Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Se scumpeste leasingul non-UE
DaciaClub - Forum Dacia > Alte discutii > Stiri
hebron
Se scumpeste leasingul non-UE
Autor: Bogdan Tudorache.

Asociatia de Leasing Bancar (ALB), care cuprinde majoritatea companiilor de leasing aflate in subordinea bancilor, negociaza in prezent cu autoritatile modificarea legislatiei pentru clarificarea taxarii "parafiscale" si a statutului firmelor si contractelor, au declarat reprezentantii ALB in cadrul unei conferinte organizate de revista "Finante si Afaceri", cu sprijinul BNR.
Efectele directe ale modificarii legislatiei ar putea fi simtite de consumator, care s-ar putea sa nu mai fie nevoit sa plateasca bani in plus daca se elimina dubla taxare notariala in cazul achizitionarii imobilelor si TVA aferenta asigurarilor si altor taxe la refacturarea de catre firma de leasing catre utilizator a bunului.

Vestile proaste ale integrarii
Odata cu intrarea in Uniunea Europeana, aplicarea taxei pe valoarea adaugata (TVA) pe dobanda, a taxei vamale pe valoarea totala a importului din afara zonei UE, precum si plata accizei la semnarea contractului de leasing financiar pot scumpi brusc chiar si contractele in derulare. Totodata, leasingul operational nu este delimitat clar de cel financiar, iar intrucat primul nu va intra sub incidenta noilor norme ale BNR, confuzia dintre cele doua contracte poate crea distorsiuni de interpretare a legii. Leasingul reprezinta majoritatea in segmentul IFN. Contractele nete de leasing ating 8-9% din intreg sistemul bancar, cifrandu-se la 2,015 milioane euro anul trecut (potrivit ALB), iar intreaga ramura IFN, inclusiv companiile de credit de consum si ipotecar, adaugate leasingului, ajunge la circa 15% din sistemul bancar.

Taxele vamale cresc de 5 ori
In prezent, taxa vamala pentru importurile dedicate contractelor de leasing (de exemplu, autoturisme) se plateste doar pentru 20% din valoarea bunului importat, iar accizele se platesc doar la sfarsitul perioadei de leasing, cand utilizatorul achizitioneaza bunul. Aderarea la Codul Vamal European si intrarea in Uniunea Vamala vor face ca actualele prevederi din Legea leasingului sa nu mai fie aplicabile. "De la 1 ianuarie taxele vamale vor fi platite pentru valoarea integrala a bunului importat, si nu la valoarea reziduala, iar acciza se va achita la inceputul contractului de leasing, si nu la sfarsit", sustine Gabriel Biris, avocat Salans. Pentru importurile din UE, taxele vamale se elimina, insa nu si pentru cele din alte tari nemembre ale eurozonei.
Odata cu intrarea in Uniunea Vamala, romanii ar putea opta sa ia masini in leasing din alte tari, unde TVA este mai mica. "Pot aparea diferente de competitivitate numai din cauza diferentelor de TVA", sustine expertul Salans.

