Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Electromotor nova
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Dacia Nova
intravenos
Hai noroc....am avut urmatoare problema la ELM...cand pornea ...exact la momentul pornirii un mare tronc ce facea.....am schimbat carbunii, bucsele...am curatat pe acolo..... Acum problema e alta cand dau sa pornesc imi stinge becurile din bord(nu se sting instant...pur si simplu micsoreaza intensitatea lor...pana la 0, e valabil si la lumina din plafon sau oricare)...si o pot porni de maxim 2-3 ori(cred ca 2)....bateria nu e ca am incercat cu 2 si a terminat pe ambele.... Ma ajuta careva?
mihai0070
Pai bateria ti-o incarca alternatorul
da sa porneasca sau nu
verifica masa
sa fie ok
intravenos
deci chiar porneste....de maxim 2 ori...dupa bateria e terminata...am spus am incercat cu 2 baterii.....sau mai clar sa zicem ca nu vreau eu sa porneasca invaarte putin timp motorul....adica dau de maxim cateva ori la cheie si omoara bateria !............mai clar prima oara are forta "normala" ...dupa gata omoara bateria
mihai0070
si bateria este bune adica nu este consumata .... esti sigur ca este electromotorul o baterie nu se descarca asa de repede.....
intravenos
deci una e noua!!!! cealalta nu...de aia ma mira si pe mine ....exista posibilitatea unui scurt la pornire asha de mare ...sau un scurt la electromotor...pentru ca la fel face si daca ii scot fisa de la bobina ca sa nu porneasca.....da de cateva ori bune sa invarta si dupa aia pa!
Zaheiu
VErifica sa nu fie contact imperfect - piulite nestranse la toate conexiunule electromotorului. Daca ai schimbat bucsele putin probabil sa dea la masa ca sa fure curent si sa goleasca bateria asa repede.
el_nino
Salutare tuturor posesorilor de Dacia Nova, evident si eu sunt unul dintre ei.
Este primul meu mesaj pe acest forum din care am invatat destul de multe.

Acum 1 an cand mi-am cumparat o nova gt de 1,6 an de fabricatie '99, nici nu visam ce o sa patesc. Daca as fi stiut nu mai dadeam banii pe ea in veci.

Sa incep cu inceputul:

1. Electromotorul: mare belea - modelul scurt original de nova - cu statorul din magneti permanenti si rotorul bobinat.
L-am schimbat de 3 ori:
- primul scoatea un zgomot ciudat de parca porneam o masina de curse, se auzea cum freca ceva - i se desprinsesera vre-o 2 magneti;
- al doilea mi-a scuipat una din bucsi afara, cea din partea spre volanta, nu stiu cauza - bineinteles ca s-a facut praf;
- al treilea a aruncat cositorul de pe bobinaje si sa supraincalzit pana s-a topit si lacul de pe el, cauza am determinat-o in cele din urma - puntea redresoare de pe alternator nu mai functiona, iar pornirea se facea numai cu curent din baterie fara ajutor din partea alternatorului - simptomele sunt urmatoarele: scaderea intensitatii luminilor din bord la pornire;
- al patrulea este in sfarsit unul bun dar nu mai este de nova ci de berlina. La sfaturile unui meserias batran, mi-am cumparat unul de berlina care este mai mare si mai puternic si care merge de sparge. La pornire invarte motorul de sare capota in sus.

2. Cutia de viteze: sare frecvent din treapta a 5-a, desi intra foarte bine in oricare din viteze.
Am schimbat pinionul sincron si crabotii pt viteza a 5-a, fara rezultate.
Cauza este furca pe care am schimbat-o si s-a rezolvat.
De mentionat ca pentru a schimba componente, in cutia de viteze, pentru treapta a 5-a nu trebuie demontata cutia de viteze ci doar data jos roata din stanga fata si desfacut capacul cutiei de viteze, accesul fiind destul de facil.

