Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: ATELIERELE MUZEULUI TIRIAC
DaciaClub - Forum Dacia > Oldtimers > Oldtimers
address
"Portret: Atelierul Tiriac"

In numarul 246 al revistei auto-retro Gazoline

Luati o echipa de vis formata din experti in mecanica si in caroserie. Profesionisti ai pistolului de vopsit si maniaci ai bobinei electrice. Propuneti-le sa se ocupe de cele mai frumoase vehicule ale celor mai mari marci internationale. Veti obtine o savuroasa colectie de automobile, restaurata de o elita. Vizita la un garaj de exceptie. (text, foto: Rodolphe Goupil)

Otopeni, orele 15:00. Un taxi ma lasa la 100 de metri de muzeul colectiei Tiriac, pe care il ocolesc prin stanga, pentru a ajunge la ateliere. Locul este in fata aeroportului Bucuresti - Henri Coanda. Un avion ce tocmai decoleaza trece pe deasupra noastra cu un zgomot asurzitor. In fata mea se gaseste o cladire gri, impersonala. Constructia seamana mai mult cu un supermarket. Imping usa de la intrare si intru in holul proaspat zugravit. Andrei Dumitrescu, 32 de ani, ma primeste. Este conducatorul unei echipe de 20 de persoane care constituie personalul atelierului. O echipa de elita ce reuneste cei mai buni tehnicieni in domeniul lor de activitate: trei vopsitori, trei carosieri, sapte mecanici, un tapiter, un specialist in carburatoare si un gestionar sunt sub comanda acestui geniu al mecanicii. Andrei este nepotul lui Marin Dumitrescu, mecanic si pilot de exceptie, al carui numar de victorii intre 1945 si 1978 nu a fost inca egalat. Baiatul are o mostenire deosebita! “Am inceput colaborarea cu Tiriac prin intermediul bunicului meu, in 2012. Pe atunci, nu exista niciun mecanic si niciun carosier. Numarul masinilor de restaurat a fost asa mare, incat a trebuit sa facem angajari pe masura proiectului.”
Daca 150 de vehicule au fost deja restaurate si expuse in muzeu, la fel de multe sunt in curs de remontare in ateliere. “Finalizam cam sase pe an, dupa demontarea integrala si cautarea de piese originale. Asta ia cel mai mult timp. Aceste vehicule, aceste design-uri sunt incredibile. Sunt marturii ale unei epoci care trebuie salvgardata.” Si asta e si dorinta patronului. Restaurare, dar intotdeauna respectand originalul. Ca in cazul modelului Ghia Coupe albastru cu doua usi, care a necesitat un an de lucrari sustinute. Rezultatul este unul sublim. “Finisez reglajele carburatorului. Ceea ce nu e tocmai simplu”, imi explica carburatoristul. Pe rampa, observ o caroserie de Triumph TR3. Pe podea, e sasiul negru al unui Packard 1959, care a fost integral reconditionat. Suspensii, amortizoare, tamburi de frana, totul a fost revazut si corectat. O a doua echipa lucreaza la cutia de viteze a unui model rar: un Auburn american din 1928, rosu cu negru. Caroseria e intr-o parte, ornamentele cromate aliniate in cealalta. La cativa pasi se afla motorul impresionant al unui Lamborghini, care e pus pe banc in asteptarea unei reparatii capitale. Atelierul e spatios, curat si decorat. Pe pereti, fotografii frumoase cu masini impart spatiul cu calendare ce pun in valoare frumusetea Româncelor. In privinta utilajelor, acestea sunt de ultima generatie. Spatiul urmator este rezervat carosierilor si vopsitorilor. „Toti baietii sunt talentati in specialitatea lor, recunoscuti pentru calitatile lor profesionale”, declara Andrei, prezentandu-mi-l pe Ion Belan. Carosierul de 59 de ani stapaneste perfect meseria. Lucreaza la capota unui Cadillac 1930. „Masina a necesitat sase luni de munca. Ceva mai incolo, sudam si inlocuim tablaria unui Sirius 90. In ce priveste Corvette-ul 1954 acoperit, e gata pentru vopsire”, imi spune el intorcandu-se la apoi la ”santierul american”.
Andrei deschide usa depozitului. Un loc gigantic, impartit in mai multe sali, ce adapostesc masini de toate provenientele, acoperite cu huse. Unele din ele sunt desoperite, si lasa sa li se intrevada farmecul. Un Kombi T2 “cu 21 de ferestre”, arata ca de expozitie. Mai departe, descopar un Land Rover de la sfarsitul anilor ’50, un Ferrari 456GTR, si un foarte rar Dual Ghia 1956 rosu. Acest automobil, cu mecanica americana, are o caroserie italiana. Admir luxul de peste Atlantic la un Chrysler turcoaz din 1960. Scaunul din fata se roteste, pentru a usura intrarea si iesirea soferului. Chrysler-ul se afla in contrast cu colegul sau Cadillac, in intregime negru.
Periplul meu prin atelier ma face sa imi dau seama de calitatile profesionale ale acestor oameni aflati in cautarea perfectiunii. Pasionati care lucreaza in numele unei singure cauze: munca bine realizata. Dovada este un camion de pompieri venit din Ohio. „E un model din 1924, ce a apartinut companiei Ahrens-Fox din Cincinnati. E echipat cu un motor de 140 CP”, imi precizeaza Andrei, care il porneste la sfert. Mecanica de 2000 de cmc toarce minunat. Imi continui drumul ca un pusti intr-un parc de distractii. Vad o frantuzoaica de legenda - un Alpine Renault 1973, in culori rosu-alb-albastru, ca drapelul francez, evident, pe care Tiriac a cumparat-o ca atare, perfect conservata.
Intram intr-o noua etapa a vizitei, intrand pe taramul miturilor, la cote exacerbate. E cazul unui Bentley, al unui Ferrari 308 GT4 din 1974, si al unui Rolls-Royce Silver Cloud cu interior rosu, ce tocmai a fost restaurat. Ceva mai departe, patru natiuni sunt reprezentate de un Daimler, un alt Ferrari, un Eldorado rosu si un traditional Land Rover. Sunt aici masini pentru toate gusturile.
Ies ametit din acest tur, ca dintr-un carusel. Spre deosebire de companionul meu, care ramane impasibil, obisnuit sa fie in preajma acestor frumuseti. ”Transmiterea meseriilor e una din problemele noastre. Putini tineri se intereseaza de mecanica de pe timpuri. Eu nu sunt un caz reprezentativ. E in primul rand o problema politica in privinta educatiei, pentru ca România, inca de la inceputul erei industriale, a fost o mina de aur in privinta tehnicienilor polivalenti”, constata Andrei, reluandu-si locul la birou, ale carui etajere sunt pline de trofee. Cupe obtinute la concursuri de eleganta auto, organizate in cele patru colturi ale lumii. Laurii cezarului !

