Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Modificare suspensii
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia Solenza > Imbunatatiri - Dacia Solenza
trans-am
Pentru cei care vor o tinuta mai buna in curbe,si un aspect mai sport al masinii.... Practic se poate am vazut eu la un prieten. So....
In primul rand, trebuie date arcurile jos si taiat o spira din ele. Optional se pot inlocui amortizoarele cu unele pe gaz dar nu e obligatoriu.
Si pt ca masina sa nu frece pe jos cand e incarcata de introduc bucsi pe tija telescopului in partea superioara. Am folosit cu succes bucse tirant de Dacia 1300 si o iesit brici. Iti trebuie multe, cam de vreo 700000 lei. 30000 bucata.
Garda la sol va fi mai mica, in curbe se va comporta peste orice asteptari.
Singurul "dezavantaj" e acela ca suspensia devine mult mai dura. Dar merita.
Bafta.................
Sa ma fac inteles: Bucsele au rolul de a limita cursa suspensiei.Astfel ca daca incarci masina ea nu va cobori sub limita impusa de bucse.Sau daca iei o curba in care masina in mod normal se inclina tare, bucsele vor limita "aplecarea" masinii.
Se poate si fara bucse dar,asa cum am zis cu incarcatura sau in curbe masina va freca peste denivelari sau se va apleca prea tare.
In concluzie: mai multe bucse,cursa mai mica a suspensiei,tinuta sport.

dandrei
poze poze poze poze smile.gif ...
Marius
... din mers. Vrem poze facute in viraj sa vedem cat e de stabila. radmasa.gif

Hai ma ce dracu, ce se poate vedea in poze? O solenza putin coborata, asa cam si cum ar avea doi saci de cartofi in portbagaj.

Eu altceva as vrea sa aflu. Cum si unde s-au bagat bucsile alea ?! unsure.gif La un calcul simplu mi-a iesit ca ar fi vreo 20, cel putin. Deci, unde? cum?
costi
QUOTE(trans-am @ 1 Feb 2006, 13:44)
Garda la sol va fi mai mica, in curbe se va comporta peste orice asteptari.
*


Pai SLZ-a avea oricum o problema cu garda la sol, cel putin pe fata. Daca o mai lasi, chiar putin, nu mai mergi prin Bucuresti.
Codrin
QUOTE(trans-am @ 1 Feb 2006, 13:44)
Pentru cei care vor o tinuta mai buna in curbe,si un aspect mai sport al masinii....  Practic se poate am vazut eu la un prieten.  So....
      In primul rand,  trebuie date arcurile jos si taiat o spira din ele.  Optional se pot inlocui amortizoarele cu unele pe gaz dar nu e obligatoriu. 
      Si pt ca masina sa nu frece pe jos cand e incarcata de introduc bucsi pe tija telescopului in partea superioara.  Am folosit cu succes bucse tirant de Dacia 1300 si o iesit brici.  Iti trebuie multe,  cam de vreo 700000 lei. 30000 bucata. 
    Garda la sol va fi mai mica, in curbe se va comporta peste orice asteptari.
    Singurul "dezavantaj"  e acela ca suspensia devine mult mai dura.  Dar merita.
                  Bafta.................
*


Ooo, domnu klau, bine ati revenit. rolleyes.gif
trans-am
QUOTE(dandrei @ 1 Feb 2006, 17:08)
poze poze poze poze smile.gif ...
*


O sa fie si poze, wait....
costi
Daca vreti o treaba cinstita puneti suspensie sport reglabila. Nu mai umblati cu spire taiate si bucse nu stiu de care.
Voi stiti ca daca va rasturnati Doamne fereste, nu mai pupati voi CASCO daca vad ca ati umblat la suspensie?
Si la ITP ce faceti daca se prind aia ? Sau o omologati la RAR?
trans-am
QUOTE(Marius @ 1 Feb 2006, 17:24)
... din mers. Vrem poze facute in viraj sa vedem cat e de stabila.    radmasa.gif

Hai ma ce dracu, ce se poate vedea in poze? O solenza putin coborata, asa cam si cum ar avea doi saci de cartofi in portbagaj.

