Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Retrogradarea treptei la depasire
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia - Diverse > Diverse
Pages: 1, 2
a4tech01
Nu sariti la mine,stiu ca sunt n topicuri in legatura cu turatia motorului,eu am citit si tot citit insa mai am niste nelamuriri
Stiu ca la depasire trebuie sa retrogradezi treapta.Chestia asta e cu atat mai valabila cu cat masina e mai incarcata.
Am facut ieri un drum in afara cu 5 persoane in masina +portbagajul plin.
Si se vede clar diferenta.Cand eram singur in masina ma puteam baga in depasiri si cu turatia la 2000.Insa cu masina plina n-ai nici o sansa.
Am o nelamurire:sa zicem ca sunt cu a-4-a la 3000 rpm si vreau sa fac o depasire;in cazul asta presupun ca nu mai are rost retrogradarea treptei,nu?
Dupa mine,la depasire conteaza cuplul,nu puterea.Asa este?Adica daca in treapta in care sunt am turatia de cuplu maxim,n-are rost sa mai retrogradez.
De ex daca am a-4-a cu 3000 si dau a-3-a turatia va urca pe la 4000 ,mai aproape de turatia de putere maxima,insa cuplul la 4000 e aprox 90% din cel de la 3000(la Logan).
Deci care e turatia minima de la care ma pot baga in depasire fara a mai fi necesar sa retrogradez?(daca am cuplu maxim la 3000 rpm)?
Ca sunt in dilema:daca am 3000 e clar,o las asa.
Dar daca am 2500?Ce-i fac?Ca daca schimb inferior turatia urca pe la 3500 si din cate stiu din grafic,cuplul este cam acelasi la 2500 si la 3500,deci "nu fac nici o branza"?Adica imi accelereaza cam la fel si de la 2500 si de la 3500.
Parerea mea este urmatoarea:sub 2500 retrogradez;peste 2500-2600 o las asa.E corect,zic eu daca cuplul e cel care conteaza.Ca in situatia in care trebuie ca puterea sa fie mai mare e clar ca trebuie sa urci cat mai sus(spre 5500).
Insa ,pe de alta parte,daca masina e incarcata la maxim,rationamentul meu ramane valabil?Sau trebuie ca puterea sa fie mai mare,si sa retrogradezi indiferent de ce turatie ai??

In concluzie,intrebarea este:daca am masina incarcata la maxim si vreau sa depasesc,ce turatie imi trebuie?In zona de cuplu maxim,sau in zona de putere maxima?Acceasi chestie e si la urcarea rampelor cu masina incarcata.Le urci la cuplu maxim sau mai sus?
Va multumesc anticipat si va rog sa ma corectati daca aberez.
Mai precis,care sunt toate situatiile in care ai nevoie de cuplu si care sunt cele cand ai nevoie de putere??Scurt si la obiect.
sefu_alx
daca esti intra4-a la 3000rpm si depasesti si vine masina din fata are rost sa depasesti
de ce?
pai ai cuplu maxim la 3000 rpm
cuplul motorului
insa daca retrogradezi intra 3-a , cuplul la roata va fi mai mare decat int treapta a 4a ,datorita raportului mai mare,deci demaraj mai bun

la masini decente ,in depasiri si la 100 merge dat a 3-a
a4tech01
Nu-i vorba ca vine masina din fata;pur si simplu ma interesa cum depasesti cat mai repede.
Care e faza cu cuplul la roata(ca n-am mai auzit de asa ceva)?Ala trebuie sa fie optim,deci turatia sa fie cat mai mare posibila?
Nu depinde si de sarcina(incarcarea masinii/rampa etc)?
sefu_alx
cuplul la roata trebuie sa fie cat mai mare
cuplu la roata se obtine in treapta de viteza mica
chiar daca turatia creste acolo unde cuplul motor scade,prin rapoarrtul mare al treptei inferioare,cuplul transmis la roata e mai mare in treapta a 3-a decat intreapta a 4-a

daca ai bicicleta,pune lantul pe foaia mare+pinion mic si accelereaza,apoi pune pe foaia mare si un pinion mai mare si incearca iar

