incepem cu principii de baza pt cine vrea sa se apuce singur de operatiunea asta, din motive financiare sau din motive de pasiune sau poate doar vrea sa invete cum se "face" un motor
principiul major de care trebuie sa tineti cont: treaba se poate face acasa dar va trebuie scule foarte bune
1. se bea bere, se fumeaza tigari, se bea suc, se fac pauze. daca lucrati non-stop cu pauze de 5 min la o ora, treaba merge ca unsa... motorul poate fi desfacut in 4 ore, eu l-am desfacut (cu pauzele de rigoare si cautatul prin carti) in vreo 8 ore.
2. aveti nevoie de un prieten cu forta dar si cu un pic de creier, ca daca aplica doar forta se va lovi si nu va mai fi bun de nimic si va veti da pumni in cap ca nu reusiti sa desfaceti un amarat de surub sau o piulita
3. pungi si etichete! cuvinte magice... folisti pungulite de alea de 1kg (adica de vreo 15x25 cm) ca sa puneti suruburile si piulitele sa nu le pierdeti altfel ajungeti ca si mine... stati o zi pana identificati care de unde e sau "unde e surubul de la aia ca fara ala nu pot pune aia" si tot asa. altfel spus lucrati ordonat
4. aveti nevoie de un mecanic (,) la care sa mergeti sa va puna segmentii si bielele in pistoane. operatii ce costa putin, important e sa aveti unde sa faceti cele doua operatii, nu incercati singuri ca ori aliniati segmentii ori va chinuiti ore intregi ca sa-i puneti
5. nu e destul sa cumperi set motor si gata, pt o opertiune de asta va trebuie bani. eu am ajuns la final cu un calcul estimativ la 15 mil: pe langa bere, tigari, suc si altele de-ale gurii, aveti nevoie de piese noi cum ar fi surbururile de la chiulasa sau piulitele de la capacele de biela care nu va recomand sa le refolositi, nu costa mult individual dar cand faceti calulul va dati seama ce vreau sa zic
6. aveti nevoie de un garaj acoperit si preferabil groapa, daca nu aveti groapa e tot acolo dar veti sta mai mult intinsi pe spate pe sub motor
7. aveti nevoie de cheie dinamometrica!
8. chiar daca nu stiti termenii care vi spun, incerc sa fiu cat mai specific si incerc sa pun si pe poze indicatii de genul "asta e piesa X" sau "surburile astea se desfac cu cheie tubulara de Y"
9. va rog sa aveti un pic de rabdare cu mine, pana pun pozele pe imageshack, pana scriu povestea si aspectele minore la care trebuie sa dati importanta dureaza asa ca nu voi termina chiar intr-o ora doua
cam astea ar fi pentru inceput. eu nu am facut poze la masina mea cu operatiunile intiale de desfacere a anexelor chiulasei dar voi folosi pozele lui Faragau Calin la care am lucrat acum doua saptamani sa-i schimbam garnitura de chiulasa.
<span class='edit'>20 Aug 2007, 11:26:</span>
ZIUA 1
Lista de cumparaturi:
- verificati daca aveti sau nu la setul motor: garnitura de capac de culbutori, garnituri la baia de ulei: 2 maronii late (garnituri de baie de ulei) si inca 2 subtirele negre (semiinele de etansare) daca nu le aveti, le cumparati, in paranteza am scris cam ce ar trebui sa cereti la magazin
Garnituri:
- garnitura de pompa de apa
- garnitura de capac pompa de apa
- garnitura de la capcaul de la temocontact
- garnitura de la distributie (de la capacul de la distributie)
- semering palier
- semering distributie
- garnitura de la galeria de admisie/evacuare
- garnitura de la saxafon
- la capitolul asta ar mai trebui si silicon de etansare de ala rosu
Altele:
- 10 suruburi noi de chiulasa
- 8 piulite de la capacele de biela. daca nu s-a lucrat la motor ar trebui sa aveti pe motor piulite de 13 si filet de 8 parca iar cele noi vor fi de 11 si filet de 8
- semicuzineti de palier. astia ii luati doar dupa ce desfaceti motorul si il aduceti de la rectificat pt ca , conteaza cota la care a fost rectificat motorul (Standard, R1, R2)
- semicuzineti de biela si astia ii luati dupa
- 3L ulei de rodaj, asta romanesc e bunicel si asa il schimbati dupa 500 km
- filtru de ulei
- filtru de benzina de ala cu hartie
- filtru de benzina decantor
- 2 furtune de bezina de la carb la pompa
- coliere (cam la toate va trebuie coliere, va spun mai tarziu de care si cate)
- filtru de aer
- bujii
- platina
- condensator
- fise
- capac delcou
- macar 1L antigel si 3L apa distilata sau bagati doar antigel
- lant distributie
- intinzator de lant. in functie de masina, trebuie sa vedeti ce intinzator aveti si apoi sa cumparati unul nou
sper ca astea de mai sus acopera ce am luat eu, daca am uitat ceva va zic. sa aveti o rezerva de bani pt (eventual):
- fulie arbore cotit
- capac distributie
- benzina. va trebuie sa curatati macar in mare uleiul si calamina depusa pe motor
si cam atat. nu stiu sa va spun preturile ca difera de la oras la oras, sfatul meu e sa luati ce e mai bun ca sa nu aveti probleme dupa si sa nu va zgarciti la bani daca vreti sa faceti o treaba ca lumea.
<span class='edit'>20 Aug 2007, 12:42:</span>
Hai sa incepem operatiunea efectiva
(pozele cu toate detaliile si pozele de completare le pun putin mai tarziu)
1. trebuie data jos capota ca sa lucrati mai usor la motor:
- se desfac ochelarii de far si grila fata, depinde de la masina la masina
- cu 2 chei de 17 se desfac cele 2 surburi care tin balamalele. atentie: nu cele 4 de pe capota, cele 2 suruburi, unl cate unl la fiecare balama
2. se goleste lichidul de racire (acesta va fi inlocuit):
- cu cheie de 14 se desface surbul de la radiator din partea stanga jos si va incepe sa curga apa
- cu cheie de bujii se desface busonul de umplere de la radiator
- se desface surubul de aerisire de la calorifer
- se desface surbul de aerisire de la T-ul de la pompa de apa
- cu cheie de 12 (nu sunt 100% sigur) se desface surbul din blocul motor
3. se goleste uleiul:
- cu o cheie patrata de 10 de preferinta in forma de L si daca se poate din otel
4. se da jos radiatorul:
- in stanga sus si in dreapta sus cate o piulita, iar dedesubt, el sta pe doua tampoane de cauciuc
- cu o surubelnita dreapta se desface colierul de la furtunul de pompa de apa din dreapta jos
- la fel se desface colierul de la furtunul din stanga sus
- se scot cele doua furtune si furtunul mic de la vasul de expansiune
- radiatorul ar trbuei sa iasa in sus, putin inclinat spre motor (ca sa iasa de pe cele doua surbururi)
- daca nu vrea sa iasa, dati jos elicea (vedeti in continuare cum)