Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: incalzire dacia 1300
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia - Diverse > Tutoriale, Tips & Tricks
angajatul
sunt proaspatul posesor al unei dacii 1300 din 1973, si am luat-o de la proprietar....nu e modificat nici praful de pe scaune...smile.gif
nu vreau sa fie masina vietii mele dar avand in vedere ca vine iarna si caldura ciuciu....am auzit ca exista varianta de a monta o aeroterma de masina straina ceva....ca nu ma gandesc la confort ...atat cat ma gandesc la vizibilitate ...
va multumesc anticipat
clr
Vezi ca s - a mai discutat cauta (la CLT probabil). Se gaseste (in Vitan sigur) o aeroterma de tip turcesc daca am inteles bine. Se monteaza destul de usor. Am mers cu cineva care avea montat asa ceva iarna trecuta si facuse o caldura de parca era sauna. Sunt mai multe modele si vin echipate cu tot ce trebuie: carcasa, calorifer, ventilator.
tarzy
inainte sa te arunci sa dai bani pe ceva suplimentar eu te-as sfatui sa aerisesti instalatia originala si sa-ti montezi un electroventilator cu termocupla, treaba asta face minuni
eu am pus asa ceva in aceasta toamna iar acum la mine in masina incepe sa bage caldura in cel mult 3-4 minute de cand o pornesc, pe cand iarna trecuta ajungeam la servici (cam 20 de minute) si tot mai aveam geamurile inghetate.
Daddy
QUOTE(angajatul @ 26 Nov 2004, 02:09)
sunt proaspatul posesor al unei dacii 1300 din 1973, si am luat-o de la proprietar....nu e modificat nici praful de pe scaune...smile.gif
*



Daca ai o asa masina nu trebuie sa-ti faci griji in privinta caldurii.
La respectivul an de fabricatie caloriferele erau din cupru si acest lucru face sa ai o caldura corespunzatoare cu dorintele tale.
Trebuie doar sa aerisesti foarte bine instalatia si sa verifici daca nu intra aer in instalatie pe undeva, trebuie sa stii ca cea mai mica cantitate de aer se aduna in caloriferul de incalzire, lucru care afecteaza grav incalzirea.
serbanmaryusrow
sunt 4 tipuri de aeroterma ce se adapteaza pe dacia 1300-1310
1:audi 80 sau golf 1(altele nu mai stiu) Pret:(daca au) depinde de foame biggrin.gif
2:cele turcesti care se monteaza la schimbator si care sunt chiar bunicele Pret 2.500.000
3:cele de Alexandria care nu stiu daca fac fata Pret 1.800.000
4:aeroterme ce le face un mos in targ la Vitan cu calorifer tevi de cupru ventilator etc Pret 800.000(O sa imi iau si va zic cum este)
gamela
# Tarzy : Poti sa fii mai explicit te rog ? Ce fel de electroventilator ai folosit ? detalii te rog . Multumesc
clr
Banuiesc ca iti sugereaza sa scoti elicea permanenta si sa montezi un electroventilator care sa porneasca numai dupa ce se incinge motorul.
whitesorcerer12
se incalzeste dupa fix acelasi timp!!!
fix!
tarzy, vrei sa iti explic de ce sau ai sa te gandesti singurel?

e adevarat ca elicea originala trage aer rece de afara si il sufla peste motor, filtrul de aer, etc, dar de incalzit si bagat caldura baga la fel de repede/tarziu!!

se poate insa ca fara elice sau cu carton in fata sa se incalzeasca ceva mai bine!!

vorbesc din experienta!
tot de acolo si fara nici un fel de ofensa sau suparare, tarzy nu se prea pricepe!
whitesorcerer12
si oricum, poti sa o aerisesti pana mori, caloriferul ala liniar nu o sa bage niciodata ca o aeroterma turceasca, tot din experienta iti zic!
p.s.la picioare cum te incalzesti??
baloo
QUOTE
serbanmaryusrow Posted 29 Nov 2004, 11:23
sunt 4 tipuri de aeroterma ce se adapteaza pe dacia 1300-1310
1:audi 80 sau golf 1(altele nu mai stiu) Pret:(daca au) depinde de foame


