Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Modificare ax came
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
DJ-55-AMC
Deschid acest topic in ideea de a ne familiariza cu "modul de asezare" a camelor pe o axa.

M-am apucat recent de studiat fazele si diagrama de distributie a unei axe cu came ( in special cea de dacie clasica).O parte din documentatia am luat-o de pe urmatorul site:
http://e-automobile.ro/categorie-mot...stributie.html
http://e-automobile.ro/categorie-mot...bore-came.html
Inca sunt multe necunoscute pentru mine si sper sa le rezolvam impreuna.


Pentru a avea o baza practica, am ales axa de dacie clasica stock. Vorbim de o axa de 270 de grade cu urmatoarele faze de distributie:
avans deschidere admisie - 22 grade RAC
intarziere inchidere admisie - 62 grade RAC
avans deschidere evacuare - 60 grade RAC
intarziere inchidere evacuare - 20 grade RAC

O prima intrebare: folosesc corect termenii de "faze de distributie" si "axa de X grade"?
Prin axa de 270 de grade eu inteleg ca fiind arcul de cerc opus distantei dintre punctul de unde lobul camei ataca tachetul si punctul final unde lobul nu mai ataca.

Personal as vrea sa modific fazele de distributie si mai putin gradele. Unii stiu ca doar "ascut" camele, adica maresc distanta de deschidere a supapei. In cazul meu nu e o ideie buna pentru ca am rabotat din chiuloasa ( motor de 1.6 de dacie) 3.1 mm si imi e teama ca s-ar putea intalni supapele cu pistoanele.

Scopul meu este de a mari puterea motorul la limita in care se poate exploata intr-un regim de mers mai sportiv, nu de competitii.
4x4
Ce scule ai?
DJ-55-AMC
Momentan sunt la faza de documentare si strangere de informatii. Si da, sunt constient ca trebuie scule speciale.
payty
te cam complici cu asta. gasesti in afara axe cu came de R5 GTT, 264, 276 si chiar mai mult la niste preturi rezonabile.

In plus stii ce cumperi. Daca te apuci sa modifici tu la ea iti trebuie un sablon cu profilul camei pe care nu stiu de unde il poti lua.


Asa, dupa ochi s-ar putea sa ai came diferite deci grade diferite de la un cilindru la altul si nu cred ca vrei asta.

DJ-55-AMC
Bun, am inteles.

Urmatoarea intrebare: Cate grade ar trebuii sa aiba o axa cu came pentru a mari puterea motorului? Si mai important, DE CE?

Inafara de axa de r5 gtt se mai potrivesc si altele?
payty
pai ideea cu axa cu came e cam asa:


o axa cu grade mai multe tine supapele mai mult deschise si atunci, la turatie mare, motorul are destul aer pt a produce putere mai mare.


evident, asta vine cu niste costuri: la turatie mica, puterea scade pt ca daca supapele stau mai mult deschise, atunci, doar la turatie mica, motorul da afara o parte din aerul aspirat.


Cand axa are grade mai putine, fenomenele se intampla invers: la turatie mica ai cuplu mare, in schimb motorul se plafoneaza mai repede.


deci trebuie sa faci un compromis in functie de ce iti doresti de la masina.

in cazul meu, de exemplu, as opta pt o axa de 276 de grade cu ridicare mai mare la supape. se gasesc, cum ziceam, pt GTT si nu costa extraordinar de mult.


daca vrei ceva ieftin, poti gasi vreo axa de pe vremuri de la echipa uzinei, dar de regula sunt uzate si in plus, nu stii ce cumperi-> adica cate grade are.


Aprinderea trebuie corelata cu axa, adica se modifica dynamic daca schimbi axa. Asta inseamna ca trebuie sa umbli la arcurile din delcou. Altfel performantele vor lasa de dorit.


maho
QUOTE(DJ-55-AMC @ 17 Jan 2016, 20:43)
Scopul meu este de a mari puterea motorul la limita in care se poate exploata intr-un regim de mers mai sportiv, nu de competitii.
*


Depinde cat vrei sa scoti din motor, ca pt. ce vrei tu, ar fi suficient lucrul pe care deja l-ai facut, rectificarea a 3 mm din chiulasa. Poti merge sportiv si cu 80 de cai.
DJ-55-AMC
QUOTE(maho @ 19 Jan 2016, 11:16)
Depinde cat vrei sa scoti din motor, ca pt. ce vrei tu, ar fi suficient lucrul pe care deja l-ai facut, rectificarea a 3 mm din chiulasa. Poti merge sportiv si cu 80 de cai.
*



Personal, cred ca motorul meu sare bine de 80 de cai, dar se poate mult mai bine.

19 Jan 2016, 20:43:
QUOTE(payty @ 19 Jan 2016, 09:59)
pai ideea cu axa cu came e cam asa:
o axa cu grade mai multe tine supapele mai mult deschise si atunci, la turatie mare, motorul are destul aer pt a produce putere mai mare.
evident, asta vine cu niste costuri: la turatie mica, puterea scade pt ca daca supapele stau mai mult deschise, atunci, doar la turatie mica, motorul da afara o parte din aerul aspirat.
Cand axa are grade mai putine, fenomenele se intampla invers: la turatie mica ai cuplu mare, in schimb motorul se plafoneaza mai repede.
deci trebuie sa faci un compromis in functie de ce iti doresti de la masina.

in cazul meu, de exemplu, as opta pt o axa de 276 de grade cu ridicare mai mare la supape.  se gasesc, cum ziceam, pt GTT si nu costa extraordinar de mult.
daca vrei ceva ieftin, poti gasi vreo axa de pe vremuri de la echipa uzinei, dar de regula sunt uzate si in plus, nu stii ce cumperi-> adica cate grade are.
Aprinderea trebuie corelata cu axa, adica se modifica dynamic daca schimbi axa. Asta inseamna ca trebuie sa umbli la arcurile din delcou. Altfel performantele vor lasa de dorit.
*



Payty, ce spui tu e destul de logic.
Ca urmare, voi opta pentru marirea ridicari supapei. Voi face cum face toata lumea, o sa caut un strungar ce poate sa-mi ia din baza camei, adica arcul de cerc opus lobului. Prin asta maresc putin si avansul si intarzierea la deschidere/inchidere a supapei. Adica e exact ce-mi doream. Mai ramane doar sa vad si cu cat. Trebuie sa fiu foarte atent sa nu iau prea mult.

Stie cineva ce ridicare au supapele cu axa de dacie stock si care este raportul de multiplicare a tachetului.

Referitor la aprindere, am in cap o aprindere electronica HomeMade cu microcontroller, dar momentan e la stadiul de ideie
payty
multiplicarea e 1.4.

ridicarea la cama e 5.5 parca.

dar asta poti sa o masori oricum si cu un subler.

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.