Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Probleme racire Nova Gti
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Dacia Nova
lucian_v
Salut,
Am o problema cu nova mea gti proaspat achizionata: dimineata (sau cand o pornesc dupa cateva ore bune de la ultima oprire) si incep sa merg cu ea, in aproximativ 5 minute se ridica acul de la apa pe zona rosie. Opresc motorul, ridic capota si desfac usor capacul de la vasul de expansiune care se umple brusc cu lichid..... Stau asa 2 minute, pun capacul, pornesc si brusc scade acul in primul sfert al cadranului...apoi merge bine(adica creste in mod normal....). Nu stiu de la ce poate fi si nu am gasit nici pe forum ceva asemenator. Va rog mult daca imi poate spune cineva ce sa fac...
Multumesc.
RIon
trebuie sa ii faci aerisirea, si sa verifici daca electroventilatorul funcitoneaza.
lucian_v
Daca mi-ai spune si cum fac asta ti-as fi tare recunoscator. Mai ales cum vad daca functioneaza ventilatorul ala.
Multumesc
inchizitor
Sal !!
Atentie !!
Exact aceasi problema am avut-o eu cu nova lu' batranu' ,Rezolvarea este simpla de tot iei una bucata termostat nou si il schimbi si nu o sa mai ai probleme !

Gaqrantez!
Regards
inchizitor
Si mai e ceva risti sa firbi motorul daca nu schimbi termostatul pt ca apa incalzita nu face tot circuitul !
P.S o rezolvare pana schimbi termostatul : eu cum o porneam si ajungea acul pe la jumatate incepeam sa o turez pe la 3000ture cate o sec adica fortam intrunfel termostatul sa-si dea drumul dar te sfatuiesc sa il schimbi costa 100 mii pe muntii carpati
clr

In general probleme de Nova au fost discutate pe sectiunea Probleme CLT. Cauta pe acolo poate gasesti ceva asemanator.
lucian_v
Am inteles, schimb termostatul si ii fac o aerisire. Dar cum verific si ventilatorul daca functioneaza?

Multumesc inca o data
pastrama
QUOTE(lucian_vlaicu @ 28 Jan 2006, 18:16)
Dar cum verific si ventilatorul daca functioneaza?

Multumesc inca o data
*


Cand acul de temperatura atinge zona rosie, deschizi capota si vezi daca ventilatorul merge...este lipit de radiator.
lucian_v
Am schimbat termostatul, am facut aerisirea si acum e totul ok.
multumesc pentru suport
paulica
LUCIANE,fii atent!!!!
Asta se intāmpla din cauza ca pe undeva iti intra aer in circuit. Si mie imi mai facea si mai face. Da' eu stiu sigur ca am probleme cu caloriferul. Vezi ca asta este comportament de furtun care are o gaurica fff. mica: intra ceva aer dar, nu prea curge lichid. Sau prea putin lichid.

Pentru cine mai are acest gen de probleme:

REZOLVARE temporara:Se opreste motoru', se ridica capota, se desface surubelul de la aerisire, sau mai bine doar slabistl. Dupa care, USOR DE TOT se desface capacul de la vasul de expansiune. Cānd se vede antigel pe lānga surubul de aerisire se strānge capacul de la vas si apoi surubelul. Dar nu mai asteptati sa ajunga la rosu pāna opriti motorul. Luati-o inaintea lui.
REZOLVARE
S-ar putea ca termostatul sa fie bun. Nu bag māna in foc insa. Daca nu curge lichid pe nicaieri, sau nu vezi deocamdata, si termostatul e bun se da o gaura cāt mai mica (0.5 mm) pe gulerul termostatului. ATENTIE: se monteaza termostatul cu gaura in sus.
SI doamne fereste de mai rau. NU strica sa va uitati la mocheta in zona tunelului median. De sus de sub bord pāna in dreptul schimbatorului de viteze si pe o parte si pe alta.Daca e umeda gustati ca n-o sa muriti. Daca e dulce e jale, e caloriferul.
Bafta
madcos
AERISIRE LA NOVA?blink.gif ptr ca ai nova,iti spun superrrr sigur ca aerisirea si-o face singura ptr ca tot circuitul se afla sub nivelul borcanului.daca mai ai probleme ai grija sa nu fie si garnitura de chiulasa.eu unul asa am patit si am si eu tot nova.remediere:schimbare garnitura.
AC
QUOTE(lucian_vlaicu @ 1 Feb 2006, 23:58)
Am schimbat termostatul, am facut aerisirea si acum e totul ok.
multumesc pentru suport
*