Cunosti vreo schema pentru a adapta asa ceva, sau detalii. Am probleme cu incalzirea Daciei 1310. Baga caldura numai prin dreptul soferului.
Incep sa cred ca cel mai bine e sa incerci sa adaptezi piese de masini straine decat sa cumperi originale de dacia (nu rezista mult timp). Am adaptat spalatorul de parbriz (luat de la dezmembrari de de un Opel) si acu merge super bine. Acu vreau sa incerc si varianta cu aeroterma tip Audi 80 sau Golf 1 (cred ca merge mai bine).
Aeroterma turceasca pare un pic cam scumpa - 2500000 plus montajul.........cam mult .
driver
1. te duci la dezmembrari si cumperi un raddiator si un ventilator, (daca poti cu tot cu carcasa originala) de pe orice masina , nu conteaza prea mult, iar pretul este sub ce se discuta mai sus
2. speli bine radiatorul de praf si pe dinauntru (ajunge cu apa fierbinte)
3.cauti sa il potrivesti cumva in dreapta sub bord, iar in spatele lui pui ventilatorul
(aici trebe sa fi un pic meserias)
4. legi furtunele la radiator de la radiatorul original (le prelungesti) sau il legi in serie cu acesta(daca trece apa prin el). ATENTIE radiatorul de "import" trebuie sa il pui in asa fel incat sa iasa aerul din el sa fie cu tevile in sus, si atentie ca are sens, de obicei teava un pic mai groasa e tur iar cealalta retur.
5. faci legaturile la ventilator, eventual in locul celui original sau montezi alt buton(daca ai cutia originala de pe care vine radiatorul si ventilatorul o sa gasesti undeva pe ea si rezistentele cu care poti sa regla viteza ventilatorului (tare-incet) daca nu... o sa-ti bata vantu in masina tongue.gif
6. aerisesti
7. iti pui pantaloni scurti... tongue.gif pt orice eventualitate
baloo
driver,


ai incercat asa ceva? stii vreo marca la care ventilatorul se potriveste in locul celui vechi? poate reusesc sa inlocuiesc si caloriferul vechi cu cel de la un alt auto(bineinteles, cu mici modificari)
driver
nu poti inlocui radiatorul vechi, are o forma specifica, poti doar sa montezii unul suplimentar in masina, acolo sub bord, asta ar cam fi singura solutie
tarzy
QUOTE(whitesorcerer12 @ 12 Dec 2004, 04:46)
se incalzeste dupa fix acelasi timp!!!
fix!
tarzy, vrei sa iti explic de ce sau ai sa te gandesti singurel?

e adevarat ca elicea originala trage aer rece de afara si il sufla peste motor, filtrul de aer, etc, dar de incalzit si bagat caldura baga la fel de repede/tarziu!!

se poate insa ca fara elice sau cu carton in fata sa se incalzeasca ceva mai bine!!

vorbesc din experienta!
tot de acolo si fara nici un fel de ofensa sau suparare, tarzy nu se prea pricepe!
*




chiar as fi curios sa-mi explici.

nu de alta, dar eu chiar am facut aceasta schimbare (am inlocuit elicea simpla cu una comandata de termocupla) iar acum atat motorul cat si in masina se incalzesc mult mai repede. adica, daca inainte mergeam cu shock-ul tras la 1/2 de la Pta Sudului pana la int Tineretului cu Serban Voda, acum nu mai este nevoie decat pana la Vacaresti cu Tineretului, iar ventilatorul de "caldura" il opresc pana la Vacaresti pe cand asta iarna ajungeam la servici (Pta Universitatii) si tot aveam geamurile inghetate (aburite). e drept ca cel putin pana acum nu au fost gerurile de iarna trecuta, dar totusi efectul este perfect vizibil.

ar mai fi de adaugat ca masina mea are radiator "mic" si initial a avut electroventilator.
eu am facut schimbarea din alt motiv -elicea "permanenta" a pierdut o paleta si eu am considerat ca merita sa dau 1.000.000 ptr elventilator.


