Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: cit pot lua din chiuloasa pentru compresie marita?
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Dacia Nova
D2ani
salut.se pare ca am o supapa care nu lucreaza bine si trebuie sa ajung cu chiuloasa in service. ma gindeam sa o scot eu, stiu operatiile premergatoare dar nu stiu daca as putea sa o pun la loc cu garnitura noua si sa o string cit trebuie in siguranta. stie careva cam cit este o cheie dinamometrica? cu ocazia asta ma gindeam sa imi mai iau putin din chiuloasa ca sa ii maresc compresia. am motor tipul 104-2 si vad ca are compresia 9.25 /1. stie cineva daca pot lua din chiuloasa la tipul asta de motor? si cit, fara sa apara detonatii din cauza compresiei prea mari? cineva spunea ca 1-2 mm ar fi suficient ca sa fac motorul " mai vioi". ce parere aveti? merci.
C a t a l i n
Faci un calcul pe hârtie și vezi cât câștigi dacă înălțimea camerei de ardere e mai mică cu cât spui tu, 1-2mm (adică volumul scade cu...)...Eu cred că e infimă diferența... biggrin.gif
În fine... biggrin.gif

Modifică semnătura sau postează la CLT...
gabi1
D2ani,cred ca ai vrut sa spui 106-20.Din chiulasa mai bine nu lua nimic pt ca si asa apar detonatii cand nimeresti o benzina mai slaba.
einstein1984
Mai bine ai invata sa vorbesti romaneste si sa spui chiulasa si nu altfel, inainte sa te pui cu pila pe ea!
mihai0070
Tu ai motor de 104-2 pe nova ... 106-20 este pe modelul GT ...cum a spus si gabi1 sau te referi la alt tip de motor... sau alta masina mad.gif
D2ani
einstein, sa fi tu sanatos si sa ai viata lunga!
scuze, greseala mea, nu este 104, este 106. intr-adevar motorul este 106-20. in talon este trecut 106-2. din tipurile de motoare puse pe nova am vazut ca 106-20 si 106-30 au raportul de compresie cel mai mare si de asta am intrebat daca se mai poate mari compresia fara sa apara detonatii. eram curios daca a incercat cineva. multumesc
volint
QUOTE(D2ani @ 18 Mar 2007, 14:29)
einstein, sa fi tu sanatos si sa ai viata lunga!
scuze, greseala mea, nu este 104, este 106. intr-adevar motorul este 106-20. in talon este trecut 106-2. din tipurile de motoare puse pe nova am vazut ca 106-20 si 106-30 au raportul de compresie cel mai mare si de asta am intrebat daca se mai poate mari compresia fara sa apara detonatii. eram curios daca a incercat cineva. multumesc
*




dap.. si apar detonatii la benzolul de 95 daca iei ca mine: zero virgula noua mm. Banuiesc si bujiile dar inca nu ma deranjeaza, ca nu pun benzina ieftina... Am facut probe peste incercari (sau cum vreti voi) si m-am lamurit.. nu prea se merita riscul sa "subtiezi" chiulasa mai mult decat zice cartea.
sobolan
QUOTE(Catalin Marinarul @ 17 Mar 2007, 19:53)
Faci un calcul pe hârtie și vezi cât câștigi dacă înălțimea camerei de ardere e mai mică cu cât spui tu, 1-2mm (adică volumul scade cu...)...Eu cred că e infimă diferența... biggrin.gif
În fine... biggrin.gif
*



nu cred ca tu ai facut un calcul...daca faceai asta nu mai spuneai ca la chiulasa planata cu 2mm e infirma diferenta....

