Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Ventilatorul nu porneste
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia SuperNova > Probleme tehnice - Dacia SuperNova
Pages: 1, 2, 3, 4
adisemi
Am o SN cu clima din 2001 si nu-mi mai porneste ventilatorul indiferent de temperatura apei, am cautat termocupla pe radiator dar nu am gasit-o, m-ar interesa sa-mi pun un mecanism prin care sa declansez eu ventilatorul cum am vazut ca se face la Nova.

E posibil si la SN sa-mi declansez din masina ventilatorul si tot eu sa-l opresc ?



Va multumesc anticipat
Andu
Vezi ca in motor, pe partea dreapta cum te uiti la el, e o cutie neagra din plastic, putin mai sus de baterie. Scoti capacul aleia si in interior, printre altele vei vedea si o siguranta portocalie de 50A. Vezi sa nu se fi ars aia cumva.
Mihai_E
bine, da termocupla care tre' sa fie pe radiator unde e, ca si io am cautat-o da' n-am gasit-o
AL
NU ARE TERMOCUPLA.... racierea e controlata de calculatorul de injectie iar sensorul de temperatura e pe motor!



in cazul descris de initiatorul topicului, sunt mari sanse sa fie arsa acea siguranta de 40 A (nu de 50A) sau sa nu faca contact cum trebuie mufa de la ventilator (denumit GMV).



PS...moderatorii....va rog mutati topicul la "Probleme DSN" !!!
klaus
Sau sa fie releul de GMV defect
Mihai_E
pe GMV sint doua mufe:una care intra in ventilator si una mai jos si putin mai in dreapta. aia ce face?
costi
ai grija cit mai mergi asa ca vine caldura si poti da de belea...
AL
QUOTE
pe GMV sint doua mufe:una care intra in ventilator si una mai jos si putin mai in dreapta. aia ce face?


Aceea este legata la o rezistenta de putere.... pentru ca GMV-ul are (la Clima) doua trepte de turatie.
Liviu
Asta e o problema tehnica .. asa ca se muta la locul ei ! smile.gif
Mihai_E
QUOTE
QUOTE
pe GMV sint doua mufe:una care intra in ventilator si una mai jos si putin mai in dreapta. aia ce face?


Aceea este legata la o rezistenta de putere.... pentru ca GMV-ul are (la Clima) doua trepte de turatie.


pai si a doua treapta de turatie cind intra in functie, ca io nu m-am prins.

la mine porneste ventilatorul cind apa ajunge la 99 C si are turatie constanta pina se opreste (aceeasi turatie care o are si cind pornesc ac-ul).



scuze ca insist pe tema asta dar vreau sa ma lamuresc putin pentru ca vine vara si nu vreau sa mai am probleme cu racirea.
AL
QUOTE
pai si a doua treapta de turatie cind intra in functie, ca io nu m-am prins. la mine porneste ventilatorul cind apa ajunge la 99 C si are turatie constanta pina se opreste (aceeasi turatie care o are si cind pornesc ac-ul).


prima treapta porneste cand pornesti AC-ul ....turatie mai mica.... chiar daca motorul e rece... a doua treapta porneste in doua cazuri: cand pornesti AC-ul si prima treapta nu face fatza... sau cand temperatura motorului ajunge la pragul de declansare a GMV... adica pentru functia de racire a motorului, indiferent de starea AC-ului.



explicatii mai detaliate sunt in manualul de service!
adisemi
Va multumesc mult pentru ajutor si rapiditatea raspunsului,

era una din cele 2 mufe GMV care era iesita,



cu respect,

adisemi
Mihai_E
mersi, o sa ma uit si in manual mai cu atentie.

ideea e ca am o problema cu racirea, pentru ca nu mi se pare normal ca acul sa se ridice peste jumate cind merge ac-ul, mai ales la drum lung.
AL
QUOTE
mersi, o sa ma uit si in manual mai cu atentie.  
ideea e ca am o problema cu racirea, pentru ca nu mi se pare normal ca acul sa se ridice peste jumate cind merge ac-ul, mai ales la drum lung.


ba este foarte normal!... atata timp cat nu merge continuu GMV-ul sau nu trece acul in hona hasurata, e bine!.... e chiar mai bine sa fie aproape de zona de declansare (de linia respectiva), deoarece la regim de mers cu temperatura mai mare, regimul motorului e mai aproape de optim si consumul de benzina e mai redus!



