Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: releu mecanic sau electric?
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Piese auto - Dacia Clasic
Pages: 1, 2
Uncle-Sam
vreau sa trec pe alternator si am un releu mecanic gasit prin garaj. ce ziceti? sa-mi iau altul electronic sau sa-l pun pe asta? care sunt avantajele/dezavantajele celui mecanic?
RIon
avantaje electronic - nu se deregleaza doar se arde... tine mult, eu am avut si/si, asta electronic e mai ok.
dezavantaj mecanic - se deregleaza usor, desi unele tin ani de zile, si e mai scump daca il cumperi.
OCEBE
in cazul tau, marele avantaj al releului mecanic este ca deja il ai;

pune-l pe asta si daca merge totul e OK, daca nu merge, atunci gandeste-te de care sa-ti iei!
eu unul, as merge cu unul mecanic ptr. ca sunt destul de fiabile (am masina asta de 10 ani si are acelasi releu cu care era de la fostu' care cine stie de cand il avea si el) si, in plus, in caz de nevoie iti ofera posibilitatea de reglare.
Ov
io am avut pe 1300, timp de 20 de ani releu mecanic fara nici o problema. S-a dus, pt ca atunci cand mi-am facut tinichigeria mi-a spart cineva cutia de la el si n-am vazut. Dupa un an a picat, l-am desfacut, oxidase tot p'acolo si am preferat sa-l schimb. (cu unul electronic, care apoi a fost schimbat iar dupa vre-un an)
RIon
concluzie... dac merge incarcarea, fie ce o fi...smile.gif
Uncle-Sam
ok.multam! o sa-l pun pasta cu prima ocazie
Mae
io am avut 3 relee electrice in ultimii 3,5 ani. acum am unul mecanic si isi face treaba.
alea electrice cum venea vremea urata cu temperaturi joase cum se ardeau sau ce li se intampla ca nu mergeau de nici un fel
gcristi
QUOTE(Mae @ 4 Nov 2004, 11:46)
io am avut 3 relee electrice in ultimii 3,5 ani. acum am unul mecanic si isi face treaba.
alea electrice cum venea vremea urata cu temperaturi joase cum se ardeau sau ce li se intampla ca nu mergeau de nici un fel
*



La mine fenomenu a fost invers am pus unu electronic in loc de ala mecanic , care oricum batea campii , acuma merge brici nu baga niciodata mai mult de 4,2 volti , am intrebat si un electrician de la servis si mi-a spus ca e mai bun unu electronic singura conditie e sa nu scoti borna de la baterie in timp ce motoru merge pentru ca se arde , cel mecanic cica isi face treaba un an de zile dupa care se deregleaza si oricat la-i regla nu mai merge normal lucru care se intimpla si la mine .

Inca na-m prins vreme urata sa vad daca intradevar o sa se arda desi ma indoiesc practic nu are cu ce sa-l influenteze vremea , ba mai mult cu cat e mai rece cred ca e cu atat mai bine pentru el ma gandesc ca sunt sanse mai mici sa se arda stabilizatoru.

Pana una alta te sfatuiesc la unu electronic face treaba mult mai bine decat gramada aia de arcuri si bobine si sarme care in timp ruginesc.

Parerea mea .....
cristidb
Eu am relee electronice si pe berlina din 96 si pe nova din 98. Ambele merg perfect, incarca bine. Eu recomand unul electronic. Cele mecanice se deregleaza, ori nu incarca ori fierb bateria.
Slider
Unchiule Sam am si eu o nelamurire...ati spus ceva mai sus: "vreau sa trec pe alternator si am un releu mecanic gasit prin garaj. " .....cum adica? Dacia 1100 nu are alternator? blink.gif
Ov
nu, are dinam wink.gif
RIon
QUOTE(cristidb @ 4 Nov 2004, 14:15)
Eu recomand unul electronic. Cele mecanice se deregleaza, ori nu incarca ori fierb bateria.
*



Sunt Stan Patitul!
dantes
Si eu pot sa zic de relee cat cuprinde....bine eu am avut o pb. la alternator, care a fost schimbat cu totul, si apoi sa pun releu' inapoi...pauza...cat am incercat sa il reglez tot nu mai puteam sa il fac cum trebuie...am fost si la un nene si tot asa...

In final, nervos, am pus unu electronic cu 3 fire, si a mers STAS...si merge si acum, de 2 ani...incarcarea e bat, nu se mai deregleaza, etc...

