Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Reglare turatie aeroterma
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
Adrian_Ilie
Salutare,
Am o dacie si ma enerveaza la culme zgomotul aerotermei,(am bord scoica si aeroterma e prevazuta din fabrica cu doar o treapta de turatie)
Intrebarea mea este : ce trebuie sa-i fac ca sa-i pot regla turatia ?????
Multumesc anticipat pt. eventualele solutii oferite.
klaus
Cauti o rezistenta pentru aeroterme, pentru dacie sau aro. Si mai faci o treapta de viteza...
OCEBE
sau, mai elegant (dar nu stiu daca se si merita), un variator electronic - prin potentiometru- de tensiune 0-12V, 6A; montajul pp un tranzistor de putere (ex 2N3055) montat pe un radiator termic de min 200cmp si un potentiometru de ~10 K; capetele potentiometrului se leaga la + ul ce comanda in prezent aeroterma si respectiv masa, cursorul la baza tranzistorului; colectorul tranzistorului tot la +ul la care e legat un capat al potentiometrului iar intre emitor si masa se culege tensiunea variabila ptr aeroterma.
diaconuliviu
QUOTE(OCEBE @ 29 Nov 2004, 13:25)
sau, mai elegant (dar nu stiu daca se si merita), un variator electronic - prin potentiometru- de tensiune 0-12V, 6A; montajul pp un tranzistor de putere (ex 2N3055) montat pe un radiator termic de min 200cmp si un potentiometru de ~10 K; capetele potentiometrului se leaga la + ul ce comanda in prezent aeroterma si respectiv masa, cursorul la baza tranzistorului; colectorul tranzistorului tot la +ul la care e legat un capat al potentiometrului iar intre emitor si masa se culege tensiunea variabila ptr aeroterma.
*



E buna solutia cu tranzistorul; doar ma intreb daca nu ar trebui un alt tip de tranzistor in locul lui 3055, la 6 A e posibil sa lucreze cam la limita.
Si, acel potentiometru ar putea fi din cel "in trepte", ar imita binisor acel comutator de la bordul CN
vierme_ha
suna frumos...tare frumos ideea asta cu imitatia de la bord CN.eu am bord d-ala primul cu turometru(adica inainte de scoica) si eu am 2 trepte de viteza la aeroterma...la scoica nu stiam ca e doar una...OCEBE..te rog sa faci tu o schema in paint sa ma prind si eu.ca nu sunt chiar asa mare electrician blush.gif
multam! biggrin.gif
OCEBE
Uitati o schema:
T= tranzistor 2N3055 ( pus pe un radiator de ~ 200cmp duce 110W) sau similar
P= potentiometru ~10k

Uvar se leaga la plusul aerotermei;
+ se leaga la vechea alimentare a aerotermei ;
practic se intercaleaza pe vechea alimentare cu + a aerotermei colectorul (in schema notat C) si emitorul (E), legandu-se la masa un capat al potentiometrului.
Aeroterma consuma maxim 5A (am masurat eu consumul)
draku
solutie pt racirea respectivului tranzistor (inspirata de la citroen bx) :
radiatorul pe care e montat tranzistorul se fixeaza undeva pe traiectul de aspiratie a aerului inainte de turbina unde este aer rece (desi, daca ma gandesc bine, e cam dificil de montat la modelul vechi de bord...)
ViperRS
nu stiti daca nu se poate schimba ventilatorul ca are niste palete penibile
nu are deloc un debit corespunzator de aer . eventual daca s-ar potrivi un ventilator de la alta masina straina care sa poate da un debit suficient pt dezaburire
nelu
Pentru reducerea puterii disipate de tranzistorul regulator este de preferat sa se foloseasca comanda acestuia in comutatie, prin modularea impulsurilor in durata (PWM), chiar daca se complica putin schema.
Atasez o varianta.
diaconuliviu
QUOTE(draku @ 8 Dec 2004, 12:00)
solutie pt racirea respectivului tranzistor (inspirata de la citroen bx) :
radiatorul pe care e montat tranzistorul se fixeaza undeva pe traiectul de aspiratie a aerului inainte de turbina unde este aer rece (desi, daca ma gandesc bine, e cam dificil de montat la modelul vechi de bord...)
*



sau un "cooler" pentru procesor sau sursa, pe linga radiator, evident
OCEBE
bineinteles ca se pot imagina o sumedenie de variante care sa asigure o racire corespunzatoare a tranzistorului dar de ce sa ne complicam cand cea mai simpla solutie este un radiator de al. cu o suprafata de cca 200 cmp (de care am amintit de altfel de la bun inceput) ?
diaconuliviu
QUOTE(OCEBE @ 9 Dec 2004, 13:11)
bineinteles ca se pot imagina o sumedenie de variante care sa asigure o racire corespunzatoare a tranzistorului dar de ce sa ne complicam cand cea mai simpla solutie este un radiator de al. cu o suprafata de cca 200 cmp (de care am amintit de altfel de la bun inceput) ?
*


