Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Bf109 vs Spitfire
DaciaClub - Forum Dacia > Alte discutii > Cafenea
Pages: 1, 2, 3
Mario_b
Dragi iubitori de aviatie... Care este preferatul vostru si de ce?
Eu personal inclin spre bf109, avea o tehnologie poate prea avansata pentru timpul lui, insa Spitfire era cel mai gratios si eficient avion de vanatoare.
Astept parerile voastre.
gigaalex
QUOTE(Mario_b @ 16 May 2006, 23:28)
Dragi iubitori de aviatie... Care este preferatul vostru si de ce?
Eu personal inclin spre bf109, avea o tehnologie poate prea avansata pentru timpul lui, insa Spitfire era cel mai gratios si eficient avion de vanatoare.
Astept parerile voastre.
*


Da cam asa e, nemtii aveau o tehnologie mai avansata, dar englezii se bazau pe simplitate. Oricum eu spun ca designul engleziilor era mai bun + tunurile din aripi erau mai eficiente.
einstein1984
P47 Thunderbolt. Ala trecea prin orice grindina de otel si aducea pilotul intreg acasa.
crintea1949
Dar de IAR 81 avion de vanatoare, a carui mitraliera tragea prin pasul elicei, asta tehnologie, IAR 80 de bombardament .Tatal meu a facut armata la flotila 3 aviatie.IAR Brasov dupa razboi a fost demontata si mutata in URSS, ferita de imperialisti.
sa auzim de bine si sa nu mai fie folosite never.
Mai nou avem gripa aviara, sanchi, inundatii etc
mircea-daniel
-Thunderbolt nu era avion, era tanc zburator...am macheta si cu asa ceva, si este aproape cat un bimotor(Bf110). Ca era extrem de rezistent, cu putere de foc de ramaneai masca, este una, dar problemele lui erau in principal viteza si fatpul ca nu se putea upgrada. De aceea in razboiul din Coreea, desi picau pe capete, s-a folosit P51 Mustang ca avioane de atac la sol(rol care il avea exclusiv in WWII Thunderboltul).
-Bf109, este avion de baroni. Arata stilat, ucigas si aristrocrat. E ceva de genul:"Ma cheama contele Gunther von Gluckdorf si cu 109-ul meu am venit sa cuceresc europa.Etwas zu sagen, mein Herren?" Este avionul ce a dat cei mai multi asi si a debutat din 1936-1945. Personal mi-ar place enorm, numai ca este mic(si extrem de manevrabil!) iar in carlinga nu prea intrau oameni de 1.90.
-Spitfire este un avion bun, dar nu stiu de ce nu mi-a placut decat varianta de desert(filtre de aer proeminente). Aripi elicoidale si o coada extrem de finuta, asta m-a atras la el.Nu as putea spune ca s-a ridicat mai sus de Bf109, din simplul motiv ca de cele mai multe ori au fost egale ca performante.
-I.A.R.80 este un avion erou. De ce? A fost facut cu costuri putine, dintr-un avion al anilor'30(PZL11c) dar a reusit sa tina razboiul aerian al Romaniei pana prin '43-'44, cand a devenit extrem de periculos pentru proprii piloti(putine avioane+performante mediocre). S-a batut de la egal la egal cu Yak-uri, Polikarpov-uri, Mustang-uri, Lightning-uri, Liberatoare si Fortarete zburatoare si si-a facut treaba. Nu se poate spune(parerea mea) ca a fost un extra-avion, ca 109 sau Spitfire, dar pentru ce era si pentru ce a facut, a meritat toti banii. Ceea ce imi place mie cel mai mult, este ca a fost romanesc, ceva de genul:il trimiti pe ciobanasul din miorita sa se bata pe rand cu un un mujic, un cowboy,si un burghez si asa modest cum e el, sa le faca fatza, ba chiar sa le-o dea din cand in cand.
-Focke Wulf Fw190...asta da avion. Shrike, Butcherbird, Spitfire Killer. De cand a aparut si pana la sfarsitul razboiului a fost un avion de elita. Pe langa faptul ca avea motorul extrem de puternic, mai vea si armament minim de 2mitraliere de 7.9 si 2 tunuri de 20 mm. Plus manevrabilitate si eficienta pilotilor germani=aoleu ce doare!
-P51 Mustang sau Cadillac of the Skies. Cand se vorbeste infocat in vreun cerc de hobbysti, si la un moment dat se aude de P51 mustang, mai toata lumea o sa zambeasca usor. Pentru ca el chiar reprezinta spiritul american de a face chestii din metal(cam pana prin anii'80):mare, spatios, elegant, impresie de forta, suplete.
Super avion, personal m-as indragosti de el, insa nu pot pentru ca un mustang l-a doborat pe cel mai mare as roman, pentru ca mustangurile au ingenuncheat Luftwaffe, si mai ales pentru ca este american. Il admir, este ok, dar sorry, prefer fetele europene.
-de Me262 nu a auzit nimeni?
-Junkers 87 Stuka va zice ceva?Precizez ca este avionul meu preferat.

