Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Turatia optima pt schimbarea treptelor de viteza
DaciaClub - Forum Dacia > Alte discutii > Cafenea
prody
Ma intereseaza urmatorul aspect: care este turatia optima pentru schimbarea treptelor de viteza la Logan? Care este concret limita sub care se considera ca mergem subturat cu Loganul?
In cartea tehnica nu am intalnit indicatii clare, la Clio Symbol,de ex., cu motorul de 1.4 8v se recomanda schimbarea treptelor la 2800 rpm, ceea ce mi se pare o indicatie cam vaga. Trebuie tinut seama de faptul ca,fata de Clio, Loganul are o alta etajare a cutiei de viteze, mai spre consum redus.
Mie personal, mi se pare cam greu sa ii dau viteza a doua si la 2500 rpm, parca e prea mult si zgomotul motorului e mare. Eu ii dau a doua devreme, a 3-a si a 4-a la 2500, a 5-a la 3000 si incerc sa nu cobor sub 2000 de ture la mers normal.
De asemeni, merita interes si alte situatii care pot apare in trafic : de ex. conducem cu viteza a 4-a, se produce o aglomerare sau altceva care ne face sa reducem pana pe la 25km/h, cu turatia mult sub 2000, ce preferati? A 3-a cu recuperare lina si motorul subturat un timp sau a 2-a cu soc in arcurile discului de ambreiaj la cuplare?
Mers in coloana, aglomerat, plecam de pe loc, si trebuie sa mergem o portiune buna cu viteza mica de tot, ce preferati, sa mergeti cu a 2-a cu motorul subturat, sau cu a 1-a cu senzatia aia neplacuta in interior datorata raportului de transmisie mare? Daca luam piciorul de tot de pe ambreiaj,in viteza a 1-a, se resimt niste socuri nu tocmai placute la o eventuala apasare ulterioara a acceleratiei, iar daca il mai tinem din ambreiaj, uzam discul!
Cam ce rau preferati in situatii ca cele de mai sus?
Ce ar trebui sa aiba in general prioritate : faptul ca motorul nu trebuie sa mearga subturat sau uzura ambreiajului?
Spar ca, in timp, in urma unui schimb de pareri, sa gasim o modalitate optima de a schimba vitezele si de a realiza un compromis cat mai bun intre durabilitate si consum, deoarece aceste doua aspecte sunt cele mai dureroase.
Acest topic se refera la toate tipurile de motoare de pe Logan, nu doar la cel de 1.4.
Adrian78
Uite un topic interesant. Sa vedem ce va urma. Nu stiu daca va putea sa coexiste pentru MPI, 16v si DCI.

In fine, parerea mea este ca subturat inseamna sub 2000 rpm. Eu schimb a 2-a la 2500, iar restul intre 2800-3000 pentru mers normal. Bineinteles daca este cazul urc si peste 3000. De asemenea, cred ca in cazul unui mers normal nu e nevoie sa depasesti 3500. In cazul conducerii sportive e altceva. Nu trebuie neglijata insa nici "calcarea masinii pe coada".

Pentru situatiile enumerate de tine:
- prefer a 2-a, fara efecte negative, daca stii sa lucrezi cu ambreiajul si acceleratia simultan, operatiunea fiind facuta lin, fara socuri;
- si aici prefer tot a 2-a; din cate stiu eu treapta 1 este proiectata pentru pornirea masinii de pe loc (eventual urcarea unei rampe foarte abrupte).
Nero
Io schimb oriunde intre 2.500 - 3.000 ture.
adostar
Din ce am observat eu este cam 3000rpm.
prody
Eu nu ma impac deloc cu ideea de a da treapta a doua la 2500 rpm,mi se pare cam zgomotos , probabil din cauza ca de multe ori o dam devreme in trafic si mergem cu ea o buna bucata, pana cand se mai aerisete putin drumul si intram in mers normal.
Raman la parerea ca viteza a doua se poate da mai devreme de 2500 rpm fara ingrijorarea ca motorul este subturat , mie mi se pare ca se descurca onorabil, nu pare ca ar avea probleme nici daca schimbi la 1500.
In rest, cred ca avem pareri asemanatoare, 2500-2800 pare un interval optim pentru tr. 3,4.
adostar
Pentru tr.2 nu se pune problema, merge si la 1000rpm.
AL
pentru initiator: FOLOSESTE FUNCTIE SEARCH... deoarece nu am timp acum sa caut, topicul va sta totusi deschis pana va aparea o indicatie asupra unei discutii paralele... problema a mai fost dezbatuta in mai multe randuri...