Eu altceva as vrea sa aflu. Cum si unde s-au bagat bucsile alea ?!  unsure.gif  La un calcul simplu mi-a iesit ca ar fi vreo 20, cel putin. Deci, unde? cum?
*


Nu e doar putin coborata....1)centrul de greutate e mai jos,deci forta gravitationala mai puternica:)) deci e mai stabila. 2)arcurile fiind mai scurte,sunt mai rigide,deci....se simte la tzinuta de drum.
Cat despre bucse, se pun una peste alta aproximativ cate 5 /telescop(fata)
La telescoapele spate(pt ca tija e mai subtire, se pot pune cate o bucse de jug punte spate Dacia 1300.(bucsa din coada jugului)
Bucsele se introduc pe tija telescopului in partea superioara(dupa
ce se desface piulita superioara si se indeparteaza protectia din plastic).Apoi plasticul va acoperi bucsele.
Am incercat la o 1300 am pus un nr maxim de bucse astfel ca suspensia avea o cursa minima, simteai orice denivelare:)) si nu e recomandat sa duci fete.ps:Am incercat dar le e rau=))

QUOTE(costi @ 1 Feb 2006, 21:15)
Daca vreti o treaba cinstita puneti suspensie sport reglabila. Nu mai umblati cu spire taiate si bucse nu stiu de care.
Voi stiti ca daca va rasturnati Doamne fereste, nu mai pupati voi CASCO daca vad ca ati umblat la suspensie?
Si la ITP ce faceti daca se prind aia ? Sau o omologati la RAR?
*


Riscul meseriei.... si satisfactia ca tu ai facut-o(modificarea...smile.gif
Pt cine considera ca nu e bine sa n-o faca.......E doar o idee,costuri minime ...

QUOTE(Codrin @ 1 Feb 2006, 18:43)
Ooo, domnu klau, bine ati revenit.  rolleyes.gif
*


Mda,vad ca te preocupa subiectu in discutie.....masini ,suspensii.....
costi
asa este dar pe mine ma ingrijoreaza mai mult cum mai mergi cu ea dupa aia;
cit mai este garda la sol ? ca n-oi merge doar pe DN1.
trans-am
QUOTE(costi @ 1 Feb 2006, 17:36)
Pai SLZ-a avea oricum o problema cu garda la sol, cel putin pe fata. Daca o mai lasi, chiar putin, nu mai mergi prin Bucuresti.
*


Nu le putem avea pe toate... happy.gif

QUOTE(costi @ 1 Feb 2006, 21:26)
asa este dar pe mine ma ingrijoreaza mai mult cum mai mergi cu ea dupa aia;
cit mai este garda la sol ? ca n-oi merge doar pe DN1.
*


Tipu care are masina si care a facut modificarea asta,are jante pe 15 toll.Si o modificat-o de vreo juma de an si e multumit.

QUOTE(trans-am @ 1 Feb 2006, 21:28)
Nu le putem avea pe toate... happy.gif
*


Pune jante pe 15 tzoll, si ai rezolvat problema!Si ai si suspensie sport si o garda la sol apropiata de cea normala(cu jante pe 13")
Daedalus
Si totusi vrei sa zici ca nu atinge ? Nici la viraje ? Nici la incarcatura mare ?
trans-am
QUOTE(Daedalus @ 2 Feb 2006, 11:51)
Si totusi vrei sa zici ca nu atinge ? Nici la viraje ? Nici la incarcatura mare ?
*