..IcemaN..
imi place mult cum suna Stuka cand intra in picaj, si forma ciudata a aripilor
daca nu pierdeau nemtii razboiul cred ca acum ne plimbam in masini zburatoare.

primul avion cu reactie de vanatoare american semana 95% cu primul avion cu reactie de vanatoare rus...deci au impartit ciolanul nemtesc..
Mario_b
Sunt de aceeasi parere cu tine. FW-190 era cel mai cel. Nimic nu-l intrecea. Un ucigas perfect, usor si puternic, manevrabil, putea intoarce mai repede ca orice alt avion. Inamicul unui FW190 avea moarte sigura.
Ma mandresc ca IAR 80 al nostru semana cu acest superb vanator, ba chiar americanii de pe bombardierele B-24 care au atacat Ploiestiul in cazul operatiunii Tidal Wave confundau cele 2 avioane des.
Am avut o mare pasiune si pentru Me 262, a carui macheta o am chiar acum in fata.
Superb design, care insa era cu mult inaintea timpului sau. Motoarele cu reactie Jumo 004 aveau un timp operational de doar 4 ore dupa care erau schimbate, datorita temperaturii imense degajate si materialele care erau disponibile atunci.
Mig-urile 15 aveau o copie a motorului Jumo 004 perfectionata si putea ajunge la viteze de 900km/h, ca sa vezi ce destepti sunt nemtii astia domne.
Cel mai eficient armament era al nemtilor, care pe langa mitraliere cal .72 aveau tunuri de 20mm care trageau prin axul elicei(la Bf109) si rachete neghidate care erau nimicitoare pentru atacurile la sol, dar si unele arme neconventionale precum aruncatoare de flacari in coada avionului ( da, e adevarat, dar numai la bombardiere) si spre sfarsitul WW2 aveau si rachete ghidate.
Cel mai mare regret este ca nu mai exista nici un IAR 80 care ramane o enigma pentru aviatie. Nu exista documentatie, nimic. Toate au fost dezasamblate si duse la rusi dupa razboi. Vad pe Discovery cum Spitfire, bf109, Fw190, Mustang si altele inca zboara. Mai e o macheta statica la marime reala la Muzeul Aviatiei din Bucuresti pe care tot zic ca o sa o vad, dar am inteles ca nici aia nu respecta in totalitate originalul.
Nu-mi plac deloc avioanle americane. O sa sariti la mine cand spun ca nu-mi place Mustangul, dar acest avion a fost perfectionat mai tarziu de englezi, nicidecum de americani; a devenit eficient dupa ce a primit un transplant de motor Merlin de Spitfire, ca pana atunci nu putea sa ajunga nici in Franta.
P47 e prea gras, asa mi se pare, nu este deloc zvelt si ma mir cum poate un avion asa de greu sa intoarca repede dupa un Bf109 sau Fw190. Doar e mentalitatea americanilor tipica: putere garla, in rest ce-o fi, nu conteaza greutatea. Ma gandesc insa ca a fost proiectat sa duca lupte intense pe distante lungi, cum ar fi bataliile lansate de pe mare, unde trebuie sa zboare mult si sa fie foarte fiabil.
O mica povestioara interesanta:
Duap razboi, multe Me262 au fost confiscate de aliati. Se pare ca erau analizate si para-analizate de cercetatorii americani, dar insa nu puteau convinge sau nu isi puteau permite sa aiba un pilot de teste german. Asa ca ce au facut? Au gasit cel mai apropiat inlocuitor: un roman. Ei probabil s-au gandit ca romanii care aveau Messerschmitt-uri (Bf109) sunt mai familiarizati cu acest vanator cu reactie, asa ca au gasit un pilot roman la Berlin (nu mai stiu cum il cheama, e scris undeva printr-o revista Modelism). Asta a fost de acord, ori n-a avut de ales, nu stiu, dar dupa o zi de instrucite la sol primita de la un pilot neamt luat prizonier, a zburat a doua zi cu un Me 262!!!!! Deci un roman chiar a zburat cu Me 262!!!!!
Mario_b
IceMan, tu te referi la Mig 15 de partea rusa si F-86 Sabre de la Americani, care erau aproape identice la exterior, dar cu totul alta mancare de peste la interior. Ca performante se pare ca erau cam la acelasi nivel, a contat mult calitatea pilotilor, mai ales in razboiul din Coreea.
Un mic amanunt: primul avion rus de vanatoare cu reactie nu a fost Mig 15.
dizzy
Dintre avioanele WWII il prefer pe Focke-Wulf FW-190.
Il consider un avion excelent proiectat si executat, mai bun decat Bf-109.
13nov
Motorul pe care rusii l-au pus pe Mig-ul 15 l-au dezvoltat pe baza unui motor Rolls-Royce primit cadou de la englezi.
Sony
IAR 80 a fost dezvoltat cu bani putini, dar la momentul in care a aparut, in 1939, a fost al patrulea avion din lume ca viteza maxima. Era un avion de vanatoare foarte bun cu care Grupul 9 aviatie vanatoare a avut rezultate foarte bune. Semnificativ mai multe victorii decat infrangeri. Principalul dezavantaj al acestui avion era rezervorul de combustibil plasat in spatele tabloului de bord. Multi piloti au fost arsi de vii in momentul in care le-a fost nimerit rezervorul.
Me 262 mi se pare un avion de exceptie. Eu stiam ca la inceput motoarele rezistau la 50 ore de functionare, nu 4.
Stiati ca exista un roman care in al doilea razboi mondial a primit un Mustang la schimb pe un Me 109? Tipul se numea Constantin "Bazu" Cantacuzino.
Mario_b
@13nov
Asa este, dar primele versiuni de Mig-15 erau echipate cu motorul RD45 care din cate stiu e similar cu Jumo 004. VK-1(motorul ulterior de pe Mig 15 era copiat dupa Rolls Royce Nene.
Am facut o confuzie intre Mig 15 si Yak 15 care intr-adevar avea ca motor o copie dupa Jumo 004.
tarzy
discutii interesante despre aviatai ww2 se gasesc aici http://www.worldwar2.ro/forum/index.php - (ptr moderatori - sunt un simplu user pe acel site, sper ca nu ma pricopsesc iar cu warn ptr reclama)