acest lucru s-a discutat si para-discutat pe la inceputurile forumului si "fenomenului Dacia supernova".... adica inclusiv pe forumul vechi
Mihai_E
AL, hai sa-ti ceva si sa-mi spui tu daca este normal sau nu



asta-vara ma duceam la mare. afara supercald (40 C). ac pornit, viteza 140-150 km/h. acul statea la liniuta de sus. la un moment dat incepe sa se ridice si ajunge pe la jumatatea zonei hasurate, moment in care am oprit ac-ul si am redus viteza pina pe la 120km/h si numai asa a scazut la loc. nu stiu ce se intimpla daca nu opream ac-ul si nu mai incetineam un pic. mie asta nu mi se pare normal deloc.



io am vrut sa zic ca, chiar daca merge ac-ul si deci si GMV-ul, acul tot se ridica pina sus, si in unele cazuri (vezi povestea de mai sus) chiar peste.
SYL
Vara, cand din diferite motive racirea nu se mai face corespunzator, ajuta foarte mult sa pornesti caldura si ventilatorul climatizarii pe maxim (treapta 3).....stiu ca e neplacut, mai ales pt cei cu A/C, dar acest lucru chiar ajuta, si tepm apie scade vizibil (pe indicator).
sstanescu
Mihai_E, vezi ca problema a mai fost enuntata. Se presupune ca la viteze mari, dracia de ventilator incepe si obtureaza fluxul de aer care ar intra in mod normal in radiator. Solutie la indemana nu prea cred ca exista (decat sa o mai lasi mai moale).



Mersul cu caldura pornita in mijloc de vara nu prea are sens (am folosit manevra cand era destul de racoare si urcam la Balea; aveam geamurile din fata deschise si cu caldura data drumul; era super bine, insa cand am ajuns sus si m-am dat jos din masina m-a apucat tremuriciul de frig; ventilatorul nu a pornit deloc in toata urcarea).
AL
QUOTE
asta-vara ma duceam la mare. afara supercald (40 C). ac pornit, viteza 140-150 km/h. acul statea la liniuta de sus. la un moment dat incepe sa se ridice si ajunge pe la jumatatea zonei hasurate, moment in care am oprit ac-ul si am redus viteza pina pe la 120km/h si numai asa a scazut la loc. nu stiu ce se intimpla daca nu opream ac-ul si nu mai incetineam un pic. mie asta nu mi se pare normal deloc.



io am vrut sa zic ca, chiar daca merge ac-ul si deci si GMV-ul, acul tot se ridica pina sus, si in unele cazuri (vezi povestea de mai sus) chiar peste.


ce spui tu nu este normal, dar se intampla! pentru ca sistemul de racire e usor subdimensionat....

poate fi insa si un defect...respectiv sa nu deschida complet termostatul...trebuie verificat....nu am timp acum sa scriu mai mult...poate vii la intalnire si mai discutam
adisemi
Acum ca GMV -ul merge am observat ca se declanseaza ventilatorul putin peste liniuta de sus a indicatorului de temperatura, poate sa-mi zica cineva daca e normal asa ?

Mi se pare ca se declanseaza prea tarziu...la ce temperatura trebuie sa se declanseze ?

Ce inseamna liniuta de sus a indicatorului de temperatura ? Este limita dintre intervalul de temperatura permisa si cea nepermisa ?

Care este zona de temperatura interzisa ?

Mentionez ca pe indicatorul meu nu este nici o zona hasurata sau rosie cum sunt la indicatoarele de la Dacia clasica.

scuze pentru gasca de intrebari
ve
E normal sa declanseze putin deasupra liniutei si sa se opreasca putin sub ea.
AL
QUOTE
1. se declanseaza ventilatorul putin peste liniuta de sus a indicatorului de temperatura, poate sa-mi zica cineva daca e normal asa ?



2. ...la ce temperatura trebuie sa se declanseze ?



3. Ce inseamna liniuta de sus a indicatorului de temperatura ? Este limita dintre intervalul de temperatura permisa si cea nepermisa ?

Care este zona de temperatura interzisa ?