PS: de unde papuci mei stii tu la ce ma pricep sau nu ma pricep eu?
tarzy
QUOTE(gamela @ 2 Dec 2004, 22:41)
# Tarzy : Poti sa fii mai explicit te rog ? Ce fel de electroventilator ai folosit ? detalii te rog . Multumesc
*



Si acum la subiect:

din pacate eu am gasit doar electrventilator de nova, care costa cam 600.000 de mii fata de cel original ptr 1310 ce costa cam jumatate dar nu prea se mai gaseste (daca ai timp cred ca la dezmembrarii il gaseste la 100 de mii, iar eu zic ca merita ptr ca proba este foarte simpla - il pui la baterie si vezi daca invarte)

mai ai nevoie de o termocupla - care noua costa cam 300.000, vezi ca-s de mai multe feluri (adica "deschid" la temeraturii diferite - la 75 sau 86 - pe acolo pe ndeva) - aici nu prtea merita SH - si de un meserias bun - daca radiatorul masinii nu are deja (masinii fiind din 73 mai mult ca sigur ca nu are) va trebui facuta o gaura ptr montarea termocuplei.

avantajele acestei solutii de racire sunt multiple:
doar 2 exemple
- iarna motorul se va incalzi mai repede deoarece nu mai este racit de ventilatorul permanent
- vara - la semafor cand motorul merge la relanti este racit cel mai putin (elice se invarte la turatie minima, iar masina sta pe loc), iar motorul tocmai atunci are nevoie de racire (la mine elvent-ul porneste la 5-10 secunde dupa ce am oprit la semafor)

exista si un dezavantaj, termocupla poate ramane blocata pe deschis, si astfel consuma bateria.

daca ai chef / timp poti da un shearch pe forum ca parca sa mai discutat (chiar de mene) subiectul.

Bineinteles ca o instalatie de incalzire suplimentara nu are ce strica, ba din contra
eu am vrut doar sa-ti spun ca poate nu este cazul sa ajungi acolo. este posibil ca varianta originala a masinii sa fie satisfacatoare cu conditia sa fie bine intretinuta.
draku
as avea o observatie de facut la cele de mai sus:
pe lista de piese trebuie adaugat un releu pt electroventilator, altfel termocupla se distruge dupa 5 actionari
whitesorcerer12
cat timp termostatul este inchis, apa din radiator nu conteaza in circuit, iar termostatul se deschide atunci cand se incalzeste apa din restul circuitului, care spuneam ca este pana in acel moment izolata de cea din radiator, eci nu conteaza pana atunci, subliniez, pana atunci, daca ai una sau mai multe sau nici o elice....
SYL
Da, dar termostatul nu deschide brusc fix la 86 de grade. De pe la 70 de grade incepe sa permita trecerea apei, si astfel apa la o temperatura de 70 de grade care ajunge in radiator este racita.
whitesorcerer12
sunt de acord, desi nu este obligatoriu pt toate termostatele..
dar si atunci cand se intampla asa, la 70 de grade socul este impins si masina da deja caldura, si daca e ff frig afara apa de acolo e racita si de aerul rece, si oricun apa rece care pleaca din radiator raceste circuitul si inchide si termostatul ca deltateta initial este foate mare....
banuiesc ca iti imaginezi la ce ma refer cu delta teta initial...
driver
omul vroia incalzire in masina, adica dorea sa isi mai monteze o aeroterma in habitaclu,

