Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Determinare "uzura" ulei
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia - Diverse > Tutoriale, Tips & Tricks
Cristi
Determinarea uzurii uleiului nu se poate face in absenta unor analize destul de complicate si care (oricum) nu sunt la indemana oricui. Singurul criteriu este rulajul in km - proba destul de aproximativa. Uleiul se uzeaza si in functie de anotimp, de tipul traseelor (oras/sosea), rulajul mediu dupa fiecare pornire etc.

Intr-o lucrare mai veche, am gasit o metoda suficient de exacta si care nu necesita decat hartie de turnesol (rosie si albastra). Proba cu turnesol este urmatoarea:

- se pune o picatura de ulei pe o hartie albastra de turnesol. Daca hartia se inroseste (acid !) uleiul este uzat si ar trebui schimbat cat de curand.

- se pune o picatura de ulei pe o hartie rosie de turnesol. Daca hartia se albastreste uleiul e "ca nou". Daca hartia nu vireaza, uleiul este mediu uzat.

Metoda pleaca de la ideea ca gradul de uzura al uleiului este destul de legat de aciditatea lui. Un ulei proaspat are un indice alcalin. Pe masura uzurii, indicele trece spre acid.



Nu am experimentat metoda, astfel ca nu o pot discuta, dar as fi interesat sa stiu daca cineva a experimentat-o sau a auzit de ea. De asemeni, as fi interesat daca cineva poate face rost de astfel de hartie indicatoare, pentru ca eu nu am gasit nicaieri asa ceva.
GIC
Am mai citit ca gradul de uzura a uleiului se poate determina prin marimea petei de ulei pe hirtie de filtru, dar nu era descrisa metoda. Banuiesc :?: ca metoda arata cit de mult a scazut viscozitatea uleiului (viscozitate mare = pata mica, viscozitare mica = pata mare), dar e nevoie compararea petei uleiului vechi cu cel nou, pe aceeasi hirtie, la aceeasi temperatura (cam complicat). Repet totul se bazeaza pe o deductie :roll: . Daca cineva a auzit de ceva asemanator rog sa posteze. 017.gif
costi
GIC ai dreptate, dar in afara de probe comparative mai ai nevoie si de un ochi format (trebuie sa interpretezi halo-ul sau "degrade-ul" uleiului de la centrul la marginea petei). Mai e "metoda" lui nea Gicu mecanicosu' (il freaca intre degete).

Mai era una cu pata de ulei pe lanterna dar tre' sa ma uit dupa niste detalii.
GIC
Referitor la frecatul intre degete: imi vine sa le sar in git la cei care afirma ca uleiul e bun dupa ce ii fac proba astfel 022.gif . Din proprie experienta - solutia (diluata) de soda caustica icon_twisted.gif 'aluneca' la fel intre degete ca si uleiul.

Costi - ai dreptate cu ce spui :wink: in plus ce folos ca ai doua pete de ulei pe hirtie daca nu sti sa interpretezi rezultatul.
FiveThreeFive
Imi aduc aminte ca intr-un numar al revistei "Autoturism", de pe la sfarsitul anilor '80 sau inceputul anilor '90 a aparut un articol despre interpretarea uzurii uleiului dupa marimea petei lasate pe hartie sugativa (sau, in lipsa hartie de ziar).



Raportandu-ne la prezent, cred ca este o metoda complet depasita. Pentru vremea aceea, cand era o pneurile crunta de ulei, in conditiile in care singurul ulei disponibil era cel romanesc, poate era o metoda de a-ti da seama daca mai poti merge cu masina pana gasesti ulei de schimb, sau nu.

Dar, in prezent, cand cad pe noi ofertele de uleiuri de toate calitatile, este absurd si aberant sa te bizui pe o astfel de interpretare empirica. Nu mai comentam faptul ca, intre timp, au aparut uleiuri sintetice si semi-sintetice, a caror "forma" a petei pe hartia de sugativa nu a mai studiat-o nimeni.



Nu are sens sa risti o reparatie capitala (=$$) numai din ambitia de a salva cativa lei la un schimb de ulei.

Uleiul se schimba strict dupa kilometraj, tinand cont de recomandarile producatorului, corelate cu uzura motorului, calitatea uleiului, regimul de functionare si stilul de condus.
nelu
De acord cu old 1310.