3. Trepidatii mari ale volanului.
Cauzele sunt urmatoarele:
- daca trepideaza puternic in mers la peste 80 Km/h, este din cauza directiei respectiv vina apartine unei bucsi de teflon de la caseta de directie, care se schimba foarte usor;
- daca trepideaza atunci cand franezi sunt de vina discurile de frana - ovalizate;

Poate va sunt de folos unele din informatiile de aici.
TAI
Ai verificat daca alta masina porneste cu bateria data jos de la tine imediat dupa cele "2 porniri"?
1. Daca alta masina porneste cu acea baterie atunci probabil ca ai un contact imperfect la clemele bateriei sau la papucul de masa ce vine strans de surubul de la electromotor, eventual sunt oxidate.
2. Daca nici alta masina nu porneste atunci probabil ca electromotorul absoarbe un curent f. mare, caz in care va trebui sa desfaci din nou electromotorul, sa-l cureti f. bine intre lamelele colectorului si verifica daca nu cumva conectorul unui carbune are punere la masa.
TAI
3. Daca alta masina porneste cu bateria ta, dar la pornire este sesizabil faptul ca invarte greu motorul atunci se aplica tot cazul 2.
intravenos
Problema era statorul...cel vechi nu am vazut cu ochiu ce avea...dar am luat unu nou si merge perfect !!! Multam de sfaturi
gti98
Chiar daca nu ai vazut, iti spun eu ce avea: scurtcircuit la bobine....
Am vazut doar acum topicu'. Mi-e EXTREM de clar ca nu era contact slab (in asemenea caz luminile "revin" dupa stingere...) Tie iti "lua" un curent excesiv din cauza defectarii izolatiei bobinelor de pe stator, si nici nu avea forta din cauza absentei campului statoric...
Toate cele bune!!
diaconuliviu
Numa' bine, dara daca citeai atent, statorul omului e cu magneti permanenti-are ELM scurt, Nova.
intravenos
da clar///are numai magneti....banuiesc ca din cauza ca bucsele erau varza (de fapt nu mai erau) rotorul a atins in stator si a miscat si indoit magnetii, tablitele care ii tin ceva de genu asta.....oricum acum porneste dar face un clant ca inainte .....fier pe fier...parca da sa rupa ceva !
TAI
Probabil ca ti-a sarit o bucsa si sfatul meu e sa nu mai pornesti masina daca electromotorul scoate zgomote metalice, altfel risti sa compromiti magnetii din stator.
Daca e bucsa e de vina, dupa inlocuire incearca sa o "chilnaresti", astfel risti sa cada si aia noua si sa revina problemele.
diaconuliviu
Cherner=punctator. "Cherneruire" - punctare in general, aici=operatie sofereasca de "umflare" a bucsei la capete pentru fixare prin actiunea unui punctator.

De unde naiba scoateti expresiile alea? "Chilnarire"...waw.
TAI
Off topic.
D-le moderator diaconuliviu. inainte de a da lectii de limba romana ar trebui sa stiti ca nu exista cuvintele "cherneruire" si nici "sofereasca" in DEX-ul limbii romane.
Scuzele mele pt. cum am scris cuvantul "chilnarire", am incercat sa fiu doar de folos si sper ca s-a inteles la ce operatie m-am referit, mai ales ca am scris cuvantul in "".
intravenos
mda...a mers ce a mers cu statorul nou.....ieri m-a lasat...l-am desfacut...si statorul era varza, zburasera magnetii din el....Totusi bucsa era la locul ei....azi am luat unul nou 5 mil!!!! oare o mai face iar tronc la pornire ???
intravenos
nu numai ca a facut tronc si la asta...dar l-a facut varza a rupt magnetii in stator...de rotor nu mai vb cum arata....coroana nu are dinti rupti.... de ce face acel tronc la pornire ...sau de ce se chinuie sa dea peste cap motorul...ca si cum ar calca stramb ?
gti98
Pentru ca am "calcat pe bec" odata, am recitit de 3 ori tot topicu!
Te rog sa ne spui din nou, clar:
1. cate statoare ai schimbat (de-alea cu magneti)
2. cate electromotoare complete ai schimbat (eventual un istoric )

