Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Schimbare lichid racire Dacia Nova Gti
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Dacia Nova
mirlila
Buna dimineata,
Am si eu o intrebare mai complexa: cum se face schimbarea lichidului de racire la Dacia Nova GTI?Pe pasi (de ex: deschide colierul la furtunul ...am vazut eu ceva data trecuta cand am fost la service)Anul acesta nu mai vreau sa schimb lichidul de racire la service. Fara indoiala ca am sa trec pe acolo, sunt multe lucruri de remediat, mai grave si mai complexe. Dar partea cu lichidul de racire as vrea sa o execut eu.
Ma puteti ajuta?
Multumesc.
O zi buna!
Traian Predan cool.gif
bertro
cum am procedat eu asta vara:
-cumparat 3 litri antigel concentrat si 3 apa distilata
-cumparat un flacon de "radiator flush"
-cumparat 2 sticle de 5 litri de apa minerala plata (merge si cu apa de la robinet, dar sa fie cat mai curata, preferabil filtrata).
apoi:
-desfacut capacul de la rezervorul de antigel
-desfacut colierul care prinde furtunul ala gros din partea stanga-jos a radiatorului (cum privesti din fata masinii) si scos furtunul. apa a inceput sa curga
-desfacut colierul de la furtunul de jos al caloriferului (gasesti cele 2 furtune de la calorifer in spatele galeriei, pe "peretele" care separa compartimentul motor de habitaclu) si lasat apa sa se scurga si de acolo
- dupa ce s-a scurs tot, am pus furtunele la loc si am umplut circuitul cu apa plata si radiator flush.
- am deschis caldura la maxim si am turat motorul 15 minute (cum scrie pe flacon).
- desfacut iar furtunele si lasat sa se scurga apa cu mizeriile adunate de flush (rugina in principal)
- pus iar furtune la loc, umplut cu cealalta sticla de apa si turat iar vreo 10 minute sa se clateasca urmele de radiator flush.
- scos iar furtune si golit inca o data circuitul. intre timp in una din sticlele goale de 5 litri am facut un amestec in proportie egala de apa distilata si antigel. litrul de apa+antigel ramas l-am pus intr-o sticla de 2l.
- pus furtune la loc, turnat amestecul in circuitul de racire. inchis vasul.
- desurubat surubul de aerisire de la pompa de apa (e un surub mare cu zimti pentru a putea fi desfacut cu mana/patentul. il recunosti usor) si "pompat" cu mana pe unul din furtunele groase pana a iesit aerul si a inceput sa sara apa.
- pus la loc surubul ala (dar nu strans de tot), dat drumul la motor si slabit putin surubul pana a inceput sa iasa apa. mai intai iese cu ceva aer, apoi se "stabilizeaza" jetul. in momentul ala am strans la loc surubul.
- lasat motorul sa mearga 5-10 minute pana a deschis iar termostatul. apoi oprit si completat cu solutie de apa si antigel.
- solutia ramasa o tin intr-o sticla de 2 l in portbagaj, din care mai completez cand mi se pare ca a scazut nivelul in circuit.
Executron
Readuc la actualitate topicul acesta smile.gif si multumesc lui berto pentru raspunsul detaliat si pentru necunoscatori ca mine (nu stiu, dar sunt dornic sa invat laugh.gif).

O mica intrebare. Nu mi-e clara acea aerisire. Citind multe topicuri de pe forum legata de racirea la nova am vazut scris pe acolo ca la Nova sistemul se aeriseste singur si ca pasii respectivi sunt redundanti. Poate sa clarifice cineva acest aspect?

Mi-a fiert motorul de vreo 4 ori (golindu-se aproape complet o data..., uitand sa dau drumul la ventilatorul montat pe buton (termoclupla cu functioneaza), dar acum m-am obisnuit cand intru in masina sa-i dau drumul. Am citit ca nu e bine sa merg cu apa de la robinet in instalatie si de aceea vreau sa pun la punct. Daca dau drumul la vent. suplimentar termperatura nu urca deloc peste temperatura normala (acul e perpendicular pe gradatie) si de aceea tind sa cred ca nu probleme pe acolo.

