Stimati domni, am sa va scriu aici o poveste scurta(sper), dar care trezeste spiritul si pasiunea unora pentru masinile care le conduc si care ii provoaca in fiecare zi sa acorde intelegere si atentie unei "cutii de metal cu motor si patru roti" (citat din unul din vecinii mei care au vazut dacia mea cand am cumparat-o).
Hai sa incep...
Prima si ultima masina pe care tatal meu a avut-o si inca o are este un Renault 12. O masina superba, cu linii curate, simple, fara excesuri, retusuri sau care necesita imbunatatiri, imbinari cat mai placute ochiului si auzului, confort sporit si accesibila majoritatii familiilor. Motor perfect echilibrat pentru vremea ei, economic, silentios, care necesita intretinere minima din partea ficarui posesor, caracteristicile functionale destul de bune pentru perioada in care s-a nascut... ce mai, o masina la cheie construita pentru oamenii de rand care nu au posibilitatea de "mai mult". Primul R12 din cate stiu eu a fost fabricat in 1968, iar cel mai dotat model avea denumirea "Renault 12 Gordini Coupe" cu 160 de caluti la bord (din uzina!)! Poate unora nu le vine sa creada dar da, din uzina! Daca Ceasca ar fi "ajutat" putin Uzina de Automobile Pitesti, poate ca am fi avut si noi acel model in varianta autohtona.
In acea perioada, s-a nascut o masina care desi la inceput a fost doar o copie fidela a R12, mai apoi a inceput sa aiba un "suflet" propriu si o istorie de invidiat. Incet, incet si treptat a fost produsa cu piese romanesti (care sincer sa va spun eu consider ca piesele pana la un anumit punct erau la fel de fiablie ca si cele straine). Trecerea a fost lenta si a durat aproape zece ani, dupa care nu prea se mai gaseau piese frantuzesti in componenta lor.
Acea masina s-a materializat prin numarul "1300" si a aparut sub sigla Dacia... O stiti cu toti, e "Dacia 1300". Acest model a aparut initial in 2 versiuni la noi: un simplu "break" si o "berlina". "Imbunatatirile" fata de versiunile franceze nu erau mari dar purtau amprenta romaneasca pe ele. Si totul pentru a reduce costurile de productie si intretinere.
Timpul a trecut si faima acelor masini a inceput sa dispara... Desi sunt destule in tara, si veti spune ca nu a disparut, e doar bine ascunsa, eu cred ca au inceput sa dispara.
Multi cred ca va ganditi sau v-ati gandit "cum sa o fac sa mearga..." mai bine... mai rapid... mai silentios... "mai"... sau poate ca ati cautat solutii cum sa o faceti "sa mearga" doar din dragostea pentru aceasta masina, acest model, aceasta "cutie". Am vazut ca multi isi doresc piese franceze sa le puna pe dacia lor 1300 sau 1310 si nu numai... Acestia stiu cat de greu e sa gasesti o piesa originala R12 sau chiar de origine Dacia si sa fie in stare buna sau chiar perfecta de functionare. Sfatul meu e sa cautati in lume orice referinta la R12 si unde se comercializeaza o piesa sau alta, nu va zgarciti la bani, luati piesa respectiva ca masina merita!!
Mai jos va dau si niste link-uri ca poate va intereseaza si va ajuta...
http://www.renault12.com
http://www.renault12.de/index2.html
http://home.wxs.nl/~vrija001/R12_repair.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_12
In plus pentru cei care doresc sa aiba o frantuzoaica... ganditi-va ca sunt destule "dincolo" si eu zic ca isi merita toti banii.
Daca unii cred ca am gresit undeva sau daca am deranjat pe cineva, imi cer scuze.