DaciaClub Logo

Welcome Guest ( Log In | Register )

 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

Outline · [ Standard ] · Linear+

> Cum se schimba placutele de frana la SLZ / DSN/CLT, Operatiile si descrierea lor detaliata

i96nds
post 17 Apr 2006, 11:05
Post #1


Stefan


Group: Moderatori
Posts: 2.707
Joined: 16 May 03
From: Bucuresti




Incerc aici sa prezint un pic operatiunile de schimbare a placutelor de frana. Din pacate pozele nu sunt foarte reusite si nici foarte sugestive. Unele lipsesc dar incercam sa scriem in cuvinte explicatiile lipsa.

Eu nu am schimbat placutele ci doar le-am curatat.

Deci prima data se ridica masina pe cric si se scoate roata, asta e clar cum se face. Va asigurati ca masina sta bine pe cric. Roata scoasa se baga sub masina langa cric - pentru siguranta. Eventual faceti rost de o buturuga buna. Frana de mana sa fie bine trasa si masina sa fie scoasa din viteza. Faceti rost si de 2 pietre mari ca sa puneti la cealalta roata de pe fata (nu la cea la care umblati...)

Apoi vedeti tot ansamblul in splendoarea lui.
Cum se vede in poza Auto___Frane_SLZ_002.jpg ( Size: 205.69k ) Number of downloads: 19719
- mai intai se scot sigurantele alea mici de pe pene. Sigurantele alea au mai putin de 1 cm asa ca aveti grija sa nu le pierdeti. Pentru a le scoate folositi o surubelnita in timp ce apasati pe ele cu degetul mare.

Urmeaza scoaterea penei din partea de sus. Asta o realizati folosind un ciocan si un dorn/o surubelnita dura. Se bate in lateralul penei astfel incat ea sa iasa pe partea cealalta.
Dupa ce a iesit prima pana deja etrierul se misca mai usor acolo. Pana inferioara se va scoate fara probleme. Apoi scoateti de tot etrierul de acolo. Auto___Frane_SLZ_003.jpg ( Size: 211.43k ) Number of downloads: 22866


Se baga apoi o surubelnita intre disc si placuta. Prin departare va iesi placuta de tot. Eu am masurat cu sublerul placuta sa vad daca e OK. Auto___Frane_SLZ_004.jpg ( Size: 206.71k ) Number of downloads: 21149


Mare atentie sa nu pierdeti agrafa ce e montata in partea superioara a placutei, asa cum sta ea pe pozitie langa disc.

Apoi folositi o panza de bonfaier Auto___Frane_SLZ_005.jpg ( Size: 208.23k ) Number of downloads: 20364
ca sa radeti acel umar al discului ce s-a format datorita uzurii. Intrucat masina e pe liber atunci puteti roti cu mana acest disc. Aceeasi operatiune se executa si pe interior si pe exterior. Daca nu faceti aceasta operatiune atunci s-ar putea sa se intample fenomenul prin care apare un suierat in timpul mersului. E mai mult ca un tzauit subtire ce dispare atunci cand se apasa usor pedala de frana.

Se masoara cu sublerul si discul sa vedem daca are grosimea necesara (minim 19mm - fata de 20 mm cat are unul nou) dupa ce ne-am asigurat si ca placutele au grosimea minima (7 mm fata de 14 mm cat au unele noi)Auto___Frane_SLZ_006.jpg ( Size: 205.26k ) Number of downloads: 19218

Eventual se observa daca avem uzura inegala la placuta interioara/exterioara.

Se curata cu mare grija ca sa iasa luna !!! Adica se curata si in jurul garniturii de la etrier Auto___Frane_SLZ_007.jpg ( Size: 207.1k ) Number of downloads: 8670

Sa nu ramana mizerie pe acolo. La fel se curata cu grija lacasurile pe care se misca placutele. Daca e mizerie atunci nu se misca bine placutele si nu se retrag la timp deci se pot incalzi rotile in mers.
Operatiunea asta se face si in lacasul de sus si de jos, atat interior cat si exterior.

