Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Dacia 1300 sau "Sa invatam de la cei batrani..."
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
tgg2k
Stimati domni, am sa va scriu aici o poveste scurta(sper), dar care trezeste spiritul si pasiunea unora pentru masinile care le conduc si care ii provoaca in fiecare zi sa acorde intelegere si atentie unei "cutii de metal cu motor si patru roti" (citat din unul din vecinii mei care au vazut dacia mea cand am cumparat-o).

Hai sa incep...

Prima si ultima masina pe care tatal meu a avut-o si inca o are este un Renault 12. O masina superba, cu linii curate, simple, fara excesuri, retusuri sau care necesita imbunatatiri, imbinari cat mai placute ochiului si auzului, confort sporit si accesibila majoritatii familiilor. Motor perfect echilibrat pentru vremea ei, economic, silentios, care necesita intretinere minima din partea ficarui posesor, caracteristicile functionale destul de bune pentru perioada in care s-a nascut... ce mai, o masina la cheie construita pentru oamenii de rand care nu au posibilitatea de "mai mult". Primul R12 din cate stiu eu a fost fabricat in 1968, iar cel mai dotat model avea denumirea "Renault 12 Gordini Coupe" cu 160 de caluti la bord (din uzina!)! Poate unora nu le vine sa creada dar da, din uzina! Daca Ceasca ar fi "ajutat" putin Uzina de Automobile Pitesti, poate ca am fi avut si noi acel model in varianta autohtona.

In acea perioada, s-a nascut o masina care desi la inceput a fost doar o copie fidela a R12, mai apoi a inceput sa aiba un "suflet" propriu si o istorie de invidiat. Incet, incet si treptat a fost produsa cu piese romanesti (care sincer sa va spun eu consider ca piesele pana la un anumit punct erau la fel de fiablie ca si cele straine). Trecerea a fost lenta si a durat aproape zece ani, dupa care nu prea se mai gaseau piese frantuzesti in componenta lor.

Acea masina s-a materializat prin numarul "1300" si a aparut sub sigla Dacia... O stiti cu toti, e "Dacia 1300". Acest model a aparut initial in 2 versiuni la noi: un simplu "break" si o "berlina". "Imbunatatirile" fata de versiunile franceze nu erau mari dar purtau amprenta romaneasca pe ele. Si totul pentru a reduce costurile de productie si intretinere.

Timpul a trecut si faima acelor masini a inceput sa dispara... Desi sunt destule in tara, si veti spune ca nu a disparut, e doar bine ascunsa, eu cred ca au inceput sa dispara.

Multi cred ca va ganditi sau v-ati gandit "cum sa o fac sa mearga..." mai bine... mai rapid... mai silentios... "mai"... sau poate ca ati cautat solutii cum sa o faceti "sa mearga" doar din dragostea pentru aceasta masina, acest model, aceasta "cutie". Am vazut ca multi isi doresc piese franceze sa le puna pe dacia lor 1300 sau 1310 si nu numai... Acestia stiu cat de greu e sa gasesti o piesa originala R12 sau chiar de origine Dacia si sa fie in stare buna sau chiar perfecta de functionare. Sfatul meu e sa cautati in lume orice referinta la R12 si unde se comercializeaza o piesa sau alta, nu va zgarciti la bani, luati piesa respectiva ca masina merita!!

Mai jos va dau si niste link-uri ca poate va intereseaza si va ajuta...

http://www.renault12.com
http://www.renault12.de/index2.html
http://home.wxs.nl/~vrija001/R12_repair.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_12

In plus pentru cei care doresc sa aiba o frantuzoaica... ganditi-va ca sunt destule "dincolo" si eu zic ca isi merita toti banii.

Daca unii cred ca am gresit undeva sau daca am deranjat pe cineva, imi cer scuze.
cristigeo69
wub.gif
ROBY 06-TFA
Asa e Domnul meu,piesele au fost si vor fi o mare PROBLEEEMMMAAA!!!
De aceea multi au urat-o!
Dar,inca multi o iubesc tongue.gif
Hormonelul
Bine ai venit tgg2k !!!! 053.gif
Asa este, sunt multi care iubesc batrana frantuzoaica.
Avem un topic al nostru in sectiunea Probleme tehnice - CLT (chiar de ce e acolo ??? ) .... DACIA 1300 "frantuzoaica" wub.gif


user posted image
Harap_Alb
QUOTE(tgg2k @ 25 Jul 2006, 16:00)
. Primul R12 din cate stiu eu a fost fabricat in 1968, iar cel mai dotat model avea denumirea "Renault 12 Gordini Coupe" cu 160 de caluti la bord (din uzina!)! Poate unora nu le vine sa creada dar da, din uzina! Daca Ceasca ar fi "ajutat" putin Uzina de Automobile Pitesti, poate ca am fi avut si noi acel model in varianta autohtona.


