Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: (AJUTOR) Pornire masina nepornita de 5-6 ani
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
Alecu Lunguleac
Buna ziua. Sunt nou pe forum. Am o Dacia 1300 din 1983, stock. Model serie limitata Taxi Columbia. Este nepornita de 5-6 ani. As vrea sa o pornesc, dar problema e ca nu stiu ce trebuie sa fac. Sunt un novice. Baterie gasesc eu. Eu cer doar sfaturi pentru ca o voi porni dupa examenul de Bacalaureat sau cand voi putea. Astept sfaturi, raspunsuri.
maho
De vreme ce nu e o urgenta, ai putea incepe sa citesti sectiunea asta a forumului, si sa folosesti functia "search".
Ulei, aprindere, carburatie (pt. inceput). Daca vrei s-o si misti din loc se complica treaba: frane, transmisie, lumini, etc.
Nu astepta sa ti se dea mura-n gura!
xmisterx
Daca nu ai habar cauta pe cineva care are, sunt multe verificari si reglaje de facut pt porni acest motor, nu e suficient sa-i pui doar baterie. Daca vrei sa o faci tu cu mana ta ar fi bine sa te apuci de citit despre ce ti-a enumerat colegul mai sus.
Ov
daca a fost lasata in stare de functionare ar trebui sa porneasca fara probleme, dar dupa ce o pornesti si te lamuresti ca merge fa-i revizia completa: ulei/filtre/lichid frana/antigel
Alecu Lunguleac
Eu nu am permis, dar vreau sa o pornesc in curte fara sa merg cu ea. Nu am ITP. Doar ce sa fac? Sa pun Ulei de Motor 15W40, ca filtru presupun ca e bun. LA aprindere ce sa fac? Delcoul si capacul e OK. Ce lichid de frana sa pun? Dot4 sau Dot3? Ca eu nu stiu. Pot sa pun apa la racire? Asta e usor. Si la carburator ce sa fac? Cutia de viteze o simt. E ca unsa, nu e intepenita.

Mentionez ca inainte sa faca pauza asta de 5-6 ani masina era in stare de functionare. Ce pot face sa o pornesc cu un minim de efort? Motorul este de tip 810-99 daca este relevant.
dizzy
Pai, intai sa iti iei BACU' .
Apoi ca sa pornesti motorul de Dacie in siguranta, macar urmatoarele:
- schimb ulei motor
- schimb filtre aer, ulei, benzina
- goleste rezervorul, pune benzina noua
- verificare sistem racire
Dupa ce porneste:
- verificare functionare ambreiaj
- schimb ulei transmisie
- verificare planetare
- verificare si aducere frane in parametrii: discuri, tamburi, placute, saboti, etrieri, pistonase, conducte, lichid, pompa, servofrana.
- Amortizoare, arudir, directie, suspensie

Daca e ruginita , nu te mai deranja, bag-o la vanzare asa sau la REmat
bucatzel
In primul rand, scoti bujiile si cu o seringa, bagi un pic de ulei in capul pistoanelor si il lasi acolo o zi.
A doua zi, pui mana pe manivela, si te pui sa invarti motorul cu ea. Dupa ce dai asa cateva ture, poti sa pui bujiile inapoi. Sa faci bine sa ai grija cum care fisa de la bujii unde era, conteaza ordinea.

Acum, poti sa pui o baterie, si sa incerci sa o pornesti din cheie. Daca si benzina din rezervor are 5-6 ani, posibil sa nu mai aiba ce porni cu ea. Daca nu vrea, pasul urmator e sa scoti turul (si preferabil si returul) si sa le bagi intr-o sticla cu benzina proaspata.

La prima cheie nu trage socul, sa apuce sa se umple CNC-ul in carburator, Nu tine eletromotorul pornit cu anii, se poate supraincalzi. Incearca sa nu depasesti 10 secunde de tinut contactul. Pentru a doua cheie, trage si socul complet.

