de asigurare, pentru prejudiciile de care asigurații răspund față de terțe persoane păgubite prin accidente de autovehicule, precum și tramvaie și pentru cheltuielile făcute de asigurați în procesul civil, în conformitate cu:
a) legislația în vigoare din statul pe teritoriul căruia s-a produs accidentul de autovehicul și cu cel mai mare nivel de despăgubire dintre cel prevăzut în legislația respectivă și cel prevăzut în contractul de asigurare;
cool.gif legislația românească în vigoare, în cazul în care persoanele păgubite sunt cetățeni ai statelor membre ale Uniunii Europene, în timpul unei călătorii ce leagă direct două teritorii în care este valabil tratatul de instituire a Comunității Economice Europene, dacă nu există birou național pe teritoriul traversat în care s-a produs accidentul.(introdus cu OUG 61/2006).



ARTICOLUL 50
- Despăgubirile se acordă pentru sumele pe care asiguratul este obligat să le plătească cu titlu de dezdăunare și cheltuielile de judecată persoanelor păgubite prin vătămare corporală sau deces, precum și prin avarierea ori distrugerea de bunuri.
În caz de vătămare corporală sau deces, despăgubirile se acordă atât pentru persoanele aflate în afara autovehiculului care a produs accidentul, cât și pentru persoanele aflate în acel autovehicul, cu excepția conducătorului autovehiculului respectiv.
Se acordă despăgubiri și în cazul în care persoanele care formulează pretenții de despăgubiri sunt soțul (soția) sau persoane care se află în întreținerea proprietarului ori conducătorului autovehiculului asigurat, răspunzător de producerea accidentului
Pentru avarierea sau distrugerea bunurilor, despăgubirile se acordă pentru bunurile aflate în afara autovehiculului care a produs accidentul, iar pentru bunurile aflate în acel autovehicul, numai dacă acestea nu erau transportate în baza unui raport contractual existent cu proprietarul sau cu utilizatorul autovehiculului respectiv, precum și dacă nu aparțineau proprietarului, utilizatorului ori conducătorului autovehiculului răspunzător de producerea accidentului."
(reformulat cu legea 172/2004, iar alin 2 și 4 reformulate cu OUG 61/2005)
ARTICOLUL 51
Despagubirile, astfel cum sunt prevăzute la art. 49 și 50, se acorda și în cazul în care cel care conducea autovehiculul, raspunzător de producerea accidentului, este o altă persoană decât asiguratul.
Despagubirile se plătesc și atunci când persoanele păgubite nu au domiciliul, resedinta sau sediul în Romania.
In caz de vatamare corporala sau deces al unei persoane ori de avariere sau distrugere de bunuri, se acorda despăgubiri dacă autovehiculul care a produs accidentul este identificat și asigurat, chiar dacă autorul accidentului a ramas neidentificat.
ARTICOLUL 52
În cazul în care, pentru același proprietar de autovehicul, la data producerii accidentului, existau mai multe asigurări valabile, despăgubirea se suportă în părți egale de către toți asigurătorii. Despăgubirea se va plăti integral de către asigurătorul la care s-a adresat persoana păgubită, urmând ca ulterior asigurătorul în cauză să se îndrepte împotriva celorlalți asigurători pentru recuperarea părții de despăgubire, plătită în numele acestora.(reformulat alin1 cu legea 172/2004 șli rereformulat cu OUG 61/2005).
Asiguratul are obligatia de a informa asiguratorul despre incheierea unor astfel de asigurari cu alti asiguratori.
ARTICOLUL 53
- Prin norme adoptate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor conform legii se stabilesc: aplicarea asigurării obligatorii de răspundere civilă auto, limitele teritoriale de acoperire, nivelul despăgubirilor, condițiile de plată, durata asigurării, facilitățile și penalizările aplicabile asiguraților, criteriile și condițiile pentru acordarea sau retragerea autorizației, persoanele care au obligația să încheie contracte de asigurare, modalitatea de gestionare a cazurilor de refuz al asigurătorului de a încheia asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto, dacă este cazul, precum și alte informații referitoare la acest tip de asigurare(reformulat cu legea 172/2004 și rereformulat cu OUG 61/2005)"
ARTICOLUL 54
- Despăgubirile se stabilesc în conformitate cu art. 49 pe baza convenției dintre asigurat, persoana păgubită și asigurător ori, în cazul în care nu s-a realizat înțelegerea, prin hotărâre judecătorească.
