Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Aerisire frine
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia - Diverse > Tutoriale, Tips & Tricks
FLEX
Interventia moderatorului pare o invitatie la deconspirarea metodologiei de aerisire frina, ma inscriu la cuvint. (poate ca ar fi fost mai nimerit sa fie mutat la tips&tricks)

Scule necesare: spray degripare suruburi (bun si lichid de frina), set de chei (cel mai bine inelare), tub de perfuzie (1/2 m, 3mm diametru interior sau pe acolo), tovaras sa dea la pedala.

Piese de schimb si consumabile: lichid de frina (vedeti ce DOT recomanda fabrica, nu amestecati DOT-urile, daca nu stiti ce lichid aveti pe masina, mai bine schimbati de tot, caz in care la cantitatea indicata de constructor mai adaugati ~200ml, ca sa fie), AERISITOARE set complet (se desfac greu si se poate strica hexagonul, sint din fier mort, insist pentru schimbare), daca puteti adapta capacele protectoare pentru aerisitor, va puteti pune mintea si cu 4 capacele (de la Matiz, de exemplu, numa` sa gasiti).

Zi fara precipitatii sau garaj.

1.Se scoate capacul rezervorului de lichid de frina

2.Se scoate roata (se incepe de la roata cea mai departata de pompa de frina, respectiv dreapta spate, apoi stinga spate, dreapta fata si ultima stinga fata).

3. Se desface surubul aerisitor, pina incepe sa "plinga" cu lichid de frina, nu de tot; daca s-a desfacut usor si sinteti sigur ca nu s-a bulit hexagonul (de-aia-s bune inelarele), nu se impune schimbarea, daca aveti cea mai mica indoiala, trebuie schimbat si pus unul nou, eventual cu capacel montat in prealabil; aveti grija sa nu pierdeti mult lichid pina schimbati aerisitorul, puneti deshtiul sau o cirpa in gaura.

4. In capul surubului aerisitor puneti tubul de perfuzie, capatul celalalt sa fie imersat intr-un fund de PET, cu ceva lichid pe fund (poate fi si apa, lichidul care curge din instalatia de frinare e oricum contaminat si bun de aruncat)

5.Stringeti surubul de aerisire cit sa inchida gaura, nu definitiv si rugati amicul sa dea la pedala de 5-6 ori, apoi sa tina apasat.

6. Desfaceti usor aerisitorul pina scoate lichid pe furtunel - scopul furtunelului e sa ai control vizual la ce iese din instalatie, se vad foarte bine bulele de aer - cind amicul a ajuns cu pedala jos, o tine acolo, iar tu stringi aerisitorul la loc; dupa ce ai strins, amicul elibereaza pedala; se repeta miscarea asta de 4-5 ori sau pina nu mai ies bule de aer pe furtunas.

7. Se completeaza lichidul in rezervor.

8. Se pune roata la loc si se trece la urmatoarea, in ordinea mentionata.



ATENTIE la lichidul de frina! e nasol daca iti intra in ochi, gura, nas, si daca ajunge in contact cu vopseaua, beleste pina la tabla in 2-3 zile; daca s-a intimplat sa ajunga pe vopsea, stergeti repede cu o cirpa umeda.



Daca aveti groapa la garaj sau gasiti o rampa, se poate face si fara sa scoateti rotile. In timpul operatiei, amicul de la pedala va simti intarirea progresiva a frinei, la masinile cu servo poate n-ar strica si pornirea motorului, caz in care grija mare! sa n-o ia nebuna la vale de pe cric; apropos de cric, mai bine puneti ceva mai solid sub masina suspendata, cricurile pantograf sint de toata jena, cele hidraulice merg si fara proptea.
paulp
O completare la cele zise de Flex. Gasiti in magazinele de piese o cheie speciala pentru aerisit. Are avantajul ca e hexagonala si calibrata exact pentru aerisitor (se reduce simtitor riscul stricarii aerisitorului) si are pirghia scurta, evitind astfel ruperea aerisitorului din prea mult entuziasm ( sad.gif din pacate eu am gasit aceasta cheie dupa ce am rupt un aerisitor la etrierul dr. fata asa ca acu' tre sa vad cum fac sa scot jumatea de acolo si sa pun altul :? sa nu fiu nevoit sa schimb etrierul cu totu')
danny_nt
din prea mult entuziasm am reusit si io o victorie si nu sa rup aerisitorul ba chiar sa stric filetul de pe etrier..parca ar fi din plastelina ale naibii
Ov
noroc ca-i doar 400k un etrier cu totu' (deh, cine stie, cunoaste!) biggrin.gif
paulp
Si mai exista si dezmembrari :wink:
danny_nt
mda pai uite ce-am patit io dupa ce am stricat etrierul m-am dus la sh si l-am luat destul de ieftin si arata binisor doar garniturile le-am inlocuit ,dar problema e ca are un mic joc ....si cand merg pe teren mai accidentat(adica strazile din iasi laugh.gif )