initiatorul topicului vrea sa stie cat e o cheie dinamometrica.....9 milioane, noua ,in magazinele de specialitate.....
C a t a l i n
Mă refeream la diferența ce s-ar putea simți în urma acestei rectificări... mad.gif ...NU LA CALCULUL PROPRIU-ZIS...pe care putea să-l facă pentru a vedea diferența de volum, și implicit de compresie...
sobolan
QUOTE(Catalin Marinarul @ 18 Mar 2007, 20:21)
Mă refeream la diferența ce s-ar putea simți în urma acestei rectificări... mad.gif  ...NU LA CALCULUL PROPRIU-ZIS...pe care putea să-l facă pentru a vedea diferența de volum, și implicit de compresie...
*



diferenta aia se simte in pistoane si arbore ,care se poate fisura, daca nu foloste o benzina cu cifra oct. mare dupa aia.....la oprire motoru ar putea da inapoi mai tare si atunci bang.... tongue.gif .....daca umbli la chiulasa umbla si la pistoane si la arbore....
cristidb
Motorul 106-20 e oricum sensibil la benzina proasta. Nu lua din chiulasa deloc. O cheie dinamometrica costa probabil cateva zeci de RON.
mihai0070
Chiuloasa de pe motorul 106.20 poate fi rectificata maxim 0.5 mm
sobolan
QUOTE(mihai0070 @ 19 Mar 2007, 15:45)
Chiuloasa de pe motorul 106.20 poate fi rectificata maxim 0.5 mm
*



mda....asa zice cartea.......
D2ani
ok, am inteles :0.5mm maxim. pentru atita lucru nu se merita, probabil diferenta ar fi aproape insesizabila sau risc alte probleme. o las asa...multumesc tuturor celor care m-au ajutat cu opinii .
sobolan
QUOTE(D2ani @ 19 Mar 2007, 21:57)
ok, am inteles :0.5mm maxim. pentru atita lucru nu se merita,
*



cota maxima de reparatie la chiulasa ta e de 0,3mm....nu te mai lua dupa teoreticieni(aka mihai0070) care stau cu nasu in carte radmasa.gif ....daca o fi cazu sa o dai jos vreodata ia 0,6mm max. fara sa mai modifici nimic..... wink.gif...nu e mare lucru dar tot e ceva....
mihai0070
sobolan nu apreciez deloc tonul discutie tale ... tembeli aia care au facut nova nu au scris de cretini in carte rectificarea maxima a chiuloasei ... (asa o fi la motorul dupa berlina ta 0.6 sau cat stii tu ca se ia ) ...
primul post dupa ce acm scris ce zice in manual este "mda....asa zice cartea......." pe urma poate te-ai razgandit ... si spui aberatia asta "cota maxima de reparatie la chiulasa ta e de 0,3mm" pe care o afirmi TU ...

D2ani nu te lua dupa mine ... eu spun ce zice cartea ... daca alti spun ca poti lua 0.6 sau 0.x din chiuloasa ... faci ce vrei ... dar in final sa stii pe cine sa injuri daca nu merge bine ... cartea nu a fost facuta sa fie citita ca un ziar ... cum o citesc uni de pe aici (nu este atac la persoana "nu indic nume " dar se stie el )
sobolan
QUOTE(mihai0070 @ 20 Mar 2007, 00:01)
sobolan nu apreciez deloc tonul discutie tale ...
*



catre motoare ai desfacut tu ? cu mana ta ! nu mai vorbi din auzite sau din citite....vorbeste din experienta ta.....lasa cartea....un gram de practica face cat un raft plin de carti......trage tu concluzia.....
mihai0070
comenteaza si restul postului meu ... sau nu gasesti nimic de obiectat la ce am postat eu acolo ...
practica ... se invata dupa citirea manualului ... inainte sa desfaci primul motor cat ai citit inainte ... asta nu mai spui ... cat despre metode neortodoxe practicate in service-urile de cartier ... no comment ... dute intr0un service calumea ... gen auto cobalcescu ... meridian AMG sau dacia ... si sa imi spui tu mie ca mecanicul de acolo este de acord cu 0.6 sau 0.x cand nu sunt respectate cotele date de producator ...