Multumesc.
paulica
QUOTE(bertro @ 10 Nov 2005, 08:42)
........- dupa ce s-a scurs tot, am pus furtunele la loc si am umplut circuitul cu apa plata si radiator flush.
...................
- pus iar furtune la loc, umplut cu cealalta sticla de apa si turat iar vreo 10 minute sa se clateasca urmele de radiator flush..................
*



Nu prea e bine cu apa plata. Oricum ar fi e apa minerala iar denumirea de apa minerala vine de la faptul ca are minerale in ea nu ca este carbogazoasa.
E adevarat ca apa distilata nu cred ca spala bine asa ca, va duceti la un prieten care are centrala termica si automat are filtru anticalcar, luati cca 7 litri o fierbeti 2 min in clocote si o lasati la racit si decantat. Oricum clatirea dupa radiator flush se face cu apa distilata.

ATENTIE la radiator flush. Eu aveam in dreapta jos la radiator (cum te uiti la motor) un por. Nu curgea, nu pica, doar ca era umed mai tot timpul. Dupa spalat cu radiator flush a inceput sa pice la greu.

In cveea ce priveste aerisirea trebuie facuta, ca surubelul ala de lânga termostat nu e pus la oha de astia de la Dacia.
gti98
Salut!
Iaca ma bag si eu cu cateva remarci:
1) La golire, eu desurubez si dopul de la baza cilindrilor (din bloc; e situat intre fulii, destul de ascuns, langa capacul lantului de distributie, cheie de 11); acolo ramane cam 1 litru de lichid
2) E bine de spalat circuitul de racire (cu ocazia utilizarii solutiei de spalare vor incepe a plange toti porii...) Totusi, daca motorul se raceste bine (adica nu fierbe, ca pa caldura asta mai porneste electroventilatorul pe la stop sau la mers in coloana cu 20 la ora intr-a 2-a...), mai bine nu te complici, ca s-ar putea sa-ti cumperi si radiator si-i un fleac de vreo 300 RON (chiar, care mai e pretul, la zi?)
3) Contrar unei opinii destul de raspandite, lichidul de racire e bine sa aibe o oarecare mineralizare; ceea ce e recomandat, e sa fie dedurizat, adica tratat in sensul reducerii sarurilor care depun piatra (inlocuirea sarurilor de calciu si magneziu, cu saruri de sodiu si potasiu) Apa distilata tinde sa-si "faca rost" de minerale pe seama accelerarii coroziunii...De asemeni, vara se poate merge fara probleme cu apa de robinet (in cei 20 de ani cat am avut berlina, vreo 10 veri si chiar 2 ierni, am mers cu apa de robinet; chiar daca iarna o goleam - mergeam odata pe saptamana sau la doua saptamani, cu benzina pe cartela, dar nu am gasit depuneri de piatra); desigur e preferabil sa remediem pierderile si sa-i punem antigel inainte de sezonul de inghet...
4) Cat traim invatam cate ceva: exista recomandarea de a inlocui solutia de antigel la 2 ani; nu din cauza descompunerii etilen-glicolului, ci din cauza epuizarii aditivilor anticoroziune...(Personal, problemele pe care le-am avut au fost de la imbatranirea furtunelor si de la dezlipirea radiatoarelor - lipiturile alea cu cositor nu au beneficiat de un material de calitate corespunzatoare si crapa prin "oboseala' la vibratii....) Voi faceti cum credeti, dar nu uitati ca glicolul e toxic si poluant (si nu am auzit de preluarea solutiilor "de aruncat", ca la uleiuri)
5) Configuratia de la Nova simplifica aerisirea; totusi e necesara slabirea surubului de aerisire pomenit mai sus (de langa termostat), cu observatiile urmatoare:
a) amplasarea masinii cu partea din dreapta ridicata, pe bordura, de ex., accelereaza iesirea aerului
cool.gif in vasul de expansiune e necesar ca nivelul sa fie mai sus decat acel aerisitor
c) aerisirea e usurata si accelerata daca termostatul are o gaurica "de amorsare" a circulatiei (unele modele au acea gaurica din fabricatie; la cele care nu o au, se perforeaza in coroana circulara din jurul supapei - atentie sa nu deteriorati burduful metalic al capsulei - diametrul optim e 2mm - pt vara e bun si 3-3,5; iarna ajunge si 1,5). Termostatul se aseaza in furtun, cu gaurica la partea de sus; aerul din furtun iese in majoritate prin ea si prin aerisitor, resturile fiind impinse in radiator si "scoase" prin furtunul de preaplin. Firul care curge permanent prin orificiu asigura incalzirea mai prompta a capsulei si deschiderea fara intarzieri a termostatului, importanta la temperaturile zilelor astea.
Spor la treaba!!
Executron
Multumesc pentru lamuriri dar sincer dupa ce-am citit pe aici si tinand cont ca sunt cam n00b in ale mecanici cred c-o sa-i bag apa distilata+antigel fara sa-i mai fac dumnezeu stie ce radiator flush smile.gif, tinand cont ca daca dau drumul frumos la ventilator (nu merge termocupla si-l am pe buton) nu trece de pozitia normala de temperatura deci tind sa cred ca de cate ori a fiert s-a curatat pe acolo smile.gif