Dupa ce te bucuri ca o pornit, o opresti, si te pui sa faci ce-o zis dizzy mai sus.
Alecu Lunguleac
Stiu ca are rugina. Si nici nu vreau sa o dau la REMAT. E amintire de familie si vreau sa o restaurez. ASA CA SA IASA DIN DISCUTIE ARGUMENTE DE ASTEA CUM AR FI DA-O LA FIER VECHI, LA REMAT SAU PROGRAMUL RABLA!
Si cum sa pun ulei in capul cilindrilor? SI seringa o bag unde sunt bujiile? Si cum sa scot benzina din rezervor? Ca stiu ca se evapora in timp. Dar nu situ daca mai e benzina.
PS: Am o sticla de ulei 15w40 de cativa ani. Merita sa pun ala sau iau alt ulei? Are cumva uleiul de motor mineral un termen de valabilitate?
bucatzel:manivela trebuie facuta cu coarba? Si cum trebuie invartita?
maho
QUOTE(dizzy @ 11 Jun 2020, 18:13)
servofrana.

N-are.
QUOTE(dizzy @ 11 Jun 2020, 18:13)
- verificare planetare
- verificare si aducere frane in parametrii: discuri, tamburi, placute, saboti, etrieri, pistonase, conducte, lichid, pompa, servofrana.
- Amortizoare, arudir, directie, suspensie

Unde, bre, in curte?
QUOTE(bucatzel @ 11 Jun 2020, 19:22)
te pui sa faci ce-o zis dizzy mai sus.
*


Alea-s chestii de service ca sa fie facute bine, mai ales ca omu' nu se pricepe la nimic, din ce zice.

QUOTE(Alecu Lunguleac @ 11 Jun 2020, 20:15)
vreau sa o restaurez.
PS: Am o sticla de ulei 15w40 de cativa ani. Merita sa pun ala sau iau alt ulei? Are cumva uleiul de motor mineral un termen de valabilitate?

Ca s-o repari bine (sunt satul de notiunea de "restaurare" promovata intens pt. a se cere un minim de 8-10.000 de euro de putinele service-uri care s-ar mai inhama la dacii vechi) ar trebui dezasamblata complet mai intai.
Evident ca orice ulei se depreciaza in timp, dar e important ca cel pe care-l adaugi sa fie de aceeasi marca (nu doar vascozitate) cu ce ai in motor. Preferabil ar fi sa schimbi si filtrul si uleiul cu unele noi. 15w40 e un ulei care merge si vara si iarna (in situatia ca nu mergi prea mult cu ea si nu esti dispus sa le schimbi dupa anotimp).

In situatia ta, as incerca sa aduc la masina pe cineva care sa vada despre ce-i vorba. Daca esti din Iasi (dupa nr.) incearca sa dai de un domn pe nume Macovei, are o dacie rosie misto, poate te ajuta. Altcineva din IS nu-mi vine in minte acum.

Niste poze n-ar strica daca pui.
Alecu Lunguleac
maho, uleiul ala e de Setcar SRL, la fel si cel care era in motor. Stiu ca sticla e de cativa ani. Pot sa o folosesc.
maho
Setcar s.r.l. vad ca se ocupa cu decontaminari.
Verifica intai pe joja care-i nivelul uleiului, si daca e sub minim poti adauga din ce ai pt. o pornire si cateva reglaje, dar ar fi de preferat sa-l schimbi (+ filtrul) dupa aia.
Alecu Lunguleac
am vrut sa spun Setcar SA. Ca ala e uleiul de ani de zile.
maho
Daca zici tu, asa o fi, dar vad ca si astia sunt acelasi lucru.
Daca chiar vrei sa faci ceva cu masina, nu te complica cu uleiul din ea, schimba-l cu ceva mai de calitate. Ai pe forum un topic dedicat doar pt. uleiuri...
Alecu Lunguleac
De fapt eu ma refeream la SC SETCAR SA PITESTI. Ce lichid de frana foloseste Dacia 1300? DOT4 sau DOT3? Ca eu nu stiu.
PS: Ma gandeam sa pun filtru de ulei de la Champion. Credeti ca e bun de ceva? Macar Champion e brand frantuzesc?
xmisterx
Baga dot 3, eu la dacia 1310 foloseam 2+2 ala era mai popular si destul de bun pe-atunci, filtru de ulei poti sa pui Champion linistit, eu as zice sa verifici si traseele de la circuitul de racire, sa dai cureaua jos si sa invarti cu mana de pale ca nu cumva sa fie pompa de apa blocata.
Alecu Lunguleac
Dot3 la Dacia 1300? Eu mai auzeam ca era Dot 4.Care e la urma urmei? Dot3 sau Dot4? Ala de la 2+2 e OK de tot il vedeam in benzinarii?
xmisterx
Dot 4 se folosea pt modelele mai noi, baga dot 3 ca e bun.
tatabobu
In anii '80 era "Lichid de frana tip N". E cu glicoli si eter-glicoli. Poti pune ori DOT3 ori DOT4 daca nu gasesti "tip N".
Alecu Lunguleac
Deci sa inteleg ca Dacia 1300 1983 merge cu DOT3? Ca lichid de frana tip N nu stiu daca este.
PS: Daca iau un filtru de ulei nou, pot sa il demontez eu acasa si sa il pun eu? Ca permis nu am. Si daca nu gasesc 2+2 pot sa pun Chimopar Lifrom Dot3? SI ce marci sa evit? In plus am vazut ca s-a rupt un stegrator cu tot cu cuzinet. Si am gasit cuzinet numai de ASAM. Sa ma risc cu ala? Sau pot sa sudez cu tot cu cuzinet pe suportul ramas? Va merge oare sudat sau trebuie altul?
iustin_uap
Pune niste poze cu masina sa ne clatim si noi ochii, ca tot e model rar. Cum zicea si cineva mai sus, cauta pe cineva cu experienta care sa te ajute, sau indrume de la fata locului. Sunt grupuri pe Facebook unde cred ca ai putea sa gasesti pe cineva.
Alecu Lunguleac
Poze as pune, dar nu vreau sa va fac de ras, Masina este gri pe partea cu negru, in rest are cupola galbena pana la stalp. Are si RUGINA, ceea ce ma deranjeaza. In plus are si podeaua gaurita. Ar trebui sa sudez podeaua cu electrod ca nu stiu. Si ce grosime sa fie tabla ca sa am garantia ca ma tine?
maho
QUOTE(Alecu Lunguleac @ 19 Jun 2020, 17:45)
Poze as pune, dar nu vreau sa va fac de ras