Daca este sa facem un calcul cat ne costa benzina pt. cei 5.000 km (pt. daciile cu motor romanesc):

5.000 x 7 litri/100km (consum mediu, dar unul destul de mic) x 25.000 lei/l= 8.750.000lei,

cred ca economia la ulei dpdv al costului nu ar trebui sa se puna.
Taz
Am cautat hirtie de turnesol si nu am gasit, in schimb am gasit hirtie pentru Ph si am incercat sa fac testul din curiozitate, dar este irelevant.
DSops
Trebuie incercat si cu testul barza...
Cristi
Pentru Taz



QUOTE
Am cautat hirtie de turnesol si nu am gasit, in schimb am gasit hirtie pentru Ph si am incercat sa fac testul din curiozitate, dar este irelevant.


Niste amanunte ar fi fost utile. Ce tip este hartia pentru Ph ? Indica si aciditate si alcalinitate ? Ce inseamna irelevant ?
c1p0
Eu sunt mic prost si incepator (in ale mecanicii)!! La cati km se schimba uleiul???

Sa zicem daca ai Dacie Berlina din '88 la care motorul a fost refacut acum 5 ani.

Nu vreau sa stiu exact!!! Aproximativ!!



Mentionez ca am permisul de 6 luni din care 2 a fost la Politie! Asta ca sa nu va intrebati de ce intreb asa ceva.
[/list]
Marty
Depinde de ulei, nu de motor! Daca bagi ulei bun (Elf, Aral, CAstrol), producatorul iti recomanda sa-l schimbi in intervalul 7500 - 10000 km. (eu il schimb la 5 mii); daca bagi ulei romanesc (RO3, Panther, Prista Oil, etc.), e bine sa-l schimbi pe la 2-3000 de km....
Ov
pai in fct de cat scrie pe bidon, dar ar fi recomandat sa-l schimbi mai devreme. Cu cat? Cu cat te tine :wink:



Io mergeam pe ulei romanesc (scria 6000km pe cutie) si-l schimbam la 3000.



Acum am pe asta tot ulei romanesc, dar o sa-l schimb (am 2000 de km si pe la 2500 - 3000 il schimb), dar o sa bag ulei bun (am fost fortat de imprejurari sa pun d'ala mai prostut).
c1p0
mersi pentru info. stiam si eu ceva de 5000 km, insa nu eram sigur...
Taz
Pentru Cristi



Este irelevant sau a fost pentru ca desi am avut doua hirtii una pentru intervalul 1-5 iar cealalta 5-nu mai stiu cit ambele au capatat aceiasi nuanta maronie a uleiului iar pe scala de culori a celui din 5-x nu aparea nuanta iar pe celalalt era undeva la maxim cu multa indulgenta pute-ai sa apreciezi c-ar fi acea nuanta deci un ulei cu ph 5.

e adevarat ca si uleiul era gata adica incercarea asta am facut-o inainte de schimb dar am sa incerc sa -l fac si cu ulei nou cred ca au mai ramas ceva picaturi in bidon si dupa ce-l fac mai scriu.
Cristi
Desi n-am inteles cum indica respectiva hartie, testul (tocmai !) mi se pare interesant. E exact spuneam eu: un ulei uzat tinde spre ph acid. Ph = 5 inseamna acid, deci ulei uzat (probabil ar fi trebuit schimbat de ceva vreme, dar pana la teste mai importante e greu de zis).

Hartia pentru 5-... nu ti-a indicat nimic tocmai pentru ca nu avea cum sa indice (daca avea ph = 5, sau poate putin mai mic)

O incercare ar trebui facuta cu uleiul proaspat si apoi cam la fiecare 2.000-3.000 km. Ideea mea era de a vedea daca nu mergi cu ulei uzat, nu sa-l tii in motor pana la "moarte".



biggrin.gif Unde ai gasit hartie d-aia ? M-ar interesa si pe mine. biggrin.gif

Sau (reiau intrebarea): stie cineva unde se gaseste sau are cineva hartie de turnesol ? :?: :?: :?:
sstanescu
Nu se mai foloseste in laboratoarele de chimie? Ce mai luam eu de la scoala, pe timpuri....
Cristi
Mama, ce idee mi-ai dat biggrin.gif (n-are legatura cu lab. de chimie din scoala, dar mi-a facut o alta legatura...) Mersi !!! worship.gif
dizzy
Din practica:

Super Ulei sintetic: Mobil 0W40 (am fost atat de nebun incat sa pun asa ceva in Dacia Nova) 7500 km

Ulei de firma: BP, ELF, Shell 5000km.

