Stiu ca s-a discutat si para-discutat problema, dar pe nicarieri nu am gasit o schita si instructiuni amanuntite despre montarea unui astfel de actuator. Eu mi-am stors mintea cateva ore inainte sa ma prind ce si cum si m-am gandit ca poate ar fi de folos pentru altii.
Deci, va trebuie:
- actuator uz general cu doua fire. Eu l-am luat din targ. E Eaglemaster si m-a costatat 165.000, cu tot cu elementele de fixare (banda plata perfoarata, tija, clema prindere, suruburi)
- bomfaier, cleste decablat (sau dinti mai puternici)
- sarma subtire dar rezistenta la indoire (sarma otelita)
- izolir-band
- tubulara de 10, surubelnita stea.
- adeziv pe baza de rasina epoxca, transparent
Cum se procedeaza:
1. se scoate incuietoarea hayonului prin desfacerea celor 2 suruburi cu tubulara de 10. Apoi se scoate prin tragere nspre stanga tija care deblocheaza incuietoarea. Se soate incuietoarea e pe hayon si se indeparteaza garnitura de cauciuc de pe partea unde intra tija de deblocare pentru a mai mari putin diametrul gaurii.
2. Se introduce capatul sarmei otelite prin gaura unde intra tija de deblocare, se scoate pe cealalata parte si se unesc capetele prin rasucire. Lungimea sarmei rasucite nu trebuie sa fie mai mare de 1.5 cm.
3. Introduceti capatele sarmei in elementul de fxare. Acesta are doua locasuri. Unul cilindric in care va fi fixata sarma cu un surub mic din kit si inca unul in forma de jgheab in care va fi fixata tija metalica a actuatorului cu 2 suruburi mici.
3. Se masoara si se taie banda metalica gaurita de fixare a acuatorului astfel incat sa se potriveasca in gaura din hayon. Cum va uitati la gaura din hayon din masina, partea de jos a gaurii are o buza mai mica si atunci pentru a asigura o fixare suficient de rezistenta trebuie indoita banda cu un cleste, astfel incat sa se muleze pe profilul buzei. Pentru partea superioara nu mai e nevoie de ingineria asta. Banda metalica se prinde pe interiorul hayonului. Se poate pune si pe exterior, dar arata mai urat asa. Banda metalica va fi pozitionata in partea stanga a gaurii (tot cum va uitati din masina). Pentru a gasi pozitia corecta, dupa ce ati taiat-o la lungime si dupa ce ati indoit marginea, fixati actuatorul pe banda cu doua dintre suruburile lungi din kit. Pozitia optima a benzii este in partea dreapta a gaurii, cu motorul actiatorului orientat tot inspre dreapta. Alta pozitie nu mrege, pentru ca se ca lovi de becul de iluminare numar.
4. Treceti tija metalica prin capul actuatorului, astfel incat sa se prinda de acesta prin partea indoita. Apoi bagati tija in hayon exact in pozitia ei de lucru. Introduceti tija in jgheabul elementului de fixare si estimati lungimea necesara. Taiati la lungime cu bomfaierul (sunt necesare cateva incecari).
5. Dupa ce ati nimerit lungimea corecta, fixati permanent tija metalica de elementul de fixare cu 2 suruburi. Va fi mai greu, ca nu prea e loc de manevra. .
6. Introduceti in incuietoarea hayonului si tija originala de deschidere. Daca vreti sa dezactivati deschiderea cu cheie a hayonului nu mai intriduceti tija respectiva.
7. Fixati incuietoarea cu cele 2 suruburi si verificati daca functioneza. Rotiti de cheie in butuc (in timp ce cineva tine actuatorul in pozitie). Ar trebui sa iasa din incuietoare o chestie dreptunghiulara si ar trebui sa se miste in jos capul actuatorului.
8. Scoateti becul de iluminat numarul, puneti adeziv pe tabla interioara a hayonului in zona unde va fi lipita banda metalica si presati cu putere. Ca adeziv, eu am folosit Bison Epoxy Resin 5 min (e intr-o seringa dubla transparent) care face priza temporara in 20-25 de minute si priza definitiva in 24 h. Lipitura rezista la o forta de 25 kg/centimetru patrat.
9. Conectati firele: cel verde va fi pus la masa (surubul unde este si masa pentru lampa numar) si cel albastru va fi legat la plus. Actuatorul trebuie sa impinga nu sa traga. Firul de plus, il trageti de unde vreti pana la hayon.
Cam asta e tot. Ca timp de lucru efectiv mie mi-a luat 30 de minute (dar 2 ore si ceva au durat pregatirile si testarile).
Avantajele acestui montaj pe baza de tija si nu de sarma (cum fac astia in service si in targ) e ca, desi e mai greu de instalat (trebuie calculata lungimea tijei, greu de prins elementul de fixare intre tija si sarma) este ca nu se poate indoi respectiva tija, deci e fail-safe. Sarma joaca doar rolul de fixare a tijei de incuietoare.