Daca iti pui jante pe 15 fara sa modifici nimic la suspensie,garda la sol va fi mai mare. Dar,taind o spira din arc nu faci altceva decat sa o aduci la o inaltime normala,dar cu o suspensie sport. Parerea mea e ca asta e combinatia ideala:jante pe 15 si tai o spira din arc.
Uite o poza cu o masina cu jante pe 15 si suspensie nemodificata.Uita-te ce garda la sol are:(nu crezi ca ar da bine o "lasare" din suspensie?)
dandrei
E frumoasa foc si asa smile.gif imi plac mult de tot jantele ...as dori sa vorbesc si eu cu proprietarul daca se poate ...in legatura cu jantele smile.gif.10ks
einstein1984
Cursa mica a suspensiei nu duce la vreo stabilitate marita. Masina aia are la fel de multe sanse sa treaca ITP cat am eu sa iau premiul Nobel pentru fizica.
Taierea arcurilor nu e recomandata din motive de siguranta.
Daedalus
QUOTE(trans-am @ 2 Feb 2006, 14:12)
Daca iti pui jante pe 15 fara sa modifici nimic la suspensie,garda la sol va fi mai mare.  Dar,taind o spira din arc nu faci altceva decat sa o aduci la o inaltime normala,dar cu o suspensie sport.  Parerea mea e ca asta e combinatia ideala:jante pe 15 si tai o spira din arc.
    Uite o poza cu o masina cu jante pe 15 si suspensie nemodificata.Uita-te ce garda la sol are:(nu crezi ca ar da bine o "lasare" din suspensie?)
*



Pai ceva nu e in regula. Daca garda la sol devina mai mare punand jante pe 15, asta inseamna ca modifici diametrul final al intregii roti, ceea ce inseamna kilometraj eronat.
trans-am
QUOTE(Daedalus @ 2 Feb 2006, 16:25)
Pai ceva nu e in regula. Daca garda la sol devina mai mare punand jante pe 15, asta inseamna ca modifici diametrul final al intregii roti, ceea ce inseamna kilometraj eronat.
*


Din cate stiu eu garda la sol nu are legatura directa cu kilometrajul. Dar diametrul total al rotii(janta+cauciuc) intr-adevar influenteaza kilometajul.
Ca sa nu modifici kilometajul cand pui jante pe 15, ar trebui sa iti pui niste cauciucuri foarte mici in balon, astfel incat diametrul tatal al unei roti pe 13(janta +cauciuc) sa fie = cu diametrul total(janta +cauciuc) al rotii pe 15.
Ps: Diametrul roatii pe 13=cu diametrul ratii pe 14(roti originale de Sloenza)Explicatia: La cele pe 14 balonul cauciucului e mai mic.

QUOTE(Daedalus @ 2 Feb 2006, 16:25)
Pai ceva nu e in regula. Daca garda la sol devina mai mare punand jante pe 15, asta inseamna ca modifici diametrul final al intregii roti, ceea ce inseamna kilometraj eronat.
*


Din cate stiu eu garda la sol nu are legatura directa cu kilometrajul. Dar diametrul total al rotii(janta+cauciuc) intr-adevar influenteaza kilometajul.
Ca sa nu modifici kilometajul cand pui jante pe 15, ar trebui sa iti pui niste cauciucuri foarte mici in balon, astfel incat diametrul tatal al unei roti pe 13(janta +cauciuc) sa fie = cu diametrul total(janta +cauciuc) al rotii pe 15.
Ps: Diametrul roatii pe 13=cu diametrul ratii pe 14(roti originale de Sloenza)Explicatia: La cele pe 14 balonul cauciucului e mai mic.

QUOTE(dandrei @ 2 Feb 2006, 15:13)
E frumoasa foc si asa smile.gif imi plac mult de tot jantele ...as dori sa vorbesc si eu cu proprietarul daca se poate ...in legatura cu jantele smile.gif.10ks
*


Nu stiu a cui e, am gasit-o pe net acu vreo jumatate de an......E cu nr de Bucuresti. Daca ai mail iti mai trimit vreo 3 poze.

QUOTE(einstein1984 @ 2 Feb 2006, 16:09)
Taind o spira, arcul se inmoaie. Iar cursa mica  a suspensiei nu duce la vreo stabilitate marita.
*


Demonstreaza. Eu in schimb am vazut practic asta.


einstein1984

Cat priveste stabilitatea, daca masina ta nu poate tine rotile in contact cu drumul va avea o stabilitate de invidiat. Pe directia POM.
QUOTE
No matter what your interests or activities, the worst thing you can do is cut your factory springs. Roland Grath of H&R explained this: "Cutting your factory springs will result in spring rates that are impossible to determine. In addition, without precision forming or cutting equipment, each spring will be cut slightly different.  This will give you, at best, unbalanced handling. It could be a very dangerous situation. It could also be a very dangerous situation." (HCI Oct/Nov 2000 premier issue)

Asta ca referinta. Poate ca daca citesti ce scrie aici o sa intelegi mai bine despre ce e vorba.
marius80_eugen
Esti sigur ca suspensia se inmoaie daca mai tare o spira ??? Nu te contrazic ci doar te intreb .