Ulei de tip jeg: RO3, Petrobrazi, Lukoil, max 3000 km.

Cel mai raport Q/p: ELF 15 W 40



Ne vedem maine (sper) in parcare la Pescarus
MoneyTalks
QUOTE
Depinde de ulei, nu de motor! Daca bagi ulei bun (Elf, Aral, CAstrol), producatorul iti recomanda sa-l schimbi in intervalul 7500 - 10000 km. (eu il schimb la 5 mii)


Mie imi recomanda producatorul sa il schimb la 15,000km, nu la 10,000...
iaghe
Nu va mai bateti capul cu analizele uleiului, deoarece trebuiesc verificate cam douazeci si ceva de caracteristici. Puneti un ulei bun (sau bunicel) strain, ca nici o firma serioasa nu risca sa plateasca despagubiri posesorilor auto, avind oricum o marja de siguranta in privinta calitatii.

Durata de folosire a uleiului mai depinde si de calitatea combustibilului folosit (sulf, cenusha, gome, etc) uzura motorului, stilul de condus, lungimea traseului, reglaje, etc.

Marile firme au uleiuri verificate in aviatie si marina, iar domeniul auto e mizilic.

Nu va mai incredeti in toti cirpacii, inclusiv in reviste gen "minitehnicus", unde publicau tot mecanici "piritzi" si ingineri de doi bani, iar oameni de talia lui Capra erau "persona non grata". Crunt dar adevarat.

Salve
iaghe
Nu va mai bateti capul cu analizele uleiului, deoarece trebuiesc verificate cam douazeci si ceva de caracteristici. Puneti un ulei bun (sau bunicel) strain, ca nici o firma serioasa nu risca sa plateasca despagubiri posesorilor auto, avind oricum o marja de siguranta in privinta calitatii.

Durata de folosire a uleiului mai depinde si de calitatea combustibilului folosit (sulf, cenusha, gome, etc) uzura motorului, stilul de condus, lungimea traseului, reglaje, etc.

Marile firme au uleiuri verificate in aviatie si marina, iar domeniul auto e mizilic.

Nu va mai incredeti in toti cirpacii, inclusiv in reviste gen "minitehnicus", unde publicau tot mecanici "piritzi" si ingineri de doi bani, iar oameni de talia lui Capra erau "persona non grata". Crunt dar adevarat.

Salve
Marty
QUOTE
Marile firme au uleiuri verificate in aviatie si marina, iar domeniul auto e mizilic.


Stimabile, te inseli mai mult decit amarnic!!!! Daca tu pui un ulei de aviatie, oricare ar fi el (Philips, Shell, BP, Esso, Dextron), iti violezi motoru'n toba!! Uleiurile de aviatie nu sunt atit de aditivate precum cele auto, tehnologia pentru fabricarea si aditivarea uleiurile auto fiind mult mai laborioasa decit cea pentru industria aviatica. Asculta-ma ca stiu ce vorbesc!

P.S.: De industria navala nu ma leg pentru ca habar n-am ce uleiuri folosesc aia!
Mihai1962
Greu de facut o estimare a uzurii uleiului. Cel mai corect este, asa cum s-a mai spus, dupa nr. de Km. Daca fabricantul (uleiului) spune sa se schimbe dupa un nr de km, atunci asa trebuie schimbat. Asta in conditiile unui motor bine intretinut. Cu cit motorul este mai uzat (mai aproape de RK), cu atit uleiul se uzeaza mai repede, deci trebuie schimbat mai des (la mai putini km. decit cei recomandati). Cu cit se merge mai "dur", cu atit aveti nevoie de un ulei mai bun, pe de o parte, si cu atit se va uza mai repede pe de alta.

La un motor uzat, scaparile de gaze in ulei sunt mai mari, si deci se strica mai repede (uleiul). Deasemenea pentru a se pastra filmul de ulei intre piesele in miscare, e necesar un ulei nou, mai viscos decit cel uzat, (stiind ca viscozitatea e una din caracteristicile care scad odata cu uzarea uleiului), altfel uzura motorului se accentueaza.