dupa posturile voastre cred ca acum, sta pe ganduri, cum sa-si monteze scaunul de la sofer undeva pe langa radiatorul masinii, poate ca acolo e mai mult aer cald.... dupa ce i-ati zis ca acolo se invart temperaturi de 70-80 grade C.....
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
whitesorcerer12
pai si am gresit undeva? blink.gif blink.gif
baloo
Mersi Driver. Cam asa e. Discutam de incalzire in habitaclu si s-a ajuns la radiator. Deci, revenind, tre sa-mi cumpar un radiator suplimentar care sa-l montez in paralel cu existentul? Cel mai potrivit calorifer este cel de audi80? Pot schimba si ventilatorul cu unul mai performant?
whitesorcerer12
sistemul de ventilatie e depasit cu totul....
iti iei frumusel o aeroterma de aia turceasca , montajul de costa maxim 20 % din valoarea ei, si nu dai banii pe piese la second , si ai si caldura din greu...
gti98
QUOTE(whitesorcerer12 @ 28 Dec 2004, 09:14)
cat timp termostatul este inchis, apa din radiator nu conteaza in circuit, iar termostatul se deschide atunci cand se incalzeste apa din restul circuitului, care spuneam ca este pana in acel moment izolata de cea din radiator, eci nu conteaza pana atunci, subliniez, pana atunci, daca ai una sau mai multe sau nici o elice....
*



Perfect adevarat! Si eu sunt mancat de frigul din Dacia 1300. Problemele sunt doua:
1. Termostatul nu inchide sau nu inchide bine. Taranii se bucura ca motorul nu se supraincalzeste (ca la caruta, care merge cel mai bine la...rece!) In realitate, motorul se uzeaza f rapid prin coroziune sub temperaturile corecte (apa peste 80grd)
2. La Dacia 1300 partea slaba e sistemul de dirijare al aerului impins de ventilator: demontati tabla aia dintre parbriz si capota si veti vedea sub ea doua compartimente, separate printr-un perete prevazut cu un fel de "supapa" care ar trebui sa se inchida atunci cand merge ventilatorul, dirijand aerul spre interior (prin radiatorul caloriferului).
Clapetele acelea din cauciuc isi pierd f repede elasticitatea si raman tepene intr-o pozitie intermediara. Vara nu ai ventilatie, dar mai deschizi un geam si se rezolva; iarna insa, aerul suflat de ventilator iese, pe calea de minima rezistenta, prin grilajul de la baza parbrizului, adica afara. De aceea unii astupa iarna grila cu scotch, dar, berlina neavand recirculare, nu stiu de unde trage ventilatoru aer, dar cel putin nu mai intra aer rece de afara.
Noroc ca iarna-i pe sfarsite!
PS prin 1978-79 am avut ocazia sa fiu pasager intr-un R12, la vreme de iarna. Dupa 2-3 minute baga ventilatorul caldura la greu si in 10 minute s-a incalzit de puteai sta in tricou. Deci, se poate.
SYL
Ventilatorul are de unde sa traga aer chiar daca lipesti acele bucati de cauciuc cu scoci, pt ca el isi ia aerul din alta parte (undeva in partea din dr, mai sus, imediat sub parbriz). Si la fel cu acele bucati lipite aerul care vine de afara va intra prin ventilator in habitaclu. Intr-adevar fluxul de aer venit de afara nu mai e asa de puternic ca in cazul cand nu suent lipite acele bucati de cauciuc.
coco_greu
QUOTE(angajatul @ 26 Nov 2004, 01:09)
sunt proaspatul posesor al unei dacii 1300 din 1973, si am luat-o de la proprietar....nu e modificat nici praful de pe scaune...smile.gif
nu vreau sa fie masina vietii mele dar avand in vedere ca vine iarna si caldura ciuciu....am auzit ca exista varianta de a monta o aeroterma de masina straina ceva....ca nu ma gandesc la confort ...atat cat ma gandesc la vizibilitate ...
va multumesc anticipat
*



si eu tot o dacie cu bord scoica am si cand a venit iarna acum tot asa - caldura ciuciu. am desfacut eu grila si am incercat sa antifonez pe acolo, am improvizat cu carpe (ca trebuia sa ma intorc de la tzara si imi era frica de frig), m`am chinuit si in drum spre buc am mers cu fularul pe frunte ca`mi inghetzase creieru`.
am fost la mecanic, mi`a indoit tabla de la mijloc (pe unde impinge aeroterma aerul), putin silicon, stransa bine in suruburi si acum baga caldura de vis. sper sa pot scapa la vara de ea asta ca sa nu cad din lac in put.
Bujor Stefan
Se poate face caldura si in Dacia berlina fara sa investesti atatia bani.