buna tuturor
foarte interesant subiectul r12/dacia merita dezbatut smile.gif
Cateva mici precizari pt inceput referitoare la gordini de 160 de cai.
R12 Gordini , a fost produs in nr de cam 5 mii si ceva de exemplare dupa cate tin minte si era versiunea sport a r12 , dezvoltand o putere de 113cp la 6250rpm cu un motor de 1565cmc.Acesta era masinuta de uzina.
Versiunea de "160"de cai era de fapt un kit tuning produs de diverse firme ,cum ar fi viry chatillon sau altele ale caror nume nu le mai tin minte si si ridicau puterea motorului la aprox 145 de cai.A existat intr-adevar o versiune de 160 de cai , produsa de echipa service de competitii ale firmei renault dar era o versiune de raliu nu de strada.
Acum referitor la comparatia uzinele dacia/renault:).Aici se imbarliga 2 lucruri: primul ar fi ca fiind vorba de un kit tuning, uzina nu mai trebuie amestecata, kitul tuning fiind oferit de obicei de firme particulare.Un exemplu mai recent ar fi kitul produs de elia pt logan care ridica puterea la 130cp.Un exemplu oarecum aiurea dar trebuie tinut cont ca in perioada comunista nu prea existau firme de tuning:).Al doilea lucru; versiunea de raliu.Nu puteti acuza uzinele dacia la acest capitol pt neimplicare , fiind scoase niste modele in fatza caruia batranul gordinii s-ar ascunde.Dacia sport de 300cp a lui nicu grigoras e un exemplu destul de bun.
In final, concluzia ar fi, ca dupa parerea mea creditul apartine uzinelor dacia nu firmei renault.Adica Dacia a preluat un concept plin de probleme pe care l-a finisat modernizat si diversificat timp de 30 de ani.Ca fapt divers fratujii amatori de r12 saliveaza destul de mult la dacia 1310 pe injectie.Nu le vine sa creada ce a ajuns r12 biggrin.gif
bafta
tgg2k
imi cer din nou scuze daca am gresit in legatura cu acestea doua masini, oricum ma consolez la gandul ca intr-o oarecare masura am avut si eu dreptate (chiar din spusele tale): adica R12 Gordini s-a produs in 5000 de exemplare pe cand masina lui Nicu Grigoras a fost doar un exemplar.

pe de alta parte... parerile sunt impartite, foarte bine zici ca o discutie cu tenta de dezbatere ar fi binevenita, pe tema diferentelor R12/D1300. mie personal imi par mai bune R12 decat D1300 deoarece au o fiabilitate mai RIDICATA decat ce s-a facut la noi in perioada aceea.

cateva din punctele mele de vedere (la capitolul plusuri):

- jenti si cauciucuri mai sanatoase;
- tabla mai buna;
- componente de motor frantuzesti;
- frane mai bune;
- si nu numai...

in plus, fratujii amatori de R12 normal ca saliveaza dupa dacia 1310 cu injectie. R12 nu a fost chiar o masina de succes in Franta si dezvoltarea ulterioara a avut de suferit din aceasta cauza. Ce sa mai zic de conceptul de R12... nu cred ca era plin de probleme, ca altfel nu ar fi avut asa de multe versiuni si nu s-ar fi raspandit in asa multe tari: romania, olanda, suedia, germania, s.a.

nu vreau sa supar pe nimeni dar eu sunt PRO R12 (e masina lu' tata si prima care am condus-o cu permis) si PRO D1300(e masina mea personala care ma duce si ma aduce, si daca nu am grija de ea, nimeni nu are), masinile mi se par la fel de bune atata timp cat sunt ingrijite si exploatate in regim normal.

@Hormonelul: extraordinar de bine arata masinuta ta. mi-as dori eu sa arate asa bine si a mea.... sper ca pana la iarna macar sa ii fac tabla si sa o vopsesc.

