Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: probleme cu frina
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia SuperNova > Probleme tehnice - Dacia SuperNova
Remus66
Salut tuturor,

desi problema in linii generale este dezbatuta pe forum m-am hotarit sa deschid acest topic deoarece problema mea in particular, cu manifestarile ei specifice si o evenuala solutie a ei nu am gasit-o, desi am citit tot ce s-a scris pe forum.

Acum o luna am schimbat pompa centrala de frina deoarece din cind in cind si in special la apasari usoare avea cursa alungita.La urmatoarele apasari eventual energice totul parea normal si cursa era scurta si pedala tare.Decizia inlocuirii pompei centrale de frina am luat-o in urma citirii materialelor de pe forum unde am vazut ca destul de multi colegi au fost nevoiti sa recurga la aceasta operatie.

In acelasi timp cu inlocuirea pompei centrale de frina am mai inlocuit cei doi cilindri receptori (complet echipati ) din spate, am scos si am curatat cele doua pistoane ale etrierelor fata, mentionez ca aveau suprafata exterioara lucioasa iar la montarea mansetelor de protectie acestea au fost unse pe interior cu putina vaselina, am inlocuit placutele de frina cu placute FERODO TAR 114, am curatat bine penele etierelor si suportul acestora si am inlocuit in totalitate lichidul de frina (DOT 4).
Pentru golirea instalatiei cu cilindrii receptori spate demontati si cu pistoanele etrierelor scoase, am suflat aer cu pompa de roti pe fiecare din cele 4 conducte pina nu a mai iesit lichid.
Deasemenea am reglat sabotii spate foarte aproape de tambur si am reglat frina de mina.
Toate asamblarile s-au facut cu deosebita grija si cu putina vaselina pe toate asamblarile filetate.
Dupa aceste operatii am facut aerisirea sistemului cu metoda "la pedala" numai la cele 4 roti fara a umbla si la aerisitorul pompei, nestiind la momentul respectiv ca pompa cu 4 tevi se aeriseste prin cadere. Apoi am resetat bulbul ICP si ma asteptam sa am o frina perfecta cum am avut mereu la aceasta masina pina la aparitia defectului intial al pompei de frina.

Ce se intimpla de fapt:

In 80% din cazuri, am frane perfecte, ca la inceput. Dar in 20% din cazuri desi pedala e la fel de tare, aceeasi cursa, masina parca aluneca de parca ar fi pe gheata, in loc sa franeze.
Placutele sunt noi, frana de mana e reglata bine zic eu, la 7-8 blocheaza rotile din mers, doar frana de picior face nazuri cate o data. Lichid nu pierd, totul pare in regula.
Cind frina este mai putin eficienta cursa pedalei este aceeasi doar ca frineaza doar catre sfirsitul cursei.La pompa veche se simtea clar o cursa alungita in acelasi timp cu o frinare ineficienta.De la schimbarea celor de mai sus am parcurs cca. 1500 Km. si teoretic placutele s-au asezat deja.O vreme m-am temut ca mi se pare dar nu mi se pare chiar asa se intimpla.
Cursa pedalei nu se mareste de la o zi la alta (ma gindesc ca daca ar lua aer asa s-ar intimpla) si pe parcursul unei curse prin oras sau afara merge frina brici, apoi deodata apesi si tine catre finalul cursei dupa care iar o vreme este brici.Cind merge bine la viteze mici abia ciupesc fin de tot pedala si simt cind frineaza.
Cum am mai spus lichid nu pierd, totul pare in regula. Ce sa mai verific?
Rotile fata merg usor, la o panta cit de mica masina "curge" la vale, deci placutele nu freaca.
Nu pot sa leg manifestarea defectului de o alta manevra este un defect pur aleator.
Toate piesele au fost cumparate de la magazinul CNCD de pe Mihai Bravu.Imi este greu sa cred ca o pompa de la magazin poate fi deja defecta!
Ma gindesc ca metoda de aerisire la pedala nu este corecta si de aceea poate mai am inca aer pe undeva si acesta sa se plimbe prin sistem?
Ar putea cineva sa-mi spuna pas cu pas de la zero cum se procedeaza la aerisirea prin cadere? Mie nu-mi este clar de fapt cind se scoate bulbul ICP in timpul
operatiei de aerisire si cind se monteaza la loc si cum si cind se aeriseste conducta de by-pas.