[attachmentid=1628072619]

[attachmentid=1628072622]

[attachmentid=1628072624]

Contact:
Atelier Tiriac
Calea Bucureștilor 289, 075100 Otopeni
Tel.: 0743.332.997
Website: www.tiriaccollection.ro

BLUE R 19
wub.gif Minunat !!!
Aici cred ca este 60 000 restaurarea...
Adrian Frigo
QUOTE(BLUE R 19 @ 8 Oct 2017, 14:54)
...Aici cred ca este 60 000 restaurarea...

Cred că mai degrabă constatarea... radmasa.gif tongue.gif
dizzy
Uitati-va cat costa o restaurare profi, si o s vedeti ca sumte de ordinul 50-100.000 eur sunt la ordinea zilei.
Adrian Frigo
Păi da dizzy,perfect de acord,însă aici era vorba de un banal R8/Dacia 1100,mașină produsă în serie mulți ani,în câteva țări și cu multe repere compatibile și de la alte modele(bineînțeles,tot din gama Renault)nu de o mașină rară unde numai ca să o ai în stare de rablă plătești prețuri exorbitante(pentru muritorii de rând)... smile.gif

Dacă te duce capul și știi unde și ce să cauți,poți face o recondiționare profi la preț bun!Dar pentru asta trebuie să mai și muncești-alergi un pic....aaa da,dacă vrei produsul finit pe tavă gata parfumat și ai buzunarul cărămidă de bani nu-i nimic mai simplu! biggrin.gif
ydaniel
Frumos articolu'
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.