1) Despre "radare":
Denumirea corecta pentru radar este "cinemometru", este un dispozitiv pentru inregistrarea vitezei de deplasare a vehiculelor, masurare care se poate face utilizand mai multe abordari/principii:
a) Radar Doppler (cu microunde) - cel mai cunoscut caz
Se bazeaza pe efectul Doppler - link si este detectabil de catre detectoarele radar. Functie de implementare, putere de emisie, conditii de trafic si teren (si, evident de detector) poate fi detectat de la cativa km pana la cativa metri.
Radarele pot fi fixe/stationare (pe masina, trepied, stalp, pod sau "pistol") sau mobile (pe masina).
Principalele masuri luate de constructorii de radare Doppler impotriva detectoarelor sunt:
i) Fotoradar: e un radar ce emite cu putere foarte scazuta iar fasciculul este indreptat in diagonala drumului - in cazul celor pe trepied sau pe masina sau in jos - in cazul celor montate pe stalpi/ poduri. Din aceste cauze -fasciculul nu e trimis cu putere mare de-a lungul drumului- se detecteaza destul de greu/ aproape. Opereaza doar stationar.
ii) Instant-on : este posibilitatea de a porni radarul in momentul in care masina vizata este aproape, masurarea facandu-se in timp f. scurt. Chiar daca detectorul va alerta, va fi prea tarziu. Acest mod de functionare e cel default pt. "pistoalele" radar.
In practica s-a dovedit ca timpul de auto-calibrare al radarului da o posibilitate de "scapare" pt. masina vizata... Ulterior a fost dezvoltat modul POP (in esenta un instant-on foarte scurt) care nici macar nu e "simtit" de o parte a detectoarelor. POP nu constituie proba in instanta datorita erorilor mari.
Benzile (frecventele) in care emit radarele sunt standardizate: X, K, Ka, Ku
• X-band 10.525 GHz ±25 MHz
• K-band 24.150 GHz ±100 MHz
• Ka-band 34.700 GHz ± 1300 MHz
• Ku-band 13.400 GHZ ± 25MHz
b ) LIDAR (laser) foloseste laserul in locul undelor radio. Constructiv sunt sub forma de "pistol" si functioneaza doaar instant-on. Detectabil de catre detectoare radar care au si detectie laser dar de obicei, in cele mai multe cazuri, alerta = amenda.
c) Dispozitive cu bucla inductiva = sunt fixe, nedetectabile de catre detectoarele radar. Masurarea vitezei se face prin intermediul unor bucle inductive =bobine (loops) ingropate in asfalt. De obicei li se poate vedea conturul pe sosea.
d) Alte metode: ex. VASCAR/Stalcar (cronometrare intre doua repere intre care se cunoaste distanta), nedetectabila, bineinteles.
La noi in tara, la acest moment, se folosesc radare (fixe, mobile, fotoradare) produse de MPH (Python) fix, mobil, pe masina, Traffipax (speedophot) - fotoradar, fix, pe masina, Gatso fix, pe trepied si pe stalpi si Sagem (Mesta) -fotoradar, toate in banda K, precum si dispozitive fixe cu bucla inductiva.
2) Despre detectoare:
Principalele calitati ale unui detector sunt: sensibilitatea (distanta de detectie) si filtrarea alarmelor false si timpul de raspuns.
Principalii producatori de detectoare sunt (in ordinea performantei, dupa unii primele 2 locuri sunt inversate):
- Valentine Research (producatorul lui Valentine One)
- Beltronics / Escort (Belscort cum ii alinta unii )
- Whistler
- Cobra
Mai exista si alti producatori, insa nu am auzit de realizari notabile. Cei de mai sus sunt cei care conteaza.
E util ca un detector sa aiba posibilitatea anularii oricarei benzi, pentru a evita alarmele false in benzile neutilizate intr-o anumita zona.
Datorita constructiei tip superheterodina a detectoarelor acestea au "scapari" ale oscilatorului de frecventa intermediara. Deci si detectoarele emit ceva, drept pentru care pot fi detectate de catre detectoarele de detectoare (RDD-uri). Cele mai cunoscute RDD-uri sunt Interceptor VG2 (impotriva caruia cam toate detectoarele sustin ca sunt imune, realitatea fiind cam alta) si Spectre (ajuns la versiunea 3) care detecteaza tot ce misca. Exista un singur detector momentan nedetectabil de catre orice RDD, este vorba de BEL STI Driver.
Despre montajul detectorului:
Montajul sus avantajeaza receptia radar, montajul jos avantajeaza receptia laser.
Detectorul trebuie montat a.i. "burta" acestuia sa fie paralela cu soseaua si sa "vada" drumul neobstructionat de obiecte metalice. Parbrizele atermice afecteaza receptia radar. Din punct de vedere al radarului nu e nici o problema cu parbrizele colorate, parasolare sau "zone punctate". Acestea afecteaza doar receptia laser.
Nu lasati detectoarele in masina, nu le prieste statul in soare/ temperaturi ridicate (ca sa nu vorbesc de riscul de furt). Un montaj discret e preferabil din toate punctele de vedere (in nici un caz nu veti starni simpatia politistilor cu detectorul in mijlocul parbrizului...)