În cazul stabilirii despăgubirii prin hotărâre judecătorească, drepturile persoanelor păgubite prin accidente produse de autovehicule aflate în proprietatea persoanelor asigurate în România se exercită împotriva asigurătorului de răspundere civilă, în limitele obligației acestuia, stabilită în prezentul capitol, cu citarea obligatorie a persoanei/persoanelor răspunzătoare de producerea accidentului în calitate de intervenienți forțați.
Drepturile persoanelor păgubite prin accidente produse pe teritoriul României de autovehicule aflate în proprietatea persoanelor asigurate în străinătate se exercită împotriva asigurătorului prin reprezentanțele de despăgubiri sau prin Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România, după caz, dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute la art. 48 alin. 2.
Încuviințarea cu privire la stabilirea despăgubirii pe baza convenției dintre asigurați, persoane păgubite și asigurători se dă:
a) de către proprietarul autovehiculului răspunzător de producerea pagubei sau de conducătorul acestuia - numai în cazul în care despăgubirile nu urmează să fie recuperate potrivit prevederilor art. 58, pe actele eliberate de autoritățile publice competente să constate și să cerceteze accidentele de autovehicule, pe înștiințarea sau pe procesul-verbal de constatare a pagubelor întocmit de asigurător. Această încuviințare constituie și avizare de daună pentru asigurătorul de răspundere civilă;
cool.gif de către persoana fizică sau de reprezentantul legal al persoanei juridice păgubite, după caz, pe procesul-verbal de constatare a pagubelor întocmit de asigurător în dublu exemplar.
În situațiile prevăzute la alin. 4, în cazul persoanelor fizice încuviințarea poate fi dată de soția (soțul) asiguratului, respectiv a persoanei păgubite, ori, în caz de imposibilitate temeinic motivată a ambilor soți, cum ar fi: spitalizare, deces, detenție, lipsă îndelungată din localitate, de oricare dintre următoarele persoane majore: copii, părinți, surori sau frați ai asiguratului, respectiv ai persoanei păgubite ori ai soției (soțului) acestora. (reformulat au legea 172/2004 și rereformulat cu OUG 61/2005).
ARTICOLUL 55
- Despăgubirile se plătesc de către asigurător persoanelor fizice sau juridice păgubite.
Despăgubirile nu pot fi urmărite de creditorii asiguratului.
Despăgubirile se plătesc asiguraților dacă aceștia dovedesc că au despăgubit persoanele păgubite și despăgubirile nu urmează să fie recuperate potrivit prevederilor art. 58.
Odată cu încasarea despăgubirii, persoanele păgubite vor declara în scris că au fost despăgubite pentru pagubele suferite și că nu mai au nici o pretenție de la asigurătorul de răspundere civilă și asigurat (persoana vinovată) în legătură cu paguba respectivă.
În situația efectuării plății de către asigurătorul de răspundere civilă direct în contul bancar al persoanei păgubite, aceasta se consideră a fi integral despăgubită dacă în termen de 30 de zile de la data intrării sumei în contul său bancar nu a notificat asigurătorului de răspundere civilă eventualele obiecții referitoare la cuantumul despăgubirii.
În cazul în care în drepturile persoanei păgubite s-a subrogat asigurătorul conform prevederilor art. 22, eventuala diferență de despăgubire dintre asigurarea facultativă și asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto rămâne pe contul asigurării facultative, neputând fi recuperată de la asigurat (persoana vinovată), dacă despăgubirea plătită din asigurarea facultativă nu depășește limita maximă a despăgubirii ce poate fi acordată de asigurător pentru prejudiciile cauzate în unul și același accident de autovehicul, prevăzută de legislația în vigoare(reformulat cu OUG 61/2005) .