Mentionez ca pe indicatorul meu nu este nici o zona hasurata sau rosie cum sunt la indicatoarele de la Dacia clasica.


Am atasat o figura cu indicatorul de temperatura de la DSN....(nu SLZ, nu alta Dacia!!!). Din figura se vad cele trei zone: cea lunga (de jos), cea scurta, despartita de liniuta si apoi cea hasurata.



1. E normal!



2. 99 grade C ... se poate testa la service cu calculatorul de diagnoza



3. Linia care desparte zona lunga de cea scurta este reperul la care trebuie sa declanseze GMV... uneori o face putin mai sus.... e o problema de precizie a indicatorului sau de inertie e temperaturii.... zona scurta este cea in care temperatura este in plaja normala.... zona hasurata e zona periculoasa/interzisa....acul NU trebuie sa ajunga acolo!!!



Te rog sa te mai uiti o data la indicator, deoarece la toate DSN ar trebui sa fie acea zona hasurata.... sau chiar daca nu este hasurata, ar trebui sa fie macar marcata ca zona distincta ...despatita prin linie etc.



Cred ca am epuizat tot ce puteam spune pe aceasta tema.... deci nu voi mai reveni cu alt raspuns suplimentar :roll: !
adisemi
mersi Al
Silviu_S
Am o problema care se incadreaza in tema discutiei. Posed o SN Confort si de ceva vreme observ ca ventilatorul nu porneste la temperatura buna. La o plimbare prin Bucuresti acul temperaturii aproape a ajuns la zona hasurata si el nimic. Alta data observ ca porneste, insa la o temperatura mai mare decat de obicei (pe la jumatatea zonei scurte nehasurate).

Ma intreb daca e chestie de inertie sau ceva s-a stricat: senzorul de temperatura, releul de la GMV-ul, etc. Mi-am bagat putin nasul si am verificat sa fie contactul bun. Cam cat costa un releu si care din cele 2 trebuie schimbate?
Marty
Ia vezi matale sa n-ai niste aer prin instalatie. Daca instalatia e aerisita, se pare ca-i cam bate coliva-n piept termostatului. S-ar mai putea sa-ti indice tie bordul eronat sau sa se fi dus senzorul de temperatura.
Mihai_E
da instalatia asta nu se aeriseste singura?
Silviu_S
Acum ca ma gandesc problemele au aparut dupa ce am schimbat radiatorul. Cand mi-a pus lichidul de racire inapoi mecanicul a aerisit circuitul de la o supapa de pe furtunul ce intra in borcan si apoi mi-a zis ca se va aerisi singura in mers...
bogdan_o
Bai Silvius, mecanicul ala era batut in cap. Cum sa se aeriseasca singur in mers un circuit de racire capsulat? Intr-adevar, pentru aerisire se da drumul la motor si se tureaza putin pentru a iesi tot aerului din circuit, in tot acest timp fiind deschise robinetele de purjare a aerului. Dar odata inchise acele robinete (pentru ca daca ai merge cu ele deschise ti s-ar scurge pe drum tot antigelul) nu se mai aeriseste nimic.
Silviu_S
Eh, miscarea cu turatul pentru a scoate aerul a facut-o. Deci probabil circuitul e aerisit. Eu am considerat ca se poate aerisi in mers prin diferite supape, eventual cele de la vasul de apa...
bogdan_o
Stai linistit, ca nu se aeriseste nimic in mers pe la nici o supapa. Aunci de ce sa-ti mai bati capul cu aerisitul daca lucrul asta putea fi facut in mers? Supapa aia de la vasul de expansiune se deschide numai cand presiunea e prea mare in instalatie, nu prea are treaba cu aerul de prin furtune.
AL
Terminati cu prostiile!



Circuitul SE AERISESTE in mers!.... vasul de expansiune are totodata si rol de degazor... prin furtunul subtire, la temperaturi mari, lichidul este recirculat prin vas iar bulele de aer antrenate de lichid (furtunul acela fiind punctul cel mai inalt) ajung in vas unde se separa iar lichidul este absorbit prin furtunul de la fundul vasului.



Totul este OK atata timp cat circuitul este etans!... cand nu mai este etans (calorifer sau radiator spart), mai mult intre aerul decat iese.