PS: daca topicul ar trebui mutat sau integrat in cel cu "frantuzoaica", rog moderatorii sa se ocupe de asta cum cred ei de cuviinta.
rs44
QUOTE(Harap_Alb @ 1 Aug 2006, 02:31)
In final, concluzia ar fi, ca dupa parerea mea creditul apartine uzinelor dacia nu firmei renault.Adica Dacia a preluat un concept plin de probleme pe care l-a finisat modernizat si diversificat timp de 30 de ani
*


Mare greseala!!! adica reiese din ce spui tu ca Dacia 1300 este mai proasta decat 1310?! ohmy.gif
In nici un caz!
Mai ales ca Dacia nu a preluat nici un "concept"
Harap_Alb
QUOTE(rs44 @ 1 Aug 2006, 16:01)
Mare greseala!!! adica reiese din ce spui tu ca Dacia 1300 este mai proasta decat 1310?! ohmy.gif
In nici un caz!
Mai ales ca Dacia nu a preluat nici un "concept"
*




Nu mi se pare ca asta reiese din spusele mele si oricum nu a fost intentia mea sa spun ca dacia 1300 e mai proasta decat 1310 .De altfel nici nu fac comparatii intre modele si marci. Faptul ca r12 e mai fiabil decat dacia 1300 si ea la randul ei e mai fiabila decat 1310 tine de alte probleme nu de masina in sine.Aici intervin calitatea executiei, intretinere, calitate piese etc etc.Nu uitati ca la noi incepea perioada economiei pe atunci asa ca e normal, calitatea serviciilor scade.
Proiectul R12 a fost demarat oficial in 1965, acordul cu statul roman a fost semnat in septembrie 1966, iar uzina de la pitesti a fost inaugurata in august 1968, perioada in care r12 nu era nici pe departe definitivat.Deci uzina a preluat un concept nu un produs finit cum este cazul dacia 1100 de ex.Este doar un termen nu are rost sa ne certam in definitii..Lansarea r12 a fost un an mai tarziu in octombrie 1969 dupa ce multe probleme au fost corectate de ingineri romani.Evident nu pot sa aduc dovezi in sensul asta , spun doar ce am auzit din discutiile celor mai batrani ca mine.Barfe adica icon_mrgreen.gif De aici am zis ca, conceptul a fost cu probleme.Produsl finit a fost evident un succes, dupa cum ai zis si tu, producandu-se peste tot in lume.
Pro r12 si pro dacia 1300 sunt si eu dar nu pot sa zic nimic concret de fiabilitate,exploatare si alte de gen pt ca nu am nici una nici alta din pacate.Acum sunt sunt in cautarea uneia , sa vedem ce iese .Doamne ajuta tongue.gif
Hormonelul
Inceputurile: smile.gif

http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopi...ndpost&p=406687
sobolan
Nu vreau sa stic buna dispozitie a nimanui ,dar ,ma doare cand vad cate o dacia 1300 frantuzoaica parasita ,abandonata .....am cateva in zona in care stau eu si va spun eu ca sunt masini bune care arata exact cum au iesit din fabrica dar ploaia,iarna le-a ciufulit rau tare...
Felicitari lui hormonelul ptr. masina...e frumoasa...si tuturor care pastreaza o dacia 1300 si au grija de ea....
ps : am gasit una din 80, 1300 ,unic proprietar cu vreo 10 mil (dau eu vreo 6) si ma apuc de restaurat ! am de gand sa o fac exact cum a fost cand a iesit pe poarta fabricii !

Alex G.
Intr-un service auto am vazut niste Dacia 1300 (de dinainte de 1980) intr-o stare deplorabila; am luat de la ele un releu regulator SERI DUCELLIER si o pompa de apa si multe alte nimicuri. Intr-adevar este o priveliste sinistra sa vezi o Dacia 1300 in paragina.

Alex
SiloS
sinistra ??? Sa vezi un mert in paragina nu este sinistru , apoi sa vezi o coaja parasita radmasa.gif
Alex G.
Apropos de coaja parasita, acum vreo 6 ani cand am trecut prin Germania in drum spre Franta, dupa Munchen in plin camp (nu pe autostrada) era un Ford Sierra cu tot cu chei in contact si tipenie de om pe acolo. Nimeni nu se uita la ea; eu eram cu Dacia 1310 (ultimul in care mai puteai iesi cu masina cu roti in 3 prezoane).

Pentru unii (printre care si eu)... e sinistru sa vezi Dacia 1300 cu piese frantuzesti, in paragina.