Taxele parafiscale ar putea cadea
Asa-numitele "taxe parafiscale" se reflecta in costul leasingului si sunt suportate in final tot de catre "utilizator", chiar daca ele sunt achitate initial de firmele de leasing. Alinierea la regimul TVA european va ridica problema introducerii TVA pe dobanda pentru leasingul financiar. Daca masura aplicarii TVA pe dobanda, cuprinsa in Directiva a sasea, nu poate fi eliminata, in schimb plata TVA aferenta asigurarii, rovignetei sau taxei de mediu, la refacturare, ar putea fi regandita de Ministerul Finantelor. In acelasi timp, firmele de leasing vor trebui sa-si constituie provizioane de risc in functie de riscul expunerii, expunere peste care ar apasa si taxele "parafiscale" (prevazute de alte legi decat Codul Fiscal), precum taxa "de solidaritate" pentru vehiculele cu o capacitate a motorului de peste 2.000 de cmc, sustine secretarul general al ALB, Adriana Ahciarliu. "In cazul leasingului, asigurarea este obligatorie si reprezinta o masura de gestionare a riscului, iar aplicarea TVA pe asigurare este neadecvata si inechitabila pentru client", spune Ahciarliu.
"Problema incasarii TVA pentru asigurari tine de o anumita interpretare a Ministerului Finantelor cu privire la natura economica a tranzactiilor, specialistii institutiei sustinand ca asigurarea e un cost care cade in sarcina finantatorului, neputand fi refacturat si intrand in baza de calcul a ratei, cu TVA", sustine Biris. In mod normal, costul asigurarii, rovignetei si al altor biruri aferente vehiculelor trebuie sa cada insa in sarcina utilizatorului, iar daca societatile de leasing le achita, la refacturarea catre utilizator a bunului ar urma ca acesta sa deduca TVA.
Presedintele Ager Leasing, Bogdan Savin, acuza si dubla impozitare notariala in cazul contractelor de leasing imobiliar - o problema mai veche care nu si-a gasit inca rezolvare si care face leasingul imobiliar extrem de nepopular.
In acelasi timp, Ministerul Finantelor trebuie sa aiba o interpretare clara in ceea ce priveste deductibilitatea provizioanelor de risc ce vor fi constituite si reglementarile contabile aferente acestui an si celui viitor, sustine Ahciarliu.
"Ministerul a lasat pietei la libera alegere intre trei standarde contabile diferite, iar implementarea standardelor internationale e obligatorie doar pentru companiile care vor sa se listeze", sustine Ahciarliu.
ALB lupta si pentru modificarea legislatiei in sensul redefinirii clare a contractelor de leasing financiar si operational, pentru evidentierea diferentelor dintre acestea. "Dupa lungi negocieri, am depus la Ministerul Finantelor o varianta agreata privind redefinirea fiscala a leasingului financiar si separarea clara de cel operational", afirma Ahciarliu.
Savin sustine ca in prezent au loc scurgeri de finantari catre leasingul operational, care este, in multe cazuri, un leasing financiar mascat. "In acelasi timp, auditorii recalifica contracte de leasing operational in contracte de leasing financiar si ne trezim cu operatori care vin dintr-o zona nereglementata intr-una reglementata", adauga acesta.

BNR nu inaspreste conditiile
Guvernatorul bancii nationale, Mugur Isarescu, crede in capacitatea de autoreglementare a pietelor si va evita sa impovareze sectorul IFN cu norme greu de respectat. BNR, devenita arbitrul pietei potrivit noii legislatii, a decis sa acorde o perioada-tampon firmelor de leasing si altor institutii de credit financiar nebancar (IFN), pentru strangerea banilor necesari constituirii capitalului social (200.000 de euro) si aferenti provizioanelor, precum si pentru efectuarea demersului privind notificarea situatiei proprii catre BNR. Oricum, banca nationala promite ca va emite normele referitoare la IFN in dialog cu specialistii din domeniu, prin dezbatere.

Sursa: Saptamana Financiara

Solon
Se cam complica treburile! mad.gif
sqryn
Avand in vedere preferinta personala pentru masinile europene nu cred ca o sa ma afecteze asa de mult. Si in situatia mea cred ca sunt multi. Oricum e posibil ca unele modele de masini non-ue sa fie fabricate in tari membre UE si astfel dispare si problema asta. E totusi o masura normala de protectie impotriva importurilor. Dar dupa ce ne integram dispar taxele vamale pt importurile din spatiul UE asa ca e si o parte buna...
hebron
Imi doream o Mazda 3.... sad.gif . Si asa acum e destul de scumpa dar se pare ca o sa fie din ce in ce mai greu, poate se va fabrica si in UE, cine stie?
Zetu
Pai daca e sa o luam asa meganeu spre exemplu se fabrica intr-o tara non-ue adica in Turcia.. ce se intampla cu el?
richie
Pai Turcia e membra UE, pentru ca are o bucatica de teritoriu si in Europa. Stiu ca a fost indelung dezbatuta problema primirii Turciei in UE si probabil, din cauza intereselor mari ale investitorilor din vest, pana la urma a fost aprobata primirea ei.

Asta se poate vedea si in prezent si e logic. Ce...acum platesti taxe vamale la clio symbol sau megane sedan? (Iti spun eu....nu platesti tongue.gif)
dadu
totusi, nu cred ca se compara taxele, cu tva-ul pe care va trebuie sa-l platim atunci. damn it!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.