legat de aviatie

nemtii au intrat in ww2 cu aviane revolutionare ptr acea vreme, intr-un fel ... acest lucru i-a si tinut un pic pe loc, ptr ca nu au dezvoltat versiuni noi cu acelasi aplomb ca si aliati.

nemti au terminat razboiul cu Bf109 ca avion de baza, pe cand aliati au schimbat cateva generatii bune de spitfire la englezi - iar spitfire XV nu avea aproape nimic in comun cuversiunea V), americani practic au inlocuit totul la jumatatea razboiului (in afara de B17 nu cred ca au avut avioane care sa fi facut razboiul cap - coada), rusii asemenea.

acum analizand la rece .... nemti au mai pierdut si prin orientarea catre aviatie tactica (vanatoare, atac la sol, etc) in defavoarea aviatie de bombardament stategic - au vrut sa joace cinstit, dar ....

ei atacau Londra cu Stuka si Heinkel 1100 care avaeu capacitate foarte mica fata de Welingtoane, Liberatoare, B-uri etc alea altailor

chiar ma gandesc ca daca prin absurd nemti ar fi castigat razboiul sa te tii atunci de ce procese rasuntatoare ptr genocid ar fi fost intentatea conducerii aviatiei aliate (englezi in prinipal) ptr atacarea premeditata a tintelor civile




Mario_b
QUOTE(tarzy @ 17 May 2006, 12:12)
chiar ma gandesc ca daca prin absurd nemti ar fi castigat razboiul sa te tii atunci de ce procese rasuntatoare ptr genocid ar fi fost intentatea conducerii aviatiei aliate (englezi in prinipal) ptr atacarea premeditata a tintelor civile
*


Cum zicea un general american, inainte de bomba nucleara:" Daca vom castiga razboiul, o sa fim cei mai mari eroi. Dar daca il pierdem, o sa fim judecati ca ultimii criminali."
dragos.avramescu
QUOTE(crintea1949 @ 17 May 2006, 09:10)
Dar de IAR 81  avion de vanatoare, a carui mitraliera tragea prin pasul elicei, asta tehnologie, IAR 80 de bombardament .Tatal meu a facut armata la flotila 3 aviatie.IAR Brasov dupa razboi a fost demontata si mutata in URSS, ferita de imperialisti.