Eu am placute FERODO TARGET TAR114 si acestea au sant pe mijloc. A trebuit sa curat si acest sant ca se cam umpluse. Apoi am slefuit usor cu smirghel si marginile placutelor. In acest fel m-am asigurat ca nu vor mai scartai la franare aceste placute, chiar daca sunt ecologice smile.gif

Remontare:

- Se pune inapoi agrafa pe partea superioara a placutei. Aveti grija ca agrafa asta e ca un fel de U pe care il pui culcat. Laterale U-ului nu sunt exact paralele deci varful e mai departat decat baza. Ei bine, partea mai lata trebuie sa fie catre centrul discului. Daca puneti bine agrafa atunci nu veti avea probleme cu incalzirea rotilor. Am auzit de cazuri cand chiar la service le-au montat gresit sau le-au rupt si nu le-au mai pus deloc !!! Daca nu le pui deloc atunci clampane masina cand pleci de pe loc.

- Se slefuiesc cu smirghel penele. Sa iasa cat de cat curate, fara rugina.
- Deci am pus la loc placutele, urmeaza etrierul. Se pune pana de jos. E simplu. Apoi se dau 3 ciocane la etrier ca sa stea lipit exact pe pana de jos. Ramane de bagat pana de sus. Se baga o surubelnita in partea de sus a etrierului si se apasa in jos. E principiul parghiei. Asa faceti loc penei de sus. O puneti cu mana pe canal. Apoi se loveste cu ciocanul pana ca sa intre la locul ei.

La sfarsit se pun inapoi sigurantele alea mici (cate 4 la o roata) si se remonteaza roata.

Timp necesar pentru o roata - cam 1/2 de ora. La service fac mai repede insa ei nu fac curat asa cum am descris eu aici. Deja nu mai am incredere in service-uri.
Ei trebuie sa faca repede si nu au rabdare. Doar nu e masina lor, nu?

Operatia nu e dificila si nu necesita mari cunostinte. Doar remontarea penei superioare necesita putina atentie. In rest e usor.

Sigur unele operatiuni nu au primit exact descrierea corespunzatoare asa ca rog pe cei priceputi la mecanica sa vina cu o exprimare mai buna pentru a explica totul.

Succes !!!


--------------------
Dacia SLZ Scala 1.4/2003 - B-77-XXX
Stefan
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
i96nds
post 18 Apr 2006, 11:17
Post #2


Stefan


Group: Moderatori
Posts: 2.707
Joined: 16 May 03
From: Bucuresti




Am uitat sa zic:
Mai sus e prezentata operatiunea de verificare a placutelor existente. In cazul in care se inlocuiesc placutele cu altele noi atunci nu veti reusi sa bagati etrierul la loc - din cauza ca noile placute sunt mai groase. Asa ca va trebui sa luati un ciocan cu coada de lemn si sa puneti coada asta intre degetele aratator si mare la fiecare mana. In acest fel faceti un fel de presa. Bucata de lemn aflata intre cele 2 degete mari se aseaza peste pistonul etrierului si cu degetele se trage de etrier pentru a impinge la loc pistonul. Apasati cate putin, treptat. Pistonul se va retrage in etrier.

Ca sa nu vi se aprinda martorul (!) de pe bord dupa aceasta operatiune, trebuie ca inainte de a porni prima data motorul dupa schimbarea placutelor sa apasati usor, usor pe pedala de frana de cateva ori. La inceput incet apoi mai ferm pana se termina cursa pedalei. Astfel pistonul va veni iarasi in contact cu noile placute.