Chestia cu hirtia de turnesol, e relativa. Nu poate sa arate decit aciditatea uleiului la un moment dat. Sigur, asta depinde de durata de functionare si de cantitatea de gaze care au intrat in contact cu uleiul: cu cit e mai mare, cu atit uleiul e mai acid (si mai coroziv! Atentie celor care dau cu ulei uzat pe caroserie pentru protectie !!), chestie masurabila cu hirtia de turnesol. DAR... la un motor nou, aciditatea creste putin (chiar daca s-a ajuns la limita nr. de km.), la unul uzat creste mult chiar din primele sute de km... deci aciditatea mare nu inseamna neaparat ca uleiul trebuie aruncat. Aciditatea nu poate fi decit un indicator relativ...

Viscozitatea e al doi-lea indicator. Pe hirtie de ziar sau de filtru, pe jos, pe unde vreti, ar trebui sa determinati de cite ori era mai viscos uleiul nou fata de cel care e acuma in motor... Faceti-va rost de niste viscozimetre... sau vedeti principiul lor de functionare...

si tot nu e de ajuns...

A treia caracteristica importanta este cantitatea de impuritati - acelea care dau culoarea neagra a uleiului - particule fine metalice si nemetalice (zgura, gudron, etc) aflate in suspensie - si care practic se comporta ca un abraziv in functionare. De aceea se spune ca "trebuie sa stii sa interpretezi inelele formate pe hirtie" - in centru ramin particulele mai mari iar catre periferie se propaga cele mai fine si gudroanele.

Nu vi se pare ca-s cam multe de luat in calcul? E clar ca nu exista un etalon de uzura, dar daca vreti, cea mai simpla metoda este intr-adevar "metoda" lui nea Gicu mecanicosu' (care il freaca intre degete)... De ce? pentru ca, din experienta, ii simte viscozitatea, capacitatea de ungere (sau de abraziune) si vede pe degete cit de "negru" este fata de transparenta originala... Ce nu vede este aciditatea, dar eventual o simte (un lichid acid nu "aluneca" intre degete...). Toate astea doar cu doua degete... Sigur, metoda este si ea relativa, dar tine cont de toti factorii de mai sus, fara a fi nevoie de hirtie de filtru, de turnesol sau de viscozimetru ci numai de experienta lui Gicu...

Orice ar zice Gicu insa, nu depasiti in nici un caz ce zice producatorul uleiului, altfel va costa pe voi, nu pe Gicu... :roll:
OCEBE
tehnica (cam empirica e drept) de a determina starea uleiului verificandu-i aciditatea am citit-o si eu inainte de '90 in Autoturism (era o propunere venita nu de la un "parlit" ci de la Petre Cristea, care la vremea lui a fost un greu); ptr. conditiile din perioada respectiva cand nu se gaseau nici de unele(circula pe atunci un banc cum ca snobii se parfumau cu benzina) era un compromis pe care eram nevoiti sa-l acceptam;
Cristi
Este evident ca determinarea exacta a uzurii uleiului nu se poate face in mod "amatoricesc". Totusi, metoda cea mai eficienta si comoda este cea prin determinarea pH-ului, care, dupa parerea mea, are o eficienta de 80-90%. Este superioara metodei "pe degete", macar prin simplul fapt ca este o metoda in care masori ceva in mod obiectiv, si nu "ai o impresie" tactila sau de alta natura.

Scaparile de gaze, uzura motorului, mersul la "rece" etc. TOATE adica, uzeaza uleiul si-l fac acid. Mai toate procesele care duc la uzura uleiului scad pH-ul, sau - daca nu-l scad direct - il scad indirect. Uzura fizica si chimica a uleiului va produce radicali ce favorizeaza scaderea pH-ului global.

Ceea ce spui cu vascozitatea este fals (adica ai ulei acid, dar cu vascozitate nominala). Mediul acid, in ulei, favorizazea o cracare prematura, ceea ce duce inevitabil si la pierderea vascozitatii, astfel ca este aproape imposibil sa ai ulei acid si vascozitate dupa norma initiala un timp prea indelungat - vascozitatea se pierde, si ea, destul de repede.