Eu am facut asa pe Dacia mea 1300 din 1980:
- am lipit clapetele (din panza cauciucata parca) alea care sunt in exteriorul masinii in fata caloriferului cu prenadez si banda adeziva lata.
- pe toate muchiile de contact intre caroserie si tabla aia de deasupra caloriferului am pus purfix si silicon.
- am pus 2 furtune de scurgere pentru apa din compartimentul in care se afla caloriferul.
- am pus purfix si dedesubt si deasupra caloriferului, ca tot aerul impins de aeroterma sa fie fortat printre lamelele caloriferului.
- pe interiorul masinii, am scos si am curatat caseta prin care se face repartitia aerului (distribuitorul) catre cap sau picioare, am pus-o la loc cu purfix si mastic.
- sub acel distribuitor sunt niste covoare de pasla care se mai umfla, se stramba, iar aerul fierbinte in loc sa vina normal, in jos spre picioare, intra intre tabla caroseriei si covoare.
- in interior, jos in lateralele parbrizului sunt niste gauri (de fapt este gaura din stalpul fata si rama parbrizului, total normala) pe care le-am astupat cu spuma poliuretanica. Bagati tubul si ii dati cateva fasuri, don't worry, there's no sugar! biggrin.gif . Nu o sa se umfle nici o tabla.
- am astupat toate gaurile tehnologice din usi si caroserie cu banda izolatoare, astfel sa nu mai intre aer rece de afara.
- sistemul de racire in perfecta stare, in cursul anilor am schimbat tot ce inseamna circuit de racire: caloriferul e nou (turcesc), pompa noua, restul pieselor au maxim 7 - 8 ani.
- conteaza mult si clapeta de la baza parbrizului pentru o dezaburire eficienta.

Astfel, am pierdut ceva si am castigat altceva, si anume: pana la viteza de 60 - 70 km/h nu mai intra acel curent prin fata, deci nu poti sa te incalzesti fara aeroterma, oricum, se mentine in masina o temperatura onorabila la viteze mai mari, dar, acum daca pornesc aeroterma, tot volumul de aer vehiculat de ea intra in habitaclu si nu mai scapa prin tot felul de locuri.

Si acum sa ma laud tongue.gif :
- in vara trecuta (daca-i putem spune vara mad.gif ) pe Transfagarasan unde sus erau maxim 7 - 8 grade (la Balea cred ca erau vreo 5...) am mers in masina in tricou cu maneca scurta. Ieseam afara sa fac o poza, intra frigul in mine si dupa aia repede in masina.
- in iarna care a trecut am venit de la munte cu masina chiar in primele zile cand au inceput ninsorile (prin Octombrie) in tricou si un pulover subtire. Nu am avut probleme cu caldura, chiar o mai opream cate 5 minute, numai ca mi se parea ca e curent in masina.
Numai cand am ajuns acasa am vazut ca am mers tot drumul cu geamul din spatele meu deschis vreo 5 mm.
Cu cine am mers pana acum in masina, toti m-au rugat sa mai opresc caldura, deci sunt destul de pretentios la caldura.
Bujor Stefan
A, sa nu uitati sa puneti la loc furtunele duzelor spalare parbriz. Eu am mai patit smile.gif si dupa aia se face o murdarie pe-acolo cu atata silicon ...
SYL
QUOTE(Bujor Stefan @ 17 Mar 2006, 11:43)
Astfel, am pierdut ceva si am castigat altceva, si anume: pana la viteza de 60 - 70 km/h nu mai intra acel curent prin fata, deci nu poti sa te incalzesti fara aeroterma, oricum, se mentine in masina o temperatura onorabila la viteze mai mari, dar, acum daca pornesc aeroterma, tot volumul de aer vehiculat de ea intra in habitaclu si nu mai scapa prin tot felul de locuri.