Alex
SiloS
Pentru mine e sinistru sa vad dacii "cu imbunatatiri" umbland de nebune pe sosele . La alea trebuie dat foc si aruncate in Dunare . radmasa.gif radmasa.gif radmasa.gif

Despre daciile frantuzesti , sunt de admirat alea restaurate sau ingrijite , alea modificate cu gust , alea ale oamenilor care au bani sa le ingrijeasca asa cum merita . Insa astea sunt f.f.f. tongue.gif putine .
Alex G.
Bine punctat. Cele kitch (cu beculete si tot felul de zorzoane si oua kinder pe antena de la radioreceptor) n-au ce cauta pe drumuri, polueaza vizual.

Alex
Siconi
mai railor... aveti dreptate. Kitch=caruta,asa ca n-au voie pe drumurile publice sau pe durmurile europene.
Pedro
tgg2k , spuneai ca merita sa cautam piese in afara. Sa iti dau un exemplu destul de graitor . O bara fara tamburi de renault 12 , fata sau spate, nu conteaza, oscileaza de la 200 la 300 euro. De aceea un gordinii ajunge la 10.000 euro, e adevarat, complet restaurat. In concluzie in romania e inca super ieftin sa restaurezi o dacia 1300.
tgg2k
QUOTE(Pedro @ 3 Aug 2006, 07:51)
tgg2k , spuneai ca merita sa cautam piese in afara. Sa iti dau un exemplu destul de graitor . O bara fara tamburi de renault 12 , fata  sau spate, nu conteaza, oscileaza de la 200 la 300 euro. De aceea un gordinii ajunge la 10.000 euro, e adevarat, complet restaurat. In concluzie in romania e inca super ieftin sa restaurezi o dacia 1300.
*



sincer sa fiu eu ma gandeam la fiabilitate, pot sa fac comparatii simple... de ex: o pompa de benzina frantuzeasca si una romaneasca. sau chiar mai simple... arcurile frantusesti fata de cele romanesti. oricum, sunt de parere ca o masina bine intretinuta tine destul de mult chiar daca e D1300 sau R12.

in alta ordine de idei, normal ca e mai ieftin de restaturat o dacie 1300 decat un renault 12, cel putin la noi. pe de-o parte ca la d1300 gasesti piese cate vrei dar de R12 nu prea. in plus, cine are r12 sa bage in masina piese de r12 (nu de dacie cum am vazut cateva, nu de alta dar e batjocura) iar cine are dacie, sa bage piese de dacie ca sunt foarte ieftine si se gasesc pe (aproape) toate gardurile, ca dezmembrari sunt destule. in plus r12 se gaseste afara la preturi foarte bune (cine are si sa fie dispus sa vanda). am vazut si la 300 euro... era un anunt din 2005 din pacate, ca l-as fi luat eu...

in final... stiu cat e un gordini complet restaurat si am vazut unul vorba aia... "inainte si dupa". dar masina aia merita toti cei 10.000 de euro si tot timpul acordat(aproape 3 ani de zile din care primele 2 luni nu a fost miscata). in plus una e sa restaurezi o masina cat de cat ingrijita si una e sa restaurezi o masina aproape varza (proprie experienta)... in privinta asta si pretul variaza enorm.
rs44
QUOTE(Harap_Alb @ 1 Aug 2006, 20:58)
Proiectul R12 a fost demarat oficial in 1965, acordul cu statul roman a fost semnat in septembrie 1966, iar uzina de la pitesti a fost inaugurata in august 1968, perioada in care r12 nu era nici pe departe definitivat.Deci uzina a preluat un concept nu un produs finit cum este cazul dacia 1100 de ex.


Cum poti sa spui asa ceva. InCREDIBIL!

Zi tu o piesa de 1300 din, sa zicem 1970 care este de conceptie romaneasca!!!

Din ce spui tu proiectul R12 a fost o colaborare intre romani si francezi!! radmasa.gif
sobolan
QUOTE(SiloS @ 2 Aug 2006, 22:09)
Pentru mine e sinistru sa vad dacii "cu imbunatatiri" umbland de nebune pe sosele . La alea trebuie dat foc si aruncate in Dunare . radmasa.gif radmasa.gif radmasa.gif

Despre daciile frantuzesti , sunt de admirat alea restaurate sau ingrijite , alea  modificate cu gust , alea ale oamenilor care au bani sa le ingrijeasca asa cum merita . Insa astea sunt f.f.f. tongue.gif putine .
*




tu ce masina ai mai silos ? inainte aveai in avatar un mercedes ! era cumva al tau ? 168.gif
Hormonelul
QUOTE(rs44 @ 3 Aug 2006, 18:58)
Cum poti sa spui asa ceva. InCREDIBIL!