cam asta si cu treptele de viteza
C a t a l i n
Caută topicul despre putere și cuplu motor cool.gif
Adică acesta: http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopi...ere+cuplu+motor
klaus
Eu zic sa iei masina si sa faci diverse probe pe autostrada.
Multe lucruri se invata din experienta.
C@talin
mergi turat cand depasesti ,eu de exemplu am 80 in 5,ca sa depasesc dau a 4 si blana pana la la 100-110 si fac depasirea forate scurt,mai alesc ca eu am 1.4 ,din semnatura ta vad ca ai 1,6
roskatu
la 80 daca vreau sa fac depasirea foarte din scurt bag a 3a . am facut niste masuratori pe autostrada si mi'a dat asa :
80-120 , a 5a : 19,5 sec
80-120 , a 4a : 13,5 sec
80-120 , a 3a : 8,7 sec
Trage tu concluzia in care treapta e mai bine sa faci depasirea wink.gif
PS : LOgan 1,6 mpi biggrin.gif
rapture
Bravo! cat se poate de sugestiv, scurt si la obiect. Din experienta e bine sa nu schimbi treapta in timpul depasirii. Chiar daca treapta a 3-a pare mai rapida, la viteza de 100 km/h e bine sa pleci din a 4-a wink.gif care urca usor pana la 140 km/h si astfel te concentrezi la depasire si nu la schimbatul treptei.
Adrian78
Poate e putin off-topic ... de ce nu aveti rabdare sa faceti depasiri normale ??? Nu fortati masinile, nu consumati combustibil aiurea, nu poluati atmosfera, nu il deranjati pe cel care vine din fata si pe cel pe care il depasiti ... sa mai zic? si poate cel mai important nu riscati vietile voastre si pe cele ale celor din jurul vostru. Depasirea este, in opinia mea, cea mai periculoasa manevra ... oricand se poate sa ai o pana, de natura oarecare, sa apara vreun obstacol neprevazut, etc. ... si atunci de ce trebuie efectuate aceste depasiri cu inima la gura?

Ce ati spus voi despre depasire si cum se efectueza in forta e corect ... dar astea ar trebui sa fie cazuri exceptionale ... dar din pacate nu sunt ... poate si de asta zice lumea "ia uite-l bă și p-ăla, are Logan și se crede Schumacher".
C@talin
eu sunt satul de smecheri care depasesc la limita in fata mea(multi cu mertan ) pe drumurile de afara ,nu in oras,de a trebuit de 2 ori sa franez de la 90 la 50 si tot a trecut pe langa mine la limita ,sau ultima faza de un bou tot cu mertan, care daca nu ieseam putin dupa drum ne faceam varza ,a trecut efectiv printre 2 masini ,oameni handicapati,scuze de offtopic da vroiam sa ma descarc tongue.gif

si vorbesc de drum cu o banda pe sens ,br-bz
testike
>Ce ati spus voi despre depasire si cum se efectueza in forta e corect ... dar astea ar trebui sa fie cazuri exceptionale

De ce sa fie cazuri exceptionale?
In orice depasire e bine sa stai cat mai putin timp, e mult mai periculos sa mergi cu alta masina langa tine, decat singur, nu?
Si eu procedez ca mai sus, retrogradez si o calc, indiferent ca am 1 km liber in fata. Poate ocoleste bou' o groapa, sau o caruta, pana, etc..
Adrian78
Ai dreptate ... cred ca stii la ce ma refeream eu.
UZD
Treaba asta cu retrogradarea treptei e valabila numai la benzina sau si la diesel trebuie facut la fel? Din cate stiu... dieselul are un cuplu ceva mai bun de la turatii mici tongue.gif ... deci ma gandesc ca daca am 2000rpm si ma bag in depasire nu mai e nevoie sa retrogradez... sau ma insel...?
sefu_alx
ba da

dieselurile moderne urca in turatie destul,nu ca cele de acum 10 ani sa se plafoneze la 3500 rpm
roskatu
@UZD Decat in a 5a la 80 si 2000 rpm e mai bine in a 4a la 2800 rpm tongue.gif
80-120 a 5a : 17,5 sec
80-120 a 4a : 13,5 sec
in a 3a nu ajunge la 120 tongue.gif
Test facut pe dci euro 4 cu 70 cai biggrin.gif
PS :masina avea 3500 km deci nu era complet rodata
hash
QUOTE(rapture @ 18 Mar 2007, 13:38)
Bravo! cat se poate de sugestiv, scurt si la obiect. Din experienta e bine sa nu schimbi treapta in timpul depasirii. Chiar daca treapta a 3-a pare mai rapida la viteza de 100 km/h e bine sa pleci din a 4-a wink.gif  care merge usor pana la 140 km/h si astfel te concentrezi la depasire si nu la schimbatul treptei.
*