scuze de partea offtopic ...
sobolan
OFFTOPIC:nu stiu de ce ,dar din ce postezi tu se face simtita prezenta unuia care nu a desfacut un prezon in viata lui....apoi mai dai si sfaturi.....no offence...
un gram de practica ( facuta sub forma de ucenic la un meserias bun) face cat o biblioteca de carti de specialitate.....crede-ma ca una e cartea si alta e o problema la fata locului.......
ONTOPIC: recomand planat 0.6 fara probleme si batai de cap.......o sa se cunoasca putin la sprint....putin ,poate, si la consum....in sensul ca se reduce....
corbex
Baieti, teoria fara practica e gargara de gura...
Omul a intrebat ceva sperind la un raspuns dat de catre cineva care a incarcat deja ceea ce vrea sa incerce si el. daca era sa se uite in carte, nu mai intreba.
ei bine, eu am rectificat chiulasa de la nova mea (motor de 1600) cu 1 mm cred, a fost acum doi ani, nu mai tin minte exact, dar parca atit, compresia a devenit 12, masurata. nu exista nici o detonatie nicaieri, doar in imaginatia celor care cred ca o cheie franceza e ceva cu care francezul deschide usa beciului. pentru informarea folcloristilor de pe margine, motoarele de alfa romeo, din anii 80-90 iesau din fabrica cu compresie 11,5 . Benzina de 95 incepe sa detoneze cam pe la compresie 13. cea de 100 de octani, abia de la 14 in sus. idem gpl, care are tot cifra octanica 100. La compresie 12, indiferent ce benzina am pus, n-au aparut manifestari nedorite.
Dar, de notat, puterea nu creste spectaculos, se simte mai ales la turatii mici si mijlocii, cam pina pe la 3200-3500 ture. peste asta, se pare ca exista o curba accentuata a scaderii cuplului si nu se mai obtine cine stie ce putere suplimentara.
E adevarat ca nova nu are motor de turatie, avind cursa pistonului mai lunga. e posibil ca pe motoarele de 1400 diferenta sa se simta pe o plaja mai mare de turatii. Pentru cine merge, in mod normal, intre 2500-3000 de ture, se obtine o economie sesizabila la consumul de benzina. in plus, motorul raspunde foarte bine la turatii mici. poate urca pante de 7% in viteza a patra, daca mentii macar 60 de
km/h, avind inca ceva rezerva de putere. cam acestea sint toate efectele
rectificarii chiulasei. Efecte secundare, daca nu sari cu compresia de 12, nu exista.
A propos de service-urile de cartier, rectificarea am facut-o la celebrul service de la intersectia Calea Grivitei/Banu Manta. Le-am spus mecanicilor ce vreau si ei m-au sfatuit sa incep cu 1 mm si, in funcitie de compresia obtinuta, sa mai vedem. n-a mai fost nevoie sa vedem pentru ca 12 banuiesc ca e compresia maxima la care n-ai probleme cu benzinele romanesti.
anndi
Eu am luat 2 mm din chiulasa si am mers cu benzina de la OMV de 95 fara detonatii. Faptul ca va creste uzura, e partea a 2 a.
madmaxtata
cum naiba corbex ai mers tu cu rc de 12 eu nu stiu. ce motor ai tu??? rally ceva??? daca ai masurat compresia cu compresograful sa stii ca ala masoara presiunea si nu rc. si compresia la motor e de 10+-3 daN/cm^2. CA SI eu am luat din chiulasa 1.5 din a mea si daca bag benzina de 95(nu la toate) ma rupe cand opresc motoru, tre sa o bag in viteze si dupa sa opresc. asa ca nu mai abera. 14 aveam si eu cand am masurat, dar cum ti-am zis e presiune si nu rc. asa ca aveti grija cand calcualti. si sa o faceti de 2-3 ori.
corbex
Eu am scris "compresia", nu "raportul de compresie". Stiu ca e inexact, dar e uzual. Si a fost masurata cu manometrul, deci o fi vorba de presiune, cum spui tu, desi, in absenta pierderilor de presiune, aceasta ar trebui sa fie egala cu raportul de compresie. Un volum umplut cu aer, la presiune atmosferica, comprimat de 8 ori, va avea si presiunea 8 si raportul de compresie de 8 la 1.
Si am mers cu compresie 12 pentru ca n-am bagat niciodata benzina de la nea' Vasile, care si-a deschis si el benzinarie in spatele blocului, in care vinde numai gazolina si solventi, care n-au accize, si face si el o spaga pe seama motorului tau.
einstein1984
Gresit, dupa cum ne invata si legea transformarilor politrope prin liceu (clasa a 10-a e termodinamica). Formula de mai sus ar fi fost adevarata pentru o transformare izoterma, ceea ce tu nu ai in motor. Un motor cu RC de 8:1 va scoate cam 10 bar la sfarsitul comprimarii.
variable_dynamics
Incercati sa nu confundati Compresia cu Raportul de Comprimare.