Dar mai e o chestie : practic daca pui bucsele acelea ele vor limita miscarea pe verticala a amortizoarelor nu ? Adica ai practic aceeasi amortizare ( pentru ca arcurile sunt la fel ( chiar mai moi ) , dupa care , imediat ce au trecut de cativa centimetrii activi ai amortizoarelor se opresc brusc . Deci efectul ar fi cam cum te-ai da cu sania pe niste scari inghetate , adica tranc -tranc -tranc . In afara limitarii de cursa de amortizor care se " termina brusc " si a scaderii distantei la sol mai ales pe fata ... cam ce se realizeaza ?
Scopul suspensiei sport este sa amortizeze amsolut toate socurile , doar ca se comporta ca niste arcuri mai TARI . Adica de ex. in loc sa se lase 6 cm in curba se va lasa doar 3 . Asa-zisa "intarire" prin limitarea cursei nu prea are efecte pozitive prea multe , iar efectul folosirii poate fi destul de tragic in timp pentru :
1. toata bucsaraia de pe fata ( care in mod normal va trebui sa absoarba vibratiile si socurile in locul amortizoarelor )
2. sistemul de directie ( capete de bara , servodirectie , ... )
3. sistemul de rulare ( rulmenti , planetare , chiar si jenti )
4. sofer ... pentru ca te va zgaltai rau in momentul in care amortizoarele ajung la capatul cursei
5. stabilitatea spre care visezi se cam duce si in momentul in care amortizorul ajunge la capatul cursei , pentru ca din acel momentul toata forta va fi preluata de roata care va tinde sa scoata masina in exterior ( f. centrifuga ) si orice denivelare in momentul virarii va duce la pierderea aderentei .
Eu nu as incerca asa ceva . Opoza asupra "operei de arta" tot as vrea sa vad , dar vad ca nu esti prea darnic .
einstein1984
Daca vreti sa va dati cu kartul, mergeti la AMCKart sau la Selenia. Nu pe strazile patriei cu amortizoare scoase din funciune. Eu sunt tare curios cum franeaza masina cand are o asemena cursa a suspensiei.
Daedalus
Suspensia nu are de ce sa se inmoaie taind o spira, pentru ca arcul ramane acelasi ca flexibilitate, doar ca e mai scurt, deci se micsoreaza garda la sol. In conditiile in care arcul e mai scurt, se scurteaza si cursa amortizorului. Amortizorul este moale cand e intins la maxim si se intareste, opune tot mai multa rezistenta cu cat il apesi mai mult. Deci fiind arcul mai scurt, amortizorul va sta mai strans decat e normal si va rezulta un efect de amortizoare mai sport, dar eu cred ca este unu chin pentru ele si o uzura mult mai mare, din moment ce nu au fost gandite sa functioneze asa.
marius80_eugen
In principiu masina arata bine cu jentile acelea si sincer eu nu as mai scade nici un pic . Problema este ca , daca la mine am jentile de 14 si am 165/65/14 , tu cat ai ? 165 / 55 /15 ? Nu mai spun nimic de gropi si de zdruncinaturi , dar problema este ca se taie foarte repede cauciucul si janta se zgarie extrem de usor . Cat ai dat pe jenti ?
Pe mine ma intereseaza mai mult sa pun niste distantiere . Am vazut ceva dar nu vreau sa fac nici o modificare in afara de a mai departa putin rotile . As pune si pe fata si pe spate , dar ... ma mai gandesc .
wwilly
Daedalus, esti in plina comfuzie! Daca tai din arc o spira acesta se va "intarii". Nu stiu exact cate spire are arcul de Slz, dar o spira reprezinta undeva intre 15-20% din lungimea materialului din care a fost comfectionat, deci pt a obtine o comprimare identica a arcului taiat ca si a arcului original vei avea nevoie de o forta mai mare... dci arcul este mai tare! in ceea ce priveste telescopul acesta in mod normal trebuie sa opuna aceeasi rezistenta la modificarea lungimii indiferen cat este de coprimat sau nu... Nu comfunda telescopul cu un piston, care comprima gaz. telescopul functioneaza altfel...
Inca ceva ... limitarea cursei telescopuliu este cel mai rau lucru ce se poate face in ceea ce priveste stabilitatea masinii
Daedalus
Deci daca arcul cu n spire, dupa o anumita forta aplicata lui, scade pana la inaltimea de 20 cm. Deci el are sa zicem 50cm, il supui la forta respectiva si ajunge la 20cm. Daca ii tai o spira si il supui din nou la aceeasi forta, tu vrei sa imi zici mie ca va avea mai mult de 20cm la final ? Nu pot sa fiu de acord cu asta.
Iar cu telescoapele, mai vedem.
trans-am
QUOTE(marius80_eugen @ 4 Feb 2006, 00:54)
In principiu masina arata bine cu jentile acelea si sincer eu nu as mai scade nici un pic . Problema este ca , daca la mine am jentile de 14 si am 165/65/14 , tu cat ai ? 165 / 55 /15 ? Nu mai spun nimic de gropi si de zdruncinaturi , dar problema este ca se taie foarte repede cauciucul si janta se zgarie extrem de usor . Cat ai dat pe jenti ?
Pe mine ma intereseaza mai mult sa pun niste distantiere . Am vazut ceva dar nu vreau sa fac nici o modificare in afara de a mai departa putin rotile . As pune si pe fata si pe spate , dar ... ma mai gandesc .
*