In cazul de fatza, dupa schimbarea radiatorului, mecanicul a facut ceea ce trebuia sa faca ... insa a mai ramas aer care va dispare in cateva zile prin auto-aerisirea circuitului. Odata cu aerul va dispare si galgaitul acela enervant de sub bord.



Problema cu pornirea GMV in puncte diferite ale scalei de temperatura (in momente diferite evident) se datoreaza in special inertiei sistemului de masurare (senzor-indicator) a temperaturii si, posibil, unor contacte electrice imperfecte pe circuitul de masura. In cazul meu, s-a datrorat contactului imperfect la mufa senzorului de temperatura. Se poate scoate mufa si se poate pulveriza cu contact-spray (spreay de curatzat contacte).



Pentru linistea ta se pot verifica la service, cu computerul, temperatura de pornire si cea de oprire a GMV.
Sergiu
AL - in mare masura de acord cu tine, in afara de ultima ta idee... Daca verifici cu computerul, intotdeauna o sa vezi ca porneste la 99 de grade GMV (sau 102, sau cat era, ca nu mai stiu). Cum, chiar si cu contacte imperfecte??? DA! Pentru ca acel calculator citeste de la senzor temperatura si la X grade comanda pornirea ventilatorului. Ca temperatura reala e alta, el nu are de unde sa stie. Pornirea la indicatii diferite ale acului poate fi semn de contact imperfect, sa nu uitam ca in acel senzor de temperatura sunt de fapt doi senzori, unul pentru calculator si unul pentru ceas. Daca ei nu mai masoara la fel, sau unul nu are contactul bun, indicatia nu va fi conforma cu pornirea.
AL
Am prins ideea ta...si cred ca ai dreptate.... dar, in fond, ea confirma posibilitatea/cauza descrisa de mine.... anumea aceea a comportamentului ciudat datorat contactelor imperfecte.



Eu am avut o astfel de surpriza, sa vad cum acul se duce in sus fara a porni GMV-ul si dupa simpla deconectare si reconectare a mufei senzorului de temperatura, totul a revenit la normal.
Marty
AL, da-mi voie sa te contrazic! Supapa din capacul vasului de expansiune este facuta astfel incit sa elibereze aerul/apa daca presiunea din circuitul de racire creste la nu-stiu-cite atmosfere. In cazul functionarii normale, acea supapa nu se va deschide.

Silviu-S, daca vrei sa aerisesti circuitul asa cum trebuie, scoate capacul vasului de expansiune si fa un drum de vreo 10 km. cu masina, astfel incit sa deschida termostatul si sa porneasca ventilatorul. Ai grija, dupa ce termini acest drum NU OPRI MOTORUL INAINTE DE A PUNE CAPACUL LA LOC !!!! Risti sa-ti scuipe tot lichidul pe acolo. O alta metoda, mai ortodoxa de data aceasta, ar fi sa pornesti motorul si sa aerisesti sistemul manual, pe la supapele de aerisire. Asta inseamna sa stai cu masina pe loc si sa dai drumul/inchizi valvele alea cu minuta ta.
Sergiu
Marty, da-mi voie sa te contrazic. Volumul de lichid + gaz in instalatie este constant. Ce face vasul ala este ca aduna gazul (prin degazare). Iesind gazul din instalatie (restul circuitului), locul lui este luat de lichid. Exact cum zicea AL. Gandeste-te si tu ca nu e nevoie ca supapa vasului sa elibereze aerul in atmosfera, ca doar vasul ala oricum are aer in el, nu e umplut ochi cu lichid... Din cate am inteles eu problema principala poate fi lipsa etanseitatii circuitului de racire, caz in care nu se face corect degazarea aia.
AL
Marty.... nu vreau sa intru in polemici fara sfarsit.... de aceea iti recomand sa citesti manualul de reparatii DSN sau SLZ (in acesta din urma nu stiu daca e tratata problema).... si apoi vorbim la proxima intalnire smile.gif
Mihai_E
vasul de expansiune aflindu-se mai sus decit motorul, tot aerul ajunge singur in vas, de unde se elimina prin supapa, fara nici un fel de aerisire. sigur ca e bine sa prujezi nitel si pe la valvele alea ca procesul sa dureze mai putin timp.
bogdan_o
Pai si ce daca vasul e mai sus decat motorul? Doar nu se ridica bulele de aer din motor ca CO2-ul din apa minerala doar pentru ca vasul ala e mai sus. Cred ca putea fi oriunde, dar l-au pus acolo ca sa umbli mai usor la el..