ohmy.gif Wrong. La depasire schimb 3, merg pana pe la 4000-5000 rpm cu ea si pe urma schimb 4 (da, in depasire). In acest mod il dublez pe cel depasit cat mai putin timp cu putinta. In depasire nu am rabdare, ma grabesc cat poate masina, este o manevra periculoasa. Cat despre fortat masina, are limitare de turatie la 6000 rpm asa ca nu-mi bat capul (am dus-o odata acolo si am simtit limitarea). Daca crapa, sa crape acum, o sa mi-o repar pe garantie. (dar nu o sa crape)
sefu_alx
si daca iti vine masina din fata ii mai dai a4a? (presupunand ca ai pana in 100 kmh)
C@talin
ad care o fi problema daca schimbi in depasire ,ce nu puteti tine o singura mana pe volan sau voua va ia 5 min sa schimbati o trepata ,schimbi scurt
l@u
Pierzi cuplul/puterea +cateva secunde bune nu ca manevra in sine nu se poate face
C@talin
oricum nu prea am ce sa schimb eu, ca fac depasiri in a 4 ,nu in a 3 ,chiar si la 100 km\h dau a 4 si blana cat cuprinde biggrin.gif
IRONICK
Deci pe bune de nu mi se face frica sa mai circul cu masina daca mai deschideti topicuri de genul asta.
rapture
QUOTE(IRONICK @ 18 Mar 2007, 17:57)
Deci pe bune de nu mi se face frica sa mai circul cu masina daca mai deschideti topicuri de genul asta.
*





Si de ce anume ti-e frica?! wacko.gif Ca esti depasit repede in conditii de siguranta? Ca cel care te depaseste tine ambele maini pe volan ca in cazul unei gropi sa nu intre in tine? Sper ca nu faci parte din categoria celor care vor sa li se ceara permisiunea de a fi depasiti! cool.gif
dRg
... pai domnilor asa se intampla daca mergeti in regim de consum si nu in regim normal.
Eu cu dieselul (care are un regim mai jos de turatie) in afara orasului nu stau sub 2000 rpm. si voi cu benzina o tineti in jur de 2000 ca regim de croaziera? Hmm saracul motor, cred ca plange rau!

Nu stiu de ce, dar ceva imi spune ca oricum trebuia sa fii o treapta de viteza mai jos si in mod cert nu s-ar pune problema asta. Oricum 2000 de ture la benizna o vede doar putin prima si a doua treapta. De la a treia in sus nu ar vedea 2000 ture decat daca ar fi in frana de motor.

Sincer e pacat ca o benzinara sa o tii asa jos in ture. Eu la diselara (extraurban) nu o tin sub 2000 (de la treapta 3->6) decat cand ajung in frana de motor. Mai mult, nu am de sa schimb in sus treapta nu o schimb. De ce ? Are cuplul maxim pe la 1800 si prefer sa pot calca acceleratia in orice mod fara sa-mi pese cum o fac (cum zicea cineva mai sus ca la diesel se retrogradeaza).In modul acesta nu am nevoie sa retrogradez ca nu ma aflu vre-o turatie critica. Nu mai zic ca turbina lucreaza in parametri optimi. Daca in oras nu o pot ridica in ture macar in afara sa o conduc cum cred eu ca e bine.
IRONICK
QUOTE(rapture @ 19 Mar 2007, 09:00)
Si de ce anume ti-e frica?! wacko.gif  Ca esti depasit repede in conditii de siguranta? Ca cel care te depaseste tine ambele maini pe volan ca in cazul unei gropi sa nu intre in tine? Sper ca nu faci parte din categoria celor care vor sa li se ceara permisiunea de a fi depasiti! cool.gif
*
Cand habar nu ai de ce vorbesti, de ce te bagi ? Hai sa iti traduc ... tu esti pe acelasi sens cu cel care nu stie sa aleaga treapta "corecta" si face depasirea in ultimul moment. Cum te simti ca trebuie sa te urci cu ambele picioare pe frana cand vezi ca moronul (no offence a4tech01) nu a fost in stare sa aprecieze cum trebuie ?
bj
QUOTE(klaus @ 18 Mar 2007, 12:02)
Eu zic sa iei masina si sa faci diverse probe pe autostrada.
Multe lucruri se invata din experienta.
*



total de acord. As mai propune si acoperirea turometrului pentru a evita si alte probleme suplimentare.

Sincer cand am vazut topicul am stat sa ma gandesc la ce se intreba in primul post si mi-am dat seama ca nu stiu exact la ce turatie retrogradez, pentru ca o fac doar daca am nevoie. Atentia e pe depasire si daca simt ca am nevoie retrogradez si gata.