OK. Si mie imi place IAR-80. Dar 80 era de vanatoare si 81 de bombardament (invers de cum ai scris tu). Iar mitraliera care tragea prin pasul elicei, o fi fost revolutionara, dar in 1916, nu in 1939.
Motorul cam slab, pacat ca nu a 'tinut' incercarea cu motorul jrs 211.

Frumos Bf 109. Si robust. Dar suprafata portanta mica i-a facut probleme la altitudine mare.
little sam
QUOTE(crintea1949 @ 17 May 2006, 09:10)
Dar de IAR 81  avion de vanatoare, a carui mitraliera tragea prin pasul elicei, asta tehnologie, IAR 80 de bombardament .
*


Chestia cu mitraliera care trage prin pasul elicei a fost inventata de un roman. Numai imi aduc aminte numele lui acum dar stiu ca englezii au cerut asa ceva si romanul nostru a fost singurul care a si realizat practic acest lucru.Tipul a fost un inventator de renume mondial.Am auzit povestea lui la un curs de termodinamica, ne-a spus-o profesorul de curs.
Batrānul
Procedeul de tragere cu mitraliera prin pasul elicei a fost inventat de ing. Gogu Constantinescu, pt. Bristol.
FLEX
IAR 80/81 nu tragea prin CIMPUL elicei, ci prin BUTUCUL elicei; un avion cinstit, care isi prajea pilotii insa (rezervor in fata tabloului de bord).
Intre 109 si Spit imi e greu sa aleg, io declar meci egal aici.
Mustangul a devenit avion de vinatoare abia dupa ce i s-a montat un motor Alison (de origine RR); un avion frumos, dar prea "european" pentru americani si prea "american" pentru europeni.
P47? mare, greu, solid, puternic, bine inarmat ... not my favourite ...

Best of? FW190 long-nose la egalitate cu Tempest.

Ju-87? faima mare, realizare tehnica discutabila, cu exceptia scopului pentru care a fost creat (bombardament in picaj de mare precizie) - prea lent, prea fragil la atacul vinatorilor, prea mic ... totusi, a fost singurul avion pe care s-a ambarcat un tun antitanc de calibru foarte mare (57mm), un avion cu care Hans Ulrich Rudel a bubuit 1000 de tancuri sovietice prin diverse procedee tehnice ...

262 - exceptional ca realizare tehnica, extrem de frumos desenat, din pacate la intrarea lui in operatii de lupta nu prea mai erau piloti capabili sa scoata untul din el.
bonzai
Despre Zero nu spune nimeni nimic? Din cate am vazut eu americanii evitau o lupta directa cu el, preferau sa se inalte si sa coboare in picaj asupra lui. Daca ratau, fugeau si faceau o noua incercare caci Zero intorcea mult mai bine intr-un "dogfight".
Sony
Zero era avionul cu o autonomie foarte mare. Americanii credeau ca japonezii au baze secrete cu Zero, in Pacific. laugh.gif
dizzy
Dar ZERO era ingrozitor de fragil, avea o structura foarte usoara ceea ce il facea foarte agil dar era foarte slabuta. De asemenea lipsa oricarui blindaj la primele variante asigura pilotii de o moarte foarte rapida. Vira rapid si curat, urca foarte bine, dar nu putea urmari avioanele americane in timpul picajelor. Asa ca singura solutie a americanilor era sa coboare rapid, sa traga cateva focuri si apoi sa o taie in jos la fel de repede.
Mustangul a devenit performant cand i-a fost plantat un motor Rolls Royce Merlin.
FLEX
Zero ... hmmm! acest avion imi evoca perfect imaginea unui samurai care se bate cu un tanc - neblindat, cu o structura usoara din aliaj de aluminiu (special conceput pentru acest avion) care in timp se autodistrugea sub actiunea factorilor climatici, in schimb rapid in palier si bine inarmat; imbatabil in lupta "corp la corp", datorita calitatilor manevriere deosebite, dar americanii au invatat repede sa il atace numai in viteza si cu toate gurile de foc (ca sa ne dam seama de rezistenta avioanelor japoneze, majoritatea avioanelor de vinatoare americane din Pacific erau inarmate cu 6-8 mitraliere, in timp ce pe teatrul de razboi european tunurile devenisera dotare standard inca din '40-'41). O conceptie ciudata de a construi un avion de lupta. De fapt, problema cea mai mare a japonezilor a fost ca nu au avut niciodata un motor suficient de puternic care sa fie si fiabil si sa consume putin, asa ca au preferat sa usureze pe cit posibil celula pentru a realiza un avion cit de cit compatibil cu razboiul modern al epocii.
Liv05
Preferatul meu: LA-7 (manevrabilitate+putere de foc acceptabila), desigur nemtii au avut niste avioane revolutionare ( Go-229 sau HE 162). Iarasi bun mi se pare Vought Chance Corsair..avea putere de foc dar nu avea manevrabilitate.
spooky51
Junkers JU88 pentru vanatoare de noapte, primul motor cu injectie NOS in turbocompresor, pentru a se putea ridica dupa Mosquito.
einstein1984
Vreun fan Mosquito pe aici? Singurul avion cu fuselaj din lemn folosit in WW2, si cred cxa singrul din istorie care a reusit sa scape niste oameni dintr-o inchisoare (a Gestapoului parca din Dieppe?). Mai vanau si V1 din cand in cand.
Liv05
Mosquito-u avea zero blindaj si din cauza aia gloantele explozive treceau prin fuselaj si avionu scapa...asta daca nu cumva loveau pilotu biggrin.gif
tarzy
in plus in 90% avea viteza mai mare decat urmaritorii