pe de alta parte, discutii despre modul si stilul de pilotare/conducere nu-si au locul aici... acela e subiect pentru Diverse (toate marcile) si nu vor fi tolerate asemenea discutii!
prody
o.k.
s-a facut!
Deci, eu emit urmatoarea ipoteza : daca plecam de la premiza ca un motor subturat este un motor care merge in tr. 3,4 sau 5 sub 2000rpm, inseamna ca turatia optima pentru schimbul vitezelor pentru a obtine cel mai bun consum este turatia la care cupland o treapta superioara si eliberand ambreiajul turatia cade fix la 2000rpm.Dupa cate am observat eu, la motorul de 1.4, asta se afla undeva pe la 2700-2800rpm.
Acum apare urmatoarea intrebare: un motor sub 2000 rpm in tr.3,4,5 este subturat sau noi am emis o ipoteza falsa, si el nu consuma suplimentar nici pe la 1800 rpm ? Din pacate, nu mai stiu pe uinde am vazut niste diagrame...
Treapta a doua pare etajata astfel incat sa se descurce bine motorul si la turatii mai mici, mie nu mi se pare ca ar tragea greu la 1500rpm.
O situatie naspa in trafic este atunci cand mergem in coloana si, din cauza vitezei pe care suntem nevoiti sa o abordam, daca ii dam a 3-a ,coboara la 1500 rpm, iar daca mergem cu a 2-a sta pe la 2500 rpm si nu pare ca se simte bine la un astfel de mers constant. sad.gif
Cred ca cu niste diagrame ne lamurim repede, doar ca nu le mai gasesc.
nickey
Eu stiu ca vitezele I, II sunt viteze de tractiune, deci teoretic nu exista termenul de subturat in aceste trepte. Treapta a II-a merge si la relanti bine (eu am diesel, s-ar putea sa difere de MPI), deja de la treapta a III-a ar trebui sa nu se stea pe cat posibil sub 2000 de ture. Bine si aici e ok sa scada pana in 1800 de ture, decat sa schimbi mereu in treapta a II-a, zic eu.


Aici intervine contradictia intre ce e mai bine ca si uzura:

-sa schimbi treptele foarte des si sa nu mergi cu 2000 de ture deloc -> uzura ambreiaj, placa de presiune si cutie cred

-sa sa preferi sa megi subturat si sa schimbi mai rar -> uzura motorului
prody
Asa e, are dreptate AL, iese o mare varza daca mai rasdiscutam treaba asta. Eu nu le-am gasit. Am cautat doar pe sectiunea Logan, pentru ca despre el era vorba . Mea culpa, se poate inchide.
MoneyTalks
QUOTE(prody @ 10 Sep 2006, 19:49)
Ma intereseaza urmatorul aspect: care este turatia optima pentru schimbarea treptelor de viteza la Logan?
*


Ce te face sa crezi ca numai la Logan se schimba treptele altfel decit la celelalte masini? tongue.gif Ia sa vedem ce parere au si ceilalti... icon_mrgreen.gif
Sony
prody, caderea in ture nu este aceeasi la fiecare schimbare de viteza. Spre ex: cand treci din tr a doua intr-a treia vei avea o cadere in ture diferite de schimbarea din tr a treia intr-a patra. Depinde de rapoartele cutiei de viteze.
IRONICK
Prody, tu folosesti prelata Logan ?
Sony
Nu, a cumparat doua tuburi de Excresolv de la Marty! wink.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.