Il recomand pe cel electronic, dar binenteles sa ai unu de rezerva in portbagaj...ca de e dacie...
Slider
Ov eu am vorbit serios!
OCEBE
QUOTE(Slider @ 5 Nov 2004, 11:28)
Ov eu am vorbit serios!
*



Si el ti-a raspuns tot serios! Raspuns corect = dinam
Uncle-Sam
slider vrei o poza cu dinamu? tongue.gif mi s-a cam dus releu de la dinam si cand e motoru cald incarca cum trebe de la 4000rpm in sus. cand e rece vara de la 2000. iarna cred ca incarca de pe la 1500 pana sa se incalzeasca. am prapadit o baterie noua intr-o luna pt ca am mers mult prin aglomeratia asta din bucuresti: motoru s-a incalzit vara (de, e si in spate) si am mers NUMAI pe baterie...
MosMartin
Va spun eu cum e traba cu releele. Alea mecanice is Ok pana incep sa se decalibreze (si au destule reglaje in afara de cel MARE) biggrin.gif , deci greu de dibuit fara banc de proba. Alea electrice merg pana dau coltzu (de ex daca scoti excitatia sua borna de la bat.) Eu mi-am facut unu reglabil si merge bombontz de vreo 6 ani. cool.gif
Mai e insa o problema majora: dejeaba dai excitatie daca alternatoru e ca un mosh (adica nu mai ai perii de excitatie, bobine, diode samd) ca nu "ridica" tensiunea in conditiile astea nasoale. rolleyes.gif Verificati si legaturile de masa si caderile de tensiune pe fire in bord (keia de contact de ex), pt ca releele de incarcare isi iau excitatia de acolo (mai putin alea noi electronice ce o iau direct de pe alternator).
Daca aveti consumatori multi iarasi nu rezolvati nimic cu nici un releu , doar daca aveti un alternator de curent mai mare.(80A smile.gif) de ex, nu 36 sau 52 cum is la dacie parca)
In concluzie: sunt bune cele electronice pt ca isi iau refeinta de pe alternator si nu zapacesc bateria daca ai cumva caderi de tensiune prin bord!! Totusi bateria e cea pe care o protejam. cool.gif
matthew
La cele mecanice poti face reglajul de oras, adica la tensiune mai mare si reglajul de drum lung. Pentru drum lung sa fie sub 14v. In oras poate sa fie si putin peste 14 pentru ca aio porniri dese.
RIon
QUOTE(matthew @ 21 Nov 2004, 16:50)
La cele mecanice poti face reglajul de oras, adica la tensiune mai mare si reglajul de drum lung. Pentru drum lung sa fie sub 14v. In oras poate sa fie si putin peste 14 pentru ca aio porniri dese.
*



Este o ineptie absoluta frate... in carte scrie intre 14 - 14.7 indiferent de conditii, aia de 14.2 e cea mai buna. Nu mai posta balarii.
catalin-g3
QUOTE(MosMartin @ 15 Nov 2004, 17:28)
Eu mi-am facut unu reglabil si merge bombontz de vreo 6 ani. cool.gif


O schema ceva, se poate???? Suna interesant laugh.gif
constantin gabriel
Eu am avut pina de curind mecanic si aveam mereu probleme cu el. Nu stiam sa-l reglez si mi-l regla var-miu de fiecare data... Peste doua zile incarca la maxim si veneam acasa cu farurile aprinse, cu ventilatorul pornit... Asta alectronic pe care mi l-am pus acum e mic, e ieftin, e capsulat, fara reglaje... merge bine. Sint multumit...
ydaniel
Eu am acum unul mecanic.Masina original a avut unul electronic dar dupa 2 ani nu mai mergea.DEci pe asta mecanic(e veeeechi) il am de 6 ani si n-am pb.Bateria e Ac DElco de 60 Ah.CRec ca si la relee ca si la celelalte piese e nevoie de putina bafta!