ARTICOLUL 56
- Persoanele care folosesc pe teritoriul României autovehicule înmatriculate în străinătate și neasigurate în străinătate, potrivit art. 48 alin. 2, sau a căror asigurare expiră pe durata șederii în România datorează prime de asigurare conform prevederilor legale.
Personalul poliției de frontieră nu va verifica documentele de asigurare pentru autovehiculele înmatriculate în statele membre ale Uniunii Europene, pentru acestea numerele de înmatriculare fiind dovada asigurării.
La intrarea sau ieșirea din țară, personalul poliției de frontieră de la punctele de control pentru trecerea frontierei de stat a României va controla documentele de asigurare și va solicita proprietarului, împuternicitului acestuia sau conducătorului autovehiculului înmatriculat în state terțe dovada plății primei de asigurare datorate. Persoanele neasigurate sau persoanele care la control nu pot face dovada asigurării ori a plății acesteia vor fi obligate să încheie asigurarea de răspundere civilă pentru pagube produse prin accidente de autovehicule și să achite prima de asigurare la entitățile desemnate în acest sens de către asigurătorii care au dreptul să practice asigurarea obligatorie conform art. 5 alin. 1.
Autovehiculele înmatriculate în state terțe care intră pe teritoriul României de pe teritoriul altui stat membru al Uniunii Europene nu vor fi supuse controlului privind documentele de asigurare, acest control putând fi efectuat numai prin sondaj (reformulat au legea 172/2004 și rereformulat cu OUG 61/2005).
ARTICOLUL 57 abrogat cu OUG 61/2005.
ARTICOLUL 58
Asiguratorul recupereaza sumele platite drept despagubiri de la persoana raspunzatoare de producerea pagubei, în următoarele cazuri:
a) accidentul a fost produs cu intentie;
cool.gif accidentul a fost produs în timpul comiterii unor fapte incriminate de dispozitiile legale privind circulatia pe drumurile publice ca infractiuni savirsite cu intentie, chiar dacă aceste fapte nu s-au produs pe astfel de drumuri sau în timpul comiterii altor infractiuni savirsite cu intentie;
c) accidentul a fost produc în timpul când autorul infracțiunii săvârșite cu intenție încearcă să se sustraga de la urmarire;
d) persoana raspunzatoare de producerea pagubei a condus autovehiculul fara consimtamintul asiguratului.
ARTICOLUL 59 abrogat cu legea 172/2004.

CAPITOLUL 4
Fonduri de protectie
ARTICOLUL 60
- În vederea protejării asiguraților, beneficiarilor asigurării și terțelor persoane păgubite, prin contribuția asigurătorilor se constituie Fondul de garantare, destinat plăților de indemnizații rezultate din contractele de asigurare facultative și obligatorii, încheiate în condițiile prezentei legi, în cazul constatării insolvabilității asigurătorului, conform art. 31 alin. (2) din Legea nr. 32/2000 privind societățile de asigurare și supravegherea asigurărilor, cu modificările și completările ulterioare.
Fondul de garantare se va constitui, administra și utiliza de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, care va stabili anual o cotă de maximum 10% ce se va aplica asupra volumului primelor brute încasate de asigurători din activitatea de asigurări directe.
Contribuția la Fondul de garantare se va calcula, evidenția, achita și se va raporta de către asigurători separat pentru asigurările generale și, respectiv, pentru asigurările de viață. (introdus cu OUG 61/2005).
În scopul unei cât mai bune fructificări, disponibilitățile Fondului de garantare astfel constituite vor fi plasate la Trezoreria Statului în instrumente purtătoare de dobândă, la instituții de credit, în instrumente ale pieței monetare, în titluri de stat sau titluri ale administrației publice locale, precum și în alte plasamente sau alocări stabilite prin legislația în vigoare(introdus cu OUG 61/2005)
În aplicarea prevederilor alin. 2, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor va adopta în baza legii norme prin care va stabili:
a) modul de constituire și reprezentare;
cool.gif modul de constituire, administrare, structura bugetului de venituri și cheltuieli a Fondului de garantare.(reformulat cu OUG 61/2005)
c) procedura și condițiile de efectuare a plăților de la și către Fondul de garantare;
d) recuperarea plăților avansate din Fondul de garantare;
e) alte aspecte referitoare la Fondul de garantare.