si-n plu plafonul de zbor era peste cel al aviatie de vanatoare
Liv05
Hurricane Mk II C...era un avion bun dar din pacate invechit din punct de vedere tehnolgic..am impresia ca motorul era turboplopulsor nu stiu exact...
Mario_b
Nu, era tot Rolls Royce Merlin. Motoarele turboprop au aparut mai tarziu. Desi multi cred ca Spitfire a salvat Marea Britanie, de fapt acest avion a facut toata munca, si de aici reiese ca a fost un avion bun, dar nu destul de bun sa fie no1.
Dar de Gloster Meteor ati auzit? Cred ca ar fi fost super o batalie intre el si Me262, dar asta nu s-a intamplat niciodata.
O rugaminte: cine are documentatii despre IAR 80 din revistele MODELISM, poate sa faca un scan si sa le posteze?
george_slz
In timpul WW2, era o vreme cand pilotii romani si germani erau prieteni si foloseau Me 109 cu diversele sale versiuni , ultimul si cel mai bun fiind G-ul. Astfel tineau piept escadrilelor americane, oamenii pe care ii pupam in C*R acum, de la al mai mic pana la nivel Guvernamental. Au venit americanii in August '43 cu peste 1000 de avioane de bombardament si vanatoare si au plecat cu coada intre picioare pt ca aveau tupeu sa bombardeze cea mai bine aparata antiaerian zona din europa, valea prahovei. Ei bine multi piloti s-au luptat cu avioane net inferioare ca plafon si viteza de zbor, cu conceptie veche si adevarate sicrie dar cu experienta si curaj au reusit ce n-au reusit americanii cu superioritate numerica si tehnologica...
einstein1984
E drept ca Ploiestiul era si PLIN de tunuri antiaeriene (88-uri germane presupun, cel mai bun tu fabricat in timpul razboiului). Dar dupa un raid de 1000 de B17, pagubele au fost inlaturate intr-o singura saptamana.
Liv05
As vrea sa vad daca a observat cineva asemanarea dintre Go-229-le nemtesc si B-2 Spirit-ul american.
tarzy
QUOTE(einstein1984 @ 17 May 2006, 20:19)
E drept ca Ploiestiul era si PLIN de tunuri antiaeriene (88-uri germane presupun, cel mai bun tu fabricat in timpul razboiului). Dar dupa un raid de 1000 de B17, pagubele au fost inlaturate intr-o singura saptamana.
*




Bombardierele care au atacat ploiestiul la 1 august 43 - operatiunea Tidal Wave erau B24 Liberator
nu au fost 1000 ci ... doar 178, din acestea au fost pierdute (doborate sau aterizari fortate 59), oricum.... si din cele care au scapat multe nu au mai fost operationale (a 2-a zi au fostdeclarate operationale doar 33 de aviaone)
americani au pierdut 440 de oameni (din care 108 prizonieri) din 1626 de aviatori care au participat la misiune.

artilerie AA i-au fost creditate 17 bombardiere doborate, iar aviatiei de vanatoare (IAR + Me-uri) (RO + Germ) 19

romani au pierdut 2 aviaone si alte 3 avariate
nemtii au pierdut 3 si 9 avariate


efectul bombardamentului a fost reducerea cu 40% a capacitatii totale de cracare dar ... deoarece capacitatea nu era utilizata la maxim reducerea a fost doar de 15%

pierderile la sol (militari sau civili) au fost de pana in 200 - este unul din putinele bombardamente in care pierderile de vieti omenesti a fost mai mare in aer decat la sol


datele sunt din "Bine ati venit in infern" de Ioan Grigorescu

totodata va mai recomand si http://www.worldwar2.ro/forum/index.php?sh...3&hl=tidal+wave