P.S. retrogradez chiar daca am diesel si am cuplu bun de la ~2000 de ture tongue.gif
dRg
... cel putin la mine la 2000 rpm nu e nevoie sa retrogradez. Indiferent cum calc acceleratia raspune foarte bine.

LE: si 2000 e capat minim de turatie (deci ma gaseste acolo doar cand schimb). Si de obicei sunt in deceleratie (frana de motor) sau acceleratie. Depinde de situatie. 2000 rpm e o situatie tranzitorie, care de obicei o evit sa coincida exact cu inceperea manevrei de depasire - sau cand am nevoie de surplus de putere. Banuiesc ca m-am facut inteles.
a4tech01
QUOTE(IRONICK @ 19 Mar 2007, 10:55)
Cand habar nu ai de ce vorbesti, de ce te bagi ? Hai sa iti traduc ... tu esti pe acelasi sens cu cel care nu stie sa aleaga treapta "corecta" si face depasirea in ultimul moment. Cum te simti ca trebuie sa te urci cu ambele picioare pe frana cand vezi ca moronul (no offence  a4tech01) nu a fost in stare sa aprecieze cum trebuie ?
*



Mai dar sunteti ceva de speriat!Voi probabil stiati cum se fac depasirile inainte sa mergeti in picioare!Voi n-ati fost niciodata incepatori?Ati castigat carnetul la loto,sau ce?Nu poate sa puna unu o intrebare,voi gata sariti pe el ca nu merita carnet,etc,ca va e frica sa mai iesiti pe strada!Am mai spus-o,sunt incepator si am abia vreo 700 km condusi.Ce e rau ca vrea omul sa invete?Apropo,eu pana la scoala de soferi nu m-am mai urcat intr-o masina;probabil unii dintre voi "s-au nascut" cum se zice in masina,si de aceea toate aceste lucruri li se par banale!!
Eu am intrebat un lucru simplu:la depasire trebuie sa urci in turatie cat se poate de mult,sau sa stai in cuplu maxim?Si asta o intreb deoarece am mers acum 2 zile cu masina incarcata la maxim,si aveam in dreapta un asa-zis "sofer cu experienta" care efectiv nu ma lasa sa o turez mai mult de 3000 la depasiri!!Si vroiam sa vad daca are dreptate!Am facut o depasire care a durat cam mult(ce-i drept aveam cam un km de sosea in linie dreapta apropae complet libera).Am incercat sa schimb din 5 in 4 si s-a turat pe la 3700 si ala tipa la mine ca nu e bine,ca trebuie sa fie la 3000 cand depasesti!!
Ce ziceti de ala,care cica avea experienta vreo 19 ani si ii invata pe altii prostii!!De unii ca aia ar trebui sa va fie frica,care se cred si experimentati.Eu cel putin sunt incepator,nu stiu prea multe si recunosc asta.Si evident nu ma bag in depasiri pe muchie de cutit daca nu stiu cum se fac optim!
Totusi putin respect nu ar strica,atat in trafic cat si pe forum!!
IRONICK
Eu vorbeam de aia care fac depasirea in ultimul moment si nici macar nu o calca. Din cauza asta ti-am scris si no offence ca sa nu te sesizezi din oficiu .... nu te-am bagat in categoria aia.
roskatu
@a4tech01 : Cu cat esti intr'o treapta mai mica la o turatie mai mare , cu atat vei accelera mai repede si vei face depasirea mai din scurt ... vezi testele care le'am facut mai sus tongue.gif
rapture
QUOTE(IRONICK @ 19 Mar 2007, 09:55)
Cand habar nu ai de ce vorbesti, de ce te bagi ? Hai sa iti traduc ... tu esti pe acelasi sens cu cel care nu stie sa aleaga treapta "corecta" si face depasirea in ultimul moment. Cum te simti ca trebuie sa te urci cu ambele picioare pe frana cand vezi ca moronul (no offence  a4tech01) nu a fost in stare sa aprecieze cum trebuie ?
*



Mai omule mai, nu a zis nimeni pe topic sa te bagi in depasire la limita cand vine o masina din fata, asta ca ai sarit ca fript. Cat despre a nu sti despre ce vorbesc mai citeste si tu topicurile mele care se refera strict la doleantele initiatorului si nu la temerile pe care le ai tu sau altii la volan! Sper ca pe sosea nu ai acelasi comportament agresiv ca pe forum, desi e de asteptat!
steph
Cred ca e destul de simplu. La orice competitie se urmareste timpul ( cat mai mic ). Cred ca se stie ca masinile alea ruleaza la turatiile cele mai "de sus". E destul de simplu ca o depasire se face la turatii cat mai mari pentru un timp cat mai scurt.
IRONICK
Raptune, hai sa iti traduc din nou. In primul post de pe acest topic nu am jignit pe nimeni. Tu ai fost mai agresiv si ai sarit imediat sa ma ataci. Te-ai simti cu musca pe caciula sau ce mama ciorilor ? Suna mai mult a atac la persoana modul cum ai procedat tu.

