Dragi colegi,
vreau sa va imparasesc si eu din experientele mele cu sistemul de climatizare tip CN, care si mie mi-a scos peri albi. La un moment dat mi-a venit si mie sa-i pun un nit pe post de dop la supapa de vacuum din compartimentul motor, dar m-am gandit ca va trebui sa plimb copilul si iarna, si probabil va fi nevoie de caldura in masina - asa ca n-am avut ce face si a trebuit sa devin expert.
Am incercat sa gasesc prin 'service'-uri oameni care sa se priceapa, dar n-am gasit decat "Nu ne pricepem, dar aduceti-o dumneavoastra, si ne descurcam noi cumva" - nu, multumesc. Am patit si eu ca voi, am dat bani multi pe tot felul de piese care acum stau cuminti in pivnita, fiindca cele de pe masina nu sunt defecte. Am cautat - pe vremea aceea - informatii pe 'net, sperand ca altcineva s-a lovit de aceste probleme inaintea mea si isi impartaseste experienta si voi putea sa fur o idee, doua, dar fara succes. Asa ca, voi cei oropsiti, care aveti nevoie de sfaturi, deschideti larg ochii, mintea si imprimanta! :U
Sa incepem.
'Galusca' nr. 1. E ceea ce am zis mai sus: nu va trebuie un specialist sa va ajute. Chiar daca aveti doua maini stangi va puteti descurca! Aveti nevoie doar de niste scule uzuale si de piese de schimb. Reparati-va propria instalatie de climatizare, si apoi puteti sa va recuperati banii de piese de la alti amarati care nu stiu sa caute pe net!
Instalatia de climatizare functioneaza pe baza de vacuum provenit de la servofrana. Exista un comutator / distribuitor de vid care permite actionarea unor valve pneumatice care inchid / deschid clapetele de directionare a aerului. Orice gaura in acest sistem duce la pierderea presiunii aerului, vid de fapt, si la functionarea defectuoasa a intregului sistem.
'Galusca' nr. 2. Daca se aude un fasait in zona distribuitorului din bord NU inseamna neaparat ca acesta e defect!!! Nu ma intrebati de ce, dar cel putin la mine, in cazul unui defect a fasait intotdeauna, si defecte au fost de fapt valvele.
Procurati-va piese. Eu am gasit din intamplare un kit de reparatii, relativ ieftin, care continea: cativa metri de furtun, T-ul cu supapa din portbagaj, comutatorul de vacuum (nu tot ansamblul, ci doar capsula) si un set de membrane. Incercati sa gasiti asa ceva.
'Galusca' nr. 3. Nu va apucati de desfacut tot sistemul. Localizati intai pana. Altfel lucrati la 'cooperativa in zadar' mai mult decat e nevoie!
Defectele sunt de cateva tipuri. Fie sistemul nu functioneaza deloc (nici una din clapete nu functioneaza), fie functioneaza defectuos (clapetele de aer nu comuta intr-una din pozitiile distribuitorului de aer) fie functioneaza corect, dar suiera (ceea ce e deranjant si denota o apropiata functionare defectuoasa).
Verificati intai existenta vacuumului. In compartimentul motor, scoateti de pe T-ul cu supapa furtunul care intra in habitaclu si convingeti-va de existenta vacuumului. Adica puneti degetul
Atentie, nu va asteptati la cine stie ce forta de absorbtie mare! Daca nu vi se lipeste degetul de supapa, schimbati-o. Si daca asta nu a fost o solutie, problema e mai complicata - e o problema la circuitul de vacuum al servofranei, dar acest lucru ar fi trebuit sa-l sesizati deja prin rigiditatea pedalei de frana.
Daca nu ati reusit sa gasisti kit-ul de reparatii de care vorbeam mai sus, cumparati-va un set de furtune - se gasesc in magazine - fiindca veti avea nevoie de ele.
Urmatorul pas ar fi verificarea valvelor pneumatice, inainte de demontarea lor.
Pregatiti-va o bucata de furtun si o sursa de lumina (lanterna, bec).
Sunt trei valve: doua cu corp simplu si una cu corp dublu. Dati jos cutia de manusi (sau torpedoul) din fata locului pasagerului. Pe acolo veti avea acces la cele doua valve simple. Una din ele este localizata in stanga sus, pe langa sistemul stergatoarelor de prabriz; ea este responsabila cu intrarea aerului din exterior. Atunci cand maneta robinetului de caldura se afla in pozitiile extreme (fie stanga, fie dreapta) aerul nu patrunde din exterior, fiind actionata o clapeta prin intermediul acestei valve. Scoateti furtunul din valva. Puneti in valva o bucata de furtun si trageti aer. Valva ar trebui sa se inchida. Sugrumati furtunul si, timp de cateva secunde, valva nu ar trebui sa revina in pozitia initiala, sau cel putin ar trebui sa revina foarte incet si fara zgomot. Stabiliti daca e defecta sau nu. Repetati operatiunea si pentru cealalta valva, aflata tot in stanga, dar in fata, in partea de jos a cutiei radiatorului de incalzire. Si aceasta e destul de accesibila; ea este responsabila cu inchiderea aerului catre fata.
