QUOTE(fane @ 15 Mar 2005, 09:37)
Pana la urma care ar fi solutia optima?
Solutia optima, nu inteleg de ce n-a aplicat-o fabrica (da asta-i alta poveste), este montarea unei valve PCV (pozitive crankcase ventilation) in paralel/in locul diuzei minune.
Eu am folosit o valva de Matiz/Tico (din pacate este calibrata pentru motor de Tico/Matiz care are parca 800cmc si este putintel cam mica petru Dacie) si de aceea am montat-o in paralel cu respectiva diuza (de pe flansa model nou de sub carburator) astfel:
Cerinte existenta flansei de sub carburator de tip nou cu stutul si gaura calibrata de 2mm, si existenta stutului din galerie neobturat (se curata cu un burghiu de 4mm si diluant/decarburol/decanol pana cand burghiul patrunde liber pe toata lungimea lui!).
Se face rost de una bucata teu de cupru pentru instalatii (de dimensiunea cea mai mica parca 10-12mm preferabil 8mm) si de 3 bucati furtun pentru respectiva flansa (modelul mai scurt) si 6-8 coliere de 8-12 mm (dimensiune minima).
Se taie din furtunul vechi o bucata de cca. 2-3 cm.
Bucata respectiva se prinde de capatul inferior al teului de plastic ce intra in carburator.
De acea bucata se prinde capatul teului de cupru (inainte se insereaza recomandabil 2 coliere).
In capat opus al teului de cupru se leaga primul din noile furtune (capatul care intra in teul de plastic), celalalt capat se leaga la flansa de sub carburator (unde se afla gaura calibrata de 2mm), de asemenea se insereaza in prealabil 2 coliere.
Din capatul mijlociu al teului de cupru se leaga al doilea furtun in capatul caruia se leaga respectiva valva PCV (capatul negru), se strang colierele.
Capatul violet al valvei PCV se conecteaza la cel de-al treilea furtun, celalalt capat al furtunului se lega (ati ghicit!) la stutul din galerie, de asemenea se asigura cu 2 coliere.
ATENTIE: conteaza sensul conectarii valvei PCV, de la negru la violet este sensul curgerii gazelor de carter (la modelul de Matiz/Tico).
Se foloseste inteligenta (cu care v-a dotat natura) pentru a se gasi o pozitie ansamblului nou creat (vor rade la service toti mecanicii dar noua nu ne pasa ca suntem mai inteligenti) indeplinind o ultima conditie respectiv aceea ca
valva PCV trebuie sa stea in pozitie ORIZONTALA.
Tip. in cazul meu teul de cupru era orientat cu derivatia (capatul mijlociu) spre motor furtunul legat la el coteste spre radiator unde cotea si se reintorcea in valva PCV orientata si ea ORIZONTAL (paralela cu furtunul de lichid de racire ce iesea din flansa de sub carburator) din valva furtunul care merge la galerie (se observa pozitionarea la montare).
Explicatii:
Valva PCV inlocuieste la motoarele actuale diuza calibrata (care are rolul ca la mers in gol si sarcini mici sa absoarba gazele de carter care altfel ar intra in carburator prin teul de plastic si ar polua/intoxica amestecul proaspat cu influente asupra acceleratiei) cu o diuza variabila, pe masura ce se deschide obturatorul (clapeta de acceleratie) depresiunea din galeria de admisie scade (si debitul de gaze ce trece prin diuza clasica scade pentru ca depinde de diferenta de presiune aplicata diuzei clasice) dar debitul de gaze de carter creste (datorita cresterii debitului de amestec ce intra in motor), cerinte contradictorii care fac ca diferenta de gaze de carter ce nu este preluata de diuza clasica sa intre in carburator (cu rezultatele binecunoscute), la valva PCV pe masura ce scade depresiunea din galeria de admisie valva se deschide si compenseaza (pana la o anumita limita) debitul crescut de gaze de carter astfel incat acestea sa nu intre in carburator.
Valva respectiva (de Matiz/Tico) a fost aleasa pe motivul disponibilitatii (se gaseste cu multa chinuiala la magazinele Daewoo) dar si datorita faptului ca nu este facuta in Romania (plastic de calitate) si a faptului ca se monteaza pe furtun (alta valva se monteaza cu filet direct pe capacul chiulasei).
Daca cineva cunoaste alt model de valva de la un motor cu cilindree apropiata de 1300-1600cmc (preferabil mai mare daca motorul e mai uzat) care sa se gaseasca in Romania la un pret acceptabil si sa se monteze pe furtune (la ambele capete) astept raspuns pe acest forum.
In cele din urma, tinand cont de parerea (umorul) mecanicilor de la service (de dacii), care au intrebat daca nu era mai simplu (si ieftin) de montat "furtunul sub motor" raspunsul este NU!; (am ajuns alergic la mirosul care iese pe respectivul furtun dupa ce am facut acel lucru la sfatul lor cu multi ani in urma).
PROPUN PROPRIETARILOR/ADMINISTRATORILOR/MODERATORILOR ACESTUI FORUM STERGEREA IMEDIATA A MESAJELOR IN CARE SE RECOMANDA SCOATEREA LIBERA IN ATMOSFERA A GAZELOR DE CARTER! Printre altele este un lucru ILEGAL!Atasez, pentru informarea publicului posesor de Dacii, care doreste sa intre in legalitate si sa scape si de problema murdaririi carburatorului/filtrului de aer, imagini ale respectivei valve care costa cam 120k lei (martie 2005) si se gaseste la orice magazin serios Daewoo (cereti "valva negru cu mov" sau "valva PCV" pentru Matiz/Tico)
Rog posesorii de SRN/SLZ/LGN doritori sa ajute sa posteze informatii despre valva PCV pe care o au montata (daca se poate si cu imagini eventual codul piesei) pentru a gasi o solutie mai apropiata de necesitati.
P.S. Functie de uzura motorului (cantitatea de gaze de carter) este posibila si instalarea in locul diuzei a respectivei valve (doar pentru conectarea la galerie nu la flansa).
CU TOTII NE DORIM UN AER MAI CURAT!