Daca totusi se va aprinde martorul din bord responsabil cu sistemul de franare, vedeti ca sunt topicuri pe aici despre cum se reseteaza. (multumim lui Liviu) smile.gif

http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopic=834


--------------------
Dacia SLZ Scala 1.4/2003 - B-77-XXX
Stefan
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
argon
post 18 Apr 2006, 11:23
Post #3


Mesaj semiautomat


Group: Members
Posts: 33.671
Joined: 15 August 05




tongue.gif sistemul si procedura sunt identice cu Dacia 13xx, deci tutorialul le este util si acestora smile.gif


Adaug si eu ceva, garnitura cilindrului e bine sa fie scoasa, vorbesc de cea exterioara de protectie, ca aialalta are viata lunga. De asemenea e bine ca cilindru sa fie scos din pedala cam jumate, si curatata bine partea lucioasa, ca intra mizeria,si se poata sa aiba smaltul sarit, si sunt grunjosi(in cazul asta se procedeala la schimbarea lor) dupa se va impinge inapoi cu o presa de etrier.
Si acum o presa de etrier improvizata, dar care isi face treaba se face dintr-o placuta de frana, nu uzata de tot, se da gaura in centru ei, cu bormasina, pe urma se da filet cu un tarod..de 10-12 de exemplu, pe urma se introduce un surub tot de 10-12, si de lungime potrivita ca sa impinga cilindrul pana in capat. Eu asa am si isi face treaba perfect. Bineneteles, in loc de placuta de frana se poate folosi orice bucata de metal potrivita.

PS imi plac manusile, eu de obicei ma manjesc pana la coate cand ma apuc de asa ceva biggrin.gif

This post has been edited by argon: 18 Apr 2006, 11:40


--------------------
Renault Laguna 2007 - 2.0 DCI 16v 180
Fara turbo, viata e pustiu.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
diaconuliviu
post 19 Apr 2006, 14:43
Post #4


Membru autentic


Group: Members
Posts: 5.569
Joined: 17 August 04
From: Space, the final frontiere




QUOTE(i96nds @ 18 Apr 2006, 12:17)
[...]
Daca totusi se va aprinde martorul din bord responsabil cu sistemul de franare, vedeti ca sunt topicuri pe aici despre cum se reseteaza. (multumim lui Liviu) smile.gif
http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopic=834
*



Totul OK acolo doar ca dupa demontarea acelei sonde ICP va trebui apasata pedala de 3-4 ori energic, altminteri pistonasul din mecanismul interior de avarie nu revine pe pozitie.
In plus, da, semnul (!) este indicatorul de avarie-printre care si al pompei de frina sau al uzurii placutelor de frina, iar (P) este al celei de parcare.

In privinta garniturilor exterioare (burdufurile etrier) recomand inlocuirea lor si curatarea temeinica a pistonului in acea zona. Daca este rugina multa, recomand inlocuirea pistonului.


--------------------
Opel Corsa 2001 - xx
Universul si prostia sint infinite.
De a doua sint sigur.
SSP,K!
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
moshulik
post 19 Apr 2006, 15:39
Post #5


Membru


Group: Members
Posts: 189
Joined: 12 February 04
From: Bucuresti




Un detaliu bine de retinut - Dupa ce terminati de pus patinele alea si sigurantele (cele 4), mai verificati inca o data toate sigurantele, nu doar cele de la exterior, ci si cele dinspre interior. Ce mi s-a intamplat mie : cand am pus patina de sus (batuta cu ciocanul), pozitiile intermediare prin care a trecut inainte de a ajunge in pozitia definitiva au facut sa fie impinsa spre iesire siguranta dinspre masina, deci era foarte posibil sa iasa de tot. Asadar, cel mai bine e sa scoateti toate cele 4 sigurante, sa puneti patinele, apoi puse sigurantele la loc.


--------------------
skoda octavia, am avut DSN, oltcit. 2003 - b-etc-etc
Hi, I'm a signature virus. Please replace your old signature with this signature and help me take over the world of signatures.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
yO_
post 21 Apr 2006, 22:56
Post #6


Membru Dacia Felix


Group: Members
Posts: 528
Joined: 1 January 06
From: Târgoviște & Besançon




Super tutorialul, si FELICITARI, acum mai ca m-as apuca sa mi le schimb singur la a mea.

Vream sa pun o intrebare: La Logan cum se poate masura uzura placutelor de frana?