Daca vreuna din ele este defecta, trebuie schimbata sau reparata. Inarmati-va cu patent, o surubelnita cat mai lata, ulei sau vaselina siliconica, marker, vata, spirt, bandaje si un cat mai bogat repertoriu de injuraturi si cu si mai multa rabdare.
Valva are in capat o tija de plastic. Aceasta tija este prinsa de axul clapetei si asigurata cu un splint de siguranta. Scoateti splintul (e moale, merge cu mana, dar daca nu reusiti folositi patentul) si tija valvei de pe axul clapetei. Daca nu intelegeti ce spun, scoateti lanterna si aruncati o privire
. (Dupa ce scoateti tija valvei miscati clapeta cu mana, sa nu fie cumva intepenita si valva sa fie de fapt buna.) Acum trebuie scoasa valva. Aceasta e prinsa de suport cu patru gheare de plastic. Initial voiam sa lucrez frumos si incercam sa scot pe rand fiecare gheara, sa nu rup ceva. Dar dupa ce am folosit prea mult vata, spirtul, bandajul si injuraturile, mi-a trecut. Bagati surubelnita intre valva si suport si faceti parghie. Folositi forta! Nu va fie mila! Sau daca va e, o sa va treaca pe masura ce deveniti mai furiosi! Nu se rupe! Sau daca se rupe, imi bag... Gata! A iesit! STOOOOOOOOOOP! Inainte de a o scoate de tot de la locul ei memorati pozitia in care este! Una din cele patru gheare de prindere este mai ingusta decat celelalte. Memorati pozitia ei!
Dupa ce ati reusit sa scoateti valva, luati o pauza, sa va reveniti. Stergeti-va transpiratia. Dezinfectati si bandajati ranile de pe maini. Nu aveti? Nu-i nimic, o sa aveti cand puneti valva inapoi. Un suc, o bere va pot rasplati efortul.
Acum vinovatul sta fara vlaga in fata voastra. Daca v-ati permis sa cumparati o valva noua, e bine. Daca nu, trebuie sa va cumparati membrane. Si acestea se gasesc de cumparat; mai rar, e drept, dar se gasesc si sunt ieftine. Atentie! Exista doua tipuri de membrane: una care se foloseste in ambele tipuri de valve, si una care se foloseste doar in valva cu corp dublu! In orice caz, trebuie sa deschideti valva.
'Galusca' nr. 4. Valvele nu se pot deschide. Ba se pot! Si nici macar nu e greu. Mie mi-a luat o luna pana am reusit sa gesesc calea. Am incercat in toate felurile, prin desurubare, prin fortare, degaba. Totusi, va dezvalui secretul: Ridicati-va in picioare si imaginati-va ca sunteti un practicant de arte martiale. Luati valva si prindeti-o in maini, fiecare jumatate intr-o mana. Concentrati-va. Inchipuiti-va ca aveti in maini o coada de matura pe care o veti frange in doua. Umpleti-va de forta. Lasati forta sa vi se prelinga in maini. Vizualizati felul in care valva se va desface in doua jumatati. Actionati! Valva se va desface. Nu s-a desfacut? Repetai operatiunea, dar de data aceasta concentrati-va cu adevarat! Valva se va desface!
Daca nu aveti o valva noua, scoateti membrana veche si cautati spartura. Uitati-va la ea si injurati-o cu drag si satisfactie. Luati o membrana noua. Si daca ati desfacut o valva noua, operatiunea urmatoare e importanta: ungeti membrana cu vaselina siliconica! Preveniti imbatranirea ei - membranele unse cu vaselina siliconica m-au ajutat sa nu trebuiasca sa mai umblu la sistemul de climatizare de vreo doi ani! Repet: tratati membranele, chiar si la valve noi, cu vaselina siliconica, sau cu ulei siliconic! Si uleiul, si vaselina se gasesc de cumparat, sau cel putin de imprumut de la vreun prieten. Sfat: folositi substante siliconice fara adaosuri, transparente. Cautati si veti gasi. Nu sunt bune: spray-ul silicon de bord, siliconul pentru procesoare sau cel din tranzistori; cel din sanii sau buzele iubitei ar fi bun, dar costa mai mult decat toata masina.
Dupa ce ati fixat membrana la loc (sper ca n-ati uitat arcul), inchideti valva. Procedeul cu pozitia 'arte martiale' poate fi de ajutor. Puneti furtunul in capatul valvei si repetati operatiune de producere de vid, pentru a verifica functionarea corecta a valvei inainte de a o pune la locul ei. Daca valva nu revine in pozitia initiala cautati unde e arcul pe care ati uitat sa-l puneti.
Luati valva si curatati ghearele de bavuri. Folostiti un cutter. Daca mai ciupiti din gheare nu va faceti probleme. Puneti valva inapoi. Atentie la pozitia ghearei mai subtiri - altfel va veti chinui degeaba. Din nou, folositi forta. Nu se va rupe! Dupa terminarea operatiunii folositi vata, spirtul si bandajele pentru a va repara si mainile. Daca tot nu ati reusit sa va raniti sunteti buni de cinste, fiindca mie inca nu mi-a reusit figura asta.
