Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Despre sonda lambda
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia - Diverse > Tutoriale, Tips & Tricks
YRX
Am gasit un articol interesant despre sondele lambda si m-am gandit sa postez materialul. Sursa este Bosch, deci mirosul de publicitate nu vine de la mine.
Atasat sunt si niste poze cu explicatii privind aspectul sondei in diverse situatii. Totodata am mai atasat si un material cu interpretarea aspectului bujiilor (s-au mai postat, dar nu strica).
Completarile tehnice sunt bine-venite.

1: Care este rolul unei sonde lambda?

Sonda lambda măsoară cantitatea de oxigen din gazele evacuate și trimite semnalul către unitatea de comandă a motorului ECU (Engine Control Unit). Semnalul este utilizat de aceasta pentru a regla exact amestecul aer-combustibil la nivelul optim pentru o eficiență și o durată de viață maxime ale catalizatorului. O sondă lambda uzată poate cauza un consum excesiv de benzină, emisii de noxe crescute, uzură excesivă a catalizatorului și scăderea performanței motorului.

2: În afara ansamblului de conectori, sondele lambda nu sunt în principiu identice?

NU. Există cinci tipuri de sonde lambda fundamental diferite. În cazul fiecărui tip, sonda variază în ceea ce privește designul elementului din ceramică, elementului de încălzire și tubului de protecție, toate acestea afectând funcționarea sondei.
-Sonda lambda neîncălzită: Acesta a fost primul design de sondă lambda, Bosch producându-l din anul 1976. Se utilizează un element ceramic cu bioxid de zirconiu pentru a genera tensiune într-un mediu cu un conținut ridicat de gaz (oxigen insuficient).
-Sonda lambda încălzită: a fost lansată de Bosch în anul 1982 și funcționează în același mod ca sonda neîncălzită, însă în interiorul manșonului se află un element de încălzire special, care aduce senzorul la temperatura de funcționare în aproximativ 30-60 de secunde.
-Sonda Planară: A fost lansată de Bosch în anul 1997 și utilizează tehnologie senzorială din ceramică cu bioxid de zirconiu, însă este amplasat într-o formă mai compactă și mai plată (de aici și denumirea).
-Sonda planară de bandă largă este cel mai nou design de senzor de oxigen și oferă exactitatea sporită necesară pentru a întruni cele mai recente cerințe privind emisiile. Se utilizează un element ceramic planar cu bioxid de zirconiu, astfel încât se încălzesc mult mai rapid decât alte tipuri de senzori, reducând emisiile în cazul pornirii la rece. Suplimentar, senzorii sunt utilizați la motoarele recent dezvoltate u injecție directă de carburant.
-Sonda lambda cu titan: Acești senzori utilizează un tip diferit de tehnologie pentru detectarea oxigenului și, în loc de a genera un semnal de tensiune care se odifică odată cu raportul aer/carburant, se modifică rezistența senzorului. Acești senzori sunt utilizați pe mai puțin de 0,5 % din autovehiculele dotate cu sonda lambda.

3: Cum știu dacă sonda lambda este defectă?

Din păcate, simptomele unui senzor lent sau defect nu sunt întotdeauna evidente. Printre simptomele sondelor lambda defecte sunt:
- Eșec la testul emisiilor (caracte-ristic, o concentrație mare de CO și/sau HC)
- Catalizator deteriorat (cauzat de o concentrație mare de carburant)
- Consum crescut de carburant (cauzat de o concentrație mare de carburant)
- Motorul funcționează neregulat
- Performanțe reduse

4: Care sunt cauzele defectării sondei lambda ?

Sonda lambda se poate defecta prematur dacă este contaminată cu fosfor rezultat din consumul excesiv de ulei, silicon din scurgerile siste-mului de răcire, utilizarea produselor de etanșare din silicon în motor și unii aditivi pentru carburant. Chiar și o cantitate redusă de benzină slab rafinată poate defecta o sondă lambda. Factorii de mediu, precum stropii de pe șosea, sarea, uleiul și murdăria pot cauza defectarea senzorului, ca și șocurile termice, tensiunea mecanică sau manevrarea incorectă.

