Antigelele actuale sunt bazate pe glycol - (mono)etilen-glicol, propilen-glicol (care se considera mai environment friendly, dar sunt si ceva mai scumpe). Cele pe propylen glycol sunt mai rare, se degradeaza mai greu (din opunctul de vedere al biodegradabilitatii), cele mai raspandite fiind cele pe etilen, la care ma voi referi in continuare. In alta ordine de idei, multi producatori mentionau (acum s-a mai schimbat situatia) ca utilizarea antigelului bazat pe propilenglicol conduce la pierderea garantiei.
Alt tip de antigel este cel bazat pe metanol, dar este folosit mai ales in lichidele de spalat parbrizul.
Antigelul pe alcool (bazat pe methoxy propanol sau methyl alcool) nu este recomandat a fi folosit in motoare, pe care le poate distruge.
Etilenglicolul (ca si propilenglicolul de altfel) are proprietati foarte bune fata de inghet, dar nu are proprietati de protectie a motorului contra coroziunii, motiv pentru care se adauga in antigel anumiti aditivi, care pot fi organici sau anorganici.
Cei folositi pe scara larga sunt cei anorganici (fosfati; silicati sau nitrati care au proprietati de protectie contra coroziunii in special pentru aliajele usoare - cum este aluminiul; nitriti care au scopul de a elimina fenomenul de producere de bule, in special la motoarele heavy duty).
Aditivii anorganici sunt mai instabili si isi pierd calitatile anticorozive (le scade alcalinitatea) in timp (de la caldura si datorita efectului de dizolvare a oxigenului), de aceea trebuie inlocuiti la cca. 2 ani, altfel existand probabilitatea de a apare coroziunea electrolitica.. Exista si pericolul ca dupa o anumita perioada sarurile insolubile din silicati si fosfati sa se depuna pe circuitul de racire.
O alta problema a silicatiilor este ca in solutie sunt abrazivi pentru garniturile 'siliconice' - tip gasket - mai ales la pompa de apa. In motoarele diesel nu se recomanda folosirea de antigel cu aditivi silicati caci aceste tipuri de motoare au mai multe izolarii cu gasket-uri si apare posibilitatea (dupa 150 - 200 k km) sa patrunda antigel in ulei. De asemneea nu se recomanda folosirea de aditivi pe silicati in motoarele heavy duty.
Silicatii sunt singurii non-carboxylati folositi la scara larga pentru protejarea aluminiului. Anumite impuritati si anumite conditii (pH scazut) pot duce la precipitare. Daca nu sunt stabilizati corespunzator cu silane, silicatii pot crea un polimer anorganic si formeaza un gel (silicagelul) care poate infunda circuitul de recire.
Aditivii organici constau in acizi organici (unul sau mai multi, in special carboxylat). Acestia au aparut in ultimii ani, si isi pierd mai greu proprietatile anticorozive (antigelul in sine - etilenglicolul isi pierde greu proprietatile anti-inghetz), de aceea au durata de utilizare extinsa.
NU se vor combina tipurile de antigel (cu aditivi organici si cu aditivi anorganici), pt. ca procesele chimice sunt diferite, cei organici producand precipitarea aditivilor anorganici ceea ce conduce la scaderea gradului de protectie oferit. Cei cu aditivi anorganici au in general o culoare verde sau albastra, cei cu aditivi organici au o culoare portocalie. De asemenea este de recomandat ca nici antigelul de tip etilenglicol sa nu fie combinat cu cel de tip propilenglicol.
Etilenglicolul (ca si propilenglicolul) este un mai prost conducator de caldura decat apa, de aceea intotdeauna se pune in sistemul de racire un amestec de antigel cu apa distilata. De asemenea, combinarea cu apa ii scade punctul de inghetz (doar la etilenglicol)!!
Propilenglicolul pur, fata de etilenglicol, nu are punct de inghetz (adica nu ingheatza, cel putin nu la temperaturile naturale).
Antigelul de tip glaceol RX tip D (Dacia, Renault) este bazat pe monoetilenglicol, se pare cu un continut mai mic de silicati.
QUOTE(cristim @ 2 Nov 2004, 17:08)
Legat de subiect iata un articol foarte interesant despre concentratia antigelului:
http://www.babcox.com/editorial/tr/tr110046.htmPentru cei mai lenesi am sa fac un mic rezumat si transformarile de rigoare. Exista 2 tipuri de antigel: etilen-glicol si propilen-glicol.