mellow.gif
gabimilo1
omule, de ce sa-ti fie rusine cu masina ta?

fa-i ce trebuie, daca treci ITP-ul pe bune cu ea condu-o sanatos.

e lucrul tau, ce-ti pasa ce zice lumea?

din partea mea esti de apreciat ca doresti SA FACI CEVA, unde ai probleme vad ca intrebi, care-i baiu`?!?

oricum gura lumii n-o opresti tu, bucura-te de ceea ce faci mai ales ca pare sa-ti placa,

19 Jun 2020, 17:03:
le - vad ca si colegul e uimit, are dreptate!

sa stii ca sint oameni care te vor ajuta, o sa fii surprins.

mie unul mi-ar place sa vad ca duci la bun sfirsit asta; pina la urma (de se vor sfirsi banii) e bine ca macar vei fi incercat.
Alecu Lunguleac
bucatzel, scot bujiile si pun ulei in capul pistoanelor prin gaura unde intra bujia in chiulasa? ca asa am inteles
axabrt
Pai daca n a Mai fost pornită de atâta timp neapărat verificata starea furtunilor și membranei de la pompa de benzina. Chiar daca o pornește cu sticla tot trebuie sa facă presiune la mana din clapeta aia manuala până umple camera de nivel constant. Sper că plutitor e ok
Pentru prima pornire as zice că poate să o pornească cu filtrul de aer scos că să vadă când ajunge benzina la carburator.
Neapărat verificata delcoul, condensatorul, platina sa fie noua și restul de le au zis colegii. Avansul îl lași cum l ai găsit, eventual faci semn pe delcoul și pe motor mai jos
Neapărat invartit motorul înainte cu cheia de la roti. Coarba cred că zice

Uite aici niște cărți în PDF.
https://forum.4tuning.ro/306-zona-tehnica-d...310-1325-a.html
Apucă te și citește fiindcă pari mai varza decât mine la mecanica.
Și eu sunt foarte varza crede ma
bucatzel
QUOTE(Alecu Lunguleac @ 23 Jun 2020, 16:13)
bucatzel, scot bujiile si pun ulei in capul pistoanelor prin gaura unde intra bujia in chiulasa? ca asa  am inteles
*


da.
Alecu Lunguleac
Da. Invartit cu manivela. Unde e gaura de manivela? Mentionez ca o gasesc foarte usor, pentru ca nu am bara de plastic pe masina. Am doar bare de 1300 din metal.
Si cum se scot bujiile din motor? Cumva se desfileteaza la la suruburi?
Si ca baterie vreau sa pun Caranda. Credeti ca bateriile Caranda sunt bune? Ma gandeam la una de 65Ah.
gabimilo1
nu mai cauta gaura de manivela, daca dai bujiile jos o scoti din viteza si invirti de fulia de pe motor ca se invirte usor (nu mai are compresie ce bujiile scoase)

fa-i citeva rotatii sa se unga bine.