În caz de deficit al Fondului de garantare, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, pentru acoperirea obligațiilor Fondului de garantare, poate majora în cursul anului contribuția stabilită prin norme.
Alin 6 abrogat cu OIG 61/2005.
ARTICOLUL 61
Se constituie Fondul de protecție a victimelor străzii, în vederea protejării persoanelor păgubite prin accidente de autovehicule supuse înmatriculării, precum și de tramvaie, în care autorul a rămas neidentificat sau autovehiculul, respectiv tramvaiul, nu este asigurat pentru răspundere civilă pentru pagube produse prin accidente de autovehicule.
Asigurătorii care practică asigurarea de răspundere civilă pentru pagube produse prin accidente de autovehicule conform art. 5 sunt obligați să contribuie la constituirea fondului prevăzut la alin. 1 proporțional cu volumul primelor încasate pentru această asigurare, până la acoperirea obligațiilor de plată ale acestuia. Această contribuție nu va depăși 5% din volumul primelor brute încasate pentru această asigurare.(alin 1 și 2 reformulate cu OUG 61/2005)
Fondul de protecție a victimelor străzii este destinat plăților de despăgubiri pentru vătămări corporale sau decese, dacă autorul a rămas neidentificat, respectiv plăților de despăgubiri pentru avarierea ori distrugerea de bunuri și vătămări corporale sau decese, dacă autovehiculul, respectiv tramvaiul, a fost neasigurat.
În cazul avarierii sau distrugerii bunurilor prin accidente produse de autovehicule, respectiv tramvaie, neasigurate, rămâne în sarcina persoanei păgubite o franșiză, care va fi egală cu limita minimă a despăgubirilor acordate la asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse prin accidente de autovehicule, stabilită prin normele adoptate în baza art. 53.(reformulat cu OUG 61/2005)
Fondul de protecție a victimelor străzii se va constitui, administra, utiliza și prelua, în condițiile normelor emise de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor.
În scopul unei cât mai bune fructificări, disponibilitățile Fondului de protecție a victimelor străzii astfel constituite vor fi plasate la Trezoreria Statului în instrumente purtătoare de dobândă, la instituții de credit, în instrumente ale pieței monetare, în titluri de stat sau titluri ale administrației publice locale.(reformulat cu OUG 61/2005)
În caz de deficit al Fondului de protecție a victimelor străzii, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, pentru acoperirea obligațiilor acestuia, poate majora în cursul anului contribuția stabilită prin norme.(reformulat cu legea 172/2004).
În caz de litigiu, drepturile persoanelor păgubite prin accidente de autovehicule supuse înmatriculării, precum și de tramvaie, în care autorul a rămas neidentificat sau autovehiculul, respectiv tramvaiul, nu este asigurat de răspundere civilă pentru pagube produse prin accidente de autovehicule, se exercită împotriva administratorului Fondului de protecție a victimelor străzii, desemnat de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, în conformitate cu prevederile alin. 5.(introdus cu OUG 61/2005)
Art. 611. - Cheltuielile de constituire, administrare și utilizare se vor acoperi din disponibilitățile fondurilor prevăzute la art. 60 și 61.
Excedentul bugetelor fondurilor prevăzute la art. 60 și 61 la finele exercițiului financiar se reportează în exercițiul financiar următor cu aceeași destinație.
Actul prin care se constată și se individualizează obligația de plată a unui asigurător la fondurile prevăzute la art. 60 și 61, întocmit sau emis, după caz, de organele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor sau de administratorul fondurilor, constituie, potrivit legii, titlu de creanță.
La data scadenței titlul de creanță devine titlu executoriu, în baza căruia Comisia de Supraveghere a Asigurărilor sau administratorul fondului, după caz, va declanșa procedura silită de recuperare a creanțelor, conform dispozițiilor Codului de procedură civilă.
