Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Inchidere geamuri la incuierea usilor
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia - Diverse > Tutoriale, Tips & Tricks
GoGu
Doar pentru cei cu geamuri electrice... sad.gif

Dupa o discutie pe tema asta cu florindu...mi-a venit o idee.

Folosind schema din figura se poate realiza inchiderea automata a geamurilor odata cu incuierea usilor. Partea frumoasa e ca nu e nevoie de cumparat vreun modul suplimentar ci doar 2 relee, o dioda (1N4001) si un contact normal-inchis (necesarul este dat per geam comandat). Impulsul de comanda se poate "fura" de pe inchiderea centralizata/alarma sau chiar de pe un actuator (se observa unde ii vine (-) la inchidere...).

Pentru economie, in cazul a doua geamuri comandate, se poate incerca varianta cu un releu [Rel.1] ce comanda 2 relee [Rel.2].



Functionarea rezulta de pe figura (sper)...

Intrerupatorul K (NI) se monteaza in interiorul usii, astfel incat sa fie actionat de catre geam in momentul in care acesta (geamul) este complet inchis.



Singura neclaritate pe care o am e cum comand geamul (nu am material didactic... smile.gif ). Ideea e ca m-as lega cumva pe firele de la butonul de comanda al geamului...

Daca e nevoie de comanda pe (-), se mai foloseste un releu pentru a transforma iesirea (+) in (-).



Ceva sugestii/imbunatatiri/variante? Stie cineva cum e cablat butonul ala de comanda al geamului la SLZ? Ceva detalii despre intregul sistem de geamuri electrice al SLZ?



PS: am "imprumutat" o idee de latch-relay de pe www.the12volt.com ...
Cristi
Ar fi fost utila schema in care apar releele "in clar" (adica bobina si contacte), ca sa intelegem schema mai bine. sad.gif Asa, practic, nu se intelege mai nimic decat daca ai o schema interna a releelor pe care le folosesti. Releele par a fi de Dacie/Oltcit (dupa amintiri.. incerte privind notatiile pinilor), dar cine mai stie ce-i pe dinauntru...

Fara a fi sigur, banuiesc ca este un circuit cu autoblocare la impulsul de inchidere; deblocarea survine cand contactul se deschide (= geamul e sus).
GoGu
Pinii releului:

85-86 --- alimentare bobina electromagnet

(30-87a) -- contact normal inchis

(30-87) -- contact normal deschis



Cristi, ai intuit corect principiul de functionare.
Cristi
Da, circuitul e corect functional.

Pentru actionarea geamului ar trebui vazuta schema electrica (cine o are smile.gif ; eu n-o am sad.gif ). Ideea ar fi de a pune +-ul de la acest montaj pe +-ul care ridica geamul (in ideea ca motorasul are 3 pini: + pentru sus, + pentru jos si masa).

Actionarea ar trebui sa se faca prin niste diode, pentru ca actionarea normala, adica prin butoanele de la bord, sa nu se faca asupra ambelor geamuri !

Punctul "nevralgic" este contactul normal-inchis. De pozitionarea lui depinde inchiderea corecta... iar de nefunctionarea lui :? arderea motorului :? sad.gif sad.gif

Solutia "buna" (dar si mai complicata sad.gif ) ar fi ca autoblocarea sa fie temporizata (5-7s) astfel incat, chiar daca contactul normal inchis se strica, motorul sa fie... "salvat".
GoGu
Sigur..sistemul e (mult) perfectibil.

Ma mai gandesc la un sistem "fail-safe" pentru contactul acela.

Eu am propus un sistem simplu si ieftin...ca daca-l perfectionez prea mult iese mai scump decat un modul specializat (care ofera si alte facilitati)... biggrin.gif
bogdan_o
Din pacate sistemul ar fi functional daca SLZ nu ar avea o problema cu motorasele geamurilor care primesc curent numai cand este pus contactul pe pozitia M. Cand iesi din masina se intelege ca nu mai e cheia in contact, deci nu mai vine curent la motorase.
GoGu
Se rezolva si asta... biggrin.gif

Dar de acum ar trebui schema electrica a instalatiei geamurilor...
Cristi
"Fail-safe" pentru intrerupatorul in cauza ar fi... doua intrerupatoare in serie. Cam greu sa se strice amandoua in acelasi timp, nu ? smile.gif
niq_ro
ar mai fi o varianta :shock: .. o protectie electronica, cum au alimentatoarele autoprotejate icon_mrgreen.gif la ridicarea geamului la maxim, curentul absorbit e mult mai mare... :roll: mai studiez...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.