Daca planetara este defecta (indiferent cauza) in mod normal va face un zgomot accentuat cand este supusa la forte mai mari sau la pozitii de bracaj (stanga/dreapta). Zgomotele caracteristice sunt batai, clantzaneli, adica sunete neuniforme, in ritm cu rotirea rotilor. Intensitatea lor este (aprecierea este subiectiva) mica-medie; zgomot mare apare cand din planetara lipseste deja vreo componenta ( smile.gif ).



Metode:

1. In mers normal (30-50km/h), pe o strada mai libera si mai lata, se fac scurte viraje stanga/dreapta, ca la slalom. Este bine de bracat mai violent (curba "scurta", "dura"). La defect apar zgomote caracteristice in momentele cand se bracheaza. Intensitatea poate varia dupa bracaj (volan drept - liniste sau zgomot redus; maxim curba - zgomot accentuat).

2. Plecat de pe loc cu spatele, rotile fiind deja bracate (se face proba cu bracaj stanga SI apoi dreapta... sau invers smile.gif ). La plecare ar trebui sa apara zgomot caracteristic. Preferabil de plecat mai din "scurt", ca sa se observe mai bine eventualul zgomot (atentie la... "obiectele" inconjuratoare).

3. Se alege o panta mai pronuntata, pe care se urca cu vit. I, cu volanul drept. Din timp in timp se accelereaza mai in forta, situatii in care zgomotul ar trebui sa fie accentuat.



Concluzie: Metodele sunt diferite pentru a detecta defecte diverse. De cele mai multe ori planetara bate la mers in curbe (vezi 1 si 2), dar sunt situatii mai rare cand ea bate la forte de tractiune mari (vezi 3).