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor și administratorul fondului au legitimare procesuală activă, în orice proces împotriva persoanelor aflate într-o relație juridică cu fondurile prevăzute la art. 60 și 61, pentru obligațiile de plată achitate sau care urmează cu certitudine să fie achitate de către fonduri.
În vederea recuperării sumelor cheltuite din fondurile respective, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor și administratorul fondurilor au drept de regres împotriva entității care a determinat prejudiciul.(introdus cu legea 172/2004)
Sumele depuse la fondurile de protecție pot fi urmărite silit numai în vederea executării obligațiilor pentru care au fost constituite.(introdus cu OUG 61/2005)

CAPITOLUL 5
Sanctiuni
ARTICOLUL 62
- Pentru neplata la termen a sumelor datorate fondurilor constituite conform prevederilor art. 60 și 61 se datorează dobânzi și penalități de întârziere, calculate în conformitate cu reglementările legale în vigoare, aplicabile la colectarea creanțelor bugetare. Dobânzile și penalitățile vor fi virate în conturile fondurilor respective(reformulat cu legea 172/2004)."
ARTICOLUL 63
Constituie contravenție săvârșirea următoarelor fapte:
a) neplata la termen a despăgubirilor datorate din asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse prin accidente de autovehicule, către persoanele păgubite sau către asigurați, în condițiile normelor emise în baza art. 53;
cool.gif neplata la termen a sumelor destinate fondurilor de protecție, precum și a contribuției procentuale din valoarea primelor brute încasate aferente asigurărilor obligatorii;
c) nedepunerea la asigurători de către intermediarii în asigurări a sumelor încasate cu titlu de prime de asigurare;
d) nerespectarea de către asigurători a obligațiilor prevăzute la art. 36 alin. 2;
e) nerespectarea de către asigurători a obligațiilor prevăzute la art. 49;
f) neluarea de către asigurători a declarației de despăgubire prevăzute la art. 55 alin. 4;
g) nerespectarea de către asigurători a interdicției de recuperare a diferenței de despăgubire dintre asigurarea facultativă și asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto, în condițiile art. 55 alin. 6;
h) necomunicarea de către brokerul de asigurare către asigurător a producerii riscului asigurat, în termenul prevăzut în contractul de asigurare, în condițiile art. 19 alin. 3.
Contravențiile prevăzute la alin. 1 se sancționează după cum urmează:
a) pentru faptele asigurătorilor prevăzute la alin. 1 lit. a), cool.gif, d), e), f) și g), cu avertisment scris sau cu amendă de la 1.000 lei RON la 5.000 RON lei și cu limitarea operațiunilor, cu interzicerea temporară sau definitivă pentru asigurători a exercitării activității de asigurare, pentru una sau mai multe categorii de asigurări, sau cu suspendarea ori retragerea autorizației asigurătorilor;
cool.gif pentru faptele administratorilor, directorilor sau directorilor executivi, prevăzute la alin. 1 lit. a), cool.gif, d), e), f) și g), cu amendă între 1-6 salarii medii pe societate, din luna precedentă datei constatării faptei;
c) pentru faptele agenților de asigurare, prevăzute la alin. 1 lit. c), cu amendă de la 500 RON lei la 1000 lei RON;
d) pentru faptele brokerilor prevăzute la alin. 1 lit. c) și h), cu avertisment scris sau amendă de la 1000 lei RON la 2.500 lei RON și cu interzicerea temporară sau definitivă a activității definite la art. 2 lit. C pct. 62 din Legea nr. 32/2000 privind societățile de asigurare și supravegherea asigurărilor, cu modificările și completările ulterioare, sau cu suspendarea ori retragerea autorizației.