scoate in zdranganit enervant cum pisc putin frana dispare si tot asa..pe drum bun si la viteze mari nu se aude

deci concluzia mea e ca cel mai bun e unu nou
paulp
Danny, as vrea si eu un etrier de la dezmembrari icon_evil.gif . Problemsa e ca nu prea se dezmembreaza asa ceva :wink: .

Unu de Nova costa 900K nou, iar unu de 1300 doar 400K. Asa ca mai bine-ti iei nou.
h3llspawn
Pentru a nu pierde mult likid de frina sau kiar nici un strop , eu am un furtunash mititel care il mufez la aeristor shi celalat capat intr-un bidonash , nu murdaresc nici fuzeta de likid de frina shi nici nu pierd un strop macar , lichidul de frina il recuperez dar nu recomand adaugarea lui in circuit , poate contine impuritatzi , bule de aer , simplu shi eficient
Raptoe
Salutare

Pentru ce-i cu Nova le dau un sfat decat sa cumpere etrier nou se poate face o reductzie in cel cu ventilu rupt ...ideia e ca baga o bormasina si il gaureste pe cel rupt gaura se mareste se face filet si se baga o reductzie(asa cred ca se numeste)pe acel filet reductzia asta la randu iei are canalu filetat (cu pas mic cred ca se numeste) unde intra ventilu (aeristoru...bla....bla....) si asfel functzioneaza ca un etrier nou ! probat pe ambele etriere la vechea mea dacie 1310 ! In Bucuresti cine are pile la Uzina Timpuri Noi se poate face pe sestache....in alta parte habr nu am....oricum 2 de nova costa 200 de mii de facut..(am un prieten care ma pupat si in f....)Si ca sfat ca sa nu mai intampinatzi asa ceva o metoda invatzata de la un mecanic din spate e sa taiatzi 2 bucatzi de cauciuc lungi de maxim 2 cm si sa le umpletzi cu vasilina dupa care le bagatzi pe ventile(cate unu logic) si suntetzi asiguratzi ca nu se mai blocheaza(eu asa am si nu am rupt nici unu vreodata) Bafta....



apropo cu reductzi tzin mai bine decat originalele nu stiu de ce.... :wink:
Raptoe
aa....si am uitat acolo e un specialist care nu face cu bormasina are o chestie pe calculator laugh.gif si uneori mai reuseste sa scoata ventilele rupte (EXPERT) si inca ceva icon_mrgreen.gif nu va ducetzi fara sa cunoastetzi pe cineva, uzina nu face asa ceva...tre sa avetzi o cunostintza !!! ca ihi facem belele la om! Bafta
paulp
Sa-l scot cu bormasina am incercat eu si inafara de a da o gaura de toata frumusetea n-am reusit mare lucru. O sa apelez la metoda reductiei, dar acum avind etriere de DSN (ca m-am enervat si mi-am luat altele) mai lenevesc icon_twisted.gif

Pentru amatori de scos aerisitoare si pus reductii la serviceul din Podu de Piatra (Iasi) ala din spate, baietii mi-au zis ca daca am nevoie au pe cineva care face asa ceva (gaura, reductie, aerisitor nou) :wink: .
Raptoe
apropo acolo unde am scris cauciuc ma refeream la furtune icon_mrgreen.gif
Devils
ca sa nu rupeti aerisitoarele ...turnati niste lichid de frana peste ele inainte de a le desface... la mine a mers smile.gif
Raptoe
Sau mecanici de la mine din spate le dau jos si le incalzesc pe langa ventil ......
Devils
pai cum ... daca le incalzesti ele se dilata ...si dupa aia cum le mai desfaci?
FLEX
Dupa ce se dilata, se contracta, "isi fac loc"; lichidul de frina mi se pare ca e inflamabil, asa ca nu umblati cu prostii, folositi un degripant (WD-40, de exemplu) sau lichid de frina pentru a le debloca ...
Devils
e...lasa ca nu iau foc asa de la sine smile.gif
Raptoe
Dute si dai foc sa vezi daca ia foc :shock: lol
Bass-ty
la aerisirea etrierelor se desface aerisitorul cu grija cam un sfert de cheie (e suficient cat sa iasa putin lichid si aerul din conducta)....iar dupa aerisire se strange tot un sfert de tura inapoi.......asta pentru a nu rupe aerisitorul (astea noi sunt din aluminiu) la strangere!
Daddy
Un sfat important !