--------------------
DACIA LOGAN 2005, Préférence 1.4, rosu zgâriat. - DB-05-SLE
Si six scies scient six cypres, six cent six scies scient six cent six cypres aussi!
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
little sam
post 22 Apr 2006, 11:07
Post #7


Membru incepator


Group: Members
Posts: 40
Joined: 3 January 06




Vezi ca pe undeva prin forum se scrisese grosimea placutelor de frana, era un post de al lui Klaus. Acum le masori cu un subler.


--------------------
logan preferance - CT-62-SMA
Nu avem si nici nu dam.[COLOR=blue]
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
i96nds
post 11 May 2006, 08:48
Post #8


Stefan


Group: Moderatori
Posts: 2.707
Joined: 16 May 03
From: Bucuresti





Din ce am mai citit pe alte topicuri se pare ca inca nu e clar pentru unii - poate nu am fost explicit.

Hai sa mai zic niste detalii pe care le-am uitat.

Cand cumparati cutia cu placute FERODO TARGET TAR114 va veti da seama ca cele 4 placute nu sunt identice. Adica:

Placutele au 2 parti laterale - metalice, ca niste aripioare. In aceste aripioare este cate o gaura. Constructia lor e aproape simetrica, exceptand un nit. Deci placutele au un bolt de aluminiu (sau nit) doar in UNA din gauri.

Eu i-as spune mai degraba NIT decat bot. Cam asa e si facut, a fost nituita una din gauri. Asa e si la voi? Modelele mai vechi de placute aveau ambele gauri descoperite - deci toate cele 4 placute erau la fel. Acum sunt mai smecheri si pun acest nit.

Poate nu ati observat - daca aveti placute cu nit atunci doua au nitul intr-o parte iar doua in cealalta parte. Deci nu erau chiar toate la fel. La fiecare roata iti trebuie o placuta cu nitul intr-o parte pentru fata interioara a discului si alta placuta cu nitul in cealalta parte pentru fata exterioara a discului.

Ideea e ca agrafa (sarmulita aia in forma de U) se pune in partea cealalta, adica in partea unde nu este nit.

Cand se monteaza placutele trebuie sa ai agrafa intotdeauna in partea de sus iar boltul (nitul) - in cazul in care exista - in partea de jos.

Acuma stiti cum era bancul ala : "Cu verdele in sus !!!" - cam asa zic si eu acum - aveti grija sa nu puneti placuta cu partea metalica spre disc ci sa fie cu cealalta parte spre disc.

Deja pare complicat de am scris asa de mult. Insa va asigur ca va prindeti imediat cand sunteti cu ele in mana....


Mai scriu si niste detalii DOAR pentru cei mai pretentiosi:

SLZ nu are senzor de uzura la placute. Insa existe un fel de rezolvare si la asta. Inca nu am pus-o in practica dar e simplu.
Mai precis:
in cutia Ferodo Target Tar114 gasiti - mai nou - si doua piese mici cam de 1 cm si groase de 0.4cm - aproximativ. Piesa asta are inauntru ceva metalic iar exteriorul e facut din plasic.

Aceasta piesa are rol de senzor de uzura. Adica se infinge cate un surubel dintr-asta la fiecare roata - la una din placute. Acest surubel se baga PRIN agrafa de care mentionam si PRIN gaura aceea ce a ramas libera. Deh, trebuia umpluta si gaura aia cumva smile.gif
Dintr-o parte a acestui surubel se vede metalul din interior. Evident aceasta parte "deschisa" a surubelului se va monta catre disc.

Cu timpul plasticul se va roade odata cu uzura placutelor. Cand se ajunge la grosimea minima admisa a placutei (7mm) acel metal va ajunge sa atinga pe disc si va scoate un suierat ascutit. Iata deci cum s-a realizat un martor de uzura MECANIC cu semnalare ACUSTICA, in locul celui bengos - cu avertizare vizuala pe bord prin aprinderea unui bec rosu.

Deci cum vine placuta montata langa disc:
- in partea de jos e nitul acela ce nu se scoate
- in partea de sus e agrafa aceea in forma de U si cu acest surubel ce acopera gaura.