Sancțiunile pentru faptele prevăzute la alin. 1 lit. a), cool.gif, d), e), f) și g) se aplică fie asigurătorilor prevăzuți la alin. 2 lit. a), fie persoanelor prevăzute la alin. 2 lit. cool.gif.(aliniat 1,2,3 OUG 61/2005)
Încălcarea dispozițiilor prezentei legi și a normelor adoptate în aplicarea acesteia se constată de către persoanele anume împuternicite de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor și se sancționează de Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
Decizia de sancționare este semnată de președintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor și produce efecte la data comunicării ei persoanei sancționate.(reformulat cu legea 172/2000)"
ARTICOLUL 64
Încălcarea de către persoanele fizice sau juridice a obligației de asigurare prevăzute la art. 48 și 56 constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei și cu reținerea certificatului de înmatriculare a autovehiculului, până la prezentarea documentului privind încheierea asigurării.( alin1 reformulat cu OUG 61/2005)
Constatarea și aplicarea acestora se fac de către personalul Poliției.(refomulat cu legea 172/2004)"
ARTICOLUL 65 abrogat cu legea 172/2004.
ARTICOLUL 66
- Pentru sancțiunile contravenționale prevăzute la art. 63 și 64, plângerile se depun la instanțele judecătorești competente, potrivit legii. (reformulat cu legea 172/2004)"
ARTICOLUL 67
- Nivelul amenzilor prevăzute la art. 63 și 64 se va actualiza prin hotărâri ale Guvernului, în corelație cu evoluția indicelui prețurilor de consum. (reformulat cu legea 172/2004)"
ARTICOLUL 68
Contravențiilor prevăzute la art. 63 și 64 le sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare, în măsura în care acestea nu sunt contrare prevederilor prezentei legi. (reformulat cu legea 172/2004)"






CAPITOLUL 6
Dispozitii tranzitorii și finale

ARTICOLUL 69
- Unitățile de poliție, unitățile de pompieri, unitățile medicale din cadrul sistemului medical public și privat, medicii de familie și celelalte autorități publice competente să cerceteze accidente de autovehicule sau alte evenimente, după caz, vor comunica, la cererea asigurătorilor, în termen de cel mult 30 de zile de la solicitare, actele și datele cu privire la cauzele și împrejurările producerii riscurilor asigurate și la pagubele provocate, în vederea stabilirii și plății de către asigurători a indemnizațiilor de asigurare.(reformulat cu legea 172/2004 rerefgormulat cu OUG 61/2005)"
Art. 691. - În toate problemele privind asigurările și reasigurările în România se aplică prevederile prezentei legi.
Pentru situațiile nereglementate în prezenta lege, aceasta se completează cu Legea nr. 32/2000, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu alte prevederi legale, aplicabile după caz. (introdus cu legea 172/2004)
Art. 692. - Comisia de Supraveghere a Asigurărilor adoptă norme obligatorii în aplicarea prevederilor prezentei legi.(introdus cu legea 172/2004)"
ARTICOLUL 70
Prezenta lege intra în vigoare incepind cu data de 1 februarie 1996.
Pe data intrarii în vigoare a prezentei legi se abroga: Titlul XIII, Cartea I "Despre contractul de asigurare", din Codul comercial, Decretul nr. 471/1971 cu privire la asigurarile de stat, republicat în 1988, Hotarirea Consiliului de Ministri nr. 1.715/1971 pentru stabilirea unor masuri în executarea Decretului nr. 471/1971, Hotarirea Guvernului nr. 387/1990 privind unele masuri în legatura cu asigurarea autovehiculelor, precum și orice alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor în sedinta din 21 decembrie 1995, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR ADRIAN NASTASE
Aceasta lege a fost adoptata de Senat în sedinta din 21 decembrie 1995, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATULUI prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN


Lege nr. 172/2004

din 14/05/2004
Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 473 din 26/05/2004

Art. II. - În termen de un an de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor și Ministerul Administrației și Internelor vor crea o bază unică de date la nivel național, care va cuprinde informații privind încheierea asigurărilor obligatorii de răspundere civilă pentru pagube produse terților prin accidente de autovehicule, atât pe teritoriul României, cât și în afara teritoriului acesteia.
Baza de date prevăzută la alin. 1 va fi utilizată pentru:
a) identificarea autovehiculelor care nu au încheiată asigurarea de răspundere civilă pentru pagube produse terților prin accidente de autovehicule, lista acestora urmând să fie comunicată organelor competente pentru a fi luate măsurile prevăzute în legislația care reglementează circulația pe drumurile publice;
cool.gif identificarea asigurătorului la care a fost contractată asigurarea obligatorie prevăzută la art. 4 pentru autovehiculele implicate în accidente;
c) stocarea altor informații necesare reglementării și controlului acestei asigurări.