Era sa uit: nu am umblat la el niciodata de cand l-am montat!
StefanT
mai uite acum mi-am cumparat si eu unul de asta electronic si il montez maine....asta mecanic era criminal, mi-a scos peri albi.....drum dus la tara= baterie moarta aproape....faurile palpaiau ca niste betisoare parfumate (ma si mir ca a mai luat-o la o cheie)...buuunnnn.....venit de la tara=fiert baterie aproape....mai sarea peste mijloc....eu stateam in dreapta cu mana pe intrurpatorul de la aeroterma....cand incarca prea mult (si dadeam drumu la aeroterma) (asta se intampla cu pozitiile pornite), cand prea putin....deci la venit incarca prea mult cu pozitiile puse, si la dus nu a incarcat deloc, ca mi-a mancat si bvateria.....oricum maine il montez pe asta si sper sa scap de probleme....P.S.: releu mecanic=570k_____________releu electronic=200k....

oricum spre macar un an sa ma tina...cica astea cat functioneaza functioneaza cum trebuie....ajusteaza singur curentul bagat in funtie de consunatori...etc... oricum sunt incantat de el...........o sa mai postez aici sa va spun rezultatele.........bafta
StefanT
mda....l-am montat dar tot nu am rezolvat problema....se pare ca sunt diodele...oricum sunt mia multumit de asta...e mai "hotarat" cu valorile nu joaca aiurea...ala mecanic prea abera.... si ala mec nu se mai putea regla ca lumea decat intr-un banc, masa pe gheatza....sunt multumit, dar am sa fiu si mai si dupa ce rezolv definitiv problema....bafta
bogdan_o
Break-ul meu a avut de nou un releu electronic. Dupa vreo 4 ani a decedat si mi-a terminat bateria care si-asa era pe duca). Un electrician de la Auto Marcus m-a sfatuit "pieteneste" sa iau un releu mecanic, ca cica merge mai bine, ca poti sa-l reglezi, ca nu are moarte, etc. Eu bou l-am ascultat si am dat porcoiul de bani pe un releu mecanic cand puteam sa iau unul electronic la jumatate de pret. Mi-am luat si baterie (Stab - o porcarie, nu o recomand la nimeni) si am montat-o la ei ca sa am garantie la ea. Cel care mi-a montat bateria a reglat si releul mecanic. Dar nu a mers. El cand mi-a reglat releul, de bine ce a muncit l-a reglat aiurea si nu incarca cum trebuie (daca dadeam drumul la stergatoare cand aveam faza scurta imi paleau farurile si lumina la bord). Am mai incercat eu sa-l reglez, l-am mai plimbat (cu tot cu masina) pe la meseriasi, dar degeaba. Ba incarca prea mult, ba prea putin. Nu vroia el sa mearga si pace. Pana la urma m-am dus si am luat un releu electronic, cu urarile de sanatate celui care m-a sfatuit sa iau releul mecanic. Tin sa va spun ca releul electronic merge si acum fara probleme. Deci nu va complicati viata inutil cu releele mecanice. Sunt si scumpe sunt si proaste.
tunderbird
QUOTE(Uncle-Sam @ 1 Nov 2004, 15:11)
vreau sa trec pe alternator si am un releu mecanic gasit prin garaj. ce ziceti? sa-mi iau altul electronic sau sa-l pun pe asta? care sunt avantajele/dezavantajele celui mecanic?
*





Unchiule,

Mai intai "La multi ani!" si sanatate iti urez tie si celorlalti si sa aveti puterea sa nu renuntati niciodata la "babutele" voastre...

Si acum la subiect.... taica'miu are o 1300 din '81. Nu a avut nici o data probleme cu releul mecanic. L-a reglat o singura data prin 2000, un electrician de la ELECTROAUTOSERVICE (aia care fabrica bateriile CARANDA) cand i-am cumparat baterie noua pe care o foloseste si acum.

La 1100 a mea, initial am vrut sa pun tot mecanic dar am gasit in comert la vremea aceea, unul electronic facut tot de ELECTROPRECIZIA SACELE la jumatate de pret. Asta s-a intamplat cam prin '98.

Pe break-ul pe injectie din 2000, am releu electronic dar facut de alta firma (un SRL care mai face ceasurile digitale pentru BERLINA si NOVA, releul de semnalizare electronic, etc.).

Pana acum nici una din cele trei variante nu a facut probleme, dar cel mai bun raspuns in excitatie l-a dat releul electronic fabricat de SACELE montat pe DACIA 1100.

Deci Unchiule, eu te sfatuiesc sa incerci mai intai, releul mecanic, eventual daca este dereglat si nu stii sa-l reglezi fa o strigare pe forum si iti explic cum se face.
Insa gandeste-te mai intai la un lucru: releul il aveai in garaj la pastrare ca piesa buna, sau este o cazatura in care a patruns umezeala?



tatabobu
QUOTE(bogdan_o @ 2 Jan 2005, 00:20)
...... Deci nu va complicati viata inutil cu releele mecanice. Sunt si scumpe sunt si proaste.
*




E ca la aproape orice reper pentru dacie. Daca ai noroc, nu ai treaba. Eu am patit invers: am avut mecanic, s-a dus, mi-am luat electronic si s-a dus bateria, mi-am luat din nou mecanic. Merge brici, reglat de mine la 14.4 volti acum doi ani cand am cumparat baterie noua.

edit: ortografia, bat-o....
autom
Salut.......