Ca tot veni vorba de calcule, incerc sa ajut si eu,pornind de la chestii elementare dar care poate vor fi de folos.

Raportul de comprimare(epsilon) = Volumul total al cilindrului/ volumul camerei de ardere. Ceva de genul: E=Vt/Vc

Unde volumul total al cilindrului Vt = Vs+Vc, Vs fiind volumul specific(cilindreea) si Vc este volumul camerei de ardere.

Cilindreea(Vs) = pi(adica 3,14)*D*D(adica D patrat)/4 *S
D - alezajul cilindrului.
C - cursa pistonului.

P.S. - Nu am scris ca sa ma umflu in pene sau mai stiu eu ce... Incerc sa ajut, dand informatii care pot sa clarifice unele dileme(diferenta dintre compresie si raport de comprimare,cum influenteaza modificarea unor volume,etc)
einstein1984
Mda, compresia e o presiune la finalul cursei de comprimare, se masoara in bari, iar raportul de comprimare e o valoare adimensionala.
Mai sus Vs va fi cilindreea unitara, a unui singur cilindru, ca altii poate pun in ecuatie pe aia de pe talon!
Si on topic, daca nu modifici putin si alimentarea , nu o sa simti nici o crestre de putere cu o crestere de maxim 10% a raportului de comprimare (desi asta e mult), iar la consum iar nimic. Motorul de Dacia Nova e ruda buna cu cel de R12, asa ca o cota de reparatie de 0,5 mm e plauzibila.
Motoarele Renault mai noi (chiar si cele de pe Logan) nu au cota de reparatie la chiulasa, adica e interzisa planarea lor. Eu zic ca daca masina merge bine, sa o lasi asa.
Bytzu
uite si un raspuns la obiect, primul dupa ceva timp, desi cred ca sunt zeci de pagini scrise despre asta:

vrei performanta sau cel mai bun raport?

pt raport, iei 2mm ( ca sa mai ai de unde lua o fata dreapta la urmatoarea reparatie, chiar 2 fete); pt performanta iei 3 mm

ai grija la paralelismul fetelor, cand te duci sa-ti faca chiulasa sa fii cu ochii-n4; supapele, scaunele, ghiduri verificate, semeringuri, culbutori, nu trebuie sa-ti mai spun; polishezi admisia si evacuarea, atat cat se poate

aprindere electronica rosie cu led, bujii bosch, adica bune ( aici intervine un fapt ciudat: la toate daciile la care am lucrat, stock, nci una nu a mers bine cu bujii de calitate, le place numai sinterom sau brisk..jeg de motoare); fise bune, siliconice, eventual tesla; in rotor-distribuitor totul brici, marca buna

dup-aia, dc vrei, mi se pare ca ai dublucorp, iti portezi galeria, o sa gasesti pe forum o poza cum trebuie portata, iti cumperi un progresiv sau sincron, in stare bune, pe care il refaci, recomand alea de ford, jetat corespunzator pt motorul asta

vei ajunge sa ai o masina buna, care sa mearga bine cu adevarat, cu un consum mai mic decat o dacie normala la acelasi regim de mers

am zis prea mult? scuze, dar poate ar fi trebuit sa folosesti functia search inainte de a astepta mura-n gura
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.