NU INCERCATI SA DESFACETI AIERISITOARELE FARA A AVEA O CHEIE INELARA. :!: :!:
dadu221
asta cu socul termic la aerisitoare mi-a facut cineva mie la etrier .. dupa ce am asteptat o juma de ora sa isi faca efectul spray-ul ala special pt deblocare &stuf. Merge de minune!! Am mai auzit si legende de genul .. "am pus parlitorul de porc pe el cand am vazut ca nu vrea!"

Intrebare intrebatoare .. "perfuzie" sau furtunas care merge mufat la aerisitor gasesc in magazin sau sunt confectii artizanale??

si o ultima intrebarea.. aerisirea nu se incepe din pompa?? sau asta se face numa in cazul in care ai schimbat lichidul sau ti-ai facuty de lucru pe la roti pana a scazut aproape tot lichidul din pompa??
AC
Eu cred ca o sa patesti iar "problema" la pompa! banuiesti de ce?
Dyda
Batrine "Socul termic " este valabil, cu ani in urma nu aveam spray si pentru a desuruba purja blocata, incalzeam numai etrierul pe aragaz iar pe purje puneam o cirpa uda. Figura tine pentru ca etrierul este de aluminiu se dilata, aplici 2-3 lovituri usoare de ciocan .... dupa care garantat purja se desurubeaza

Iar la " perfuzie " merge f b furtunul de la vacuum
dr_mKe
Aerisitoarele nu se rup decat daca sunt fortate. La fel si hexagonul. Daca e blocat (asta denota ca n-a fost aerisit sistemul periodic, printre altele) se pune lichid de frana pe el si se asteapta 10 minute, sau si mai bine WD-40 dupa care in mod sigur se desface.
Cand schimbi un aerisitor in mod sigur cel nou nu va etansa bine din cauza ca nu se potriveste cu profilul conic din etrier/cilindru receptor si dupa traditia mioritica va fi strans pana se duce filetul.
Cand se pune un aerisitor nou se strange/destrange de mai multe ori, se scoate si se inspecteaza urma care a ramas pe con, sa fie de jur imprejur, etc, bla bla, fapt ce garanteaza etanseitatea.
Pentru prevenirea coroziunii se poate pune putina vaselina pe cele de spate, nu ating temperaturi extreme si chiar daca vaselina curge nu ajunge pe ferodo sau tambur.
Blocarea apare la masinile la care intretinerea se face cand nu mai functioneaza sistemul de franare. Eu nu am patit veci asa ceva.
Fara lovituri de ciocan, fara strangere excesiva. Spor ! tongue.gif
A propos, lichidul de frana se inlocuieste integral o data la 2 ani, la berlina se aeriseste la fiecare 5000 km, sau chiar mai des daca se supraincalzesc franele vreodata.
gogosaru19
QUOTE(FLEX @ 14 Jan 2004, 17:38)
Zi fara precipitatii sau garaj.
*


de ce ? huh.gif
Tiberiu-Andrei
Lichidul de frana e higroscopic ceea ce inseamna ca absoarbe apa(umiditatea)din atmosfera si se contamineaza.Plus ca cine are chef de aerisit cand toarna cu galeata.
dr_mKe
Cine nu-i excentric (sau masochist) sa lucreze la masina cand toarna cu galeata tongue.gif isi face toate la timp.
ceribros
Foarte interesant topicul, ideea e ca eu as mai completa ceva, in cazul in care (in general la 1310 se intampla si cand se face aerisirea pe spate si repartitorul face figuri) nu se duce pedala la fund se elibereaza un pic (dar doar un pic) si se apasa din nou ca sa se poate duce pana la fund.
gogosaru19
am lucrat si cand turna cu galeta mi-am pus un ceolofan pe cap si am lucrat fara probleme numai ca a doua zi m-am imblonavit de spate si am mai si racit mellow.gif
dehh asta e cand nu merge masina nu pot sa stau in casa si sa o stiu ca nu merge
Anonim5
am si eu o intrebare pt Raptoe..

cum mai faci aerisirea la un etrier care are aerisitor cu reductie??

am observat ca aerisitorul de la etrierul stanga are reductie facuta de fostul propietar al masinii..