OCEBE, nu te supara, nu am exclus acel radiator; montarea in afara habitaclului aduce risc de umezeala; deci varianta mai buna ar fi in habitaclu unde, daca aeroterma e pornita va fi cald; sub bord chiar foarte cald (simt casetofonul incalzit bine); acel curent de aer debitat de ventilator ar imbunatati racirea; daca gresesc, sau daca la tine merge doar cu radiator pasiv, corecteaza-ma.
Dyda
De ce nu adaptati comanda de la bordul de CN este ff simpla si nu necesita volum mare de munca si inovatie
Are in componenta o resistenta pe suport ceramic si un intrerupator-comutator aferent ptr 4 trepte de turatie si binenteles micul cablaj ( 5 fire cca 200mm lungime
Ov
butonul ala de la cn n-are nici o rezistenta in el. Rezistentele sunt in aeroterma, ala doar distribuie pe firele corespunzatoare + ul de la intrare.

In plus e scump ca naiba, in jur de 350k
Dyda
Ai dreptate dar la pret posibil sa fie cu motoras cu tot
Ov
nope, m-am crucit si eu cand am vazut cat costa
OCEBE
QUOTE(diaconuliviu @ 9 Dec 2004, 14:48)
OCEBE, nu te supara,
*


Nu ma supar deloc ca n-am nici un motiv; eu ma gandisem la ceva cat mai simplu (si ieftin)

QUOTE(diaconuliviu @ 9 Dec 2004, 14:48)
  daca la tine merge doar cu radiator pasiv, corecteaza-ma.
*


n-am montat asa ceva ptr. ca la aeroterma mea i-as pune o treapta in plus daca s-ar putea si nicidecum sa fiu vreodata nevoit sa-i reduc turatia; in plus aeroterma mea nu face galagie;
ce am postat (schema si unele detalii) sunt doar consideratii teoretice care sunt cu siguranta perfectibile (de ex daca radiatorul pasiv de 200 cmp tot nu-i suficient, se mareste suprafata acestuia a.i., in timpul functionarii, sa poata fi atins tranzistorul cu mana fara sa friga.
diaconuliviu
QUOTE(OCEBE @ 10 Dec 2004, 13:32)
Nu ma supar deloc ca n-am nici un motiv; eu ma gandisem la ceva cat mai simplu (si ieftin)
n-am montat asa ceva ptr. ca la aeroterma mea i-as pune o treapta in plus daca s-ar putea si nicidecum sa fiu vreodata nevoit sa-i reduc turatia; in plus aeroterma mea nu face galagie;
ce am postat (schema si unele detalii) sunt doar consideratii teoretice care sunt cu siguranta perfectibile (de ex daca radiatorul pasiv de 200 cmp tot nu-i suficient, se mareste suprafata acestuia a.i., in timpul functionarii, sa poata fi atins tranzistorul cu mana fara sa friga.
*



Partea cu o treapta in plus... sa spun ca desi mie imi baga aer rece de la axa volan spre stinga in partea de sus in rest baga cald. FARA a porni aeroterma stau in tricou in masina, fara exagerare, deci mai sint destui care au "nevoie" de trepte.
Schema perfectibila..si aici ai dreptate. Primul pas ar fi inserierea spre punctul cald al potentiometrului a unei rezistente asa incit cind potentiometrul este la maxim, tranzistorul sa fie saturat dar sa nu primeasca UBE 14,4 V (nu stiu daca admite atit in regim continuu)... Eu incerc s-o pun in practica si o sa vin cu schema finala.
Adrian_Ilie
Multumesc pt raspunsuri
Am rezolvat-o..Mi-am cumparat din targ de la baieti cu masini dezmembrate si releul de reglat turatia aeroterma ( care e de fapt o sarma ordinara :-) si buton cu 3 trepte ( toate 120.000 lei) le-am montat singur si merge super bine ,sunt foarte multumit. in treapta 1 si 2 aproape ca nu-l aud si dezabureste super bine parbrizul, geamurile laterale si pe mine :-), si in a 3'a e in turatie maxima.
Salutare
elro
QUOTE(Adrian_Ilie @ 20 Dec 2004, 21:40)
Multumesc pt raspunsuri
Am rezolvat-o..Mi-am cumparat din targ de la baieti cu masini dezmembrate si releul de reglat turatia aeroterma ( care e de fapt o sarma ordinara :-) si buton cu 3 trepte ( toate 120.000 lei) le-am montat singur si merge super bine ,sunt foarte multumit. in treapta 1 si 2 aproape ca nu-l aud si dezabureste super bine parbrizul, geamurile laterale si pe mine :-), si in a 3'a e in turatie maxima.
Salutare
*




ai vazut ce atatea tranzistore,si eu am o cutie cu trei rezistente hacute din nichelina,si un buton de aeroterma de bord cn si mere super si am 4 trepte tongue.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.