Cel mai bun sistem de incarcare la autorurisem este cel cu alternator si releu .

LA relee cele mai bune (produnctie indigena) sunt cele cu 6 sau 7 fire (gen nova sa Oltcit) . Ele se folosesc la alternatoarele de model nou (chiar este montat pe ele)

Pe Aro-ul meu am astfel de alternator si releu si sunt super multumit (si are si 2 baterii de 68 Ah si sunt expuse la frig)

Daca vrei sa montezi alternator (si nu ai ) ideal este sa cumperi un Sh de la dezmembrari (dar sa fie de minim 50 A) se fac oarecari modificari dar este mai mult decat meritat........

Pentru alternatoare normale de DAcie sunt f bune si releele indigene cu 3 fire :
unul este de alimnare de la cheie, altul este de monitorizare a tensiunii ( se leaga in mod normal la borna ,,+,, a alternatorului ) si al trei-lea este cel de excitatie ,, DF,, parca.

Trabuie sa vezi daca tensiunea care o masori cu voltmereul intre masa masinii (sau mai bine intre carcasa releului ) are valoare cat mai apropiata decat cea masurata intre masa si borna ,,+ ,, a betriei.
Ca orice masina indigena sau mai ,,obosita,, acesta tensiune ste mai mica cam cu 0,5 V si induce o indicatie eronata la bornele releului. Pentru a realiza o incarcare in doua trepte a bateriei (vara mi mica si iarma mai mare cam cu 0,5-0,8 V fata de valoarea standard eu am expewrienntat si merge un ,,montaj,, simplu:

Am montat doua banane (sau un comutator cu doua pozitii ) intre firul de ,,+,, de la contact , Firul ,,+,, de la alternator si firul de monitorizare de la releu.

Pe timp de vara comutatorul face legatura firului de monitorizare intre firul de la contact, iar pe timp friguros il trec pe cealata pozitie .

Care este explicatia si care sunt avantajele.

Pe timp normal tensiune care este urmarita de releu este cea de pe bornele alternatorului , pe timp friguros aceasta tensiune scade si deci si releul debiteaza un curent mai mic pe excitatia alternatorului . DAca mutam firul de monitorizare (sau referinta ) pe firul de la contact atunci el se autoregleaza la o valoare mai mare (si deci incarac alternatorul mai bine)

Sper ca nu am fost prea incalcit in explicatii.....

Deci filositi , daca alegeti sistemul clasic, un releu cu 3 fire in montajul propus de mine.......

Cu multe ganduri bune....

Sanatate
autom
deci in nici un caz unul electromecanic.......

Este extrem de greu de reglat......

Reglaj inseamna nu numai modificarea excentricului (cum fac electricienii )

Se regleaza distanta intre contactele vibratoare si intre cel de punere la masa.......


Am o intrebare ? DACIA 1101 unde are bateriile ? in fata sau la motor?

E important de stiut


Daca are bateria la motor e OK.

Daca e in fata e mai ........delicat........

Releele (indiferent de model ) fac si reglajul cu temperatura . daca este frig,incarca mai mult si invers.

Deci daca bateria e in fata , monteaza releul langa ea....

Iarasi cu multe ganduri bune....


Salut
iliuta
Din experienta mea ... cele mai bune relee indigene sunt cele fabricate la IPEE Curtea de Arges, ca au un fir prin care iau referinta de pe generator.
Au o reprezentata in Bucuresti. Trebuie sa verific pe unde mai sunt. Ultima oara erau pe Titulescu 117 (intrarea printr-un gang in spatele blocului)
tunderbird
QUOTE(autom @ 11 Jan 2005, 15:34)
deci in nici un caz unul electromecanic.......

Este extrem de greu de reglat......

Reglaj inseamna nu numai modificarea excentricului (cum fac electricienii )

Se regleaza distanta intre contactele vibratoare si intre cel de punere la masa.......
Am o intrebare ? DACIA 1101 unde are bateriile ? in fata sau la motor?

E important de stiut
Daca are bateria la motor e OK.

Daca e in fata e mai ........delicat........

Releele (indiferent de model ) fac si reglajul cu temperatura . daca este frig,incarca mai mult si invers.