Art. III. - Pe data intrării în vigoare a prezentei legi, disponibilitățile aflate în Fondul de protejare a asiguraților se preiau de Fondul de garantare.
Art. IV. - Legea nr. 136/1995 privind asigurările și reasigurările în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 303 din 30 decembrie 1995, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată cu respectarea prevederilor art. 75 alin. (1) și (3) și ale art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată.
PREȘEDINTELE SENATULUI p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR,
NICOLAE VĂCĂROIU VIOREL HREBENCIUC
Nr. 172. București, 14 mai 2004.



Ordonanță de urgență nr. 61/2005
din 23/06/2005
Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 562 din 30/06/2005

pentru modificarea și completarea Legii nr. 136/1995 privind asigurările și reasigurările în România

Art. II. - Prezenta ordonanță de urgență transpune următoarele prevederi ale directivelor europene:
1. Directiva 72/166/CEE a Consiliului din 24 aprilie 1972 privind coordonarea legilor din statele membre privind asigurarea de răspundere civilă în legătură cu utilizarea vehiculelor cu motor și legalizarea obligației de asigurarea pentru această răspundere (Prima directivă privind asigurarea auto) (Jurnalul Oficial L 103, 02/05/1972, p. 1)
- Art. 1, art. 2, art. 3, art. 6, art. 7.
2. Directiva 84/5/CEE a Consiliului din 30 decembrie 1983 privind armonizarea legislației statelor membre referitoare la asigurarea de răspundere civilă pentru pagubele produse de autovehicule (A doua directivă privind asigurarea auto) (Jurnalul Oficial L 8, 11/01/1984, p. 17)
- Art. 1, art. 4.
3. Directiva 90/232/CEE a Consiliului din 14 mai 1990 privind armonizarea legislației statelor membre referitoare la asigurarea de răspundere civilă pentru pagubele produse de autovehicule (A treia directivă privind asigurarea auto) (Jurnalul Oficial L 129, 19/05/1990, p. 0033-0035)
- Art. 1, art. 2.
4. Directiva 2000/26/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 mai 2000 privind armonizarea legislației în statele membre privind asigurarea de răspundere civilă auto (A patra directivă privind asigurarea auto) (Jurnalul Oficial L 181, 20/07/2000, p. 0065)
- Art. 1, art. 2 lit. c) și d), art. 3.
Art. III. - De la data introducerii primei unice pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse prin accidente de autovehicule, atât pe teritoriul României, cât și în afara teritoriului acesteia, Fondul de protecție a victimelor străzii va fi preluat de Fondul de compensare prevăzut la art. 25 alin. 4 din Legea nr. 32/2000 privind societățile de asigurare și supravegherea asigurărilor, cu modificările și completările ulterioare. Preluarea se va face în condițiile normelor emise în aplicarea Legii nr. 32/2000, precum și a Legii nr. 136/1995 privind asigurările și reasigurările în România, cu modificările și completările ulterioare.
Art. IV. - Contractele de asigurare încheiate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență vor continua în condițiile și termenii acceptați la data încheierii acestora.
Art. V. - Prezenta ordonanță de urgență intră în vigoare la 10 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepția prevederilor care implică statutul României de stat membru, care se vor aplica de la data aderării României la Uniunea Europeană.
Art. VI. - Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se abrogă art. 37 alin. (2) și (3) din Legea nr. 32/2000 privind societățile de asigurare și supravegherea asigurărilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 10 aprilie 2000, cu modificările și completările ulterioare.
Art. VII. - Legea nr. 136/1995 privind asigurările și reasigurările în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 303 din 30 decembrie 1995, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemnează:
Ministrul finanțelor publice, Ionel Popescu
p. Ministrul integrării europene, Istvan Csutak, secretar de stat
București, 23 iunie 2005.
Nr. 61.

poate in Codul Rutier sau Regulamentul de aplicare ar zice ceva.