Daca ati inteles ceva, smile.gif) puteti sa imi scrieti pe PM pentru detalii.


--------------------
Dacia SLZ Scala 1.4/2003 - B-77-XXX
Stefan
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
paulica
post 30 May 2006, 00:09
Post #9


Membru autentic


Group: Validating
Posts: 760
Joined: 2 August 05
From: Bucuresti




Mai fratilor ziceti-mi si mie de unde vine treaba asta cu 7 mm minim? Artati-mi si mie. Si stiti ce? o sa fac eu un test sa vad daca piesa aia "mica mica", care se pare ca este cupru sau alama, din interiorul piesei aleia mici de plastic nu cumva intra la fix intr-un papuc dintr-acela special rotund cum este la actuatoare. Ca daca este asa atunci chestia asta de plastic se monteaza exact invers si in gaura aia se baga contactul, si când ajunge de roade si plasticul (probabil la vreo 3 mm) da la masa prin disc si se aprinde becu' in bord.
Numai bafta va doresc si mai vorbim.
P.S. M-a frapat faptul ca pe cutie arata un bec aprins si nu cred ca ar minti ei sa nu aiba senzor.


--------------------
Pegas 22 2006 - TL 11 PAA
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
klaus
post 30 May 2006, 08:23
Post #10


步步


Group: Moderatori
Posts: 19.062
Joined: 4 August 02
From: Bucuresti




chestia cu 7 mm ...

Attached thumbnail(s)
crop.jpg ( Size: 31.66k ) Number of downloads: 7022


--------------------
Scenic III 1.9 dCi - - - -
E mult mai bine să mă înșel din prea multă suspiciune decît din prea multă naivitate. - Cristoiu
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
paulica
post 12 Jun 2006, 12:43
Post #11


Membru autentic


Group: Validating
Posts: 760
Joined: 2 August 05
From: Bucuresti




De acord nenea Klaus. Dar am citit mai cu atentie pe hârtia aia din cutia cu placute si astia de la Ferodo zic clar: "..... mai putin de 3 mm, se schimba". Asa ca ramân la varianta mea. Nu le-am pus papuci dar am reusit sa scot pinii aia frumusel fara sa stric plasticul, am cositorit fire de ei, si când le pun pe roata am sa pun si niste tub termo. Si iaca si senzorul electric.
Numa' fericire.


--------------------
Pegas 22 2006 - TL 11 PAA
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Rayman
post 11 Aug 2006, 22:40
Post #12


;)


Group: Members
Posts: 20
Joined: 12 July 06
From: Bucuresti




QUOTE(i96nds @ 17 Apr 2006, 12:05)

- Deci am pus la loc placutele, urmeaza etrierul. Se pune pana de jos. E simplu.



Mi-am schimbat si eu azi placutele, pentru ca la service mi-au facut programare peste vreo 10 zile si nu mai puteam astepta atat intrucat se auzea un zgomot ciudat (nu chiar de fier pe fier ci un usor tiuit atunci cand se incingeau franele).
Tutorialul tau mi-a fost de folos, desi am mai schimbat placute dar la dacia berlina.

Una din nedumeririle mele este legata de modul de punere a placutelor noi. Pana nu am scos arcurile alea (sau cum se cheama ele...) care se fixeaza in cate doua gauri prin interiorul etrierului, un arc sus si unul jos, nu am reusit sa montez placutele noi !! Mi se parea ca nu au loc, iar agrafele erau destul de deformate asa ca pana mi-am dat seama cum trebuie indoite la loc mi-a luat ceva timp.

Legat de discurile de frana, le-am masurat si au 18 mm atat in dreapta cat si in stanga!!
Trebuie schimbate urgent sau le mai pot folosi ?
Recunosc ca am mers cu placutele pana la limita (primul schimb la 18000 km, al doilea la 42000 km, numai cu placute de origine - TEXTAR cred ca se cheama) insa nu am ajuns decat prima oara fier pe fier si doar pe o parte (veneam de la drum lung si pe timp de noapte, asa ca unde sa le schimb?).

