Forumist in lumea Renoului, am zis sa va prezint si eu o masina mai exotica pe aici.
Masina in cauza este un Kia Proceed GT 1.6 MT 204CP, 265 Nm, 2020 achizitionat SH la 38k km.
Inca de prin toamna lui 2018 de cand a aparut noua caroserie Proceed pe generatia a 3-a de Ceed, am zis ca asta va fi urmatoarea mea masina. Dragoste la prima vedere. Forma caroseriei: piesa de rezistenta.
Momentul achizitiei a fost decis 4 ani mai tarziu, pe la inceputul lui 2022 cand am inceput sa fac turul showroom-urilor Kia sa vedem ce si cum. Discutii, preturi, optiuni, termene de livrare…mai ramanea sa astept noul program Rabla.
A venit programul Rabla prin februarie la pachet cu…razboiul de peste granita. Invariabil, am reconfigurat traseul pentru ca masina noua nu era cea mai cea prioritate. A mai trecut o luna, doua si zic, “gata. Hai ca putem trai si cu asta”, si am reluat telefoanele. Doar ca, supriza, nimic din familia Ceed-ului nu se mai fabrica pana in iulie 2022. Suparare si tristete. Incepusem sa fac calcule ca poate pe la sfarsitul lui 2023 poate am si eu tabla noua.
In tot acest timp, stiam tot ce misca despre masina: youtube, forums, grupuri de facebook…o visam.
Pe site-urile de SH lipsea cu desavarsire. La 2-3 luni mai aparea cate una la preturi mai mari decat cele de catalog.
Doar ca, intr-o zi frumoasa de aprilie, gasesc intr-o cautare absolut intamplatoare pe autovit-ul autohton masina ce urma sa-mi apartina. Culoarea nu era top 3 preferinte personale, dar urma sa-mi placa mai tarziu.
Vazut, plimbat, cumparat. Pe scurt, me happy.
Si acum despre masina
Versiunea Proceed GT se vrea a fi o masina de familie cu ceva rezerve de putere si comportament dinamic care sa-l bucure pe sofer atunci cand vrea sa iasa din rutina. Si, subiectiv vorbind, ii iese.
Dincolo de ceea ce se vede in poze, masina este faina, dar nicidecum perfecta.
Plusuri:
- Masina trage bine. Dyno-urile pe YT zic ca are avea stock >220CP stock si spre 300Nm, dar astea sunt statistici. Important e ca o simt ca se misca.
- Dinamica. Stabilitate buna, directie buna, dar cumva de asteptat de la o masina din segment. Mi-au mai trecut prin mana masini, si mai lente, si mai rapide, si mai mari, si mai mici, dar directia e remarcabil de precisa.
- Sunetul evacuarii. Pe ramificatia din dreapta a tobei finale, are o clapeta care in modul sport, scoate niste sunete cel putin interesante. Cu geamul deschis, in decelerare (treptele 2,3) se aud chiar si niste pops&bangs. Nu stiu daca chiar este benzina care se detoneaza in evacuare sau e artificial, dar overall suna bine.
- Constructie interna inchegata si materiale relativ ok
Minusuri:
- Consum marisor. Peste media masinilor in plaja asta de putere. In aprox. 5k km de cand o am, am o medie de 8.8 (80% extraurban, 20% urban). E drept, ca tentatia e mare sa mergi apasat, dar 1-1.5l/100 mai putin mi s-ar fi parut corect. La 130 consumul e intre 7-8 (instantaneul e afisat in bara cu gradatie), iar in oras (Bucuresti) consumul a fost intre 11 si 13 intr-un trafic nu foarte aglomerat de vara
- Evacuarea. Da, stiu, am trecut-o la plusuri, dar e si la minusuri. Cand vrei sa-ti plimbi familia pe autostrada cu viteze intre 100-130, evacuarea transmite ceva sunet in interior care pe distante lungi ar putea deveni deranjant. Daca treci de 130 nu se mai aude, dar nu intotdeauna imi doresc sa merg peste.
- Suspensia e o idee cam prea tare pentru gustul meu. Departe de a-ti dizloca rinichii, dar un +20% confort era brici.
- Unghi de atac mic. Forma barei fata coroborata cu garda la sol nu prea iti permit sa urci borduri.
Altfel, briz-briz-uri optionale si functionale nu le mai punctez pentru ca le au deja toti producatorii in catalog. Daca le ai pe masina, te bucuri de ele, daca nu, nu.
Desi mi-am dorit inca de la inceput sa fie manuala, convietuind cu ea in ultimii 5k km, mi-am dat seama ca o automata ar face-o mai rapida. Cel putin in treptele 1,2,3 sunt convins ca automata ar fi stiut sa gestioneze mai bine decat mine.