La etilen-glicol:
- amestec 50% antigel 50% apa - ingheata la -37C
- amestec 70% antigel 30% apa - ingheata la -64C
- amestec 100% antigel 0 % apa - ingheata la -14C - Atentie mare.
La propilen-glicol:
- amestec 50% antigel 50% apa - ingheata la -32C
- amestec 60% antigel 40% apa - ingheata la -47C
- amestec 100% antigel 0 % apa - ingheata la -57C
whitesorcerer12
2 Nov 2004, 22:23
cum se poate la etilen glicol 100% sa inghete mai repede?
nu te contrazic, doar cer sa imi explici..ca suna cam ciudat...
whitesorcerer12
3 Nov 2004, 02:09
mmm?
cristimm
3 Nov 2004, 09:40
Din pacate nu iti pot explica, nu mi-a placut chimia niciodata. Am auzit asta de la niste specialisti (AR) si mi s-a parut destul de dubios ceea ce m-a facut sa caut pe net. Am gasit articolul de mai sus care clarifica anumite aspecte.
In vara am facut schimbul de antigel si am pus concentratie 100% crezand ca e mai bine pentru motor dar se pare ca trebuie sa il mai diluez.
whitesorcerer12
4 Nov 2004, 00:25
in nici un caz nu e mai bine pt motor..
e prea vascos si se incinge prea repede, suprasolicita pumpa de papa, etc...
cristimm
4 Nov 2004, 08:57
Nu se supraincalzeste deloc, merge foarte bine. Singurul lucru de care imi e frica e inghetul.
whitesorcerer12
4 Nov 2004, 18:52
omule, pt dumnezeu, dilueaza-l!!!!
nu ai de ce sa mergi cu antigel 100%..intra mai mult, costa mai mult, dezavantaje , cel putin potentiale exista, pe cand beneficii sigur nu!!!!!
Repet: vazut motor Peugeot la vreo 30 de mii de km, mers exclusiv cu antigel (afara iei din bidon si pui in masina, eventual e diluat de ei, in fabrica, nu gasesti apa ca sa diluezi). Nu avea pic de urma de calcar pe nicaieri!! Ia un motor de dacie care are 20-30 de mii de km si uita-te-n el...daca poti....
whitesorcerer12
5 Nov 2004, 01:06
nimeni nu contesta aceste lucruri care ne doare:)
QUOTE
Marty 4 Nov 2004, 20:51
Repet: vazut motor Peugeot la vreo 30 de mii de km, mers exclusiv cu antigel
Iti spun sigur ca este o solutie deja preparata, nu antigel pur!
Marty, si inca ceva: motor de Peugeot desfacut la 30.000 km? Altfel cum ai vazut ca are sau nu depuneri de calcar? De ce?
whitesorcerer12
6 Nov 2004, 01:07
ca tot veni vorba, ma credeti oare daca va spun ca am vazut motor de peugeot la 8000 de km care pur si simplu a bubuit?
adik s-a spart blocul...
QUOTE
whitesorcerer12 Posted 6 Nov 2004, 02:07
ca tot veni vorba, ma credeti oare daca va spun ca am vazut motor de peugeot la 8000 de km care pur si simplu a bubuit?
adik s-a spart blocul...
Chiar ma pui pe ganduri...aveam impresia ca motoarele peugeot sunt deosebit de fiabile
Conosc pe cineva care lucreaza ca elctrician la service-ul Mercedes. Spunea ca o data a venit un CL 600 (deci motor V12, 6000cmc) cu blocul motor spart, si masina avea numai 6000 km. Deci se poate si la "case mai mari".
QUOTE(AC @ 5 Nov 2004, 21:38)
Marty, si inca ceva: motor de Peugeot desfacut la 30.000 km? Altfel cum ai vazut ca are sau nu depuneri de calcar? De ce?
Voi fi off-topic dar iti voi raspunde: motorul era in stare perfecta de functionare, fusese cumparat de la dezmembrari si urma sa fie pus pe un alt Peugeot.
Aaaaaaaaaa! Ca tot veni vorba de antigel! In mod normal densimetrele sint calibrate pe tipuri! Are careva idee care este eroarea daca masor antigelul de DSN, cu un densimetr vechi ( de pe vremea lu' berlina)?
