Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: MODIFICARI DACIA
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
ionutz951
Salut baieti. E prima data cand postez pe acest forum pentru ca e prima data cand intampin o problema si nu gasesc raspunsul aici smile.gif dar acum chiar si cu search, nu am gasit. Am gasit tot aici pe forum o imagine cu niste imbunatatiri pt dacie ce o pot duce pana la 120 CP si nu stiu cat % este adevarat si cat fals. Care cunoaste imi poate da mai multe detalii la fiecare imbunatatire scris acolo? Daca doreste cineva sa vorbim despre acest subiect mai in detaliu o putem face si pe PM. Astept cat mai multe raspunsuri !! O seara buna ! Multumesc !
freddybb
da este posibil, motoarele R12 Gordini de 1.6 ajungeau la peste 160 Cp, deci poti obtine 120Cp si dintr-un motor de 1.4, dar problema se pune in felul urmator, cu un asemenea motor nu poti circula pe drumul public, consum exagerat, zgomot si nu in ultimul rand fiabilitate si durata de viata, asemenea putere obtii la la o turatii f ridicata!
ionutz951
Dar din acea lista cam ce modificari s-ar putea face in limita bunului simt asa, sa se poata ciecula pe drumurile publice? biggrin.gif
payty
eu zic ca acei 120 de cai sunt cam basme. puneau si ei acolo in revista Autoturismul ca tot nu se putea proba.


Asa, ca pt comparatie, tot un motor aspirat si de turatie mare se gaseste si pe Honda CRX delSOL.

Dar pt 125 de cai, motorul ala are 16 valve, injectie electronica, compresie ridicata si nu in ultimul rand e Vtec adica are distributie variabila.

(puterea 127cai/6500 rpm, cuplu maxim 145Nm/5500)



Imi e greu sa cred ca un amarat de motor de dacie poate ajunge la 120 cai fara a fi supra alimentat.

address
Salut !
Cunosc articolul inca de la aparitie, e chiar destul de vehiculat aici pe forum.
Ideea este ca acesti 120CP sunt, cel mai probabil, o exagerare jurnalistica.
Daciile de competitie puteau atinge 75CP la 7500rpm, si asta doar prin modificari care nu incadrau masina in alta grupa. Practic, motorul bine pus la punct, cu piese de buna calitate, bine rodat, etc. Cu masinile Dacia de 75 de cai s-a concurat la Raliul Acropole, prin anii'80.
Cu axa cu came cu deschidere 340/335 se mai pot castiga maxim 5-10 cai, fiindca umplerea la turatii mari e mai buna iar Weber-urile 40DCOE mai urca puterea la turatii mari cu alti 5-10 cai (estimativ). Mai mult de 90-95 de cai dintr-un astfel de motor nu se pot obtine decat folosind pistoane forjate, biele ranforsate, deci componente foarte scumpe, si doar crescand turatia pana la limita distrugerii motorului. Pentru competitii cu echipa de uzina, un astfel de motor poate tine, sa zicem, o ora la max.9000rpm. Dupa care trebuie refacut.
In niciun caz nu se pot obtine 120CP pentru un motor de Dacia de strada. Motivul principal - motorul se va inneca sub 4000 de ture datorita axei cu came cu timpi lungi si carburatoarelor multicorp reglate (din jicloare) sa dea randament la turatii mari (la carburatoare multiple, progresia cantitatii de benzina in functie de turatie e inversa decat la monocorp, deci imbogatirea trebuie facuta la turatii joase, altfel nu merge deloc), cuplul va fi mic la turatii scazute, masina e inutilizabila in trafic.
Comparativ, unul din cele mai sportive motoare din anii '70 era cel de pe Alfa Romeo Giulia Super, un 1298cmc cu 2 x Weber 40DCOE, si axa cu came in cap (care sporeste puterea cu 8-10CP fata de motoarele cu axa in blocul motor - angrenaje simplificate, frecari mai mici), care putea atinge 89CP la 6000rpm. Era un motor "impins", in stil tipic italienesc, dar mergea bine si pe strada, nu doar pe circuit.
O alta masina cu acelasi gen de motor a fost Citroen AX Sport, aparuta in anii '80, cu un motor de 1290cmc, cu 2 x Solex 40ADDHE, care atingea 90CP, dar foarte sus, la 6800rpm.
Un motor identic ca cilindree cu Dacia 1410, tot tip "Cleon", 1397cmc, 76x77, avea Renault 5 Turbo, cu un singur Weber 32DIS, special pentru turbo, si o turbina ce alimenta la 1,3bar. Acesta atingea intr-adevar 120CP la 5500rpm, marele avantaj fiind cuplul tipic de turbo, deci mare la turatii joase, care facea masina foarte agila. Varianta de raliu a uzinei Renault atingea chiar 380CP, dar cu modificari necomunicate publicului.
Din ce stiu, recordul de CP/litru pentru motoare aspirate pe masini de serie il are motorul de Honda S2000, care are 240CP/7500rpm la 2000cmc, deci 120CP/litru.
Deci, nu prea sunt mari sanse ca masina Dacia de uzina mentionata in articol sa fi atins 120CP decat daca a fost un exemplar "de exceptie", preparat special.
Ce este de retinut este ca puterea la turatii mari este utila pentru atingerea unei viteze maxime mai mari. Insa, personal, nu ii vad utilitatea la masinile de zi cu zi.
Ce este mult mai util este un motor fiabil, dar nervos, care sa urce rapid in turatie, sa aiba cuplu cat mai mare pe plaja de utilizare obisnuita, si sa consume rezonabil.
O imbunatatire ar fi o axa cu came sport, dar nu cu deschideri mari, ci doar cu inaltime ceva mai mare a camelor, sa imbunatateasca umplerea la turatii medii. Din nefericire, axele sport ce se gasesc pe "piata" pentru Dacia sunt cu deschideri "lungi", care sporesc puterea la turatii mari, dar fac masina imposibila in trafic (relanti foarte sus, motorul tremura, consum exagerat, etc.) Niste came sport compatibile cu motorul de Dacia (de Renault 5 GTT), cu deschideri de la 272 la 310 grade, se gasesc pe catcams.be, dar costa cam 400 de euro. Cea mai usoara metoda este inlocuirea axului existent cu unul de R12TS.
Arcuri intarite la supape, sau saibe de 1,5mm (din inox), puse sub arcuri.
Carburatoare multiple gen Weber, dell'Orto, Solex, dar cu difuzoare rezonabile, care sa imbunatateasca cuplul la turatii medii. Un Weber 32DIR21, de pe R12TS, cu galerie si cu filtru de aer cu tot, e modificarea cea mai convenabila. Merge si Solex-ul 28/30 de pe Nova, dar trebuie modificate jicloarele, si problema este ca racordul la cutia filtrului de aer este foarte dificil de realizat.
Evacuarea mai buna - eliminata toba mica (nu era prezenta pe toate variantele de R12), iar saxofonul refacut cu traseu dublu pana aproape de iesire.
Ca masina sa devina mai nervoasa, pneuri cu diametru ceva mai mic, gen 165/70R13, 175/65R13, 185/60R13, 195/55R13. Sau o cutie de viteze de Dacia Break, cu grup conic 8x33, in loc de 9x34.
In rest, motorul bine reglat, in parametri, si pe cat posibil, nu foarte uzat, pentru ca, altfel, imbunatatirile nu vor face decat sa compenseze "calutii" pierduti prin uzura.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.