Mario_b
Aritleria antiaeriana se numeste FlaK la nemti si AA la romani.
Sony
QUOTE(george_slz @ 17 May 2006, 20:14)
Au venit americanii in August '43 cu peste 1000 de avioane de bombardament si vanatoare si au plecat cu coada intre picioare pt ca aveau tupeu sa bombardeze cea mai bine aparata antiaerian zona din europa, valea prahovei. Ei bine multi piloti s-au luptat cu avioane net inferioare ca plafon si viteza  de zbor, cu conceptie veche si adevarate sicrie dar cu experienta si curaj au reusit ce n-au reusit americanii cu superioritate numerica si tehnologica...
*


Lasand la o parte exprimarea alambicata, as vrea sa-ti atrag atentia ca cel mai bine aparat era Berlinul. Apoi se situa Ploiestiul pe locul secund. Vorbim de aparare antiaeriana.
mircea-daniel
Sunt uimit de cati oameni de pe acest forum se pricep cat de cat la aviatie. Repede, sa imi ziceti cati din voi au machete, si la ce scara.
Ce as putea spune la aceasta discutie este:
-tot programul american spatial s-a bazat pe rachetele V2 germane si mai ales pe Werner Von Braun
-toata aviatia americana de dupa razboi s-a bazat pe "ciolanul nemtesc". Sabre si MiG au folosit un design german, nu stiu exact cum se numea, era pe un site, ceva cu luft1946 parca.
-tot ce au avut rusii dupa razboi s-a bazat pe tehnologia germana. Un exemplu edificator, este fabrica de ceasuri Anker, care a fost luata de rusi cu tot cu muncitori si porti.
-cine doreste planuri cu I.A.R.80, poate pune adresa pe un PM si trimit cateva schite, de pe un site rusesc.
-pe langa Ju87 stuka, un alt "protejat" al meu este IL2, "schwarze todt". Avionul care a putut sa fie elegant, gratios si tanc zburator in acelasi timp. Nu putea fi doborat decat cu focuri de 20mm in radiatorul motorului. Partea interesanta este ca desi blindat peste tot, cabina mitraliorului era total expusa si in spatele IL2-urlor se puneau...detinuti. Li se dadea ocazia de a muri victorios pentru patrie...A fost folosit si in razboiul din correa, americanii i-au zis "beast". Au capturat unul si au ajuns la aceeasi concluzie la care ajunsesera sin nemtii in '41:"Scheisse!"

Cat despre I.A.R. apte de zbor. Imi vine sa plang de ce s-a intamplat cu aviatia romana dupa razboi. Asi, avioane, personal de intretinere au fost haituiti. Avioane cele mai multe au fost casate, fara mila, fara pic de gandire. Pilotii au fost persecutati majoritatea, luptasera impotriva binefacatorilor. Cel mai nedrept mi se pare ca nu ni s-a permis sa mai pastram nimic, doar majoritatea au fost folosite impotriva "poporului prieten de la est". Nimic nu a mai ramas din ele. Si asta datorita faptului ca am fost pierzatori. Totul a fost ras, pentru a se face locul culturii pasnice a sovietelor. Este total nedrept, oameni care si-au facut datoria fata de tara, in frunte cu acel om ciuruit de rusi(mi-e rusine ca pe un forum romanesc nu ii pot spune numele fara sa fiu numit antisemit, nazist sau orice alta scorneala)au fost si sunt judecati ca niste ultimi oameni.

Pe un site de machetism(daca se vrea voi pune link), un impatimit a fotografiat fostele cazarme al grupului de aviatie ce acoperea litoralul Marii Negre. Acum sunt in uitare si functioneaza?functionau ca fabrica de tevi. Practic nu mai exista nimic din ele. Am ramas masca, o bucata de istorie aruncata la gunoi fara mila, mai ales ca erra vorba de unul din cele mai mari grupuri aeriene romanesti.