baterii eu am avut tot timpul rombat, pe dacia break din 99 cu motor de 1399 cmc am avut un rombat de 55 care a tinut 9 ani, pe opel am avut si am premier de rombat care m-a tinut 8 ani, pune ce vrei, eu am zis faptele.

bujiile le scoti cu cheia de bujii, scoti fisele de pe ele si apoi cu cheia.

scoate-le pe toate 4 odata dar sa tii minte (fa semne pe fiecare fisa) care unde vine.

fisele le lasi infipte in capacul de delco.
Alecu Lunguleac
Care fulie de pe motor? Aia cu elicea de plastic fixata pe ea? Am o problema: Daca pornesc motorul exista un pericol sa se rupa sasiul deoarece sasiul are multa RUGINA si nu stiu daca are fisuri undeva, dar inca se tine pe rotile ei. Deci intai sa refac sasiul si apoi sa pornesc motorul pentru ca la cat de ruginit e sasiul exissta pericolul de a se rupe acesta de la vibratiile motorului?
axabrt
1. Cineva a zis pe aici ceva de bac. L ai dat anul asta sau mai ai 10 ani până atunci ? Postările tale par că sunt scrise de un copil , mai degrabă decât de un adolescent.
Oricât de atehnic as fi îmi pot sa seama daca ceva are fisuri pe undeva

2. O dovadă ar fi fost reprezentată de niste poze, care nu exista, deci mașina sigur exista ?

Daca exista nu valorează mai mult de 200 de euro, deci de ce ar fi cineva îngrijorat in anul 2020 pentru 200 de euro ?
Daca se rupe, se rupe. Daca ia foc, macar lasă o să ardă dar vezi sa nu se întindă focul. Ia și tu un stingător ceva sa ai pe aproape.

3. Noi ți am recomandat sa o pornești cu cineva priceput alaturi. Cred că găsești un unchi, matusa, vecin care sa fi avut mașina și care sa îți zică unde e motorul, unde e bujia, care e fulia și altele de genul acesta.

4. In concluzie mie topicul asta mi se pare fake iar tu ești un troll.
Alecu Lunguleac
Nu sunt troll, am dat Bacalaureatul dar astept rezultatul. Am vorbit pana si cu parintii despre tema asta.
xmisterx
Axa, te c-am grabesti la tras concluzii, lasa omul in pace sa-si faca de cap.
sebymesteru
QUOTE(Alecu Lunguleac @ 27 Jun 2020, 10:56)
Nu sunt troll, am dat Bacalaureatul dar astept rezultatul. Am vorbit pana si cu parintii despre tema asta.
*


Nu te supara dar pune mana si invata macar cateva notiuni elementare de mecanica. Esti praf si pulbere si stiu ca ai sa te basici ca iti spun asta,dar asta e adevarul. Da,nu ne-am nascut invatati dar daca tu nici macar bujiile nu stii sa le scoti ce restaurare vrei tu sa faci? O fi ea Dacia simpla da totusi nu e bicicleta....
Nu cred ca va avea nimeni pe aici suficienta rabdare sa stea sa iti explice tie mura-n gura unde sa pui cheia,de cat sa fie cheia aia si in ce directie sa o invarti. La ce intrebari ai pus pana acum,e clar cata tangenta ai avut pana acum cu tot ce inseamna mecanica si nu zic ca nu e de apreciat ce vrei tu sa faci,insa daca masina e si in starea in care e si tu esti total pe dinafara....
Alecu Lunguleac
scuze ca reinviu topicul, cam cate ture trebuie sa invart fulia? Ca eu nu stiu
busu 12
Trebuie sa faci curs de mecanica auto.
Mai bine te inscriai la liceul auto, sau faceai școala profesionala auto .
Cel mai bine sa faci, du mașina la un mecanic auto sa ti-o faca când are el timp.
Nu te apuca tu de ea
Alecu Lunguleac
deci cam daca invart de trei ori fulia e OK sau nu?
RaduCretoi
QUOTE(Alecu Lunguleac @ 5 Jun 2021, 13:17)
deci cam daca invart de trei ori fulia e OK sau nu?
*