Deci daca bateria e in fata , monteaza releul langa ea....

Iarasi cu multe ganduri bune....
Salut
*



Aoleu ca m-ai omorat.... cum vine asta "indiferent de model releele fac reglajul cu temperatura"? De ce trebuie sa fie releul langa baterie? Are cumva un senzor de temperatura? Daca il are, atunci ce temperatura trebuie sa citeasca? In cazul in care ai releul montat pe alternator mai face reglajul cu temperatura?
Te rog fii putin mai explicit!
whitesorcerer12
a zis cineva mai sus ceva de 14-14, 7

nu este adevarat!
in instructiunile bateriei scrie 14-14,4


daca ai mai mult de atat aia de la garantie nu-ti pun stampila pe certificvatul de garantie pana nu remediezi!
disaster
QUOTE(whitesorcerer12 @ 15 Jan 2005, 05:20)
a zis cineva mai sus ceva de 14-14, 7

nu este adevarat!
in instructiunile bateriei scrie 14-14,4
daca ai mai mult de atat aia de la garantie nu-ti pun stampila pe certificvatul de garantie pana nu remediezi!
*


ma bag si eu in discutie ca sunt patit cu releul.il recomand pe cel electronic(desi pe dacia mea di '95 nu am avut releu mecanic smile.gif )dar eu cred ca inca il am pecel original sau daca e schimbat e schimbat in '97.dar exista un mic inconvenient:acum 3 ani am schimbat bateria si nu mi-au pus stampila pe garantie ca incarca prea mult.dezavantajul :nu se poate regla.am luat 4 relee de la ei si nici unu nu incarca bine.pana la urma l-am lasat pe al meu ,nu am luat garantie dar si acum nu am nici o problema cu bateria.porneste la prima cheie indiferent de sezon.
DodoBird
QUOTE(catalin-g3 @ 8 Dec 2004, 20:18)
O schema ceva, se poate???? Suna interesant  laugh.gif
*



Ma bag si eu , nu de alta dar daca poti si stii ceva electronica pot sa poatez o schema de releu pe care am facut-o prin 1991 si merge si acum pe masina lui taicamiu. este extrem de perecis si poate fi reglat liniar la sutime de volt ! Are doar 4 tranzistori din care insa unul trebuie pus pe radiator.
dacis
FA-O. Posteaz-o!
DodoBird
QUOTE(dacis @ 28 Feb 2005, 12:44)
FA-O. Posteaz-o!
*



Ajung acasa o scanez si maine cel tarziu o postez. Daca pot si am timp chiar diseara !!!!
Uncle-Sam
Am inteles bine? un releu electronic care se poate regla? Apropo, eu mi-am montat releul mecanic, dar trebe sa merg la cineva sa mi-l regleze ca imi baga la relanti 14 si ceva si turata 15 si ceva
DodoBird
QUOTE(Uncle-Sam @ 28 Feb 2005, 17:31)
Am inteles bine? un releu electronic care se poate regla? Apropo, eu mi-am montat releul mecanic, dar trebe sa merg la cineva sa mi-l regleze ca imi baga la relanti 14 si ceva si turata 15 si ceva
*



Da este rglabil si merge excelent am sal postez, DAR, mii si mii de scuze ieri seara acasa am pus din nou sistemul de operare si nu am apucat sa scanez schema , promit solemn ca maine ma achit de datorii !!!!!!!
DodoBird
QUOTE(dacis @ 28 Feb 2005, 12:44)
FA-O. Posteaz-o!
*



Hai ca am rezolvat-o !
Cateva indicatii :
din potentometrul de 1k se regleaza tensiune de incarcare. Obligatoriu multitur !!!!
tranzistorul final 2n3055 se monteaza pe un radiator de aluminiu , fiti darnicii , sa aiba o suprafata minim 5 x5 cm si aripioare de macar 4 cm si binenteles din aluminiu.
scuze : dioda din emiterul lui 2n3055 este F407 (sa tina macar un amper !)
totul se inchide intr-o cutiuta cat mai ermetica la praf eventual apa lasand radiatorul afara sa respire .
Nu sunt alte reghlaje de facut decat stabilirea valorii tensiunii din potentiometrul multitur !
Succes !
DodoBird
QUOTE(Uncle-Sam @ 28 Feb 2005, 17:31)
Am inteles bine? un releu electronic care se poate regla? Apropo, eu mi-am montat releul mecanic, dar trebe sa merg la cineva sa mi-l regleze ca imi baga la relanti 14 si ceva si turata 15 si ceva
*