Oricum in rest am urmat indicatiile tale privind curatenia locala si sunt supermultumit. Nu se aude nici un pacanit la plecare, suierat sau alt zgomot de frecare iar franele tin OK.


--------------------
FORD Focus Citroen C3 Ex. Solenza
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
i96nds
post 23 Apr 2008, 22:35
Post #13


Stefan


Group: Moderatori
Posts: 2.707
Joined: 16 May 03
From: Bucuresti




Uitati aici ca un coleg a mai adus imbunatatiri procedurii:
http://www.daciaclub.ro/Discuri-de-frana-t...0-p1348343.html

Poate face un moderator PIN THIS TOPIC - ca e totusi util pentru multi.


--------------------
Dacia SLZ Scala 1.4/2003 - B-77-XXX
Stefan
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
hash
post 24 Apr 2008, 09:13
Post #14


calculatorist


Group: Members
Posts: 1.388
Joined: 13 September 04




cat am cautat pe forum pana am dat de topicele astea, foarte bune .. recomand pinning.


--------------------
- - -
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Relu_GTT
post 12 Jan 2009, 22:07
Post #15


Membru autentic


Group: Members
Posts: 1.502
Joined: 11 May 08
From: BRASOV




Eu cand am schimbat placutele de frana nu am mai pus agrafa aia sus la placuta ca era cam deformata, afecteza cu ceva?


--------------------
Dacia SuperNova 2002 Confort - BV 27 GTT
BMW e46 FL 2.0i
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
alinbum
post 2 Mar 2009, 18:16
Post #16


Membru autentic


Group: Members
Posts: 349
Joined: 9 February 08




Salut. am si eu o intrebare in legatura cu garnitura de la pistonul etrierului la o solenza. vreau sa stiu daca se schimba usor si cat de greu intra pistonul inapoi la locul lui. se merita sa schimb si garnitura cand schimb placutele de frana daca nu am avut pierderi de lichid de frana????


--------------------
dacia solenza 1.4 2003
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
moustache
post 5 Mar 2009, 12:03
Post #17


Membru autentic


Group: Members
Posts: 313
Joined: 12 July 04
From: Brasov




Daca nu iti curge lichid si daca nu iti trage aer si daca nu iti sta roata infranata, o schimbi doar de dragul schimbatului, eventual ca sa ai ulterior una din problemele de mai sus.


--------------------
Dacia Solenza Clima - BV-36-MAT
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
i96nds
post 15 Aug 2009, 18:10
Post #18


Stefan


Group: Moderatori
Posts: 2.707
Joined: 16 May 03
From: Bucuresti




Pentru cei ce nu inteleg cum trebuie puse agrafele, am atasat poze.

Agrafele au o parte usor mai ridicata decat cealalta - adica varfurile U-ului sunt mai departate decat e baza U-ului.

Partea mai lata se pune catre azul planetarei.
Am pus poza si cu placuta interioara si cu cea exterioara.

Am pus si o poza care arata cum se pune placuta la locul ei: intai oblic si apoi se apasa.

Sper sa ajute.....

Attached thumbnail(s)
IMG_7517__Medium_.JPG ( Size: 63.26k ) Number of downloads: 2868
IMG_7518__Medium_.JPG ( Size: 67.12k ) Number of downloads: 2702
IMG_7519__Medium_.JPG ( Size: 73.88k ) Number of downloads: 2667
IMG_7520__Medium_.JPG ( Size: 55.4k ) Number of downloads: 2663
IMG_7521__Medium_.JPG ( Size: 75.25k ) Number of downloads: 2531


--------------------
Dacia SLZ Scala 1.4/2003 - B-77-XXX
Stefan
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Reply to this topicTopic OptionsStart new topic


1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:
 

Lo-Fi Version  Harta site  Parteneri  Jocuri online  Curs Valutar  HRH Haine din lana merinos Time is now: 23rd April 2024 - 11:11
Forum Renault