Sa auzim numai de bine
crintea1949
Conform Codului Rutier la Art. 99. - Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori plăcuțele cu numere de înmatriculare se rețin de către poliție în condițiile stabilite prin regulament, eliberându-se o dovadă înlocuitoare, cu sau fără drept de circulație, după caz.
iar din regulamentul de aplicare a codului rutier la Art. 237. - (1) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare al autovehiculelor și tramvaielor se reține în următoarele situații:
u) deținătorul nu face dovada încheierii asigurării auto de răspundere civilă;
Se observa ca ar trebui ca RCA sau CASCO incheiat de titular sa includa ca utilizator si persoana in cauza, fiu, nepot etc
Sa auzim numai de bine
crintea1949
QUOTE(IRONICK @ 31 Oct 2005, 13:34)
Numele de familie si probabil aceeasi adresa . . . ..
*


normal pentru conducerea masinei de firma iti trebuie pentru profesionisti- atestat dac+i cazul pentru persoane, sau foaie de parcurs, delegatie de servicu , asigurarea care-i pe numele firmei sunt multi factori, a se vedeea ce acte este obligat sa prezinte la ciontrol politistului un conducator auto profesionist.
crintea1949
Referitor la intocmirea pvc, este obligatoriu sa se verifice dacă fapta inscrisa de organul constatator coincide cu fapta reala asta inainte de a semna pvc trebui citit si eventual obligatoriu sa se faca mentiuni- obiecțiunile contravenientului, drept oferit de legiutor prin OG 2 -2001 cu modificarile la zi, privind regimul juridic al contraventiilor, ordonanta care am afisat-o cu ceva vreme inainte.pentru a putea contesta temeinicia si legalitatea masurii luate, Apoi se ia codul rutier si regulamentul inainte de a face plangere impotriva pvc sa se verifice incadrarea juridica a contraventiei a masurii dispuse in prevederile legale....
sa auzim numai de bine
bertro
bah, nu ma speriati! smile.gif
masinuta mea e inmatriculata in alt judet pe firma mamei soacre. 5 ani a circulat socrul meu (care nu e nici el angajat la firma respectiva) fara probleme. si a fost oprit de politie in diverse ocazii (stiti cum se practicau "controalele prin sondaj" inainte), dar din cate stiu nu l-au intrebat niciodata de legitimatie, foaie de parcurs, etc.
Sper sa nu se lege nici de mine pe chestia asta vreodata... Oricum, cum ajung pe la Botosani, o rog sa-mi faca o procura ceva
saddan
QUOTE(crintea1949 @ 31 Oct 2005, 21:33)
normal pentru conducerea masinei de firma iti trebuie pentru profesionisti- atestat dac+i cazul pentru persoane, sau foaie de parcurs, delegatie de servicu , asigurarea care-i pe numele firmei sunt multi factori, a se vedeea ce acte este obligat sa prezinte la ciontrol politistului un conducator auto profesionist.
*



Explicatii suplimentare, tranzitorii si finale: pentru a conduce o masina de firma (si cand spun masina de firma ma refer la autoturism si nu camion) nu ai nevoie de nici un permis de pro... categoria B este suficienta; .... doar ca daca e masina de firma si circuli cu ea aiurea in tramvai si te opreste politia trebuie sa ai la tine foaie de parcurs completata prin care sa justifici de unde ai plecat si unde vrei sa ajungi, si depinde de resoectivul organ de control daca te amendeaza sau te iarta in ideea in care nu ai foaia de drum la tine
pentru masinile luate in leasing ajunge talonul pentru verificare filtru politie....
in caz de accident daca masina nu este proprietate personala ci a socrului soacrei bunicului etc si masina are asigurare CASCO firma de asigurare nu o sa te despagubeasca veci daca pe contractul de casco nu este bifat in dreptul rubricii "conduce si alta persoana"...
toate acestea le-am spus din proprie experienta inclusiv circulat cu masina soacrei smile.gif iar cand respectivul organ m-a intrebat a cui e tomobilul raspuns clar: a lui soacra-mea... si m-a lasat in pace
cu bine si sa nu aveti evenimente
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.