deci cum fac si eu aerisirea la etrierul ala? ca din cate am observat aerisitorul de desfileteaza cu tot cu reductie.. sad.gif
diaconuliviu
Ori demontezi ansamblul cu reductie si degripezi aerisitorul din el la banc, dupa care remontezi reductia, aerisitorul partial..faci aerisire, etc., ori aerisesti prin metoda pedalei (daca ai pompa cu 4 conducte scoti sonda de pe pompa) desfacind cu fixa de 17 putin furtunul din etrier ori, cel mai sigur, cu o presa de etrier: demontezi roata, etrierul si scoti prin apasare pe pedala pistonul afara mai mult de jumatate de cursa dupa care, cu etrierul in pozitie de lucru impingi pistonasul in etrier cu presa. Am mai spus, volumul etrierului e mult mai mare decit al conductei, caz in care aerul e impins in pompa si iese in vas. Din maxim doua curse de etrier aerisirea e completa.
argon
dar trebuie tinut cu furtunul in sus cand impingi pistonasul(pozitia de lucru cum zici)..
YRX
Mi-am schimbat si eu lichidul de frana la masina din semnatura Ambition (deci cu ABS).
M-am tot documentat ceva timp, inainte sa purced la treaba, despre metoda de aerisire a franelor la sistemele cu ABS. Marea problema este faptul ca nu se pot aerisi cu motorul pornit (deci sa beneficiem de ajutorul servo-franei) pentru ca la scaderile bruste de presiune s-ar activa haotic electrovanele grupului hidraulic si s-ar alege praful de aerisirea noastra (si poate si de grupul hidraulic). Ar exista doua metode pentru aceasta operatie:
-motorul oprit - dar pedala este beton si trebuie tovaras mai fortos
-trecerea calculatorului de ABS intr-un mod de test in care sa nu functioneze. Evident ca asta se realizeaza cu computerul de service a lu' Renault.

M-am oprit la prima metoda si am schimbat lichidul prin aerisire (fara golirea instalatiei complet). Astfel eu m-am bagat sub masina (cu ea pe roti, fara sa dau rotile jos) si am inceput cu rotile spate, am aerisit pana m-am plictisit, apoi am trecut la fata, bracand rotile stanga sau dreapta, dupa nevoie. Pe masura ce aeriseam completam pe la vas cu lichid nou. Asa am reusit sa bag 0,5l (si sa scot tot cam atata). Lichidul vechi (masina din 2005) era cam maro la culoare si probabil cu ceva umezeala in el.
Noul lichid pe care l-am pus este Bosch Dot 4 HP (High Performance), lichid special pentru sistemele cu ABS. Diferenta fata de un Dot 4 normal este vascozitatea mai redusa ceea ce permite marirea frecventei de functionare a grupului hidraulic (a nr de pulsuri pe secunda). De altfel si Dacia recomanda pentru ABS un lichid de-al lor "vascozitate slaba" (faible viscosite - in "aproape" franceza).
Mare atentie pentu ca putina lume cunoaste acest aspect, la magazine se uitau ca prostii la mine cand le-am cerut acest tip de lichid, nici mesterii de la Dacia nu prea cunosc - folosesc la toate Logan-urile lichid Dot 4 normal.
BZN
Da' nu mergea sa scoti siguranta de la ABS?
YRX
M-am gandit si la asta, dar am zis sa nu ma complic, poate memora pana.
krissstian
Cred ca am facut o boacana....am schimbat placutele de frana dupa care am plecat sa-i fac o proba.....frana tine bine dar daca tin pedala apasata continuu si tare se duce usor usor la fund.

Asa ca am inceput sa-i fac aerisirea in stilul clasic binecunoscut ca la vechea Dacie. Pedala tine mai sus acum franele bune la prima pedala dar daca tin apasat continuu pedala tot se duce in jos pana la fund dupa 5-6 sec...

Am ABS si ambreiaj hidraulic....daca poate sa ma ajute cineva care a mai patit asa ceva !
cristio_79
Verifica toate imbinarile si racordurile flexibile. Urmareste daca prezinta scurgeri de lichid de frana.
bogdan_90
La cele cu ambreiaj hidraulic , cum se face pentru a se schimba si lichidul din cilindrul de la ambreiaj si apoi aerisirea? Imi zicea cineva ca e greu sa aerisesti ambreiajul si ca mai bine nu umblii acolo. A schimbat cineva? Cum se procedeaza?

29 Nov 2011, 20:24:
Nu stie nimeni?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.