Deasemenea daca cineva a mai intilnit acest defect il rog sa-mi impartaseasca si mie din experienta lui si eventual metoda de remediere.

Va multumesc anticipat.
DragosP
Aerisirea se face dacă (evident) există aer în circuitul hidraulic. Acest lucru este sesizabil printr-o deplasare elastică a pedalei de frână, chiar și până la podea, lucru mai evident în situația motorului oprit.
RECOMANDĂRI
* Lichidul de frână va fi SAE J 1703 DOT 4.
*În cazul înlocuirii lichidului este necesar a se spăla instalația cu un litru de alcool industrial (denaturat).
* În timpul operației de aerisire, lichidul de frână din rezervor nu trebuie să scadă sub nivelul reperului de minim.
Când se face aerisirea, o persoană va sta pe locul șoferului, și va apăsa pe pedala de frână, iar alta va face aerisirea la punctele de purjare, având un vas de aproximativ 500 ml., un tub elastic, transparent și lichid de frână pentru completare.
Lichidul de frână care rezultată după efectuarea aerisirii NU SE VA REUTILIZA decât după 48 ore pentru a evita formarea de bule de aer în circuitul hidraulic ce va conduce la deplasarea elastică a pedalei de frână.
MOD DE LUCRU
Înainte de începerea aerisirii se va demonta de la pompă senzorul ICP,care va fi remontat la sfârșit.
Se plasează pe șurubul de purjare un tub transparent cu extremitatea scufundată într-un vas cu lichid, procedându-se astfel:
- se apasă ușor-moderat pe pedala de frână, se desface șurubul de purjare - menținându-se pedala apăsată la fundul cursei - după care se strânge șurubul, eliberându-se încet pedala. Se face această operație până la dispariția completă a bulelor de aer. Se face la fel în toate celelalte puncte de purjare/aerisire, având în vedere tot timpul existența lichidului de frână în rezervor.
Ordinea în care se face aerisirea este (important):
1.,6. pompa de frână;
2. roată stânga spate;
3. roată dreapta spate;
4. roată drepta față;
5. roată stânga față.

CONDIȚII
Automobilul se află pe roți.
Dacă rezervorul de benzină este gol, pe locurile din spate va sta o persoană sau două pentru a da posibilitatea deschiderii circuitului (trecerea unui debit de lichid mai mare prin limitatorul de frână).

După ce s-au aerisit circuitele față și spate, se verifică dacă nivelul lichidului în rezervor se află în plaja de minim și maxim, Dacă nivelul este OK, se apasă pedala și timp de 30s nu trebuie să se simtă nici o deplasare a acesteia.

Succes!

L.E. În ceea ce privește senzorul ICP, găsești pe aici unde este și cum se resetează.
Stefan_B
Salut - doua observatii:

1. NU se foloseste vaselina nici la cilindri, nici la asamblarea racordurilor. De fapt, nu se foloseste vaselina de loc in circuitul de franare! Eu as dat totul afara si as curata din nou.

2. Nu ai facut un test de frana. Sfatul meu calduros e sa mergi la un stand si sa repeti testul de cateva ori, pana te convingi care e problema, sau daca doar ti se pare. Nu te juca cu frana.


Acum, ce sa fac, imi dau cu parerea smile.gif Intai de toate, defectele aleatorii sunt cele mai tampite - dar se poate sa fie o problema de limitator de franare - e ca si cum ar ramane blocat deschis (cand ai problemele) si ca atare creste cursa... Afara de asta, nu stiu ce sa mai zic.

Apropos - vinzi pompa centrala pe care ai schimbat-o? (discutam pe PM daca esti din Buc)




clr
Cateva pareri si din partea mea (care nu sunt de specialist, atentie).