Daca alimentai rotorul cu magnetii statorici distrusi sau cel putin descompletati, efectul era scaderea cuplului (fortei la ax) si a turatiei dezvoltate; totodata, in absenta campului inductor (al statorului) tensiunea contraelectromotoare care limiteaza curentul prin orice motor este nula sau foarte scazuta, rezultand un curent foarte mare, rezultand descarcarea rapida a bateriei si topirea lipiturilor sau a altor puncte "calde", si distrugerea si a rotorului.
La tine pare a fi altceva; daca jocul dat de uzura bucselor si lovirea magnetilor statorici din cauza asta se elimina, daca ai inlocuit electromotor complet, ramane doar o dezaliniere a demarorului cu rezultatul unei deformari a axului rotorului (desi mi se pare destul de putin probabila) Ti-a "ciupit" vreun dinte al pinionului bendixului? (Asta-i mult mai solicitat decat coroana!)
Tu relatezi ce ti se pare tie semnificativ, dar altcineva s-ar uita la altele. De-asta e destul de greu de gasit "buba"!
Asteptam precizari.
Toate cele bune!
PS Si eu am demaror cu magneti permanenti, dar deocamdata merge....
intravenos
sarind peste toate....am pus electromotor nou.. si a distrus statorul.....momentan ii schimb coroana ...cu ocazia asta disc ambreiaj.... Dupa ce schimb coroana...si daca nu mai face asa....inseamna ca ...de la coroana era problema!
intravenos
Problema s-a rezolvat ...era coroana!!!!
eturli
aceeasi problema o am si eu, insa nici dupa schimbarea volantei nu am rezolvat nimic.cam la 2 saptamini schimb bucsele la electromotor.sa ma anunti cum evolueaza la tine.
eturli
povestea mea e asemanatoare:
a inceput sa nu mai invirteasca.Am crezut ca e bateria-nu era.am gasit un mester . mi a dat jos ELM l a pus la loc si a mers vreo 2 saptamini.l a dat jos din nou- erau desprinse bucati mici de magnet de pe stator-l a curatat si a mai mers 2 saptamini.ultima oara magnetii stator erau rupti de tot.asta se intimpla ca se uzau si bucsele pe care le si schimba.
mi a recomandat ELM tip vechi si mi a montat unul de la el. a tinut aprox 3 saptamini si a bulit iar bucsa fata, a schimbat o si iar s a stricat.... de vreo citeva ori.
Am incercat cu un alt ELM de la un coleg. la el pe dacia 1300 mergea , cind il punea la mine incepea sa "fluiere". Am zis ca o fi volanta;am schimbat-o si nimic.Ghidajele dintre cutie si motor erau la locul lor , deci nici asta nu era cauza.La montarea ELM pe carcasa cutiei este un ghidaj si nu merge sa-l aliniez altfel.
Mesteru a facut rost de un ELM mic ca cel original si l a montat .A mers o saptamina si acum sta in parcare. ELM nu mai are putere sa invirta motorul, la fel ca la inceput probabil pilitura sau chiar bucati din magnet ating rotorul si mi descarca si bateria.
Care sa fie cauza?
ionutt daniel
Cauza e sigur o greseala de fabricatie, nefiind aliniat corect electromotorul la coroana, fortand in el si distrugadu-l. Problema se poate rezolva prin scoaterea ghidajelor de pe cutie si reglajul din suruburile de prindere... pana nu mai scoate zgomote ciudate sau pana nu mai ramane blocat acele cateva secunde pe coroana dupa pornire. Este destul de complicat si relativ acest reglaj... .
eturli
atunci de ce numai in ultimul an a aparut problema?
intravenos
uita-te bine la stator...daca zici ca a fost dezlipit vreun magnet...acele lame de metal de langa magneti trebuie sa vina sub nivelul magnetilor...altfel invarte greu de zici ca a consumat bateria...si risti mai rau ...
eturli
efectul il stiu. ma intereseaza cauza-de ce buleste bucsa fata- si cum rezolv problema.
tu spui ca ai rezolvat schimbind coroana. si eu am schimbat-o dar a facut la fel dupa un timp.
Zaheiu
Si cand ma gandesc ca imi parea rau ca nu mai am ELM original de Nova! Luati-va fratilor ELM normal de berlina, cred ca nu sare de 150 lei la dezmembrari.
nikssark
QUOTE(eturli @ 30 Dec 2006, 23:36)
povestea mea e asemanatoare:
a inceput sa nu mai invirteasca.Am crezut ca e bateria-nu era.am gasit un mester . mi a  dat jos ELM l a pus la loc si a mers vreo 2 saptamini.l a dat jos din nou- erau desprinse bucati mici de magnet de pe stator-l a curatat si a mai mers 2 saptamini.ultima oara magnetii stator erau rupti de tot.asta se intimpla ca se uzau si bucsele pe care le si schimba.
mi a recomandat ELM tip vechi si mi a montat unul de la el. a tinut aprox 3 saptamini si a bulit iar bucsa fata, a schimbat o si iar s a stricat.... de vreo citeva ori.
Am incercat cu un alt ELM de la un coleg. la el pe dacia 1300  mergea , cind il punea la mine incepea sa "fluiere". Am zis ca o fi volanta;am schimbat-o si nimic.Ghidajele dintre cutie si motor erau la locul lor , deci nici asta nu era cauza.La montarea ELM pe carcasa cutiei este un ghidaj si nu merge sa-l aliniez altfel.
Mesteru a facut rost de un ELM mic ca cel original si l a montat .A mers o saptamina si acum sta in parcare. ELM nu mai are putere sa invirta motorul, la fel ca la inceput probabil pilitura sau chiar bucati din magnet ating rotorul si mi descarca si bateria.
Care sa fie cauza?
*


