Mi-am montat si eu rezistenta de incalzire (cu amabilitatea unei persoane de aici de pe forum si cu ajutorul unui prieten
).
La inceput totul decurge frumos: desfacut prinderile bordului, casetofonul, tabloul de bord, comanda climatizarii.... pana ajungem la volan la care m-am chinuit pana l-am scos de pe ax cel putin vreo 30 de minute.
Bordul iese usor, doar sa respectati procedurile din manualul de reparatii.
Se demonteaza o tabla de sustinere laterala a intreg grupului de climatizare si se impinge inspre fata masina, pentru a avea acces la locasul rezistentei.
Apoi urmeaza scoaterea capacului care obtureaza locasul rezistentei de incalzire (poze sunt mai sus, cu amabilatea user-ului doctorasul), operatie pe care eu am facut-o taind plasticul cu un pistol de lipit cu ansa.
Caloriferul de incalzire este situat destul de aproape, aripioarele extrem de fine si orice scapare a unei lame de cuter sau alta scula deterioreaza grav caloriferul.
Rezistenta se monteaza usor, se prinde cu 2 holtzsuruburi mici si se trece mai departe la montare releelor, pe care eu le-am montat pe acea tabla de sutinere, cu un colier de plastic.
Urmeaza tragerea cablurilor de la motor, eu am tras pentru alimentare un cablu de 3 X 4,5 mm2 litat pe partea de + si un cablu suplimentar de masa 6 mm2 pe partea de -. Cablurile le-am trecut printr-un capac de plastic situat pe peretele anti-foc, chiar sub gaura prin care trec toate firele dintre motor si habitaclu.
Aveti f mare grija ca toate cablurile sa nu atinga tabla, in special colturi, cute ale tablei, pentru ca riscati un incediu!
Ajunsi pana aici, se va face taierea cablurilor la lungime, pastrand si cativa cm suplimentari, cositorirea, izolarea si prinderea lor.
Cei care nu mai au chef de montaje electronice suplimentare aproape au finalizat montarea, nu mai trebuie decat pus un buton pe partea de comanda a releelor.
Eu aici m-am complicat putin mai mult si am facut impreuna cu un prieten un montaj care nu cupleaza rezistentele decat in urmatoarele conditii:
- dezaburirea sa fie pornita (asa sunt sigur ca ele pot fi pornite doar daca motorul functioneaza si vor fi decuplate in 15 minute)
- ventilatorul de climatizare sa fie pornit (asa sunt sigur ca rezistentele nu pot fi pornite fara ca ventilatorul sa sufle aer si sa topeasca sau sa ia foc carcasa grupului de climatizare - nu uitati ca ele au 900 W si se incing f tare, puteti sa le probati inainte direct pe baterie pentru cateva zeci de secunde)
Astfel ca am facut un montaj electronic pe care l-am inghesuit sub cochilia din consola dintre scaune, cea cu butonul de blocare pentru geamurile electrice de pe spate. In al II-lea locaas liber am pus un buton identic de comanda a releelor rezistentei de incalzire.
Ne apropiem de final, aranjam si izolam firele, montam bordul si toate accesoriile inapoi pe masina si GATA! am terminat.
Estimarile de timp pentru operatii:
- o zi dat bordul jos si facuta gaura pentru rezistenta (o zi de munca a insemnat pentru mine cam 4 - 5 ore, tinand cont ca am facut treaba asta inainte de Craciun, cand afara erau temperaturi cu minus)
- vreo 2 zile am pierdut cu montajul electronic, trasul firelor, cositorirea de papuci seriosi, realizarea unor cabluti de masa cu paucii aferenti, desfacerea bordului si montarea unui led pe pozitia de bujii incadescente etc.
- inca o zi pusul bordului la loc
- si inca o zi pentru izolarea cablurilor pe sub bord, pozarea lor, montarea ultimelor accesorii
In concluzie: am muncit o saptamana ca sclavul
Partile frumoase acum la sfarsit
- la - 5 -> - 10 grade, in cateva minute deja dezgheata parbrizul
- in vreo 5 - 7 minute temperatura ajunge deja la 2 liniute (mult mai repede decat inainte) datorita si fortarii suplimentare a motorului de catre alternator
- la 2 liniute aerul este chiar cald, daca se asteapta cu rezitenta pana la 4 liniute aerul deja devine fierbinte, prea fierbinte ca sa tii mana mai mult de 30 de secunde la aerator (oricum, nu recomand functionarea rezistentei daca motorul a ajuns la temperatura de regim)
Spor la treaba!