A4tech01, treapta de viteza pe care ti-o alegi intr-o depasire depinde de ce depasesti (turism, tir, etc ..), timpul si distanta in care trebuie sa faci depasirea, inclinatia drumului, motor (ma refer la cat de puternic este), lungimea rapoartelor cv, etc ... Si foloseste tot cadranul la turometru daca ai nevoie.
rapture
QUOTE(IRONICK @ 18 Mar 2007, 17:57)
Deci pe bune de nu mi se face frica sa mai circul cu masina daca mai deschideti topicuri de genul asta.
*




QUOTE(rapture @ 19 Mar 2007, 09:00)
Si de ce anume ti-e frica?! wacko.gif  Ca esti depasit repede in conditii de siguranta? Ca cel care te depaseste tine ambele maini pe volan ca in cazul unei gropi sa nu intre in tine? Sper ca nu faci parte din categoria celor care vor sa li se ceara permisiunea de a fi depasiti! cool.gif
*



Postul meu este pe masura afirmatiei tale wink.gif chiar te rog sa-mi 'traduci' unde anume te-ai simtit jignit in postul meu.
Petea
Eu personal nu trec intr-o treapta inferioara cand depasesc. Daca am timp sa o fac bine, daca nu stau la cutiuta. Treaba asta am deprins-o de la berlinuta unde motorul nu merge sa il forjezi peste 3000 de ture (decat daca e masina sefului cu care ai o problema radmasa.gif ). Cum tin motorul uzual intre 2500 si 3000 la schimbarea intr-o treapta inferioara nu prea mai am unde sa ma duc. Si la Logan aplic acelasi stil deoarece nu prea imi place sa duc motorul peste 4000 de ture. Stiu ca poate pana la 5500 dar simt eu ca nu ii prea place (si eu teoretic pot munci 16 ore/zi dar practic reduc turatia biggrin.gif ).
bae
Nu ar fi totusi mai eficient sa alegi treapta potrivita dinainte de a incepe depasirea ca sa nu mai pierzi timp cu schimbarea ei in timpul depasirii?
roskatu
logic ca o alegi inainte de depasire , doar nu te apuci sa schimbi viteza in depasire tongue.gif
nh1980ro
Pai o problema ar fi ca masina se plafoneaza dupa o anumita turatie. Adica peste 4500rpm (ipotetic vorbind) cuplul se plafoneaza si atunci e bine sa bagi o treapta superioara de viteza ca sa accelerezi mai repede. Asta o afli din experienta cu o anumita masina.
De exemplu daca esti in spatele unei carute sau camion care urca la deal, pornesti cu o treapta mica si esti cam obligat sa schimbi in timpul depasirii pentru ca altfel nu mai ai cuplu suficient si omori degeaba motorul. (nu e tocmai precis, dar puteti incerca asta in NFS V (Porsche) care e cel mai corect dpdv al realitatii ca sa nu stricati aiurea motoarele).

Off-topic: Inca o chestie ar mai fi ca o masina incarcata are si distanta de franare mult mai mare decat una doar cu soferul, asta e pentru incepatori.

Personal incep o depasire cu motorul pe la 2500 si daca trece de 4500 bag o trepata superioara. Daca te asiguri ca ai timp suficient sa depasesti nu ai nevoie sa fortezi motorul aiurea si e posibil ca schimband intr-o treapta superiora sa recuperezi timpul pierdut cu schimbatul prin acceleratia suplimentara data de cuplul maxim al motorului.(care e pe la 3500 la Logan si SLZ). In felul acesta ai si un consum rezonabil si motorul nu merge in regim de turatie maxima.(la benzina din Romania turratia maxima scurteaza viata motorului).

