“Vizita împăratului Franz Iosef I de la mijlocul lui septembrie, mai precis între 14 și 18 septembrie, 1896 a fost prilejuită de inaugurarea canalului Porțile de Fier, prezența sa la această festivitate fiind urmată de șederea, timp de două zile, la București și petrecerea unei zile de odihnă, de recreere, la Sinaia.
… cei doi Suverani însoțiți de Regina Elisabeta, de Principii moștenitori Ferdinand și Maria și de restul suitei formată din aproximativ 30 de persoane au pornit într-o plimbare de-a lungul pârâului Peleș, prin pădure, mai întâi „în trăsuri până la întâia cascadă, de unde coborându-se au făcut o lungă excursiune pe jos de mai bine de o oră și jumătate". Ajungând la Stâna Regală unde, „într-un frumos umbrar de verdeață" li s-a servit prânzul. In timpul mesei, muzica Regimentului 1 de geniu și două tarafuri de lăutari s-au întrecut în a-i distra pe înalții oaspeți. Unul din tarafuri, ai cărui membri erau îmbrăcați în costume naționale „a atras cu deosebire interesul împăratului, care a urmărit cu vie plăcere diferitele bucăți ale musicei naționale.
… Regele Carol l-a condus pe împăratul Franz Iosef pe o stâncă din apropiere, pe al cărui vârf fusese amenajată o terasă și „un pavilion cu balustradă" de unde se putea vedea, de pe un versant, dincolo de Bușteni și Azuga, peste vârfurile Caraiman și Omul, iar, de pe celălalt versant, Castelul Peleș, Mănăstirea Sinaia și toată valea Prahovei spre Comarnic. Observând încântarea pe care a trezit-o împăratului priveliștea oferită, Regele Carol i-a adresat rugămintea de a primi ca, în amintirea „acestei zile frumoase și neuitate, cu care Majestatea Voastră Ne-a înveselit... să-i permită a da numele de « Francis e Iosif » acestei stânci, care presintă o
vedere plăcută peste Sinaia și valea Prahovei.
Sursa… După ce s-a despărțit, cu aceleași calde sentimente, și de Principele Ferdinand, împăratul Franz Iosef I a urcat în trenul regal a cărei deplasare era supravegheată chiar de inginerul Anghel Saligny, Directorul general al Căilor Ferate din România, pornind, la orele 22,00, către Predeal.” Calea ferată fusese făcută în 1879, iar joncțiunea cu Transilvania în 1882.