QUOTE(dacis @ 5 Nov 2005, 09:47)
1. Din pacate ai fost cam incalcit in explicatii. Daca mai vietuiesti pe forum, m-as bucura sa fii mai explicit. Mai precis, as dori sa explici cum ar trebui procedat presupunand ca as fi dispus sa mut de doua ori pe an (toamna si primavara) un fir.
2. As dori o lamurire. Am cumparat un releu electronic cu trei fire. Problema mea este ca releul vechi, pe care vreau sa il inlocuiesc (tot electronic), avea doua borne, iar acesta nou are in plus un fir pe care nu stiu unde sa il montez. Presupunand ca la cele doua borne sunt legate firele care erau legate la vechiul regulator, unde leg acest al treilea fir?
Multumesc.
Imi cer mii de scuze ca nu am mai dat nici un semn de viata si ca nu m-am facut inteles de data tracuta.
Sa explic mai detaliat.
Se ia un comutator cu doua pozitii (10A) si se leaga cu firul comun (borna/surub) (din mijloc, cel care comuta pe pozitia 1 si 2) la firul ,,suplimentar ,, al releului (care , din vate imi aduc aminte are un papuc cu ochi pt surub de 6)
Unul din contactele din margine (ii zic nr 1, ca sa fiu mai explicit) se leaga la firul gros de la alternator (de forta ,,+,,-l alternatorului.)
Celalat contact (nr 2) se leaga in paralel cu ,,+,,-ul releului (care vine de la contactul cu cheie )
Cand comutatorul se afla pe pozitia 2 va incarca cu 0,2-0,4 V mai mult decat pe pozitia 1. Deci pe imp de iarna va incarca mai mult si implicit bateria va fii alimantata cu un curent mai mare. PE timp calduros se trece pe pozitia 1 si acumulatorul va fii incarcat cu o tensiune (implicit curent) mai mic -pentru a nu fierbe.
Normal ca ( asa cum a mai zis cine de aici ) releul trebuie strans la masa cat mai bine , eventual trebuie curarat surubul de strangere de pe sasiu si montat/verificat trasa de cupru care pune alternatorul la masa (-) .
Aceasata imbunatatire se poate face si la alternatoarele cu releul inclus , firul ,,suplimentar,, fiind cel care se leaga la ,,+,,-ul alternatorului.
Explicatia este ca datorita caderilr de tensiune de pe lagaturi, contacte, cutie de sigurante, contact cu cheie, etc, la firul de alimantare al releului (figurat cu ,,+,, la mine in desen) nu este tensiunea normala de pe alternator/baterie ci mai mica.
Ideal ar fii sa se citeasca cu un multimetru cele doua tensiuni si sa se observe clar care e mai mare (multimetrul-voltmetrul se conecteaza la bornele bateriei)
Ca sa extind , multi posesori de dacii se plang ca indicatorul de incarcare a bateriei de bord arara eronat.
Daca se alimenteaza direct de la borna ,,+,, a beteriei sau a firului gros al alternatorului (acalasi lucru) va indica corect. Pentru rezolvare se poate monta un releu........dar este si aici mai mult de povestit.
Va urez succes si inca odata imi cer scuze pentru raspunsul asa de intarziat.
PS: acum ca temperaturile au scazut asa de mult ar fii bine sa se incare bateriile pe masina mai bine deci.......poate fii cu succes pus in practica ceea ce am propus.