Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Pinion delco românesc pe motor franțuzesc...
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Piese auto - Dacia Clasic
address
Dragi colegi, iată o mică întâmplare:
M-a rugat un domn să îi pun motorul la punct.
Cum avea și un pinion de delcou nou cumpărat, ce părea de uzină, hai să-l montăm.
Arată mai bine ca cel francez original, totul pare în regulă.
Îl spăl bine, să nu bag mizerie în motor, îl clătesc cu apă sub presiune, uscat, apoi uns bine cu ulei curat, ...hai cu el în motor.
Intră mai fest ca cel original - nicio îngrijorare, doar e nou, e normal.
Motorul pornește la sfert, presiunea de ulei unde trebuie pe ceas. După trei minute, se aude un ușor șuierat. O fi rulmentul de la alternator. Las motorul la relanti - decelerează brusc și se oprește.
Demarorul, clanc, dar nu rotește. Bateria bună. Ce am schimbat? Pinionul. Jos cu el.
Ei bine, era strașnic ințepenit, a trebuit să iau un cilindru (diametru 40mm, înălțime 60mm) și câteva șaibe, cu care să-l scot, strângând șurubul (un șurub de chiulasă, de 12x1,75 - cel uzual de montat pinionul de delco). Bag șurubul prin cilindru, sprijinit pe orificiul din bloc, agăț filetul din pinion, strâng cu inelara, scot șurubul, mai bag o șaibă, strâng; încă una, strâng. Uite așa se scot cu presa piesele noi din motor... Cu presa, și cu limbaj colorat la adresa ăluia de a făcut pinionul.
Pinionul, absolut impecabil, doar că... în zona orificiului de ungere de pe partea ce intră în bucșa din blocul motor, un minunat guler, care se depusese groscior, si depășea cu câteva zecimi diametrul piesei.
Practic, gaura de ungere, deși am spălat piesa, avea șpan de la găurire, depus în interiorul pinionului, în zona canelurilor care îmbracă axul pompei de ulei. Șpanul a ieșit prin orificiu când a intrat axul pompei (spălarea cu apă sub presiune nu l-a mișcat), s-a strecurat în lagăr, s-a topit de la frecare si s-a depus cu drag pe pinion. Zgâriind evident și bucșa din bloc. Să nu-ți vină să dai cu pinionul după cine l-a făcut...?
Evident, am pus pinionul original la loc, intră " ca uns", cu câteva zgârieturi, dar aproape invizibile, de la bucșa julită.

Acum, o mică observație referitoare la benzina Petrom (posibil și altele) - nu e idee bună să îneci motorul cu ea.
Am dat fix câteva pedale la pornire, de nervi, am înecat motorul (cald afară de leșini, percolație de la caniculă, numai sprițuri nu-i trebuiau în loc de dat la demaror cu pedala la fund, să iasă aburii de benzină pe evacuare). Hai să curăț și carburatorul, are rugină depusă în camera de nivel constant. Am suflat si jicloarele. Suflând în ele, la propriu. De când sunt n-am degustat așa lichior fin, și am avut ocazii... O benzină corozivă, ca alcoolul concentrat, arde buzele, și, ce e mai rău, e așa de grasă, că nu o speli nici cu săpun, parcă se lipește de piese, de piele nu mai zic. Cu greu se evaporă de pe pereții carburatorului. Cea scursă în cilindri, jale. După trei ore, motorul încă nu pornea, și era benzină lipită peste tot, pe cilindri, pe pistoane, etc, parcă turnasem cu canistra în motor. M-a apucat amoku'. Dacă îneci motorul undeva pe șosea cu asemenea benzină, acolo ai rămas, chemi tractarea. Pur și simplu penibil. De când sunt n-am văzut așa ceva. Și am folosit benzine de toate culorile și octanele, de la cor75 comunist (cu asta.... înecai motorul? - suflai bujiile, suflai cu un furtun în cilindri, și în 15 minute pornea), la v-power 99 de la shell. Am zis să iau benzină de la Petrom, să susținem economia națională. Cam dezavantajos pentru economia personală. Bun, de la căldură, compușii volatili care grăbesc pornirea cam zboară, și rămâi cu zeamă de benzină trezită. Dar oricum, așa benzină ciumăroasă și lipicioasă...

Iată și piesa-minune. Mal baisée, și la propriu și la figurat.

[attachmentid=1628069018]
BLUE R 19
Multe piese romanesti au bavuri, chiar grosolane cateodata, nu doar de la noi, si altele, este ...o scoala de gandire de tip vechi radmasa.gif . Oricum trebuia controlat mai atent, finisat putin: cu pila pe muchii, cu burghiu in orificiile de ungere, tesite maginile lor, de introdus si glisat cu axul unei pompe. Astfel se observa si rezolva problema.
Aceste mici ''atentii'', parerea mea, fac parte din arsenalul ''placerilor'' unui mecanic pasionat. Principiul este urmatorul: ''Nu conteaza cine si cum a fabricat o piesa, ea devina buna de folosit doar dupa ce trece prin mana mea'' wub.gif

Or fi cazut aschii in bloc ?
Iar, pinionul ala nou se repara...
ydaniel
Am o frica de aceste pinioane noi,unul s-a rupt dupa cateva minute de functionare!!!
BLUE R 19
Ce sa rupt la el, dantura ? A fost prea rigid si l-a batut axul cu came ? Sau descentrat si s-a fisurat pe lungime ?
ydaniel
S-a rupt pe circumferinta/
BLUE R 19
Fara sa se gripeze ca cel de mai inainte ? Chiar ca e de speriat, dupa asa faza, cred ca vei ajunge sa le testezi, prin...aruncare pe ciment si lovire cu ciocanul sad.gif . Si cel din poza lui adres, pe langa bavuri se vede ca e ciobit la dantura, asta de nou, este foarte raspandit sa prezinte asemenea defecte ''acceptabile''.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.