Am gasit un articol interesant despre sondele lambda si m-am gandit sa postez materialul. Sursa este Bosch, deci mirosul de publicitate nu vine de la mine.
Atasat sunt si niste poze cu explicatii privind aspectul sondei in diverse situatii. Totodata am mai atasat si un material cu interpretarea aspectului bujiilor (s-au mai postat, dar nu strica).
Completarile tehnice sunt bine-venite.
1: Care este rolul unei sonde lambda?
Sonda lambda măsoară cantitatea de oxigen din gazele evacuate și trimite semnalul către unitatea de comandă a motorului ECU (Engine Control Unit). Semnalul este utilizat de aceasta pentru a regla exact amestecul aer-combustibil la nivelul optim pentru o eficiență și o durată de viață maxime ale catalizatorului. O sondă lambda uzată poate cauza un consum excesiv de benzină, emisii de noxe crescute, uzură excesivă a catalizatorului și scăderea performanței motorului.
2: În afara ansamblului de conectori, sondele lambda nu sunt în principiu identice?
NU. Există cinci tipuri de sonde lambda fundamental diferite. În cazul fiecărui tip, sonda variază în ceea ce privește designul elementului din ceramică, elementului de încălzire și tubului de protecție, toate acestea afectând funcționarea sondei.
-Sonda lambda neîncălzită: Acesta a fost primul design de sondă lambda, Bosch producându-l din anul 1976. Se utilizează un element ceramic cu bioxid de zirconiu pentru a genera tensiune într-un mediu cu un conținut ridicat de gaz (oxigen insuficient).
-Sonda lambda încălzită: a fost lansată de Bosch în anul 1982 și funcționează în același mod ca sonda neîncălzită, însă în interiorul manșonului se află un element de încălzire special, care aduce senzorul la temperatura de funcționare în aproximativ 30-60 de secunde.
-Sonda Planară: A fost lansată de Bosch în anul 1997 și utilizează tehnologie senzorială din ceramică cu bioxid de zirconiu, însă este amplasat într-o formă mai compactă și mai plată (de aici și denumirea).
-Sonda planară de bandă largă este cel mai nou design de senzor de oxigen și oferă exactitatea sporită necesară pentru a întruni cele mai recente cerințe privind emisiile. Se utilizează un element ceramic planar cu bioxid de zirconiu, astfel încât se încălzesc mult mai rapid decât alte tipuri de senzori, reducând emisiile în cazul pornirii la rece. Suplimentar, senzorii sunt utilizați la motoarele recent dezvoltate u injecție directă de carburant.
-Sonda lambda cu titan: Acești senzori utilizează un tip diferit de tehnologie pentru detectarea oxigenului și, în loc de a genera un semnal de tensiune care se odifică odată cu raportul aer/carburant, se modifică rezistența senzorului. Acești senzori sunt utilizați pe mai puțin de 0,5 % din autovehiculele dotate cu sonda lambda.
3: Cum știu dacă sonda lambda este defectă?
Din păcate, simptomele unui senzor lent sau defect nu sunt întotdeauna evidente. Printre simptomele sondelor lambda defecte sunt:
- Eșec la testul emisiilor (caracte-ristic, o concentrație mare de CO și/sau HC)
- Catalizator deteriorat (cauzat de o concentrație mare de carburant)
- Consum crescut de carburant (cauzat de o concentrație mare de carburant)
- Motorul funcționează neregulat
- Performanțe reduse
4: Care sunt cauzele defectării sondei lambda ?
Sonda lambda se poate defecta prematur dacă este contaminată cu fosfor rezultat din consumul excesiv de ulei, silicon din scurgerile siste-mului de răcire, utilizarea produselor de etanșare din silicon în motor și unii aditivi pentru carburant. Chiar și o cantitate redusă de benzină slab rafinată poate defecta o sondă lambda. Factorii de mediu, precum stropii de pe șosea, sarea, uleiul și murdăria pot cauza defectarea senzorului, ca și șocurile termice, tensiunea mecanică sau manevrarea incorectă.
5: Cum pot testa sonda lambda?
Testarea nu este complicată dar se face obligatoriu în service și de către personal calificat. O sondă defectă poate fi detectată rapid și ușor cu un volt-ohm-metru digital, dar una lentă poate fi diagnosticată numai cu un osciloscop sau un scopmetru profesional.
6: Unde sunt situate sondele lambda? Au scopuri diferite?
Încă din anul 1980 sondele lambda sunt în dotarea standard a majorității autovehiculelor cu motoare pe benzină. În mod normal, sondele lambda sunt situate în sistemul de evacuare, înaintea catalizatorului, pentru a măsura emisiile de noxe. Din anul 1996, odată cu utilizarea siste-melor de diagnosticare OBDII, auto-vehiculele necesită și sonde lambda suplimentare, în spatele convertorului catalitic, pentru a asigura funcționarea corectă a acestuia.
7: Ce este o sondă lambda universală?
Bosch a creat pe piața specifică un program pentru sonde lambda universale. Acestea îndeplinesc cerințele de funcționare OE și au un sistem patentat de conectori, ce facilitează instalarea. Acest sistem de conectori s-a dovedit a fi etanș, protector împotriva contaminării și rezistent la efectele temperaturilor extreme și ale vibrațiilor motorului. În prezent, Bosch pune la dispoziție 9 tipuri de sonde lambda universale, pentru a oferi performanțe cât mai apropiate de cele ale sondelor din prima dotare.
8:Care este importanța conectorului sondelor lambda universale?
Sondele lambda sunt foarte sensibile la influențele din mediul inconjurator. Dacă sonda lambda universală este montată pe autovehicul, firele ei lipindu-se prin diferite metode, atunci semnalul trimis catre ECU poate fi alterat. De aceea Bosch a brevetat conectorul pentru sondele universale, cu ajutorul căruia conectarea sondei lambda universale se realizează foarte simplu si sigur la cablajul autove-hiculului. Conectorul este rezistent la vibrații, temperaturi și umiditate extremă.
9: De ce trebuie să înlocuiesc o sondă lambda defectă?
Conform unui studiu realizat în anul 1996, sondele lambda uzate sunt “singura sursă importantă de emisii excesive în cazul autovehiculelor cu injecție de carburant”. Agenția de Protecție a Mediului din SUA (EPA) și Comisia din California pentru Resur-sele Aerului (CARB) au descoperit că înlocuirea sondei lambda era nece-sară la 42%-58% din numărul total de autovehicule care emiteau cantități mari de hidrocarburi sau monoxid de carbon. Testarea sondelor lambda conform procedurilor de service ale producătorilor de autovehicule și înlocuirea unei sonde lambda lente sau uzate poate economisi între 10 % și 15% mai mult carburant și se amortizează într-un an numai din economisirea carburantului, în timp ce emisiile autovehiculului sunt coborâte la nivelul corespunzător. De asemenea, poate reduce posibilitatea ca o concentrație mare de carburant să deterioreze catalizatorul auto-vehiculului.