Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: iluminarea pe zi a bordului - metode de mentinere
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia Logan > Imbunatatiri - Dacia Logan
Pages: 1, 2
gomez99

s-ar putea incropi, poate tot cu un 555 si un senzor, un monostabil care sa schimbe intensitatea luminosa a afisajului pentru cei care se simt deranjati de diminuarea lui cind se aprind farurile ziua.
IRONICK
QUOTE(gomez99 @ 15 Aug 2007, 00:10)
care sa schimbe intensitatea luminosa a afisajului pentru cei care se simt deranjati de diminuarea lui cind se aprind farurile ziua
Asta merge mai simplu cu un fototranzistor (sau fotorezistor), un doua tranzistoare, cateva rezistoare (un semireglabil ) si un releu (actionat doar noaptea cand se aprind luminile) pus pe firul de comanda al bordului si o dioda.
IRONICK
Nu am cu ce sa desenez schema momentan asa ca am cautat ceva pe net. Releul este aclansat doar la pragul reglat pentru intuneric. Alimentare se poate lua de la pozitii, iar contactul de pe releu se pune pe firul de comanda pentru bord.

[attachmentid=1627408485]
klaus
Asta daca vreti sa aveti o solutie eleganta inlocuitoare de vreun buton care sa intrerupa +pozitii si astfel sa nu faca bordul dimm
IRONICK
In alta ordine de ideii, pe asta cu bordul ma gandeam de mult timp sa o fac. Poate reusesc saptamana asta sa dau o fuga sa imi cumpar niste piese si sa pun schema in opera ...
miki
Lasa bre Klaus...!
Ca poate mai citesc si aia de la Dacia!
Si o sa apara optional " dimm automat" .... 50 Eur!
IRONICK
La banii aia iti da un dim manual ... pentru automat mai trebuie sa pui
mariuscond
Pentru ca astia de la Dacia nefiind in stare sa faca nici lucruri aproape banale, cum ar fi niste duze (pt. spalat parbrizul) ca lumea care sa nu curga (desi furtunasele nu-s crapate), sau alte banalitati, o astfel de "dotare" li se va parea o chestie "foarte tare" si de aia o vor vinde scump... Vai de mama lor (sau a noastra?)...
klaus
Eu zic sa va apucati de treaba pana nu baga si astia de la dacia CAN bus-ul pe interval. Ca atunci nu va mai vad chiar asa de bine...
IRONICK
O sa bage pe naiba. La fel cum au bagat pe diesel. Are can dar nu il foloseste la nimic pentru ca era pe ecu din greseala ...
mariuscond
CAN pe Dacia? Hai dom'le... La astia se reseteaza computerele de bord singure si noua ne e frica, ca or sa bage CAN? Nu-s in stare, la cit de lacomi sint astia de la Dacia, daca ar pune si asa ceva ar trebui sa schimbe multe si in plus sa mai "curate" partea electrica a masinii de paraziti, lucruri mult prea scumpe pentru o masina low cost si care aduce profituri bunicele asa cum e acu'... In plus daca vor adopta solutii tehnice demne de secolul asta si sa ramina profitul cel putin egal cu cel actual, va costa loganu' 15.000 euro. Asa ca stati fara "frica"...
gomez99
merci pentru taiat si facut topic.

o schema similara buchiseam si eu.

pentru mine chiar e deranjanta diminuarea iluminarii displaiului ziua. sigur ca se poate face si numai cu un intrerupator, dar e o solutie eleganta cea electronica. si probabil ca se poate pune un releul reed, ca nu cred ca sint cine stie ce curenti pe acolo. iar senzorul poate montat undeva sub "cozoroc"? sau pe cochilia volanului?
gomez99
ca veni vorba, are idee cineva cam cit curent consuma bordul?
IRONICK
Nu gasesc scris nicaieri ... in anumite caiete. Poate doar sa masori.