Masurarea pe degete "ar fi mers" (desi personal ma indoiesc profund de ea) daca s-ar lucra cu acelasi tip de ulei. Dar cu gama larga de uleiuri de azi, cum poate Gicu sa se "calibreze" pentru toata gama de vascozitati corespunzatoare ? Mai mult, degeaba o masoara "la rece". Vascozitatea pe care o "simte" motorul e cea la cald; cum face atunci ? Masoara vascozitatea (comparativ) pe degete la 80°-90°C ??? Mai mult, in unele cazuri rare, din cauza unor depuneri specifice, uleiul va putea parea mai vascos cand este uzat, si nu pentru este astfel, ci pentru ca impuritatile pot actiona astfel (vascozitatea "parazita" provine din impuritati, nu din uleiul propriu-zis). Este cazul uleiurilor minerale care au mers mult timp in motor "la rece" (de pilda, avand termostat defect) si care au depuneri asfaltice.

Cam aceeasi problema este si cu impuritatile metalice si de alta natura. Acestea uzeaza uleiul si indirect cresc aciditatea, numai prin simplul contact. Deci, pana la urma, tot la aciditate ajungem.

Si o ultima observatie: un ulei negru nu este intotdeauna uzat (apropos de cat de "negru" e uleiul). Uleiurile moderne, care au din belsug aditivi detergenti, se innegresc intr-un ritm mult mai rapid. Aditivul tinde sa mentina in suspensie impuritatea si sa nu o depuna cine stie unde, cu consecinte "neplacute" pentru motor. Din aceasta cauza, culoarea lui se schimba destul de mult, desi cantitatea de impuritati nu este importanta. De la un moment dat, este aproape imposibil sa "masori" uzura dupa "negreala" uleiului.



P.S. (pt. OCEBE): Metoda este, intr-adevar, recomandata si de Petre Cristea, dar nu numai de el. Dar asta nu inseamna ca este un compromis, numai pentru ca "e veche". In fond, motorul pe care cu totii il folosim cu brio are, ca principiu, mai mult de 120 de ani si vad ca nimeni nu renunta la el. Pana una-alta, n-am auzit de o metoda simpla si eficienta pentru problema pe care o discutam.



[editare ulterioara]

Argumente pentru seriozitatea metodei:



1. Articolul de la adresa:

http://www.memagazine.org/backissues/may99...vitalsigns.html



Citez ce este mai important:

«An on-board oil degradation monitor is also being developed by [...]. Marc Madou, a professor [...], has developed a sensor [...] to monitor the condition of engine oil by measuring its pH.

"The key parameter that people are after is the total acidity number, and that relates to pH," said Madou.
»



2. Despre uzura, pH si interdependenta lor

http://www.practicingoilanalysis.com/artic...up=Lubrication2



Citez ce este important (apropos de dependenta uzura - pH):

«New oil has a pH between 7-8 which decreases steadily over time. At a certain point the pH begins to decrease more rapidly and it's at this point when the oil needs to be changed.»
OCEBE
n-am zis ca numai P. Cristea a recomandat aceasta metoda, ci ca eu unul, de la un articol semnat de el am aflat-o; tocmai ptr. ca era semnat de el ptr. mine a avut credibilitate maxima stiind ce profesionist era autorul.

Era un compromis la vremea aceea ptr. ca nu aveai la indemana alta metoda de a verifica uleiul si mai toti eram interesati sa "intindem" cat mai mult de perioada intre doua schimburi (nu pica nimanui bine schimbatul uleiului daca ar mai fi putut duce), fara a dauna prin acest lucru motorului.
Cristi
Vezi mai sus (am editat mesajul anterior) referintele din care se vede ca metoda nu este un "compromis", ba chiar se cocheteaza smile.gif cu ea destul de intens.
OCEBE
am banuit ca daca ai deschis topicul cu:

"Determinarea uzurii uleiului nu se poate face in absenta unor analize destul de complicate si care (oricum) nu sunt la indemana oricui." ,

astepti si (mai ales) accepti raspunsuri si/sau reactii de la ceilalti forumisti cu privire la acest subiect.

si crede-ma, in contextul creat de tine (vezi citatul),cand pui ulei pe hartie de turnesol (sau mai stiu eu ce alt indicator la indemana in anii '80) ca sa vezi daca are caracter acid (fara sa-ti dai seama cat de acid) si sa iei in consideratie numai aceasta indicatie, atunci da, faci un compromis macar cu privire la acuratetea determinarii!

cat priveste cele postate de tine anterior, mai precis ultima parte, e o intamplare ca inteleg limba engleza, dar nu era musai! :wink:



cam atat am avut de spus la acest topic.
Cristi
Regret daca am spus ceva nepotrivit sad.gif ; n-a fost intentia mea.