Am gasit si o adresa unde sunt mai multe variante relativ asemanatoare :
http://www.niqro.as.ro/regtens.htm
par afi coerente ! oricum e interesant de citit , sunt si scheme de conectica unele au cablajul gata facut, din nefericire la schema mea am pierdut de mult cablajul ca altfel il postam !
Mult succes !
DodoBird
E R A T A la postul #39 excl.gif
MII de scuze dar abia azi am observat o mica inadvertenta : in schema mea din postul 39 de mai sus am spus despre dioda din emiterul treanzistorului 2n3055 ca este un F407. Acum am desfcaut releul (lam recuperat de la tata si era putin oxidat a trebuit sal aranjez pt. masina mea) si mai posterz niste poze. DAR acea dioda este un DDR (adica un curent ceva mai mare ) ! Scuze dar el este facut de mine acum 15 ani excl.gif si am uitat iar pe schema nu notasem acea dioda (merge el si cu f407 , dar eu aveam boala sa le supra dimensionez ca fiabilitate , si asta ma salvat zilele astea cand un rotor in scurt mia bulit 3 relee din comert , dar al meu a rezistat asa ca am putut remedia).
ydaniel
am luat si eu electronic!180.00-100.000 costa depinde de unde si de fimra sacele sau electro arges!!!
dacis
QUOTE(autom @ 11 Jan 2005, 17:30)

Pentru alternatoare normale de DAcie sunt f bune si releele indigene cu 3 fire :
unul este de alimnare de la cheie, altul este de monitorizare a tensiunii ( se leaga in mod normal la borna ,,+,, a alternatorului ) si al trei-lea este cel de excitatie ,, DF,, parca.

Trabuie sa vezi daca tensiunea care o masori cu voltmereul intre masa masinii (sau mai bine intre carcasa releului ) are valoare cat mai apropiata decat cea masurata intre masa si borna ,,+ ,, a betriei.
Ca orice masina indigena sau mai ,,obosita,, acesta tensiune ste mai mica cam cu 0,5 V si induce o indicatie eronata la bornele releului. Pentru a realiza o incarcare in doua trepte a bateriei (vara mi mica si iarma mai mare cam cu 0,5-0,8 V fata de valoarea standard eu am expewrienntat si merge un ,,montaj,, simplu:

Am montat doua banane  (sau un comutator cu doua pozitii ) intre firul de ,,+,, de la contact , Firul ,,+,, de la alternator si firul de monitorizare de la releu.

Pe timp de vara comutatorul face legatura firului de monitorizare intre firul de la contact, iar pe timp friguros il trec pe cealata pozitie .

Care este explicatia si care sunt avantajele.

Pe timp normal  tensiune care este urmarita de releu este cea de pe bornele alternatorului  , pe timp friguros aceasta tensiune scade si deci si releul debiteaza un curent mai mic pe excitatia alternatorului . DAca mutam firul de monitorizare (sau referinta  ) pe firul de la contact atunci el se autoregleaza la o valoare mai mare (si deci incarac alternatorul mai bine)

Sper ca nu am fost prea incalcit in explicatii.....

*



1. Din pacate ai fost cam incalcit in explicatii. Daca mai vietuiesti pe forum, m-as bucura sa fii mai explicit. Mai precis, as dori sa explici cum ar trebui procedat presupunand ca as fi dispus sa mut de doua ori pe an (toamna si primavara) un fir.

2. As dori o lamurire. Am cumparat un releu electronic cu trei fire. Problema mea este ca releul vechi, pe care vreau sa il inlocuiesc (tot electronic), avea doua borne, iar acesta nou are in plus un fir pe care nu stiu unde sa il montez. Presupunand ca la cele doua borne sunt legate firele care erau legate la vechiul regulator, unde leg acest al treilea fir?

Multumesc.
DodoBird
NU mai bine dact sa muti o asa zisa "referinta" cureti nitel legaturile la masa ? radmasa.gif
dacis
QUOTE(DodoBird @ 5 Nov 2005, 15:12)
NU mai bine dact sa muti o asa zisa "referinta" cureti nitel legaturile la masa ? radmasa.gif
*



Nu prea pricep ce-ai vrut sa spui, cu referire la releu, chiar daca am asa o banuiala...

Sunt complet de acord cu tine in ceea ce priveste legaturile la masa. In diverse imprejurari am descoperit eu insumi cat de importanta este sa ai legaturile la masa bine curatate.