Oricum, gandindu-ma mai bine s-ar putea sa ai dreptate Al. Antigelul cu tot cu bulele de aer ajung in vas prin furtunul de deasupra. Asta insemna ca antigelul se va scurge pe fundul vasului iar aerul va ramane deasupra. Mai departe, antigelul este sorbit prin furtunul de jos, deci nu are cum sa mai traga aer. Si treptat se aeriseste. Daca presiunea creata de aerul din instalatie care ajunge in vasul de expansiune e prea mare se deschide supapa si aerul in exces este eliberat. Eu ma gandeam la aerisirea la mai vechile berline, unde nu era decat un singur furtun care doar tragea lichid din vasul de expansiune si de aceea nu avea cum sa se aeriseasca singur in vecii vecilor.



QUOTE
Bai Silvius, mecanicul ala era batut in cap




Imi cer scuze mecanicului lui Silvius, eu sunt ala batut in cap ca nu gandesc de doua ori inainte sa scot o prostie pe gura si s-o transpun ulterior in scris. Mea culpa. :oops:
clr
Nu stiu daca motorul se aeriseste sau nu singur, dar eu cred ca atata timp cat in manualul de service este descrisa procedura de aerisire ea ar trebui urmata
Robert SLZ
Unde sunt duzele (robinetii) de aerisire a instalatiei ?
Mihai_E
[quote]Pai si ce daca vasul e mai sus decat motorul? Doar nu se ridica bulele de aer din motor ca CO2-ul din apa minerala doar pentru ca vasul ala e mai sus. Cred ca putea fi oriunde, dar l-au pus acolo ca sa umbli mai usor la el..



Oricum, gandindu-ma mai bine s-ar putea sa ai dreptate Al. Antigelul cu tot cu bulele de aer ajung in vas prin furtunul de deasupra. Asta insemna ca antigelul se va scurge pe fundul vasului iar aerul va ramane deasupra. Mai departe, antigelul este sorbit prin furtunul de jos, deci nu are cum sa mai traga aer. Si treptat se aeriseste. Daca presiunea creata de aerul din instalatie care ajunge in vasul de expansiune e prea mare se deschide supapa si aerul in exces este eliberat. Eu ma gandeam la aerisirea la mai vechile berline, unde nu era decat un singur furtun care doar tragea lichid din vasul de expansiune si de aceea nu avea cum sa se aeriseasca singur in vecii vecilor.



[quote]Bai Silvius, mecanicul ala era batut in cap[/quote]



Imi cer scuze mecanicului lui Silvius, eu sunt ala batut in cap ca nu gandesc de doua ori inainte sa scot o prostie pe gura si s-o transpun ulterior in scris. Mea culpa. :oops:[/quote]



daca te uiti la orice circuit hidraulic (adica niste conducte prin care circula apa) vei vedea ca aerisirile sunt amplasate in punctele cele mai de sus ale instalatiei, iar golirile in punctele cele mai de jos. asta pentru ca aerul fiind mai usor decit apa se ridica deasupra, iar apa curge singura de la deal la vale. asa ca vasul de expansiune ar putea fi amplasat oriunde, dar metoda de aerisire ar fi diferita, pentru ca daca vasul ar fi amplasat mai jos (ca la berlina) pe undeva prin motor ar mai ramine pungi de aer care n-ar ajunge niciodata in vas ca sa se elimine.
AL
[quote]Unde sunt duzele (robinetii) de aerisire a instalatiei ?[/quote]



"robinetii" este de fapt unul singur, si este la mijlocul unui furtun, cum te uiti catre motor, e aproximativ in dreapta chiulasei sau filtrului de aer...este ca o mica rotitza ... acesta insa are rolul de a sigura eliminarea aerului atunci cand se umple instalatia....ca sa poata patrunde lichidul... du pentru aerisire "dinamica"....adica cu motorul pornit... e un fel de aerisire primara, grosiera, urmata de "reglajul fin", adica de auto-aerisirea in mers....