Fratilor am si eu aceiasi problema si tot incerc sa o rezov dar nu prea am solutii. In primul rand sa o luam logic. coroana se afla pe motor iar electromotorul pe carcasa cutiei. Nu am ideie cum arata ghidurile acelea de la cutie si asta ma baga in boala ca pina acum mai multi mecanici au incercat sa centreze electromotorul dar nu au reusit asa ca revin la logica. Daca carcasa cutiei nu este centrata atunci cu tot acel ghid de centrare al electromotorului care il tine la respect el nu va fi niciodata centrat.Daca ati incercat voi dati-mi un semn ca eu nu stiu daca mai rezist
apollo
ce-s ghidurile alea?ca eu tot n-am inteles.am vazut ca ai zis de ghiduri pentru cutia de viteze.acum si pentru ELM?

te referi la bucsa de ghidaj?

aia se baga intr-o ureche de pe ELM si prin bucsa trebuie sa surubul cu care strangi elm-ul.

parca e de cupru bucsa, oricum, la culoare seamana.
nikssark
Intradevar bucsa de centrare a ELM-ului exista pe carcasa cutiei dar eu ma refer la ghidurile de centrare a cutiei de viteze care ar trebui sa se afle pe blocul motor, de acestea intreb eu caci nu am bagat de seama la montaj si un mecanic mi-a spus ca daca nu le am (masina cumparata la mana a doua) este posibil ca, carcasa sa fie putin descentrata si de aici toate problemele. Unii mecanici ca sa puna cutia de viteze scot acele ghiduri sa intre mai usor iar eu nu stiu daca pe acele doua suruburi fixe pe bloc se afla cumva si acolo o bucsa.
gti98
Ghidajele de care se tot vorbeste aici (mi se pare ca e doar 1?) sunt pe prezoanele care fixeaza carterul ambreiajului de blocul motor, la partea inferioara. Probabil ca au rolul lor, dar cutia de viteze nu se poate monta "descentrata" pentru ca s-ar deteriora alinierea arborelui motorului cu arborele prizei de putere al cutiei!!!
La Nova nu mai exista reazemul cu bucsa in volanta, in care intra capatul prizei, ca la berlina! Priza e mai groasa si se presupune ca uzinarea e mai precisa, alinierea nemai necesitand acea bucsa!!
Singura explicatie care ramane e fie o deformare sau un defect de turnare al piesei demarorului care se prinde de carterul ambreiajului, fie un defect (deformare) al zonei de asezare (atentie la distantierul care se monteaza la ELM cu magneti, care se pare ca nu e necesar la ELM model "vechi"! Eu nu am incercat niciodata alt ELM, dar cei care l-au inlocuit...)
Faptul ca distruge ELM in serie nu e normal!
Din experienta mea de 9 ani/73k km: in fiecare vara, o demontare, curatire, verificare a ELM; daca periile (carbunii) au sub cota de uzura (regula generala era 1/2 din lungimea initiala; la berlina era data dimensiunea de 11mm), schimbate. In vara celui de-al 7-lea an, schimbat bucsele (aveau joc si pentru 2X2ron mai bine le schimb inainte de a-mi sparge magnetii si a-mi scoate 3-5 miloane+ alergatura+ manopera pe frig sau in ploaie sau alti bani....Gresesc eu cumva????)
Si uite asa ELM original functioneaza OK si in al 10-lea an...
Bafta!
nikssark
am slabit astazi suruburile de la cutie si am departat-o un pic si am vazut la unu din prezoane ca exista acel ghid dar la cel din spate nu prea am acces si nu imi pot da seama daca exista asa ca marti am intalnire la mecanic si dau motorul jos si aplic politica pasilor marunti sa vedem ce iese
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.