Numai bine!
C a t a l i n
Nu băga niciun flush... Important e să faci corect aerisirea, în rest totul va fi ok...
Executron
Maine plec cu masinuta din Buc la munte unde o sa am timp s-o curat frumos si as vrea sa-i schimb si lichidul de racire care e 100% apa de la robinet.

V-as ruga f. mult daca are cineva o poza cu busonul care trebuie desfacut ca sa pot scoate apa din radiator si cum sa aerisesc sistemul.

Am 1,5litrii de antigel G62 pt Passat. E ok daca bag d-ala? Alte sfaturi sunt binevenite smile.gif

Va multumesc mult! smile.gif

@Catalin. A disparut nova din semnatura sa inteleg ca esti cu honda? icon_mrgreen.gif
C a t a l i n
Nu există bușon de golire.
Desfaci furtunul gros din partea de jos a radiatorului (are un colier pe el), și apa va curge... Eventual pui un lighean dedesubt...

De semnatură nu zic nimic... smile.gif Doar a dispărut, nimic mai mult...
Executron
QUOTE
De semnatură nu zic nimic...  Doar a dispărut, nimic mai mult...


Heheheh laugh.gif

Inca o intrebare la obiect. Nu mi-e clar care-i raportul ideal de antigel-apa distilata. Intra cam 5 litrii in instalatie nu? deci 1 litru de antigel sau 2?
C a t a l i n
Ia 3 litri antigel și 3 de apă distilată.

Faci amestec 1 la 1. Îți va rămâne cam 1 litru de amestec, pe care îl ții pentru completat...
RIon
Nu era un topic mai vechi, de acum 2-3 ani pe tema asta? Parca asa stiu...
Executron
Reluam topicul dupa ce am schimbat si eu antigelul (acum 1 luna, dar spre rusinea mea de abia acum am postat).

M-am lamurit ca nova se aeriseste singura smile.gif.

Dupa ce am luat 3 litrii de antigel, 5 litrii de apa distilata. Am facut intr-o sticla de 5 litrii o combinatie 50-50 de antigel-apa distilata. Apoi am golit instalatia prin scoaterea furtunului de jos (nu am gasit busonul de golire a radiatorului, din nefericire). Din ce-am inteles trebuie scos si un surub din motor pentru a se goli complet, dar nu am facut acest lucru.

Am turnat combinatia 50-50 in vasul de expansiune. A intrat cam 4,7 litrii pana a fost full. Am dat drumul la motor. In 5 minute a ajuns la 1 mm sub prima linie din stanga de la temperatura motor (unde intra ventilatorul in actiune) si imediat s-au auzit bule de aer, scazand nivelul din vasul de expansiune. Am mai lasat asa pana s-a aerisit complet, si-au disparut bulele (si zgomotul) si am mai completat pana era la maxim. Am mers 20-30 km (oras) cu masina ca fiu sigur ca totul e in ordine si ca nu fierbe si totul merge normal. O luna mai tarziu nu am probleme, doar c-a scazut o idee cum a scazut intotdeaua la masinuta asta.

Restul de 1 litru de solutie antigel diluat l-am turnat intr-o sticla pentru completat ultierior. De asemenea au ramas 2 litrii de apa distilata daca raman fara antigel brusc smile.gif.
apollo
pe capacul de la distributie(unde vine lantul) sunt suruburile de prindere a capacului.

Pe marginea capacului ai sa vezi o curbura intre suruburile de prindere a capacului.

in acea "scobitura" zis mai bine se afla un cap de surub.de acolo scoti apa complet.

In partea spre baterie, daca te uiti pe radiator, ai sa vezi jos de tot un buson,surubel.

de acolo scoti apa din radiator.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.