Se pare ca m-am ales cu fotodiode in loc de fotorezistoare. Trebuie sa modific un pic schema.
gomez99
adaugi si un driver pentru releu, poate nu merge un reed?
IRONICK
In mod sigur adaugam pentru protectia 555-ului.
gomez99
ai mai lucrat la schema? eu ma pregatesc de experimentare...
IRONICK
Nu prea ... ca nu am mai avut timp. In weekend-ul viitor as vrea. Nici temporizarea pentru stergatoare nu am facut-o ...
Stau piesele in cutiuta si asteapta ...
gomez99
temporizarea iese cam cit o patratica de zahar, ca nu sint piese multe. cred ca o fac si eu pina simbata. de instalat o sa imi ia mai mult
Dsign
daca aveti nevoie de tablou de bord de probe, va dau eu.
gomez99
iaca un gest exemplar, demn de urmat, din partea acestui tinar degraba saritoriu intru ajutorarea celor aflati in nevoie.
mario1980
QUOTE(IRONICK @ 24 Aug 2007, 15:06)
In mod sigur adaugam pentru protectia 555-ului.
*



Daca vreti sa folositi releu pentru decuplarea sirmei, 555-ul drive-uieste cu succes asa ceva (da 200mA pe iesire), nu-i nevoie de driver intermediar, am avut eu odata un mnontaj in care un 555 actiona un releu normal care se foloseste la auto, si a fost totul OK.
Dar intreb, nu mai bine se poate folosi un PMOS (IRF9540, IRF9530...) pentru intreruperea sirmei ? Scapi si de tacaneala, ai mai putine sirme, ocupi si mai putin spatiu, nu consuma curent, si nu in ultimul rind, este mai elegant, zic eu.
Doar ca trebuie sa te asiguri ca este comandat pe palier de "0", adica trece curent de la Sursa catre Drena, cind are minus (masa, "0") pe Grila. Atentie, sa nu-l prindeti pe caroserie direct.

Succes!
Dsign
QUOTE(gomez99 @ 6 Sep 2007, 09:07)
iaca un gest exemplar, demn de urmat, din partea acestui tinar degraba saritoriu intru ajutorarea celor aflati in nevoie.
*



ce vorbe mari graiesti frate Gomez99... pina simbata recuperez tabloul de bord, si este al vostru dupa aia. Cu o singura conditie: mi-l faceti si mie cum il faceti voi biggrin.gif
gomez99
QUOTE(mario1980 @ 6 Sep 2007, 10:33)
Dar intreb, nu mai bine se poate folosi un PMOS (IRF9540, IRF9530...)
*



eu n-am prea lucrat cu asa ceva, pe vremea mea culmea tehnicii erau reedurile. din nou aici problema se pune cam cit consuma dracia, ca e vorba de cit tin contactele releului sau ce punem noi acolosa.

@dsign.
se face si fara bord, nu e un capat de tara, daca nu vrei caseta profi. da gindeste-te pe unde i-ar sta bine senzorului, ca ai tot desfacut borduri si banuiesc ca stii cam ce se poate gauri si pe unde cad luminile.
mario1980
http://www.tranzistoare.ro/datasheets/70/284169_DS.pdf
Asta este link-ul spre datasheet. Duce 19A min la Vgs=-10V (noi avem -14, pe masina). Cu alte cuvinte, mai mult decit suficient.
Si o recomandare pentru toti care au nevoie sa foloseasca relee, este mai simplu, mai ieftin (costa 3 lei) si mai frumos sa foloseasca MOSFET-uri:
-de tip N pentru a face un contact catre masa. Se aplica tensiune + pe Grila (nu consuma nici un curent sesizabil, grila), iar tranzistorul se deschide, adica conduce intre Sursa, de obicei legata la masa automobilului, si Drena. IRF540, IRF530, sint cele mai maricele pe care le-am gasit eu pe la magazine (nici nu am cautat prea mult).
-de tip P pentru a face contact catre +. Se aplica - (adica masa, de exemplu in cazul unui intrerupator usi) pe Grila, iar Drena este trasa catre Sursa, care este de obicei legata la +. IRF9540, IRF9530...
Cind Vgs este ~0 (mai mic decit o tensiune de prag), adica grila N-urilor este la masa si grila P-urilor este la +, drenele se comporta ca niste noduri flotante.