5: Cum pot testa sonda lambda?

Testarea nu este complicată dar se face obligatoriu în service și de către personal calificat. O sondă defectă poate fi detectată rapid și ușor cu un volt-ohm-metru digital, dar una lentă poate fi diagnosticată numai cu un osciloscop sau un scopmetru profesional.

6: Unde sunt situate sondele lambda? Au scopuri diferite?

Încă din anul 1980 sondele lambda sunt în dotarea standard a majorității autovehiculelor cu motoare pe benzină. În mod normal, sondele lambda sunt situate în sistemul de evacuare, înaintea catalizatorului, pentru a măsura emisiile de noxe. Din anul 1996, odată cu utilizarea siste-melor de diagnosticare OBDII, auto-vehiculele necesită și sonde lambda suplimentare, în spatele convertorului catalitic, pentru a asigura funcționarea corectă a acestuia.

7: Ce este o sondă lambda universală?
Bosch a creat pe piața specifică un program pentru sonde lambda universale. Acestea îndeplinesc cerințele de funcționare OE și au un sistem patentat de conectori, ce facilitează instalarea. Acest sistem de conectori s-a dovedit a fi etanș, protector împotriva contaminării și rezistent la efectele temperaturilor extreme și ale vibrațiilor motorului. În prezent, Bosch pune la dispoziție 9 tipuri de sonde lambda universale, pentru a oferi performanțe cât mai apropiate de cele ale sondelor din prima dotare.

8:Care este importanța conectorului sondelor lambda universale?

Sondele lambda sunt foarte sensibile la influențele din mediul inconjurator. Dacă sonda lambda universală este montată pe autovehicul, firele ei lipindu-se prin diferite metode, atunci semnalul trimis catre ECU poate fi alterat. De aceea Bosch a brevetat conectorul pentru sondele universale, cu ajutorul căruia conectarea sondei lambda universale se realizează foarte simplu si sigur la cablajul autove-hiculului. Conectorul este rezistent la vibrații, temperaturi și umiditate extremă.

9: De ce trebuie să înlocuiesc o sondă lambda defectă?

Conform unui studiu realizat în anul 1996, sondele lambda uzate sunt “singura sursă importantă de emisii excesive în cazul autovehiculelor cu injecție de carburant”. Agenția de Protecție a Mediului din SUA (EPA) și Comisia din California pentru Resur-sele Aerului (CARB) au descoperit că înlocuirea sondei lambda era nece-sară la 42%-58% din numărul total de autovehicule care emiteau cantități mari de hidrocarburi sau monoxid de carbon. Testarea sondelor lambda conform procedurilor de service ale producătorilor de autovehicule și înlocuirea unei sonde lambda lente sau uzate poate economisi între 10 % și 15% mai mult carburant și se amortizează într-un an numai din economisirea carburantului, în timp ce emisiile autovehiculului sunt coborâte la nivelul corespunzător. De asemenea, poate reduce posibilitatea ca o concentrație mare de carburant să deterioreze catalizatorul auto-vehiculului.
user123
Stergem praful pe sectiune tehnica - avand in vedere ca nu a scris nimeni nimic aici, voi scrie eu :


- a trebuit sa schimb sondele lambda, deoarece cea din "aval" ( dupa catalizator) a murit definitiv;

- contrar a multor opinii, eu le-am schimbat pe amandoua deoarece sonda din amonte ( inaintea catalizatorului ) dadea semne de oboseala ( cicla lent ) fara a da insa eroare....probabil in scurt timp urma sa pice si ea ; multumesc celor care m-au sfatuit sa le schimb concomitent pe amandoua, e unul din cele mai bune sfaturi


- am ales sa pun OEM ( OEM la logan este NGK (NTK), masina mea e din 2004 si exact asta a avut montat pe ea ) ; am pus OEM insa varianta de sonde noi, care NU se potrivesc la mufe cu varianta veche de logan pe care o am eu ( 2004 )