Masina aia nu e a mea.Am pus-o doar pentru exemplificare.
trans-am
QUOTE(marius80_eugen @ 2 Feb 2006, 20:55)
Esti sigur ca suspensia se inmoaie daca mai tare o spira ??? Nu te contrazic ci doar te intreb .

Dar mai e o chestie : practic daca pui bucsele acelea ele vor limita miscarea pe verticala a amortizoarelor nu ? Adica ai practic aceeasi amortizare ( pentru ca arcurile sunt la fel ( chiar mai moi ) , dupa care , imediat ce au trecut de cativa centimetrii activi ai amortizoarelor se opresc brusc . Deci efectul ar fi cam cum te-ai da cu sania pe niste scari inghetate , adica tranc -tranc -tranc . In afara limitarii de cursa de amortizor care se " termina brusc " si a scaderii distantei la sol mai ales pe fata ... cam ce se realizeaza ?
Scopul suspensiei sport este sa amortizeze amsolut toate socurile , doar ca se comporta ca niste arcuri mai TARI . Adica de ex. in loc sa se lase 6 cm in curba se va lasa doar 3 . Asa-zisa "intarire" prin limitarea cursei nu prea are efecte pozitive prea multe , iar efectul folosirii poate fi destul de tragic in timp pentru :
1. toata bucsaraia de pe fata ( care in mod normal va trebui sa absoarba vibratiile si socurile in locul amortizoarelor )
2. sistemul de directie ( capete de bara , servodirectie , ... )
3. sistemul de rulare ( rulmenti , planetare , chiar si jenti )
4. sofer ... pentru ca te va zgaltai rau in momentul in care amortizoarele ajung la capatul cursei
5. stabilitatea spre care visezi se cam duce si in momentul in care amortizorul ajunge la capatul cursei , pentru ca din acel momentul toata forta va fi preluata de roata care va tinde sa scoata masina in exterior ( f. centrifuga ) si orice denivelare in momentul virarii va duce la pierderea aderentei .
Eu nu as incerca asa ceva . Opoza asupra "operei de arta" tot as vrea sa vad , dar vad ca nu esti prea darnic .
*