Atentie, terminalul D (drena) este legat fizic cu partea metalica a capsulei, deci nu o prindeti direct pe caroserie cu surub.
Un alt aspect de luat in seama: puterea care cade pe tranzistor U * I (pe/intre drena-sursa). Cu cit duce un curent mai mare tranzistorul, cu atit tensiunea Vds este mai mica (cind este in conductie), si deci puterea disipata pe tranzistor este mai mica, adica nu necesita radiator.
Aceasta modelare a tranzistoarelor MOSFET ca switch este una grosiera , functionarea lor este in realitate putin mai complexa...

Numai bine!
gomez99
daca grila consuma putin, inseamna ca rezistenta de polarizare se dimensioneaza dupa opencolectorul lui LM555...? (ca parca are un open colector la iesire)

din fig 2 reiese ca nu e prea indicat sa lucrezi la curenti mici cu el. daca bordul consuma un amper, pare ca are o disipare mare de temperatura. sau citesc eu aiurea?
mariuscond
Poti considera "consumul grilei" = 0mA biggrin.gif
Intreb si eu... de cit curent ai nevoie? Ce consum are "consumatorul"?
IRONICK
Dar de un High Side Driver VN750PT aveti idee de unde sa fac rost ? Pentru o alarma din uch.

Capsula PPAK / P2PAK

http://www.ortodoxism.ro/datasheets/stmicr...ronics/6942.pdf

Nu ca as putea face cu un bipolar, dar voiam ca de fabrica ...
gomez99
QUOTE(mariuscond @ 6 Sep 2007, 16:20)
Intreb si eu... de cit curent ai nevoie? Ce consum are "consumatorul"?
*



buna intrebare. sper sa ne lamurim cu bordul lui dsign, ca se pare ca nimeni nu a avut curiozitatea sa il masoare. sau nu s-a putut face rost de o fisa tehica de subansamblu.
IRONICK
Nu scrie consumul total in caietul de sarcini al tdb-ului.
gomez99
ar fi trebuit impuscati de mici. ph34r.gif gun3.gif

da daca o luam inginereste...

stim cite becuri sint acolo, si probabil ca putem afla ce consum are unul.

poate are cineva experienta si ne spune cit consuma un lcd de suparafata asta - chiar daca e alta generatie.

si aproximam un oarece total.
mario1980
Eu estimez ca pe acea sirma nu circula mai mult de 0.5A, se poate masura cu un ampermetru.
Curentul de grila al unui astfel de MOSFET este citiva microA, am zis ca este, ca sa nu sara careva ca ars, ca exista...El se considera 0 aproape intotdeauna.
@gomez99, iesirea lui 555 nu este open colector daca-mi dau eu bine seama, el poate da curent spre masa, nu doar absorbi, uita-te mai cu atentie la schema. Deci comandind un MOS, nu ai nevoie niciodata de rezistenta de polarizare, ca la bipolare, este o sursa de curent comandata in tensiune. Adica infigi grila mos-ului fix in iesirea lui 555, asta daca te coafeaza polaritatea semnalului (daca ai palierul care trebuie) smile.gif .
Referitor la puterea disipata pe tranzistor, eu vad in datasheet, Rds (on) = 0.2 ohm, la curent de drena Id=10A, si Vgs=-10V, => P=10A*10A*0.2ohm=20W. Noi avem de 20 ori mai putin curent (de 400 ori mai mica putere disipata pe tranzistor), si o tensiune Vgs mai mare, in valoare absoluta, deci si o rezistenta mai mica, adica NU necesita radiator.
Daca te-ai uitat pe graficul 5 cu output characteristics, atunci este greu de spus de pe el, dar eu zic ca nu cade pe tranzistor mai mult de 200mv, cind va fi el in conductie, in aceasta aplicatie.
Nu in ultimul rind, nu ar trebui impuscat nimeni, pentru ca noi am ales, nu ne-a fortat nimeni, si-apoi, nu mai era la fel de interesant daca faceau o masina completa, nu?
IRONICK
QUOTE(mario1980 @ 6 Sep 2007, 17:32)
Eu estimez ca pe acea sirma nu circula mai mult de 0.5A
Pe sarma aia nu prea circula mult curent. Eu stiam ca este doar de comanda. Cu tot bordul aprins si cu motorasele in functiune nu cred ca sare de cateva sute de mA consumul total.