Da, nu conteaza cat de mult, de 3 ori sigur e suficient.
Alecu Lunguleac
Ma scuzati, dar care sunt bornele plus si minus? Aia ce e de cutia de viteze si motor e + si cealalta e minus (adica aia lunga) ?
tatabobu
Nu! Invers! Firul ala gros din dreapta masinii, care se prinde de cutie/electromotor e minus, ala cu fir lung care ajunge pana in fata, spre releu si alternator e plus.
Alecu Lunguleac
QUOTE(Alecu Lunguleac @ 22 Jul 2021, 15:43)
Ma scuzati, dar care sunt bornele plus si minus? Aia ce e de cutia de viteze si motor e + si cealalta e minus (adica aia lunga) ?
*


Am incercat le-am pus si nu am curent . Ce ma fac
tatabobu
https://www.olx.ro/d/oferta/carte-de-colect...78-IDeh0L1.html

Poate o gasesti scanata pe undeva. Daca nici cu cartea asta in fata nu te descurci, e semn clar ca trebuie sa duci masina la meseriasi.
Alecu Lunguleac
Am pus cum trebuie. Dar tot curent nu am

22 Jul 2021, 17:06:
Am tot incercat. Nu primesc curent. Sper sa nu fi prajit instalatia electrica. De precautie intreb care sunt semnele ca am prajit instalatia electrica?
Ma gandesc sa remufez bornele daca nu am curent. Cum se remufeaza bornele?

22 Jul 2021, 17:18:
QUOTE(tatabobu @ 22 Jul 2021, 16:17)
https://www.olx.ro/d/oferta/carte-de-colect...78-IDeh0L1.html

Poate o gasesti scanata pe undeva. Daca nici cu cartea asta in fata nu te descurci, e semn clar ca trebuie sa duci masina la meseriasi.
*



tatabobu, cartea o am.
Agrig
Cind iasa de sub capota un nor de fum inecacios este semn ca instalatia este in flacari si este cazul de extinctor mare, ala de masina este doar pentru Politie.
maho
Eu zic sa revedeti postarile precedente. De anul trecut inca n-a aparut nici o poza, iar intrebarile sunt la acelasi nivel. wink.gif
Alecu Lunguleac
Am o si mai mare problema: Am pornit, a invartit fulia electromotorul dar a iesit fum din el si nu mai invarte deloc. Ce s-ar fi putut strica din demaror?
bucatzel
Uleiul. Asa intrebare, asa raspuns.

Babaiatule. Tu ori esti cel mai incapabil om cu cheia in mana, caz in care nu exista amar de raspunsuri pe forumul asta care sa te destepte, ori trolezi pe toata lumea de p-aci cu dedicatie.

Cumva, eu inclin sa cred ca esti din a doua categorie, asa ca urmatorul pas pe care ar fi o idee sa-l faci este sa pui niste poze cu masina in cauza.
Alecu Lunguleac
QUOTE(bucatzel @ 23 Jul 2021, 12:02)
Uleiul. Asa intrebare, asa raspuns.

Babaiatule. Tu ori esti cel mai incapabil om cu cheia in mana, caz in care nu exista amar de raspunsuri pe forumul asta care sa te destepte, ori trolezi pe toata lumea de p-aci cu dedicatie.

Cumva, eu inclin sa cred ca esti din a doua categorie, asa ca urmatorul pas pe care ar fi o idee sa-l faci este sa pui niste poze cu masina in cauza.
*



bucatzel, am tinut cont de ce ai zis tu. Unul a spus ca din cauza uleiului a facut scurt. Poate fi asta o cazua sa iasa fum din demaror? FUlia s-a invartit cat dadeam din electromotor.
Gil26
...and keep going... radmasa.gif radmasa.gif radmasa.gif
Deh, cand se plictiseste si nu are ce face mai baga cate o "soparlica" si pe aici...poate-poate...
Alecu Lunguleac
Am un filtru de ulei nou de la PolParts. E bun de ceva?
DIstribuitorul e CONEX Distribution Iasi.
E BUN SAU NU? Astept pareri

25 Jul 2021, 19:02:
Mai am o intrebare: care este firul de la claxon la DACIA 1300? Ca nu am claxon.
Alecu Lunguleac
Gata! Am reusit sa o pornesc! Motorul merge bine
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.