L.E.: Ca o regula, atunci cand esti in depasire nu te uiti la turometru!! Pentru a sti cand tre sa schimbi, iti dai seama dupa zgomotul motorului si senzatia de acceleratie.
hash
QUOTE(sefu_alx @ 18 Mar 2007, 17:32)
si daca iti vine masina din fata ii mai dai a4a? (presupunand ca ai pana in 100 kmh)
*



Nu vine. Se presupune ca nu faceam depasirea orbeste.
driverx
QUOTE(hash @ 19 Mar 2007, 14:00)
Nu vine. Se presupune ca nu faceam depasirea orbeste.
*


Cu ce presupuneri vii si tu aici. Pai tu NU vezi ce zmei avem pe aici? Si pe deasupra unii mai sunt si tare revoltati ca altii se sperie de aberatiilor lor.
sefu_alx
daca imi spui si mie unde am aberat pe topicul asta..
driverx
Vorbeam de tine? Nu stiam....
pastrama
Ma sperie unele topicuri de p-aici... Voi cum ati luat carnetu? N-ati facut scoala? Nu v-a aratat ala ce si cum?
Si oricum, n-o sa invatati sa conduceti in fata calculatorului!
IRONICK
QUOTE(nh1980ro @ 19 Mar 2007, 13:24)
Adica peste 4500rpm (ipotetic vorbind) cuplul se plafoneaza si atunci e bine sa bagi o treapta superioara de viteza ca sa accelerezi mai repede
Ipotetic vorbind, eu abia atunci simt ca trage motorul mai bine.
nh1980ro
Daca faci un curs de arte culinare inseamna ca esti bucatar desavarsit?
pastrama

Dupa curs te bagi in fata calculatorului si citesti retete? tongue.gif
nh1980ro
Daca esti in fata calculatorului si dai in gard cu masina virtuala, ramai in viata si poti sa mai incerci o data (si te costa doar energia electrica, fata de repararea masinii).
Exemplul cu simulatorul auto pe calculator e bun ca sa-ti faci o idee despre diverse chestii care se intampla cu masina. In realitate lucrurile stau putin altfel...viata bate filmul!
rapture
Incet dar sigur topicul o ia pe aratura! Nu mai comentati ce a zis unul si altul pe langa subiect ca ma face-ti sa cred ca daca am dacie tre' sa fiu zmeu ca sa fac o depasire si daca totusi o fac trebuie sa tin cont si de cel care vine din fata la 2 km si de cei care sunt in parcare la Cora ca le este frica sa nu cumva sa fac accident. Eu unul recunosc ca merg tare dar controlat cand ma grabesc(destul de des), forjez masina dar in limitele date de producator si nu imi tremura indispensabilii cand depasesc sau sunt depasit. Sper sa nu se interpreteze iar pe dos dar eu sunt de parere ca fiecare are stilul lui de condus caci doar suntem oameni si nu roboti. Nu stiu de voi dar eu imi fac griji pt berbecii care atunci cand intrii in depasire accelereaza mad.gif
wiorelus
Salutare !!
Eu nu inteleg o chestie, cum pot unii sa conduca masina automat ca un robot. Adica stau cu ochii cat cepele blink.gif uitandu-se la turatie sa vada daca a ajuns la 2000 sau la 4000 ca sa schimbe nu stiu ce treapta de viteza. Cine mai este in acest stadiu inseamna ca mai are mult pana sa fie un sofer matur daca pot spune asa. Eu conduc masina cu tot ce implica asta simtind-o fara sa stau cu ochii pe turatie sa vad daca trebuie sau nu schimbata treapta, masina se simte si tu ca sofer te adaptezi in functie de ce poate, o simti cand cere mai multe ture si retrogradezi o treapta si tot asa. Mi se pare tare stresant sa stau sa-mi pun intrebarea daca trebuie schimbata treapta, la ce turatie trebuie schimbata bla bla si tot asa. La depasire la fel, poti retrograda dar poti si continua in aceeasi treapta, in functie de situatie, si asta nu este o formula matematica adica faci regula si gata o aplici tot timpul, asta o simti. Deci totul depinde de la masina la masina, de la sofer la sofer. Ma intreb ce s-ar face unii daca s-ar scoate ceasul cu turatia de pe masini biggrin.gif
dRg
Pai a zis cineva ca sta pe ochii pe ceas? Normal ca o fac(em)/stim din relfex. Oricum daca ai privire de perspectiva ceasurile se vad in timp ce privesti la sosea. Eu stiu la cat schimb din experienta nu datorita faptului ca ma uit la ceas. Pur si simplu o fac si atat.

Intradevar cand esti la inceput incerci sa asociezi valori dar nu cred ca merge asa. Cu timpul te obisnuiesti.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.