<span class='edit'>6 Sep 2007, 17:38:</span>
De driverul meu nu zice nimeni nimic ?
gomez99
vorbeam din amintiri, si in amintirile mele e un open colector. da daca zici ca nu e, te cred pe cuvint. biggrin.gif

daca e doar o intrare de comanda, asa cum zice IRONICK, atunci nu ar trebui sa treaca pe acolo mai mult de niste zeci de milivolti, si nu ma mai framinta chestia cu consumul general - si nici cu impuscatu laugh.gif

@IRONICK
te ajuta vreuna dintre astea?
http://www.mouser.com/search/refine.aspx?Ntt=511-VN750PT-E
http://parts.digikey.com/1/parts/571948-ic...ak-vn750pt.html
http://www.ic2ic.com/search.jsp?sSearchWord=VN750PT
mariuscond
Ca sa reânvii topicu'...
Am incercat sa implementez o schema cit mai simpla si mai economica si a iesit asta:
[attachmentid=1627500488]
In chenarul rosu este schema din TdB.
In chenarul verde este schema dimmer-ului.
Pinul "LCD" este indicat in poza:
[attachmentid=1627500490]
Fototranzistorul l-am montat in "gaoacea" martorului pentru servodirectie, iar simbolul cu volanul a fost sters devenind un cerc/disc transparent/mat (pentru mai multa lumina).
Dimmer-ul functioneaza foarte bine (in casa deocamdata - nu am avut timp sa-l montez pe masina) cu o plaja de reglaj a sensibilitatii foarte mare (mai poate fi extinsa prin modificarea valorii semireglabilului).
In momentul in care am sa-l montez pe masina (poate o faceti inaintea mea...) voi stabili si valoarea optima pentru semireglabil, care va fi inlocuit cu un rezistor "fix" (nu-mi plac semireglabilele in masina...).
Se pot dimensiona R2, R3 si capacitorul functie de "inertia" dorita la fluctuatiile rapide de lumina. Acum acest timp este de citeva secunde (5-8s).
Interesant ar fi si fara capacitor si sa conduci pe un drum cu niste plopi pe o parte de dupa care sa bata soarele... icon_mrgreen.gif
Succes!
ianacosti
Mai simpla nu cred ca se putea. Daca imi zici ce rezistenta sa pun
in locul semireglabilului o implementez si eu.

Eu ma apucasem cu e 555 cu factor de umplere variabil cu lumina (PWM)

Chiar ai pus osciloscopul sa vezi la ce frecventa sunt alimentate led-urile?

Cele de la ecran la 1kHz si cele de la ace la 2 kHz si factor
de umplere la ace 40% si ecran cu pozitii aprinse 8%!!!!

Cam aiurea au facut astia proiectul.
mariuscond
R1 si potentiometrul pot disparea "cu totul" in conditiile in care "pictograma cu volanul" ramine la locul ei (deci nu mai trebuie ºtearsã).
O conditie ar fi, sa fie montat fototranzistorul cit mai sus (aproape de folia neagra) si cit mai centrat pe partea transparenta a simbolului respectiv.
Eu asa am facut si functioneaza impecabil - display-ul incepe sa se "stinga" cam cind se aprinde iluminatul public.
AlinushMicutzu
mariuscond da-mi si mie un PM cu idu tau ca vreau sa te intreb si eu ceva.mersi.
AlinushMicutzu
o schema de legare la tabloul de bord pas cu pas se poate?????multumesc.
mariuscond
Eu nu-nteleg... Ce vrei tu de fapt?
AlinushMicutzu
mai sus ai prezentat schema unui dimmer pentru ca sa poata fi iluminat ecranul LCD complect(lumina puternica) de la tabloul de bord si pe timp de zi.as dori daca poti sa imi explici mai detaliat modul de conectare a acestei scheme(pin de conectare daca ii cazul, daca se poate fotocelula unde vreau eu etc).daca poti lasa-mi un PM cu idul tau de mess sa putem vorbi mai usor ca eu nu iti pot da PM.