1. Punctul 2 din postul lui Stefan.

2. O observatie la ceea ce a spus DragosP: cauta in Probleme tehnice CLT sfaturile lui Dyda referitoare la aerisire. Recomandarile din diversele posturi ale lui: aerisierea la pompele cu patru conducte nu se face prin metota pedala. Explicatiile le gasesti tot in posturile lui.

3. Concluzia la care am ajuns eu (cel putin dupa 'experimentele' pe masina mea): este foarte greu sa gasesti la noi un lichid de frana de calitate, care sa-si pastreze cat de cat propietatile indiferent de temperatura de lucru. E posibil sa ai frane 'beton' cand e mai racoare afara, iar cand s-a mai incalzit, sau dupa o intrebuintare mai intensa sa-ti dea senzatia de fading (sau cum naiba se scrie). De altfel acest aspect mi-a fost sugerat de multi mecanici. Eu unul am incercat diverse marci, dar nici una nu m-a multumit pana acum.
Remus66
Va multumesc frumos,

dar totusi care ar putea fi eplicatia in afara fenomenului de fading (la care nu cred ca am ajuns), pentru faptul ca din cind in cind si in mod aleator frina este relativ ineficace fara o alungire a cursei pedalei, dupa care in mod miraculos isi revine?

Am citit despre multe situatii in care pedala se inmuia dupa citeva zile sau saptamini dar raminea moale nu-si mai revenea si aici sunt perfect de acord cu ipoteza patrunderii aerului in instalatie.
Dar la mine nu este asa!

S-a mai intilnit cineva cu o situatie de genul acesta?
i96nds
Eu zic sa schimbi supapa de pe servofrana. E un plastic alb ce costa sub 10 lei noi. Se schimba usor. Eu as banui ca tie nu iti trage aer cum trebuie ca sa faca presiunea corespunzatoare pe circuit.
Nu garantez ca e de la asta. Insa tinand cont de costul scazut al operatiunii pe care o vei face tu singur in 3 minute, fara service, eu zic ca merita incercat!!!
Remus66
Am schimbat mai demult acea supapa si nu cred ca este de acolo deoarece problema a aparut exact in momentul in care am schimbat pompa de frina am golit si reumplut instalatia de frinare si ma rog toate celelalte operatii pe care le-am mai descris in primul post al acestui topic.
sil_111
QUOTE(Remus66 @ 3 May 2006, 20:51)
Am schimbat mai demult acea supapa si nu cred ca este de acolo deoarece problema a aparut exact in momentul in care am schimbat pompa de frina am golit si reumplut instalatia de frinare si ma rog toate celelalte operatii pe care le-am mai descris in primul post al acestui topic.
*



Buna,
Am avut aceeasi problema ca si tine.
Intitial am evitat sa ma duc la service pentru ca frana nu-mi tinea complet aleator.
Imi era rusine sa ma duc la service iar mecanicul s-o testeze si sa-mi spuna ca mi se pare mie si ca masina merge ok. Pana la urma, sambata trecuta am fost la DACOSERV in Militari. Mecanicul s-a uitat sa nu-mi scape lichid pe la vreo roata dupa care mi-a zis ca e de vina pompa de frana si ca au mai fost si altii inaintea mea cu aceeasi problema. Am schimbat pompa(160 RON pompa + lichid + manopera) si intr-adevar problema a disparut. Garantia la pompa de frana e de 18 luni. Cam asa am rezolvat eu problema.
O zi buna!
Remus66
Salut tuturor,

am gasit in sfirsit rezolvarea problemei.
Saptamina trecuta am fost la tara unde este liniste si am luat iarasi fiecare roata la puricat. Totul era in regula, nimic blocat nici o scurgere de lichid, surpriza aparind la ultima roata cea de pe dreapta spate si anume am constatat ca tija de plastic de pe puntea spate care trebuia sa actioneze limitatorul fortei de frinare era scoasa din acesta si atirna acolo sub capacul de tabla.
Am reintrodus-o la loc in pirghia limitatorului si acum totul este O.K.

Din punctul meu de vedere moderatorii pot inchide acest topic.
Va multumesc tuturor care ati incercat sa ma ajutati cu sfaturile voastre.
DragosP
Bine. Dacă se dovedește că nu asta era cauza, un PM și redeschidem.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.