O mica poveste. Nu mai tin minte exact de unde am auzit-o dar, un soldat, inrolat la infanterie, pe undeva prin Cehia, avansa impreuna cu unitatea lui. La un moment dat, unitatea lui a ajuns la un aeroport abandonat de germani, si printre avioane care fusesera belite de tot ce se putea folosi ramasese O ESCADRILA intreaga de Henschel 126. Soldatii romani s-a apropiat si au inceputs a se uite la ele, se mirau, unii s-au urcat in ele. Mentionez ca avioanele erau 100% functionale, aveau chiar castile de piele in cabina(la aviatia de asalt era procedura standard), si unele portmapuri cu hartile sectoarelor de front. Era practic o bomboana ce astepta sa fie culeasa. Romanasii probabil sosisera la cateva minute de plecarea germanilor. Dupa scurt timp a aparut si o unitate ruseasca. Ei bine, cum au vazut rusii bijuteriile de avioane, s-a aruncat pe ele cu balalaica si ananasurile, sa le distruga. Au vazut ca nu merge, asa ca au sarit cu topoarele pe ele . Romanii, au ramas uimiti, de ce sa distrugi avion bun de zburat cu el, unii chiar credeau ca se pot lua inapoi in tara(cum a fost cazul multor tancuri "Panther"). Raspunsul:Acele avioane au fost folosite impotriva bravilor ostasi ai Mamei Rusia si asa pateste tot ce s-a ridicat impotriva marelui popor rus.Si povesti dintr-astea mai cunosc o gramada, m-au fascinat povestirile astea ale bunicilor si ale oamenilor care au trait pe atunci.Daca mai stie cineva asa ceva, sunt curios sa mai aud.
P.s.:locul doi dupa berlin, locul unde pe vremea aia se terminau toate drumurile, chit ca erai soldat, detinut, politist, sau orice altceva. Eu zic ca e ceva...
Mario_b
Am pe tatae care a mers pe jos toata Europa, a traversat o mare intindere de apa, el ii zice marea Azov cand era inghetata, le-a luat luni de zile, ascult de la el multe povesti despre razboi, a zburat si pe un avion, in calitate de telegrafist, insa nu stie ce tip era, nu prea il mai ajuta memoria, stie doar ca avea aripile deasupra, nu jos ca la vanatori.
Tarzy, site-ul ala dat de tine e cel mai impresionant. E fantastic cate stiu baietii aia, doar le dai o poza cu cineva din razboi si iti spun cine e, unde a luptat, ce avion avea, tot ce vrei! Fantastic!
PS asa ca un comentariu, tatae mi-a spus ca din toate neamurile pe care le-a intalnit in razboi, rusii i s-au parut ca niste salbatici. Fara nici o ofensa, asa era pe atunci, ba chiar mi-a zis ca nu a avut nici o problema cu nemtii care stateau la locurile lor.
mircea-daniel
Strabunica-meu a cazut pe jos de mirare, intr-o iarna. La o intersectie, era un ofiterc german, imbracat in uniforma proaspat spalata care dirija o coloana. Desi afara era -XX grade, tipul avea freza facuta pe mijloc(regulamentar) si era proaspat ras.
Mario_b
Probabil astepta vreun convoi mai important, ofiteri de rang inalt.
danS22
BF109 - un criminal in serie
Spitfire - un gentelman
Mig3 - un badaran
P51 Mustang -un acrobat
Mitsubishi A6M5 Zero - un naiv
radmasa.gif
cam asa as cataloga eu avioanele din WWII
sunt multe de spus ,si pt ca sunt roman nu pot decat sa aduc laude avioanelor de constructie romana cum ar fi IAR80
mircea-daniel
radmasa.gif Tare faza cu crimnalul in serie...
Liv05
hehe..am multe machete majoritatea la scara 1/72, Revell.Oricum asteptam demult un topic de genu' asta. biggrin.gif
bygy007
QUOTE(george_slz @ 17 May 2006, 20:14)
In timpul WW2, era o vreme cand pilotii romani si germani erau prieteni si foloseau Me 109 cu diversele sale versiuni , ultimul si cel mai bun fiind G-ul. Astfel tineau piept escadrilelor americane, oamenii pe care ii pupam in C*R acum,  de la al mai mic pana la nivel Guvernamental. Au venit americanii in August '43 cu peste 1000 de avioane de bombardament si vanatoare si au plecat cu coada intre picioare pt ca aveau tupeu sa bombardeze cea mai bine aparata antiaerian zona din europa, valea prahovei. Ei bine multi piloti s-au luptat cu avioane net inferioare ca plafon si viteza  de zbor, cu conceptie veche si adevarate sicrie dar cu experienta si curaj au reusit ce n-au reusit americanii cu superioritate numerica si tehnologica...
*