Multumesc.
LuciBursuc2006
Cea mai simpla schema este aceasta pe care o atasez mai jos cu scuzele de rigoare pt. ca m-am folosit un pic de munca domnului mariuscond. Tin sa mentionez ca valoarea rezistentei nu e batuta in cuie se poate folosi si un semireglabil sa va parametrati singuri bordul. Valoarea de 100 ohmi am considerat ca e cea care se apropie de o iluminare care sa nu deranjeze noaptea
fratie
salve ! a finalizat cineva lucrul la dimmer-ul de la LED-urile din bord ? un link ?
mariuscond
Pentru "toate" ledurile, sau numai pentru cele de la display?
fratie
daca ai o schema cu ''toate'' ledurile, ar fi mai bine, si iti zic ms. Cind l-am desfacut pe al meu i-am facut si eu o schema (la dimmer), pe care o atasez. Poate ai ceva mai complet.
mariuscond
Pai pentru ledurile de la display schema este "mai sus". Eu am facut-o cam de cind am postat si sint multumit de cum "dimmuieste".
Nu "ma prind" cu ce ar ajuta un dimmer pentru toate ledurile...

_________________________
L.E. Da' de unde sa am schema...?
fratie
nu mai inteles, ma interesa schema electrica a bord-ului,daca o ai... ms
fratie
Asa cum a aratat LuciBursuc2006,este varianta cea mai simpla, am incercat-o, convenabil pentru mine fiind cu o rezistenta de 220 ohmi,culoarea led-urilor la bord-ul meu sunt bleu.

29 Nov 2009, 17:18:
stie cineva daca cablaju de la ceasuri e facut de Valeo ? vreun link cu procesoru' ceasurilor ?
GIC
QUOTE(mariuscond @ 13 Feb 2009, 12:36)
Ca sa reânvii topicu'...
Am incercat sa implementez o schema cit mai simpla si mai economica si a iesit asta:
[attachmentid=1627500488]
In chenarul rosu este schema din TdB.
In chenarul verde este schema dimmer-ului.
Pinul "LCD" este indicat in poza:
[attachmentid=1627500490]
Fototranzistorul l-am montat in "gaoacea" martorului pentru servodirectie, iar simbolul cu volanul a fost sters devenind un cerc/disc transparent/mat (pentru mai multa lumina).
Dimmer-ul functioneaza foarte bine (in casa deocamdata - nu am avut timp sa-l montez pe masina) cu o plaja de reglaj a sensibilitatii foarte mare (mai poate fi extinsa prin modificarea valorii semireglabilului).
In momentul in care am sa-l montez pe masina (poate o faceti inaintea mea...) voi stabili si valoarea optima pentru semireglabil, care va fi inlocuit cu un rezistor "fix" (nu-mi plac semireglabilele in masina...).
Se pot dimensiona R2, R3 si capacitorul functie de "inertia" dorita la fluctuatiile rapide de lumina. Acum acest timp este de citeva secunde (5-8s).
Interesant ar fi si fara capacitor si sa conduci pe un drum cu niste plopi pe o parte de dupa care sa bata soarele... icon_mrgreen.gif
Succes!
*




QUOTE(mariuscond @ 17 Feb 2009, 22:12)
R1 si potentiometrul pot disparea "cu totul" in conditiile in care "pictograma cu volanul" ramine la locul ei (deci nu mai trebuie ºtearsã).
O conditie ar fi, sa fie montat fototranzistorul cit mai sus (aproape de folia neagra) si cit mai centrat pe partea transparenta a simbolului respectiv.
Eu asa am facut si functioneaza impecabil - display-ul incepe sa se "stinga" cam cind se aprinde iluminatul public.
*


Am montat si eu chestia de mai sus si e super. E varianta fara potentiometru si cu BC517 (ca asta am gasit) in loc de BC618.
IRONICK
QUOTE(mariuscond @ 13 Feb 2009, 12:36)
Ca sa reânvii topicu'...
De astazi sunt si eu posesor de dimmer. worship.gif
Am pus fototranzistorul sub iconita de ABS. Nu stiu ce ma faceam daca nu aveam ABS pe masina, chiar nu stiam unde sa il montez.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.