curge putin lichid si prinde aer, garantat! fii atent pe unde!
paulica
Madcos nu stiu cum e la Nova T da' la mine iti zic sigur ca: e mai jos ca vasul de expansiune dar degeaba pt. ca tot aerul se aduna in fata termostatului. Si nu mai deschide termostatul implicit nu are pe unde sa evacueze aerul.
Este cum iti zic eu si cum zice AC. Si las-o naiba de garnitura, nu bolboroseste in borcan, nu am urme de ulei in antigel asa ca SIGUR nu este garnitura la mine.
Numa' bafta
moise
mie nu imi pornea ventilatorul pentru ca releul cind se punea in lacas cele trei cuple nu intrau in papuci si nu facea contact . am verificat ventilatorul prin punerea pe direct in baza releului si mergea si asa mi-am dat seama ,oricum aerisirea se face singura in momentul in care ai umplut borcanul pornesti masina si cand deschide termocupla circuitul spre radiator se goleste ,adaugi pina la nivel si e gata laugh.gif
mihai0070
Instalatia de nova intradevar se aeriseste singura dar are si surub de aerisire pe care este recomandat sa il folositi.
Apropo de gaura aceea in termostat poate puneti si o poza cu un termostat gaurit sa vada tot omul cum se face ... ca singer nu stiu cum sta treaba ...
moise
La a mea nu pornea vent. pentru ca atunci cand puneam releul in suport papucul releului iesea din suport si nu facea contact.Cat priveste verif. venttilator desfaci papaucii de pe termostatul de pe radiator si pui un strap intre ele.si vezi daca porneste,daca nu vezi releul.
spik1
Salut ! Am avut si eu probleme la Nova GTI, cu racirea. Am spalat circuitul, din radiator (a iesit o depunere sub forma de mal aproape solidificat), iar portiunea de teava din circuit am inlocuit-o cu alta din inox, confectionata de mine. Cea veche era aproape obturata. Totusi raman doua fenomene : la drum lung acul nu trece de mijloc, ba chiar sta mai jos ( termostatul montat ), iar in oras, cand este mai aglomerat pornesc electroventilatoarele destul de des (6-8 grade afara)! A...si cateodata se blocheaza termostatul pe inchis pentru putin timp, in aceleasi conditii de timp si drum, dupa care isi revine. Am citit pe forum de o gaura ce se da in gulerul termostatului. Ce efecte produce aceasta si daca e mai bine sa fie data ? Multumesc si numai de bine !
spik1
Salut ! Hei... primesc si eu raspunsuri la intrebari ...sau nu ? Multumesc inca o data ! P.S. Lucrez intr-un domeniu foarte precis, mecanica fina, si sunt obisnuit cu explicatii precise si la obiect.
scorpion
Pe scurt : Nova tinde sa aiba probleme cu racirea dar cu putina bunavointa se pot rezolva elegant.
1: termostat de buna calitate -> macar facut de Calorstat sau daca poti Vernet.
2: temperatura de deschidere a termostatului lui sa fie putin mai mica decat recomandarea de 89G, pt a evita pericolul supraincalzirii. Vernet exista si de 78G , iar eu folosesc in verile toride unul de Tico de 82G modificat,sau daca vrei ieftin si bun -> termostat de Iasi de 85G facut de Bathoterm sau ceva de genu'
3: o atenta inperechere intre valorile temperaturii termostatului si temperatura termoculpei din radiator, adica daca ai termostat de 89G -> este optima o termocupla cam de 82G, daca pui un termostat de 82G ( ca cel de Tico) si aceeasi termoculpa de 82G iti va merge ELV de-l gaseste disperarea, va trebui sa ai macar cateva grade diferenta intre ele, deci => pui o termocupla Vernet de 77-78G. Eu folosesc vara termostat de 85G si termocupla de 82G pt primul ventilator si pe cea de 89G montata suplimentar pt cel de-al 2-lea ventilator
4: Gaura din termostat trebuie data in partea superioara a corpului lui si poate fi de pana la 1mm. Daca o faci prea mica, de ex de 0.3mm, cum am facut-o eu odata, ai sanse s-o gasesti obturata la un control ulterior peste cateva luni. Rostul gaurii este de-a aerisii circuitul primar si cu toate ca pierzi putina apa calda pe acolo in circuitul secundar, castigul este de-a nu avea NICIODATA dop de aer in fata termostatului, nici atunci cand se perforeaza caloriferul si suge aer de cate ori se raceste si-l trimite finut in circuit imediat ce pornesti motorul....
5: montarea unei comenzi manuale cu buton in bord pt ELV , pt a evita sa-ti fierbi motorul atunci cand termocupla te lasa.
6: daca locuiesti in Bucuresti sau alt oras cu trafic de rahat si trebuie sa mergi ore intregi prin canicula verii se impune montarea unui ELV secund cu o a 2-a termocupla pt a evita supraincalzirea motorului la mers bara la bara pe 40G afara
7: nu strica o foarte buna curatare a intregului sistem de racire al masinii pana la reintoarcerea lui la parametrii initiali de fabrica.
8: dupa verificarea intregului sistem impotriva scurgerilor recomand folosirea unui antigel de foarte buna calitate care va ramane ani de zile curat si clar cu foarte foarte putine depuneri in vasul de expansiune.
9: ca era sa uit => atentie la capacul vasului de expansiune, el are 2 supape care trebuie sa functioneze corect, daca nu, ori il reparati ori il schimbati, dar trebuie obligatoriu verificat
Daca apuc maine poate reusesc sa pun si niste poze si sa mai completez explicatiile.
spik1
Salut ! Multumesc pentru explicatiile foarte bune si mai am o intrebare : unde si cum montez a doua termocupla pe radiator ? Acum am ambele electroventilatoare pe aceeasi cupla. Daca puteti, deasemenea, sa-mi spuneti, in Bucuresti de unde pot cumpara acele termostate si termocuple ! Nu cred ca banii pentru ele sunt o problema ! biggrin.gif Cele bune !
ghitza
ca o complectare CALORSTAT este aceeasi cu VERNET adica aceeasi firma nu sunt 2 firme diferite
scorpion
Termocupla a 2a o montezi pe o piesa suplimentara, adica o teava de cupru cu diametrul furtunului de iesire din radiator, lunga cam de 8-10cm in care-ai fixat la jumatatea lungimii o reductie filetata pt termopla. In felul acesta daca vrei un singur ELV Ai o termocupla de iarna si una de vara, doar schimbi mufele , sau Ai o comanda pt inca un ELV. Ma duc sa ma uit in cutia cu piese pt sistemul de racire si revin cu modele si preturi.