N-ar fi rau sa postezi inca o data schema releului de mai sus, poate ceva mai clar ca nu se prea vede. Multumesc.
DodoBird
QUOTE(dacis @ 5 Nov 2005, 17:43)
Nu prea pricep ce-ai vrut sa spui, cu referire la releu, chiar daca am asa o banuiala...

Sunt complet de acord cu tine in ceea ce priveste legaturile la masa. In diverse imprejurari am descoperit eu insumi cat de importanta este sa ai legaturile la masa bine curatate.
*



Ceea ce am vrut sa spun este ca nu este normal sa schimbi firele cand pe alternator si cand pe accumulator cum scria acolo mai sus, daca ai contacte la masa corecte !
autom
QUOTE(dacis @ 5 Nov 2005, 09:47)
1. Din pacate ai fost cam incalcit in explicatii. Daca mai vietuiesti pe forum, m-as bucura sa fii mai explicit. Mai precis, as dori sa explici cum ar trebui procedat presupunand ca as fi dispus sa mut de doua ori pe an (toamna si primavara) un fir.

2. As dori o lamurire. Am cumparat un releu electronic cu trei fire. Problema mea este ca releul vechi, pe care vreau sa il inlocuiesc (tot electronic), avea doua borne, iar acesta nou are in plus un fir pe care nu stiu unde sa il montez. Presupunand ca la cele doua borne sunt legate firele care erau legate la vechiul regulator, unde leg acest al treilea fir?

Multumesc.
*






MII de scuze pentru faptul ca nu am mai citit acest topic si pentru faptul ca nu am fost destul de explicit.

Am incercat sa fac o schema explicita.

Butonul cu doua pozitii se monteaza in felul urmator : borna comuna se monteaza la firul ,,suplimentar ,, al releului.

Borna 1 se monteaza pe firul gros de la alternator (,,+,, alternatorului , surub de 6 , se desface cu cheie de 10)

Borna 2 se monteaza la firul ,,+,, care alimenteaza releul (cere vine de la contact)



Explicatie: Cand comutatorul se afla pe pozitia 2 (deci releul este alimentat din ,,+,,-ul releului -adica se autoalimanteaza- referinta o ia cu toate caderile de tensiune din instalatie (adica ansamblul format din conductoare, cutie sigurante, contact cu cheie, etc) si tensiunea finala va fii corctata

Cand comutatorul se afla pe pozitia 1 (deci releul este alimentat din ,,+,,-ul alternatorului referinta o ia direct si tensiunea va fii un pic mai mica.


Diferenta finala de tensiune (la bornele alternatorului) este de 0,2-0,5 V.

Deci suficienta pentru a incarca iarna cu un curent mai mare si vara cu unul mai mic.

Sper ca acum am fost mai explicit.

Inca odata miii de scuze pentru raspunsul intarziat.
autom
QUOTE(dacis @ 5 Nov 2005, 09:47)
1. Din pacate ai fost cam incalcit in explicatii. Daca mai vietuiesti pe forum, m-as bucura sa fii mai explicit. Mai precis, as dori sa explici cum ar trebui procedat presupunand ca as fi dispus sa mut de doua ori pe an (toamna si primavara) un fir.

2. As dori o lamurire. Am cumparat un releu electronic cu trei fire. Problema mea este ca releul vechi, pe care vreau sa il inlocuiesc (tot electronic), avea doua borne, iar acesta nou are in plus un fir pe care nu stiu unde sa il montez. Presupunand ca la cele doua borne sunt legate firele care erau legate la vechiul regulator, unde leg acest al treilea fir?

Multumesc.
*






MII de scuze pentru faptul ca nu am mai citit acest topic si pentru faptul ca nu am fost destul de explicit.

Am incercat sa fac o schema explicita.

Butonul cu doua pozitii se monteaza in felul urmator : borna comuna se monteaza la firul ,,suplimentar ,, al releului.

Borna 1 se monteaza pe firul gros de la alternator (,,+,, alternatorului , surub de 6 , se desface cu cheie de 10)

Borna 2 se monteaza la firul ,,+,, care alimenteaza releul (cere vine de la contact)



Explicatie: Cand comutatorul se afla pe pozitia 2 (deci releul este alimentat din ,,+,,-ul releului -adica se autoalimanteaza- referinta o ia cu toate caderile de tensiune din instalatie (adica ansamblul format din conductoare, cutie sigurante, contact cu cheie, etc) si tensiunea finala va fii corctata

Cand comutatorul se afla pe pozitia 1 (deci releul este alimentat din ,,+,,-ul alternatorului referinta o ia direct si tensiunea va fii un pic mai mica.