Stii, intr-ul fel ai dreptate. Nu sustin ca chestia asta e !00% buna.Are si parti bune si rele. Dar promit demonstrare prin formule, calculea rigiditatii arcului.Ma simt dator cu asta ,student fiind la Autovehicule Rutiere....
trans-am
QUOTE(einstein1984 @ 2 Feb 2006, 23:09)
Daca vreti sa va dati cu kartul, mergeti la AMCKart sau la Selenia. Nu pe strazile patriei cu amortizoare scoase din funciune. Eu sunt tare curios cum franeaza masina cand are o asemena cursa a suspensiei.
*


Unde ma trimiti??? Tu crezi ca toata lumea e din Bucuresti sa stie unde ii Selenia???sau AMCKart??....
Apropo amortizoarele nu ies din functiune.......
Dar: metoda a fost aplicata cu rezultate la: Doua Dacii berline,o Dacie Breack,un Opel Astra Model 95, O Dacie Solenza. Si oamenii is multumiti. Promit poze cu masinile. Si alte detalii. Demonstrarea eficacitatii sau ineficacitatii metodei, puncte slabe sau forte,dar pt asta un pic de rabdare......ca is in sesiune si nu am timp de toate ....sad.gif(
trans-am
Calcularea rigiditatii arcului(K) in functie de nr de spire:(pt arcul fata Solenza)

K=G d d/8 n DDD

n=5 (nr de spire)
D=150 mm (diam. mediu al arcului)
d=13 mm (diam. spirei)
G=8x10 la a patra N/mm patrat (modulul de elasticitate)


Pt n= 5 spire K=169,25
Pt n=4 spire K=211,56
Concluzia: taind o spira din arc, acesta devine mai rigid!!!
Alecs_TGA
zici ca e tractoras masinuta aia cu alea asa mari si ridicata!!!! mai bine imi vinzi mie jentile ca am logan si iti iei niste jenti mai micute si dupa aia ca sa o cobori te duci la pilot ca ei au mai facut si iti taie 1 spira din arc si rezultatul este satisfacator !!!
anndi
jantele sunt super pe solenta, nu sunt prea mari, trebuie doar cauciucuri cu talon mai mic. cred ca pe 45 sau 50. dar atunci e mai naspa cu groapele. bafta!
geti
asa e se simte bine la gropi atlonul mic.Eu am de 50 si le simt foarte bine gropile ca sa nu mai zic ca pe linile de tramvai tinde sa faca balet fiind destul de late 195.Dar acum sa nu credeti ca le port si iarna le am pus de proba.Am dat acest exemplu ca un model din a trece de la o janta mica in diametru la una mai mare si mai lata.M am gandit ca se aseamana asa cat de cat,ca idee. smile.gif
geti
si o alta poza
cristidb
Chestia cu taiatul din arcuri nu e buna. Am avut si eu ideea asta si am pus-o in practica.
Nu stiu cum ai constatat tu ca e mai stabila, dar mie mi s-a parut ca se comporta coplet aiurea. La viraje stranse stanga dreapta era puternic subviratoare.
Nu recomand nimanui modificarea asta.

Arcul se intareste daca tai din el. Problema e ca ar trebui micsorata si cursa amortizoarelor si taria lor sa obtii rezultate bune. In plus arcul nu se mai aseaza bine pe taler.
Trebuie avut in vedere ca daca intaresti suspensia fata masina va fi subviratoare. Deja e de la mama ei putin subviratoare, ca de altfel majoritatea masinilor cu totul fata.

Legat de bucsile de tiranti pe axul amortizorului, la mine a avut din fabrica si pe fata si pe spate tampoane de cauciuc pe interiorul arcului care limiteaza cursa amortizorului.
memyselfandI
Acum un an la K&N o suspensie sport pentru Solnitza era in jur de zece milioane. ( Arcuri si amortizoare ). Atentie modificarea suspensie cu una " tare" va ajuta masina la viteze mari sa ramana pe trasa, dar va favoriza comportamentul suvbvirator.

Bafta
ionutdrg
unde ai vazut tu suspensie sport la K&N?
ca daca este o cumpar eu pe loc
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.