Daca aceste doua valve functioneaza corect, mai ramane sa verificati cea de a treia, cea dubla. Aceasta se defecteaza cel mai des, din experienta mea (de obicei fasaitul din distribuitor era provocat din cauza acestei valve defecte). Aceasta este in stanga cutiei radiatorului de incalzire, jos, cam pe unde este tibia piciorului soferului care sta pe acceleratie. Acces: pe unde poate fiecare.
Repetati figura de verificare. Aici veti avea nevoie de o gura de ajutor. Aceasta valva are trei pozitii: in stare de repaos, deschisa pe jumatate si deschisa total (directionarea aerului catre parbriz, catre picioare sau in ambele sensuri). Inainte de a scoate furtunele de pe valva luati un marker si faceti semne pe furtune ca sa stiti si cum sa le puneti inapoi - daca le inversati veti provoca un defect care ii va pune in incurcatura totala chiar si pe proiectanti. Scoateti furtunele, cel de jos si cel din lateral. Puneti furtunele de test. Faceti vid intai pe furtunul corespunzator elementului din mijloc. Apoi rugati un prieten sau un trecator binevoitor sa repete vidul pe furtunul corespunzator capatului valvei. Diagnosticati valva. Daca este defecta procedati precum v-am descris pentru valvele simple. Sfatul meu: daca deschideti valva, schimbati ambele membrane. Oricum tratamentul cu vaselina / ulei siliconic(a) este obligatoriu.
Daca verificarea valvelor a decurs cu bine, si totusi sistemul nu functioneaza sau fasaie, atunci e buba. Problema sta in distribuitorul / comutatorul de vacuum.
Mai aveti o sansa sa aveti unul sau mai multe furtune crapate (e mai putin probabil, dar mi s-a intamplat). Porniti motorul si scoateti din nou, pe rand, furtunele din valve. Verificati daca exista vid la capetele lor (nu uitati sa manevrati comutatorul / distribuitorul de vid ca sa chiar si aveti vid la ele).
Acum va trebui sa inlocuiti acest distribuitor. Cumparati unul nou. Eu personal nu stiu daca sau cum se repara, fiindca inca n-am fost nevoit sa-l schimb, intotdeauna problemele au fost din valve. Daca reusiti sa gasiti, cumparati numai distribuitorul, nu tot ansamblul cu manete (diferenta de pret e considerabila).
Deschideti capota motorului si scoateti clema de sustinere a cablului de comanda a robinetului de incalzire. Va va fi mai usor! Desfaceti panoul comenzilor de climatizare de pe bord (scoateti tijele comenzilor, butonul ventilatorului apoi panoul). Ansamblul de comanda e prins cu trei suruburi: doua in partea de sus a panoului; al treilea in spate (se poate ajunge numai prin spate, prin gaura cutiei torpedoului. Umblati cu grija, fiindca sunt detul de fragile, mie mi-au rupt suporturile inca din garantie.
Acum trebuie scoasa toata comanda afara. Dupa cum v-a fost norocul, nea Vasile de pe linia de montaj a lasat mai mult sau mai putin furtun la dispozitie. Eu n-am avut noroc, si primele doua dati m-am chinuit cu pensete si clesti cu gura lunga ca sa scot furtunele si apoi sa le pun inapoi. Din nou, inainte de toate, inainte de a scoate vreun furtun, insemnati-l cu markerul si desenati totul intr-un caiet! Nu va fie lene ("las' ca tin minte!") fiindca din nou puteti provoca dezastrul. Ca sa revin la furtune: daca nu sunt destul de lungi ca sa permita scoaterea comenzii fara sa scoateti intai furtunele, faceti un efort si cumparati-va furtune noi si inlocuiti-le - si lasati vreo 20 de centimetri in plus. Pentru cateva mii de lei cat costa furtunele nu merita chinul - va spun asta din proprie experienta.
O alta metoda, daca va permit furtunele si cablul de actionare al robinetului, este sa scoateti blocul de comanda prin spate, in stanga, spre gaura cutiei torpedoului. Totusi, in ambele metode, aveti grija sa nu frangeti cablul de la robinetul de incalzire.
Dupa ce ati scos comanda afara, inlocuirea ei nu e complicata. Si nici remontarea ei. Aveti grija la cablul de comanda al robinetului de incalzire - eu l-am indoit din greseala si a trebuit sa-l inlocuiesc cu totul. Daca se intampla totusi, trebuie sa va cumparati unul nou (asta e alta poveste, dar pe scurt suna asa: luati cablul cu voi la magazin! Veti constata atunci ca dintr-un manunchi de cabluri noi doar unul are exact aceeasi lungime ca si cel dat jos, si nu veti fi nevoiti sa constatati ca cel nou e mai scurt cu un centimetru abia dupa ce l-ati montat la loc...)
Cam asta am vrut sa va impartasesc. Va urez succes!