Deci s-o luam pe rand:

Termocupla ->
de uzina are intervalul 92-82C, adica deschide la 92G si sta deschisa pana la 82G, din pacate nu mai am codul de uzina
termocontact de 92-82C Klaxcar Franta, 163732Z Thermocontact ventilateur 92-82G PEUGEOT
termocontact de 90-85C, de Cielo ( Switch A-temp , GM # 96181814, made in Germany ) 90C - 85C = 42lei
termocontact 87C-77C FACET, made in Italy , 7.5007 THERMO FAN SWITCH 11C, 47lei
termocontact 87-82C made in Italy - originala a masinii, inca merge
termocontact 82-78C no-name, 15-20lei




Termostate ->
termostat de 87-89Grade, original Dacia , made in France, Calorstat 60 01 544 059, cutie albasta cu holograma, 18-20lei
termostat de 73-75Grade, original Dacia, made in France, Calorstat 60 01 544 060, cutie albasta cu holograma, 40lei ( cel putin eu atat am dat mad.gif )
termostat de 89 Grade KlaxCar France, THERMOSTAT 15449589Z 89C Application pour RENAULT, pret 15-25lei
termostat de 86C , model TM 5.86, facut de AMC Vaslui, membra BADOTHERM Group, 20-25lei
termostat de 82Grade de Tico sau Matiz – GM# 94580182 (07894 07 353 GR 1.246) , 20lei


Am cautat pe net si-am vazut : Calorstat by Vernet , dracu sa-i ia. Eu credeam ca-s 2 marci separate... in fine, am pus codurile exact asa cum sunt pe cutie ca sa fie mai usor de gasit pe catoloagele de piese on-line.