PS! Masurat la mine si la un renault nou arata -30
whitesorcerer12
9 Nov 2004, 02:19
daca-s calibrate pe tipuri, de ce nu scrie pe ele pt ce tip sunt?
balanel
17 Nov 2006, 16:41
Cum pot sa deosebesc antigelul pe baza de etilen-glicol fata de cel cu propilen-glicol? Difera culoarea? Pentru ca nu am de unde sa stiu ce este acum in masina, si vreau sa completez.
ydaniel
22 Nov 2006, 12:03
pai cam fiecare firma isi alege o culoare pt antigelul sau.adica in functie de adititivul care-l coloreaza.
Adrian78
21 Aug 2007, 09:19
klaus
Întrucât ai afirmat că antigelul verde are aditivi anorganici iar cel portocaliu are aditivi organici vreau să te întreb și aici dacă se întâmplă ceva în cazul combinării celor 2 tipuri de antigel deoarece mașina mea a venit din fabrică cu antigel verde iar eu am luat din service autorizat Dacia antigel portocaliu Total Glacelf Auto Supra.
diaconuliviu
21 Aug 2007, 13:24
Nici nu trebuie sa-l intrebi; citeste atent primul post al lui, mai spre final, unde spune clar ca NU se amesteca "anorganic" cu "organic"-precipita, NICI etilenglicol cu propilenglicol.
Adrian78
21 Aug 2007, 15:25
Păi și atunci ce mi-au vândut ăia din service? Ceva interzis? E un paradox ce vreau eu. Pe de o parte aș vrea să se poată amesteca pentru că e luat din service iar pe de altă parte mi-e frică să îl amestec că nu e la fel cu ce e în mașină acum.
Dar antigel verde unde putem găsi? La orice magazin de piese auto? Greșeala mea că nu m-am interesat până acum.
vijelie
21 Aug 2007, 21:10
Antigel pentru Logan (parca si pentru solenza si supernova) gasesti la orice magazin de piese auto Dacia. Preturi intre 15 si 22 ron pe litru.
Antigelul portocaliu de la ELF/total (glacelf supra), desi e portocaliu, e din categoria celor pentru motoarele renault, si este cu aditivi organici (fara silicati care ataca aluminiu).
Culoarea nu trebuie sa fie intotedauna un criteriu.
Adrian78
22 Aug 2007, 07:49
Multumesc pentru raspuns. Pot sa mai intreb si cu ce antigel vin din fabrica si de ce e verde?
din fabrica vin cu Glaceol RX Tip D (e verde la culoare). e produs in Belgia.
Arata asa: [attachmentid=1627408998]
Cleo11
13 Nov 2007, 14:35
Salutari. Din fabrica Golanul meu a venit cu antigel portocaliu. La una din revizii, cand era in garantie, a mai trebuit completat. Acest lucru s-a facut cu Antigel verde Glaceol RX tip D
MEZZO 61
26 Nov 2007, 21:28
loganul meu pe benzina are 19 luni si 11 000 km .desi nu arata in bord , lichidul de racire este bine sub minim . azi am luat un bidonas negru din imaginea de mai sus ,de la automarcu's - 19 ,6 ron . il completez pur si simplu turnand peste ce exista deja ? il mai diluez cu apa dedurizata / distilata din cora ? pana unde e mai bine sa completez ,sub maxim sau la linia maxim ? multumesc
MEZZO 61, daca lichidul de racire e tot verde (glaceol rx d) fa un amestec antigel + apa distilata in raport de 1/1 (v. indicatiile de pe bidonul de antigel) intr-o sticla de 2 litri, completeaza in vasul de expansiune cu motorul rece pana la un deget sub nivelul maxim si arunca sticla cu restul ramas in portbagaj.
Daca lichidul e cel portocaliu as presupune ca e glacelf, cu care procedezi la fel.