DAR CE PARERE AVETI DACA ME 262 ERA FACUT PE LA 1939-1941 CISTIGA NEMTII MAI ALES CA AMERCANII AU FURAT BOMBA ATOMICA DE LA EI SI SISTEMUL DE PROPULSIE AL LUI ME 262ERA DISPONIBIL DIN ANUL 1910 DE HENRY C

blush.gif
george_slz
Tidal Wave a insemnat de fapt 3 valuri succesive de bombardiere si insotitori de vanatoare, si toate astea au ajuns la aproape 1000 de avioane, si tinta lor au fost rafinariile din Valea Prahovei ci nu orasul Ploiesti.
Sunt cam obosit, de aia si exprimarea mea are de suferit mai devereme....of sa treca mai repede saptamana asta sad.gif( .
tarzy
@george_slz fara suparare, dar .... habar nu ai

alea 3 valuri au fost formate de fix 178 de bombardiere si .... acesta a fost un raid FARA ACOPERIRE DE VANATORI, avioanele au decolat din Egipt, iar pe atunci nu exista avion de vanatoare care sa aiba autonomie suficienta.

bombardamente folosind peste 1000 de avioane au fost efectuate doar asupra germaniei si ....la 1/2 de an dupa Tidal Wave

raiduri cu acoperire de vanatori asupra romaniei au fost facute incepand cu primavara lui 44, cand aliati au reusit sa foloseasca bazele aeriene din italia (si au dezvoltat mustangul cu rezervoare suplimentare)


QUOTE
DAR CE PARERE AVETI DACA ME 262 ERA FACUT PE LA 1939-1941 CISTIGA NEMTII MAI ALES CA AMERCANII AU FURAT BOMBA ATOMICA DE LA EI SI SISTEMUL DE PROPULSIE AL LUI ME 262ERA DISPONIBIL DIN ANUL 1910 DE HENRY C


in primul rand nu inteleg de ce trebuie sa tipi la noi!!!????

ar fi fost destul de greu ca nemtii sa castige razbiul, chiar daca ar fi avut inca de la inceput avioane cu reactie si tancuri grele. razboiul a fost castigat de cei care au avut putere economica sa inlocuiasca pierderile. nu trebuie sa adaug decat faptul ca in USA nici macar nu s-a pus problema rationalizarii resurselor strategice (combustibil, metale, etc) ca sa realizam potentialul enorm avut de aliati asupra axei.

americani nu AU FURAT bomba de la nemti, de fapt ... nemtioi nu erau interesati sa dezvolta asa ceva (e si normal la ce dumnezeu iti foloseste sa cuceresti o tara infestata radioactiv). daca vrei au folosit la cercetari si savanti germani, dar .... nu se poate spune ca au furat-o

in plus .... razboiul a fost ca si castigat inainte de a se folosi bomba
Mario_b
QUOTE(bygy007 @ 18 May 2006, 00:31)
DAR CE PARERE AVETI DACA ME 262 ERA FACUT PE LA 1939-1941 CISTIGA NEMTII MAI ALES CA AMERCANII AU FURAT BOMBA ATOMICA DE LA EI SI SISTEMUL DE PROPULSIE AL LUI ME 262ERA DISPONIBIL DIN ANUL 1910 DE HENRY C

blush.gif
*



Nu inteleg ce vrei sa spui si mai spui si balarii pe langa.
Me262 era facut deja pe la 1939, doar le-a luat multi ani sa-l perfectioneze. Bomba atomica a fost conceputa de oameni de stiinta americani in cadrul proiectului Manhattan si supervizat Oppenheimer, iar motorul cu reactie a fost inventat de englezul Frank Whittle.
einstein1984
Nu au furat bomba atomica de la nemti, dar au capturat un submarin care expedia uraniu german in Japonia. Proiectul german pentru o bomba atomica s-a incheiat dupa ce a fost sabotat transportul apei grele din Norvegia.
gonty
Un avion cu foarte bune performante a fost si Hawker Tempest. Iata si un link: http://www.hawkertempest.se/
tarzy
intradevar, dar ... mai degraba ptr atac la sol nu ca fighter,

a intrat in serviciu deabia in 1944, in timpul debarcarii din Normanadia a facut acoperirea aeriana

procedura de a dobora un Me262 presupunea sa-l astepte in jurul aerodromului ca Me sa vina la aterizare si atunci il ataca in picaj pe la spate, in nici un caz nu s-a pus probleama sa-l angajeze in lupta dog-fight pe cerul liber.

ptr mai multe informatii recomanda "marele circ" de Pierre Clostermann - unul din asi acestui tip de avion.
SorinTSI
Faceti un topic si despre tancuri din WW2.daca am tot inceput pe drumul asta,si un topic despre arme de infanterie.Si ca sa fiu on-topic,Bf109 avea avantajul injectiei mecanice si nu carburator ca Spitfire.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.