Ma uit prin calculator sa vad si daca gasesc niste poze cat mai clare.
Ca o recomandare bazata pe practica mea:

1. iarna => termostat de 89C de uzina cu gaurica de 1mm, ELV 1 cuplat de termocupla de 90-85C de Cielo, ELV 2 in aer cu comanda doar din butonul din bord, + carton 75-80% din suprafata radiatorului cu locul gol lasat in dreptul ELV1 , adica spre partea soferului. In mod normal acul de temperatura sta la jumatatea scalei si cand urca putin mai sus pleaca ELV1, daca ai chef s-o lasi mai rece la parcare, pornesti ELV2 din buton cateva minute.

2.vara => termostat de 86C de Vaslui cu gaurica de 1mm , termocupla de 87-82C Made in Italy, pt ELV 1 si termocupla de 90-85C pt ELV2. Daca ti se pare ca o ia in sus pre linia alba, comanda manuala pe ON ( butoanele din bord... smile.gif )la ambele ELV-uri si acul coboara vazand cu ochii.

NU EXISTA sansa unei probleme daca totul este OK in rest cu masina ( aprindere, furtune si pompa de apa....). In Bucuresti magazinul reprezentantei DACIA Pitesti de pe Mihai Bravu s-a inchis, raman magazinele din zona Morarilor Pantelimon si str. Muntii Carpati din Rahova + orice alte magazine mai vand piese de Dacia, + UNIX auto si epiesa.ro pt comenzi on-line.
nikuniku
de unde ati mai scoso si pe asta cu<termocuple de vara,si de iarna>termocupla trebuie sa-si faca treaba pentru care este proiectata indiferent daca este vara sau iarna,la ele difera doar daca sunt pentru o trreapta de viteza sau doua trepte
panaiteiancu
9: ca era sa uit => atentie la capacul vasului de expansiune, el are 2 supape care trebuie sa functioneze corect, daca nu, ori il reparati ori il schimbati, dar trebuie obligatoriu verificat

Am avut si eu probleme cu racirea, arunca apa din vasul de expansiune intr-o veselie. Pana la urma a fost de vina capacul cu cele doua supape care este destul de fragil construit si in general lumea nu-i da prea mare importanta. Una dintre supape era sarita din locasul ei si nu evacua cresterea de presiune in exterior. Pana nu am schimbat capacul nu s-a putut rezolva. In rest, teoria cu imperecherea termostat-termocupla cred ca este putin exagerata.
Succes si drumuri bune !
scorpion
legat de
QUOTE
"de unde ati mai scoso si pe asta cu<termocuple de vara,si de iarna>termocupla trebuie sa-si faca treaba pentru care este proiectata indiferent daca este vara sau iarna,la ele difera doar daca sunt pentru o trreapta de viteza sau doua trepte"
ERA O EXPRIMARE GENERICA, NU AM SPUS CA EXISTA O TERMOCUPLA DE VARA SI UNA DE IARNA !!!

QUOTE
In rest, teoria cu imperecherea termostat-termocupla cred ca este putin exagerata.


Sistemul de racire al Daciei Nova nu este gandit foarte eficient comparat cu alte masini dar probabil ca pretul de cost scazut + "creativitatea unor proiectanti" a dus la acest rezultat.
Eu mai am si o Xantia de 2L pe benzina cu 2 ELV si in viata mea nu am vazut linia acului trecand de 95C si masina aia are tot o pompa de apa , un circuit lung cat China fata de Nova si un radiator din aluminiu, care-i mai prost cu o liniuta decat unul integral din cupru macar in ce priveste transferul termic al materialului.

Revenind la oile noaste , imperecherea corecta dintre valorile termostatului, termocuplei (termocuplelor) duce la un sistem de racire eficient. Prima faza a racirii lichidului din circuitul secundar ( radiator ) TREBUIE sa se desfasoare prin racire naturala ( de exemplu la drum lung...) iar daca racirea naturala ESTE INSUFICIENTA ( vara, 40C, mers bara la bara....) abia atunci trebuie sa intre in actiune RACIREA FORTATA CU ELV , care si ea poate fi cu una sau mai multe trepte in cazul masinilor moderne. CAT MAI PUTIN TIMP DE FUNCTIONARE al ELV-ului => ECONOMIE DE CARBURANT !!!