MEZZO 61
27 Nov 2007, 08:26
multumesc mult ,da ,e glaceol rx tip d .adevarul e ca nu am mai citit pe bidon ca l -am lasat in portbagaj .edit ca sa va spun ca de la un deget sub minim pana la sub un deget sub maxim intra cam 400 gr de amestec ,poate chiar mai putin .asa scria si pe eticheta ,amestec de 1:1 . apa distilata nu avea in cora ,am luat 1l de la petrom .
unikat45
7 Oct 2008, 14:10
am facut rost de niste monoetilen glicol pur... ce parere aveti daca l-as folosi pentru prepararea lichidului antigel?
cristio_79
2 Nov 2008, 14:34
Antigelul ARAL compatibil cu motoarele Renault este urmatorul:
-ARAL ANTIFREEZE SILIKATFREI
Specificatii/Aprobari:
-VW/AUDI/SEAT/SKODA (VW TL 774D=G12)
-RENAULT TIP D
-DAF ASTM D 4985
-FORD WSS -M97B44-D
-SCANIA PSA
-OPEL dupa 2001
-MERCEDES 325.3
-MAN 324 TIP SNF
Ce apa sa folosim, e de preferat sa alergam sa gasim Distilata si nu Demineralizata cum se poarta mai nou? se gaseste si pe net, dati search dupa "apa distilata"
danciusergiu84
19 Oct 2009, 14:22
- nu stie nimeni daca este vreo diferenta intre apa distilata si demineralizata?
- se poate dupa ce bag antigel sa gurga instalatia prin mai multe locuri: furtune si calorifer? sa fie antigelu de vina?
- niste recomandari mai actuale - ce tip de antigel folosit se recomanda ca sa nu afecteze instalatia si motorul?
mihail75
18 May 2010, 21:44
pina la urma daca iau Glaceol RX Tip D pt schimb lichid racire trebuie sa il diluez 1/1 sau pun 3/4 Glaceol si 1/4 apa? Faza e ca iarna nu as dori sa mai stau sa il masor etc. etc., sa fie ok de cind il pun.
ioonell
26 Jun 2010, 20:18
stie cineva in afara de antigelul asta glaceol tip d ce se mai poate folosi la logan benzinar
einstein1984
26 Jun 2010, 20:26
Da, scrie pe tot topicul asta imens de 2 pagini.
Sunt mai multe - Total, Texaco etc. Astea doua sunt mai prezente pe piata noastra.
Te uiti sa aiba norma Renault tip D.
capu14rox
15 Oct 2010, 20:21
am si eu o intrebare, am masurat antigelu si mi-a aratat ca rezista la -40 grade, are ceva daca este mai concentra, poate distruge garnituri, ceva pe acolo?
ydaniel
15 Oct 2010, 21:19
daca este de calitate nu strica nimica.
capu14rox
15 Oct 2010, 21:23
este glaceol rx tip d special pt dacia, dar credeam ca concentratia prea mare poate distruge ceva garnituri, mersi pt raspuns
Cum/cu ce se poate masura sa vezi pana la cate grade sub 0 rezista ? De unde se poate achizitiona acel ceva pt masurare si cam cat costa?
Pe alese si de la cine vrei tu
http://www.bizoo.ro/produse/densimetru-antigel/start-0/10/dar da-i bataie ca vine gerul, suntem in inceputul iernii, toamna se duce deja...
marius_ar
9 Feb 2011, 21:34
pt. logan antigel G12 de culoare rosie este bun?
Pune mai bine ce zice producatorul si lasa ala pentru VW.
marius_ar
10 Feb 2011, 08:38
da, dar de la magazin de reprezentanta dacia mi-a recomandat acel tip de antigel G12.ce sa inteleg?
daciafan
12 Oct 2011, 19:49
va rog respectuos sa nu-mi dati in cap insa am o intrebare fara raspuns iar voi stiu sigur ca ma puteti ajuta
ce fel de antigel este recomandat pentru matiz (motor 0,8 l)?
george_scala_2004
13 Oct 2011, 09:49
Ce scrie in cartea tehnica ? argon, ai legatura...
Nu mai e nevoie. Am gasit.
QUOTE
Lichid de racire motor: 3,8 l; Amestec de apa si etilenglicol tot timpul anului (proportie amestec 1:1)
http://www.anagabriela.ro/Manuale%20Daewoo...rviceromana.pdf capitolul 0B -14 Informatii generale - Lichide si lubrifianti.
[attachmentid=1627756358]
djasu82
13 Oct 2011, 17:55
G12 am eu de un an si e super ok , baga caldura la greu dupa 2km parcursi vara temperatura la motor e ok , pot spune ca g12 isi face treaba ok .
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.