Diferenta finala de tensiune (la bornele alternatorului) este de 0,2-0,5 V.

Deci suficienta pentru a incarca iarna cu un curent mai mare si vara cu unul mai mic.

Sper ca acum am fost mai explicit.

Inca odata miii de scuze pentru raspunsul intarziat.
autom
QUOTE(dacis @ 5 Nov 2005, 09:47)
1. Din pacate ai fost cam incalcit in explicatii. Daca mai vietuiesti pe forum, m-as bucura sa fii mai explicit. Mai precis, as dori sa explici cum ar trebui procedat presupunand ca as fi dispus sa mut de doua ori pe an (toamna si primavara) un fir.

2. As dori o lamurire. Am cumparat un releu electronic cu trei fire. Problema mea este ca releul vechi, pe care vreau sa il inlocuiesc (tot electronic), avea doua borne, iar acesta nou are in plus un fir pe care nu stiu unde sa il montez. Presupunand ca la cele doua borne sunt legate firele care erau legate la vechiul regulator, unde leg acest al treilea fir?

Multumesc.
*





Imi cer mii de scuze ca nu am mai dat nici un semn de viata si ca nu m-am facut inteles de data tracuta.


Sa explic mai detaliat.

Se ia un comutator cu doua pozitii (10A) si se leaga cu firul comun (borna/surub) (din mijloc, cel care comuta pe pozitia 1 si 2) la firul ,,suplimentar ,, al releului (care , din vate imi aduc aminte are un papuc cu ochi pt surub de 6)


Unul din contactele din margine (ii zic nr 1, ca sa fiu mai explicit) se leaga la firul gros de la alternator (de forta ,,+,,-l alternatorului.)
Celalat contact (nr 2) se leaga in paralel cu ,,+,,-ul releului (care vine de la contactul cu cheie )

Cand comutatorul se afla pe pozitia 2 va incarca cu 0,2-0,4 V mai mult decat pe pozitia 1. Deci pe imp de iarna va incarca mai mult si implicit bateria va fii alimantata cu un curent mai mare. PE timp calduros se trece pe pozitia 1 si acumulatorul va fii incarcat cu o tensiune (implicit curent) mai mic -pentru a nu fierbe.

Normal ca ( asa cum a mai zis cine de aici ) releul trebuie strans la masa cat mai bine , eventual trebuie curarat surubul de strangere de pe sasiu si montat/verificat trasa de cupru care pune alternatorul la masa (-) .


Aceasata imbunatatire se poate face si la alternatoarele cu releul inclus , firul ,,suplimentar,, fiind cel care se leaga la ,,+,,-ul alternatorului.

Explicatia este ca datorita caderilr de tensiune de pe lagaturi, contacte, cutie de sigurante, contact cu cheie, etc, la firul de alimantare al releului (figurat cu ,,+,, la mine in desen) nu este tensiunea normala de pe alternator/baterie ci mai mica.

Ideal ar fii sa se citeasca cu un multimetru cele doua tensiuni si sa se observe clar care e mai mare (multimetrul-voltmetrul se conecteaza la bornele bateriei)


Ca sa extind , multi posesori de dacii se plang ca indicatorul de incarcare a bateriei de bord arara eronat.

Daca se alimenteaza direct de la borna ,,+,, a beteriei sau a firului gros al alternatorului (acalasi lucru) va indica corect. Pentru rezolvare se poate monta un releu........dar este si aici mai mult de povestit.

Va urez succes si inca odata imi cer scuze pentru raspunsul asa de intarziat.

PS: acum ca temperaturile au scazut asa de mult ar fii bine sa se incare bateriile pe masina mai bine deci.......poate fii cu succes pus in practica ceea ce am propus.
madcos
BAI FRATILOR,AJUNGE!OMUL A CERUT O PARERE,I S-A DAT,IAR ACUM ESTE OK.NU MAI POSTATI PARERI SI PATANII CA SE AGLOMEREAZA FORUMUL CA LA "SI TOTUSI CARE ESTE CEL MAI BUN ULEI DE DACIE".PARERI SI PARERI,DAR DACA IEI LA BANI MARUNTI,TOT SE GASESTE UNUL CARE NU STIE CE ULEI SA ISI PUNA,DESI A POSTAT PE ACOLO.FITI OBIECTIVI ,NU SUBIECTIVI.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.