Zi tu o piesa de 1300 din, sa zicem 1970 care este de conceptie romaneasca!!!

Din ce spui tu proiectul R12 a fost o colaborare intre romani si francezi!! radmasa.gif
*



Eleronul de plastic din spate si nuca de schimbator din cihlimbar cu insecte in ea !! tongue.gif radmasa.gif Deci exista !








Proiectul R12 a fost pur frantuzesc. Statul Roman - Ceasca, dorea sa produca la vremea aceea(1965) o masina mica pentru oamenii munci. S-a organizat o licitatie conditile fiind ca masina sa aiba un motor intre 1100 - 1300 cmc si sa fie destul de incapatoare pt o familie. La licitatie au venit mai multe firme Austin cu modelul Mini Morris, Peugeot cu modelul 204, fiat cu 1100D, Alfa Romeo cu 1300 si RENAULT. .......si a castigat Renault......
Asa ca un fapt divers ....va inchipuiti ce ar fi iesit daca castiga Austin. SA fi fost numai gargarite de Mini peste tot. Am fi fost ca in povesti am fi trait in ciuperci si conduceam Mini-uri radmasa.gif

radmasa.gif radmasa.gif radmasa.gif
kristalloz
loooool... da este foarte adevarat... dar mai bine un Renault "adaptat" in Dacie decat un Yugo "adaptat" in Dacie... radmasa.gif
rs44
QUOTE(rs44 @ 3 Aug 2006, 20:58)
Zi tu o piesa de 1300 din, sa zicem 1970 care este de conceptie romaneasca!!!
*




QUOTE(Hormonelul @ 3 Aug 2006, 23:03)
Eleronul de plastic din spate si nuca de schimbator din cihlimbar cu insecte in ea !!    tongue.gif  radmasa.gif  Deci exista !
*



Ce intreb eu si ce raspunzi tu!
Ai tu impresia ca primele dacii 1300 aveau eleron de cauciuc? tu ai asa ceva?
Harap_Alb
QUOTE(rs44 @ 3 Aug 2006, 20:58)
Cum poti sa spui asa ceva. InCREDIBIL!

Zi tu o piesa de 1300 din, sa zicem 1970 care este de conceptie romaneasca!!!

Din ce spui tu proiectul R12 a fost o colaborare intre romani si francezi!! radmasa.gif
*



Tu ori nu intelegi ce spun ori interpretezi voit.Am spus eu undeva ca 1300 are piese de conceptie romaneasca? Nici ulterior cand treptat 1300 a inceput sa aiba piese romanesti nu era vorba de "conceptie romaneasca".Faptul ca erau produse sub licenta la noi in tara nu le face de conceptie romaneasca."Conceptia" romaneasca apare ceva mai tarziu...
Proiectul r12 a fost pur frantuzesc pana in clipa acordului semnat cu guvernul roman.De atunci a devenit colaborare.Pare destul de logic.
Dar ne certam in termeni..
In alta ordine de idei am gasit un site f misto cu R12 Gordini: http://gorde.org/ .Daca o imagine = 1000cuvinte, pe situ asta e o biblioteca intreaga wub.gif
rs44
Nu e bre nici o colaborare la nivel de proiect!
R12 este o creatie pur frantuzeasca100% sleep.gif
costynebunu
Salut!maine sau poimaine o sa postez si cateva poze cu masina unui prieten care e o ''frantuzoaica'' get pe get! a costat 8500Euro dar merita banii e super.merge foarte bine si la exterior arata super.o sa vedeti maine.
driverx
Te rog sa pui pozele. Da' sa pui si o poza cu prietenul tau sa vedem omul care a putut da CHIAR ATATIA bani pe masina aia. radmasa.gif
tgg2k
in mod normal daca masina e cea care o cred eu... vom ramane toti 173.gif

daca nu... radmasa.gif radmasa.gif radmasa.gif radmasa.gif radmasa.gif radmasa.gif

ca fapt diver am vazut un nen din australia care si-a cumparat al doilea grodini... nush cati dolari australieni... ~9000 EUR si arata impecabil... mootr de 1.6, 16 caluti...
CriSTI68
care din voi a avut la 1300 sau R12 frana de mana in bord ? eu o am si acum si ma freca la menta tipul de la rar cand am fost sa ii fac ITP radmasa.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.