GATA!....eu ma opresc...vad ca acest subiect nu se mai termina.... cred ca am spus tot ce era de spus.
bogdan_o
Mihai_E, ce ai scris tu e valabil pentru instalatii care nu sunt sub presiune si in care lichidul circula gravitational. Dar intr-un circuit sub presiune in care antigelul este antrenat de o pompa, eu zic ca e imposibil sa mai ramana aer, indiferent de pozitia vasului de expansiune. Lichidul care este recirculat de pompa impinge eventualele pungi de aer ramase, oriunde ar fi ele catre vasul de expansiune.Robinetii de purjare se pun in general sus pentru ca daca ar fi mai jos s-ar scurge pe acolo tot lichidul, deci e logic sa fie in punctele cela mai inalte.
fanelaru
QUOTE
...Eu am avut o astfel de surpriza, sa vad cum acul se duce in sus fara a porni GMV-ul si dupa simpla deconectare si reconectare a mufei senzorului de temperatura, totul a revenit la normal.




Si unde e conectorul ala?
panavision
Acum chiar daca discutia a luat o alta directie am si eu o intrebare pentru cine s-a mai lovit de urmatoarea problema si a gasit rezolvare.



Problema este ca nu mai porneste GMV-ul pe treapta I, nici cand este aerul conditionat pornit nici cand temperatura apei ajunge sus. Cu aerul conditionat pornit mai porneste treapta a II-a din cand in cand. Daca s-a mai lovit cineva de aceasta problema si a gasit si o rezolvare ii multumesc anticipat daca imi da si mie solutia.



P.S Am o SN Clima 2002, si acesta este primul mesaj de pe forum. Asa ca va salut pe toti pe aceasta cale.
Mihai_E
da, am patit-o io, vezi ca in partea dreapta a radiatorului jos,jos se afla o rezistenta care ori e arsa, ori are contactele arse/topite si nu mai face contact. rezistenta se gaseste, partea nasoala e ca mufa care care e pe cablu si care 100% e si topita nu se gaseste. io am facut o improvizatie, am pus pacuci pe cablu si i-am prins cu suruburi de bornele rezistentei (care au niste gauri in ele).

bafta!
panavision
merci, ma duc sa cercetez problema si sper sa o rezolv
panavision
Mihai_E, ai avut dreptate! Era mufa topita. Am schimbat rezistenta cu totul si am lipit fire direct pe contacte. Acum totul e OK. Merci mult!
Mihai_E
pentru putin!
gabimaxim
Da, vad ca a trecut mai mult de un an de la ulimul reply, totusi incerc sa vad daca ma lamureste cineva.
Am o DSN de f. mutin timp si ce am remarcat este ca acul indicator de la temperatura lich. de racire nu mi s-a ridicat niciodata mai sus de jumatatea primei portiuni de scala. La fel ventilastorul nu mi-a porni deloc, niciodata. Am citit la voi cam tot ce ati scris, dar pa mine ma nedumereste o problema.
Motorul este construit sa functioneze optim la o anumita temperatura, temperatura care este aceiasi cu cea de declansare a termostatului. Aceast lucru ar trebui sa se intample intr-un timp cat mai scurt, pana intra in functiune cel de-al doilea circuit de racire, cel care cuprinde si radiatorul. Intrebarea este, de ce mie oricat am mers prin oras, nu am ajuns sa mi se deschida termostatul, implicit motorul sa functioneze in conditii optime si consumul de carburant sa fie cel mai mic. Am o DSN Confort din 2001cu GMV-ul prins de radiator in 4 suruburi.
Oare am eu o problema cu racirea, sau si la voi se intampla la fel mai ales acum iarna.
klaus
Ce inseamna ca o ai de foarte putin timp?
O ai de cel mult o luna? Sa fie cumva exact luna asta in care temperaturile au fost care au fost (adica scazute)?
Venitlatorul porneste in conditiile in care circuitul de racire, prin miscarea aerului exterior prin radiator nu reuseste sa aduca apa la temperatura necesara. Dar daca e frig afara si ii reuseste aceasta operatie....
Si cum nici acul nu a depasit zona rosie, inseamna ca i-a reusit operatia fara sa porneasca ventilatorul.
Zic si eu...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.