De ajutor ar fi acei "captatori" de aer montati la grila pe unde intra aer la climatizare, in sensul ca va intra aerul cu putere ceva mai mare, si se simte la viteza mica.
Bujor Stefan
Da, ar fi buni, dar mie nu-mi plac de nici un fel modificarile la exterior cu plastice, beculete, stick-ere, antene etc.
Chiar m-am obisnuit sa merg si fara oglinzi laterale.

Oricum, asa este, macar pe parcursul iernii sunt bune captatoarele alea, daca nu, merge aeroterma mai mult.
incubus
mie mi-a venit iarna asta o idee 'novatoare: ce-ar fi daca s-ar monta in locul surubului de dezaerisire al caloriferului un dezaerisitor automat (cu plutitor) din acelea care se folosesc la instalatiile de incalzire centrala ? a incercat cineva ?
Bujor Stefan
Deci:
- daca pui aerisitor automat, iti trebuie presiune in circuit.
- daca iti intra aer in instalatia de racire inseamna ca nu e etansa
- daca nu e etansa si tu vrei sa faci presiune in ea stii ce se intampla mai departe... sad.gif

Solutia e sa vezi pe unde ai pierderi si sa le remediezi. Poti sa mergi apoi cu sistemul nepresurizat
Eu asa merg si nu am avut probleme cu supraincalzirea sau lipsa caldurii inauntru.
vyrrutzu
eu am la masina D 1310 TLX '89 un astfel de "incalzitor". este superb, ca performantza si nu ca aspect ... nu stiu de pe ce masina este sau de unde este , dar este amplasat sub bord in dreptul schimbatorului si aerul este directionat spre picioare in ambele parti. are si ventilator in spate, deci masina se incalzeste cam in 4-5 minute de la pornire. pentru Dacie este foarte bun.
dar totusi incearca sa refaci incalzirea ta. eu am ajuns la asta pentru ca ce aveam pe masina nu ma multumea deloc... abia dupa juma de ora incepeam sa simt ceva ... asa ca a trebuit sa umblu la asta...
bafta...
CriSTI68
eu as vrea sa aflu ce a facut mecanicul lui Kruger la masina ca rupe caldura cool.gif
draken187
mi-am montat la o dacia 1310 model scoica un calorifer dreptunghiular cu tzevile in sus si in spatele lui un ventilator micut. L-am montat in continuarea caloriferului original existent pe masina, astfel , un furtun de la iesirea caloriferului de afara l-am tras in masina l-am cuplat la calariferul dreptunghiular si inca un furtun din masina afara spre furtunul acela unde se afla si acea gura de aerisire. faza este urmatoarea motorul se incalzeste ,ambele calorifere se incalzesc si ele
dar dupa ceva timp dupa ce actionez ventilatorul pentru cel din masina parca il raceste si nu se mai incalzeste la fel de bn , am incercat chiar si fara sa mai dau drumu la ventilator. imi incalzeste ambele calorifere dar dupa ce merg cativa km sau chiar si pe loc daca stau se racesc ambele undeva la 20 de grade.mentionez ca temperatura apei este la jumatate in motor.inca ceva vasul de expansiune este din acela de tip mai nou adica nu este din sticla si furtunul nu intra pe deasupra ci prin fundul sau .mentionez ca am si gpl pe masina. e posibil sa nu fie instalatia etansa si sa traga aer , sau pe la capacul vasului de expansiune sa traga aer si sa nu faca presiune ? multumesc pt orice ajutor sad.gif dry.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.