Tocmai ca accept diverse pareri ma face sa si raspund (cand pot smile.gif ). Si incerc, pe cat posibil, sa explic de ce sunt pentru sau impotriva, nu doar sa accept sau sa refuz, fara nici un argument.

Problema este ca uneori (nu-i cazul tau !) se pun impotriva unei metode relativ exacte tot felul de "tehnici" à la "furculision", gen "frecat intre degete", "negreala", sugative si altele. Atunci incerc sa demonstrez futilitatea lor si poate ca din aceasta cauza fac "romane" care poate plictisesc.



Daca prin "compromis" intelegi "aproximare", atunci ai dreptate, intr-o oarecare masura (n-as vrea sa polemizez exagerat, dar virarea turnesolului are suficiente grade de intensitate pentru a aprecia cu exactitate suficienta pH-ul, mai ales in contextul nostru; in mesajul initial doar am schitat metoda).

Cu engleza ai perfecta dreptate :oops:, dar ce sa-i fac... smile.gif smile.gif smile.gif
cristimm
Cred ca pentru observarea impuritatilor din ulei se poate folosi cu succes un microscop (unul din ala gri IOR ca in laboratoarele scolare nu costa o avere).
Mihi
Are vre-un rost sa iti pui problema daca e uzat sau nu? Oricum nu se poate face verificare exacta a starii uleiului in fata blocului!



daca nu iti place cum arata il schimbi si pace! Eu schimb uleiul cam pe la 10000 km folosesc castrol TXT....

Am colegi de servici care folosesc numai ulei uzat si il schimba tot la 1000 de km... ca e mai ieftin.!

Pe fiecare cum il tine buzunarul!
Ov
QUOTE
Am colegi de servici care folosesc numai ulei uzat si il schimba tot la 1000 de km... ca e mai ieftin.!



Detaliaza nitel ca nu pricep, adica cum??? iau ulei ars de la benzinarie din butoi si il pun in motor??? :shock:
Mihi
OK! Eu sunt inginer la service VW. ( <- pentru lamuriere)

Unii dintre mecanicii mei folosesc uleiul scurs de la motoarele pe benzina de VW dat fiind faptul ca are o rezistenta marita la uzura (Max. 30.000 Km). Dar rar se intampla sa mearga mai mult de 15.000 Km cineva cu uleiul! Deci mai are o rezerva de 15.000.... Uleiul e de foarte buna calitate chiar si dupa 15.000 Km si nici nu se poate compara cu tampeniile de ulei romanesc care dupa 5.000 km arata ca din scos din furnal!



Dar eu folosesc doar ulei nou! (Aprox 350.000 lei/litru)



E vorba de ulei Castrol TXT Softec Plus SAE 5W-30
bogdan_o
Asta cu refolositul uleiului e cam nasoala faza. Eu nu as face asa ceva. Mai les ca la Dacie nu intra decat 3 litri. La un VW unde intra si 6 litri poate exista tendinta de a mai reduce din chetuieli, dar asa nu merita sa te zgarcesti. 350.000 pe litru nu e mult. Uleiul de Dacia DSN/SLZ e cam 220.000 pe litru, deci diferenta nu e mare.
Mihi
Adevarat graiesti !!!!

Dar daca lor le convine situatia..... smile.gif... No comment!



P.S. In motoarele de VW intra de la 3,4 litri de ulei (POLO 1,2) pana la 16 litri (TOUAREG V10 TDI)





CIAO
RIon
Eu am un Valvoline Turbo 20W40, e OK daca il schimb la 6000? Nu am prea completat, decat cand am schimbat un bulb si s-a scurs putin, poate 0.75l in total.
Daca pun ceva sintetic scump gen 0W40 e mai de treaba, tine mai mult?
Cred ca o sa incerc alt tip, sa vad cum merge, poate e ceva mai bun decat ceea ce am eu acum...
sstanescu
Esti sigur ca nu ti-l mananca motorul? Parerea generala e ca e total contraindicat sa intri pe taramul 10W...0W dat fiind ca astfel de uleiuri sunt prea subtiri pentru motoarele "clasice" de Dacie. Sunt curios daca chestia ar mai fi valabila cu un motor nou, dupa RK, insa si asa e posibil ca sa nu-i priasca un semi- sau full- sintetic.
nelu
In afara de primul schimb la 1000km facut cu Dacia Oil, am pus numai Esso 10W40.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.