- avand in vedere ca nu se potrivesc la mufe, am modificat - am adaptat mufa mea veche ( originala ) la cablurile noilor sonde - confirm ca la noile sonde OEM culoarea firelor se respecta identic cu modelele vechi ( aveti negru, gri, alb, alb )- eu leam taiat cablurile si le-am pus la mufele vechi ( am legat cablurile intre ele - gri la gri, negru la negru si cele albe intre ele )

- aveti 2 cabluri albe; nu conteaza cum le legati intre ele, pot fi inversate fara problem- circuitul "alb" este pt incalzirea sondei ; la celelalte 2 ( negru si gri ) trebuie sa aveti grija sa le legati la culorile corespunzatoare ( negru-negru, gri-gri)

- ca sa desfaceti aceste sonde, aveti nevoie de o inelara de 22; sau si mai elegant de o cheie speciala de sonde lambda de 22; eu nam folosit aceasta cheie speciala deoarece la mine am reusit sa trec mufa sondei prin inelara (intra mai fest dar va asigur ca trece) si era mufa model vechi deci mai lata....la modelele noi mufa e considerabil mai ingusta si sigur trece prin inelara astfel incat sa o puteti desface......cei care au desfacut sau au cunostinte mecanice inteleg ce scriu

- se desfac destul de dificil, mai ales cea din amonte- cel putin la mine ; daca nu aveti o inelara serioasa nici sa nu va apucati, riscati sa stricati hexagonul piulitei si nu mai scoateti sonda

-atasez si ceva poze pt exemplificare: ce am scris eu, nu inlocuieste sfatul sau manopera unui specialist, am scris doar ca un ajutor si o orientare a celor care doresc sa faca singuri aceasta treaba

- cu aceasta ocazie am descoperit ca, am galleria fisurata, dupa cum se observa in poze.....deci va trebui sa o schimb

P.S : sondele sunt originale ale masinii, neschimbate niciodata cu (multe) sute de mii de km


YRX
In urma schimbului sondei lambda aval pun si eu informatii.
Intr-adevar mufele sunt diferite functie de anul de fabricatie. Eu aveam pe cea mare. Sonde cu mufa mare nu se mai gasesc, asa ca ramane modificarea mufei.
Ironick, intr-un acces de geniu zice "Ba, ia incearca sa scoti pinii din mufe si sa schimbi carcasele intre ele". Ma gandesc si ii dau dreptate, ar fi o chestie sa mearga, mai ales ca firele sondei sunt din fier si nu prea merg cositorite.
Ma chinui eu sa desfac mufa sondei noi, reusesc si aflu si cum se scot pinii

[attachmentid=1628105010]

Se scoate intai partea alba din mufa, care este de blocare pini, apoi se baga un ac prin spate si se ridica plasticul de deasupra canalului si se trage de fir. A mers, am taiat carcasa sa vad mecanismul, dupa aia.
Plin de sperante ma duc sa scot si sonda veche. Inelara cu cot de 22, trece mufa si incep sa trag de ea. O laie, nici gand. Wd40, incalzit esapamentul putin, nimic. Pana la urma, tin de cheie si articulez cu ciocanul una in cheie. A luat-o. Scot sonda si ma uit la mufa. Nasol, pinii sunt mai lati si mai lungi, nu merg cei de la sonda noua.
Asa ca am taiat firele, inadit, si cu multa pasta decapanta cositorit. Pana la urma s-a prins cositorul, am tras termocontractabile peste si izolier.
Montajul la loc este usor.
Pana la urma o sa o schimb si pe cea din fata.

einstein1984
si nu dadeai si tun un VIn sa vad ce si cum? ca pate era kit cablaj corespunzator....
YRX
M-am gandit sa schimb mufa cablajului. Dar perspectiva sa fac papuci sub masina nu era foarte atragatoare. Am citit si de un adaptor, dar nu l-am vazut.
Victorine
Si? S-a schimbat ceva? Am pus un log cu voltajul celor 2 sonde dincolo, asa cum ai cerut.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2021 Invision Power Services, Inc.