Presupunem cuplu de piese de uzina, adica termostat de 89C si termocupla de 92C-82C => Termostatul incepe sa deschida la 89C si pe la 93C este deschis complet ( la unele modele fabricantii dau aceste specificatii, la altele trebuie masurate experimental daca esti curios), apoi apa intra pe sus in radiatorul mare din circuitul secundar, este racita de curentul de aer si se reintoarce in motor. Daca trece de 92C LA IESIREA DIN RADIATOR abia atunci porneste ELV care incearca sa mentina temperatura apei sub control. Partea proasta este ca exista un punct de echilibru care odata depasit duce la ambalarea termica a motorului, cel putin la varianta clasica de echipare a Novei.
Rezolvarea este sa incepi racirea putin mai devreme, adica pui un termostat de 86C de AMC Vaslui si asta pe la 89C este deja deschis complet, apoi pui o termocupla care sa plece de la o valoare putin mai mica gen cea de Cielo de 90C-85C => reusesti sa mentii mult mai rece motorul pe canicula.
Daca situatia arata ca ajungi si asa in zona superioara a temperaturilor, atunci pui 2 ELV si unul il comanzi cu o termocupla de 87C-82C si pe al doilea cu una de valoare mai mare de genul 90C-85C. Cu un astfel de sistem ai asigurat o buna capacitate de racire si ai terminat pentru totdeauna problema asta.
(oricum la Nova iti raman altele.... radmasa.gif )

Iar iarna poti folosii un termostat care deschide mai sus pentru ca in general transferi foarte multa caldura in habitaclu si in unele cazuri in "plamanul" de la GPL ( ca la mine de exemplu) iar valoarea mai ridicata la care se deschide o termoculpa de "iarna" de 90C-85C este fara probleme tehnice pt ca aerul de afara este RECE si nu trebuie sa mearga ELV-ul mult timp.

Sper ca am fost de folos, daca mai sunt intrebari la care pot sa raspund, am s-o fac cu placere. Am sa caut si niste poze cu montarea a 2ELV pe radiatorul mare de Brasov al Novei si cu adaptorul pt termocupla suplimentara. Ideal ar fi sa gasesti o termocupla dubla , dar eu am gasit doar cu valori de functionare ( gen 102C-95C-90C) care nu se potriveau in ceea ce-mi trebuia pt Nova.

PS: ca o completare , primul upgrade pt sistemul de racire este montarea unui ELV serios , nu chestia aceea facuta de SPAL Italy care mananca o gramada de amperi si are un flux de aer anemic. Eu am gasit de pe forum 2 ELV-uri de Wartburg si fiind cu motoare mai vechi cu magneti permanenti sunt mult mai puternice decat originalul si amandoua consuma doar cu putin mai mult decat SPAL-ul. Si atentie la montarea ELV fata de radiator , sa nu fie mai mare de cativa mm spatiul pt ca altfel va trage aer pe langa si nu prin radiator.
spik1
Salut ! Multumesc inca o data, am inteles explicatiile si ma apuc de treaba ! O sa cumpar doua termocuple si doua termostate pe care am sa le "imperechez" dupa cum ai spus biggrin.gife "vara" si de "iarna". Deocamdata am sa schimb termocupla, fara sa mai fac al doilea lacas, iar cel de-al doilea elv. am sa-l cuplez la in intrerupator la bord. Cele bune !
spik1
Salut ! Zilele trecute am circulat in Bucuresti, la o ora de trafic intens si la un moment dat am observat ca acul ce indica temp. apei urca "vesel". Am tras imediat pe dreapta si chiar cand am deschis capota a dat si apa pe afara din vas ! smile.gif Buun.... am cautat si am gasit un piciorus de la termocupla rupt...am pus electroventilatorul pe direct si n-am avut probleme pana acasa. ( apa in vas mai era de 2 degete biggrin.gif ) Am inlocuit termocupla defecta ( deschidea la 92 grade) cu alta ce cupleaza elev. la 82 de grade . Am observat ca acul de temp. nu mai oscileaza asa de mult ca inainte si sta cuminte la jumatatea scalei !
Cele bune !
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2021 Invision Power Services, Inc.